Page 2 of 2
ROMANTİZM-2
- 1830’lu yıllarda Klasisizm'e tepki olarak doğmuştur.
- Victor Hugo'nun Hernani” adlı oyunuyla bir edebiyat akımı olarak başarıya ulaşmıştır.
- 1789’da Fransız İhtilali’yle birlikte derebeylik ve aristokrasi çökmüş; yeni bir yapılanma ortaya çıkmıştır. Buna bağlı olarak Romantizm, yeni duygu, düşünce ve idealleri anlatmayı amaçlamış, sanatın ve sanatçının kurallardan kurtulup özgürleşmesini savunmuştur.
- Avrupa’da o zamana kadar süregelen Latin ve Yunan hayranlığı yerini Shakespeare, Goethe ve Sebiller hayranlığına bırakmıştır.
- Klasik öğretinin bütün kuralları yıkılmış, Latin ve Yunan edebiyatları yerine Hristiyanlık mucizeleri, milli efsaneler işlenmiş; konular ya tarihten ya da günlük olaylardan çıkarılmıştır.
- Tabiat manzaralarının, yerli ve yabancı törelerin betimlenmesine geniş yer verilmiş, insan psikolojisinin soyut olarak incelenmesi bırakılarak, insanlar çevrelerinde incelenmiş, insanın ıslahından önce toplumun ıslahı amacı ön plana alınmıştır.
- Klasik edebiyatın akıl ve sağduyuya önem vermesine karşılık, Romantizm’de hayal ve fanteziye geniş yer verilmiştir.
- Yazarlar eserlerinde kişiliklerini gizlememişler, olaylar karşısında duygu ve görüşlerini açıkça anlatmışlardır.
- Romantik şiirde, doğa sevgisi; bireycilik; Ortaçağ’a, yabancı ülkelere, Doğu’ya hayranlık; toplumsal geleneklere isyan; duygulara, doğaüstü güçlere, rüyalara, ihtiraslara bağlılık dikkat çeker.
- Zıtlıkların uyumunu ilke olarak benimseyen Romantikler hayatı güzel, çirkin... bütün yönleriyle vermeye çalışırlar.
- Klasiklerin önemsediği din duygusuna geniş yer veren Romantiklerin kahramanlarının çoğu dindardır. Din, her şeyin gelip geçici olduğunu söylediği için de kahramanlar, genellikle kuşkulu, üzüntülü ve karamsardırlar.
- Edebiyat dilindeki kalıplaşmış kelimeler yerine, günlük konuşma dilim kullanmayı benimseyen Romantikler, her sınıftan inşam da eserlerine konu olarak almışlardır.
- Genel olanın yerine özeli, tipin yerine göz alıcı olanı seçmişlerdir. Aşk, ölüm, tabiat en belli başlı konular olarak dikkat çeker.
- Bu akımda oyun türlerinden dram, edebiyat türlerinden de roman gelişmiştir.
BAŞLICA TEMSİLCİLERİ
- Victor Hugo: (Sefiller. Nötre Dame’in Kamburu, Cromwell, Hemani.......)
- J.Jack Rousseau (Emile, İtiraflar, Toplum Sözleşmesi)
- Goethe: (Faust)
- Lamartine: (Greziella)
- A. Dumas Pere: (Üç Silahşörler, Monte Kristo Kontu)
- A. Dumas Fils: (Kamelyalı Kadın)
- Alfrede de Musset: (Şiirleriyle)
- Schiller: (“Haydutlar” adlı dramı ve denemeleriyle)
- Lord Byron: (Don Juan)
- Chateaubrian
- Puşkin
- Volter
- Shakespeare
- Goette
- Rousseau
- Puşkin
- Victor Hugo
- Volter
- Aleksendr
- Dumas Lamartin
- Sehiller
(GRUP VE VALS olarak kodlayabiliriz.)
“Romantizm, ağlayan yıldız, inleyen rüzgâr, ürperen gece, kendinden geçen çiçektir. ”
MUSSET
“Romanitzm, varlıkların olduklarından başka türlü olmadığına, olmayacağına üzülmektir. ”
A. GİDE
TÜRK EDEBİYATI’NDA ROMANTİZM
- Tanzimat Edebiyatı Dönemi’ndeki ürünlerin çoğunluğu Romantik Akımın etkisiyle kaleme alınmıştır.
- Namık Kemal roman ve tiyatrolarıyla
- Ahmet Mithat, ilk romanlarıyla Recaizade Mahmut Ekrem, şiirleriyle
- Abdülhak Hamit, şiir ve tiyatrolarıyla
- << Önceki
- Sonraki