Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEMİ SANATÇILARI TEST-2

1. Türk edebiyatında ilk köy romanını aşağıdakilerden hangisi yazmıştır?
A) Samipaşazade Sezai
B) Nâbizade Nazım
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Recaizade Mahmut Ekrem

2. Tanzimat edebiyatı sanatçılarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ziya Paşa, I. Topluluğun güçlü şairlerindendir.
B) II. Dönem’in önder konumundaki sanatçısı, Recaizade Mahmut Ekrem’dir.
C) Abdülhak Hamit Tarhan bu dönemde manzum tiyatrolarıyla dikkati çeker.
D) Yeni anlayışıyla şiirleri de olmakla birlikte, dönemin divan geleneklerini savunan mensubu Muallim Naci’dir.
E) Recaizade Mahmut Ekrem, bu dönemin en güçlü eleştirmeni olarak Servetifünunculara karşı çıkmıştır.

Tanzimat’ın I. topluluğu yazarıdır. Halkı aydınlatmak ve bilgilendirmek amacıyla ömür boyu yazıp durmuştur. Sanat yönü zayıf, dili sadedir. Öykü ve u romanlarında yer yer anlatımı durdurup okuyucuya ” bilgi vermeye başlar. Letâif -i Rivâyet adını verdiği öykülerini yirmi beş ciltlik bir dizi hâlinde yayımlamıştır.
3.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şemsettin Sami
B) Hüseyin Rahmi Gürpınar
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Süleyman Paşa
E) Nabizade Nazım

4. Moliere’in komedilerini Osmanlı yaşamına uyarlamakta üstün bir başarı göstererek tiyatroyu İstanbul dışında ilk kez Bursa’da halkın beğenisine sunan Tanzimat sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şinasi B) Direktör Âli Bey
C) Ahmet Vefik Paşa D) Şemsettin Sami
E) Ahmet Mithat Efendi


5.Namık Kemal ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Sanatçı, eserlerinde çoğunlukla toplumsal konuları; vatan, millet, hürriyet kavramlarını işlemiştir.
B) İlk şiirlerinde biçim eski, öz eski; sonrakilerde biçim eski, öz yenidir.
C) Halkın kullandığı kelimeleri benimsemek, dili külfetli sanatların baskısından kurtarmak gayesindedir.
D) Şiir, makale, tarih, eleştiri, roman, tiyatro türlerinde eserler vermiş; bunları toplumun uyanıp gelişmesi için araç olarak kullanmıştır.
E) Sanatçı, büyük okur kitlesini kazanmayı bilmiş, popüler ansiklopedik bir yazardır. Yazdıklarının sanatla, kalıcılıkla pek ilgisi olmadığını bile bile, halkı aydınlatmak, çoğunluğa ansiklopedik bilgiler öğretmek gayesindedir.

Şinasi’nin tek başına çıkardığı………….., Tanzimat edebiyatı tarihinde ilk özel gazete olan …………….. sonra önemli bir işlevi yerine getirmiştir. Çünkü bu gazete, seçme haberler vermekle birlikte daha çok, edebî gazete özelliği kazanmıştır. Ahmet Vefik Paşa gibi, dönemin önemli imzaları eserlerini bu gazetede yayınlamıştır. Yeni edebiyatın kurulup yerleşmesinde Vatan yahut Silistre gibi eserleriyle önemli katkılarda bulunan………. gazetecilik ve edebiyat yaşamına yine bu gazetede başlamıştır.
6.Bu parçada boş bırakılan yerlere verilen bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Tercüman-ı Ahval - Ceride-i Havadis’ten - Şinasi
B) Tasvir-i Efkâr - Takvim-i Vekâyi’den - Ziya Paşa
C) Muhbir - Ceride-i Havadis’ten - Recaizade Mahmut Ekrem
D) Takvim-i Vekâyi - Tasvir-i Efkâr’dan - Ahmet Mithat Efendi
E) Tasvir-i Efkâr - Tercüman-ı Ahval’den - Namık Kemal


Agâh Efendi’yle Tercüman-ı Ahvâl’i kurar. Şair Evlenmesi’ni bu gazetede yayımlar. Sonra Tasvir-i Efkâr’ı çıkarır. Bu arada Fransızcadan çevirdiği manzumeleri Tercüme-i Manzume adıyla basar. Şiirlerinde sade bir Türkçeyle aruz veznini kullanır. Eski şiirin hayal sisteminden çıkarak soyuttan somuta dönmeyi başarır. “Müntehebat-ı Eş’ar”ında (şiirlerinden seçmeler) Divan şiirinin mazmunlarından uzaklaşır, düşünceye yönelir.
7.Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmiştir?
A) Namık Kemal
B) Ziya Paşa
C) Şinasi
D) Muallim Naci
E) R. Mahmut Ekrem

8. Ahmet Mithat Efendi ile ilgili aşağıdaki açıklamaların hangisi yanlıştır?
A) Şiirleri Namık Kemal’i ve Ziya Paşa’yı çok etkilemiştir.
B) Kıssadan Hisse kitabı, bir kısmı Aisopos ve Fenelon’dan yaptığı çeviriler kitabıdır.
C) Tercüman-ı Hakikat, Devir, Bedir adlı gazeteleri yayımlayarak gazetecilikle de uğraşır.
D) Dekadanlar başlıklı yazısıyla Servetifünuncular hakkında başlattığı tartışma geniş yankılar uyandırmıştır.
E) Kalemini halkın eğitimi için kullanmış, eserlerinde Doğu ve Batı medeniyetlerinin karşılaştırılmasına geniş yer vermiştir.

9. Aşağıdakilerin hangisi Ahmet Mithat Efendi’nin romancılığı ve hikâyeciliğiyle ilgili değildir?
A) Çok yazmak, çeşitli konularda yazmak, çabuk yazmak gerekliliği
B) Halkın eğitimini önemsediğinden sanat yapmayı ikinci plana itmesi
C) Eserlerindeki dilin çok sade olması
D) Yapıtlarında “kıssadan hisse çıkarmak” felsefesini önemsemesi
E) Romanı ve hikâyeyi; Batı’yı okurlara kayıtsız, şartsız benimsetmede araç olarak görmesi

10. Aşağıdakilerin hangisi Ahmet Mithat Efendi’nin roman ve hikâyeciliği için doğru bir yargı değildir?
A) Hikâyeciliği ve romancılığı halk hikâyeciliğinden Batı hikâye ve romancılığına geçişi gösterir.
B) Eserlerinin çoğunda Alexandre Dumas’ya dayanan “popüler romantik” çizgiler görülür.
C) Kahramanlarının yetiştiği koşulları önemsemesi realizm ve natüralizmin etkisiyledir.
D) Olayların akışına müdahalesi, ansiklopedik bilgiler aktarması onun yapıtlarının tipik özellikleridir.
E) Eserlerindeki olaylar tümüyle İstanbul’da geçer.

11. Ahmet Mithat Efendi ile ilgili aşağıdaki açıklamaların hangisi yanlıştır?
A) Yapıtlarında beklenmedik tesadüflere yer vermeyi, olağanüstülükleri sever.
B) “Esaret” romanı Tanzimat Dönemi’nde esaret temini işleyen ilk hikâyelerden biridir.
C) Tiyatro anlayışı roman ve hikâyede olduğu gibi, insanları eğitmek, onların kendilerini terbiye edecek unsurlarla donanmasını sağlamak amacını içerir.
D) Kahramanlarını -romantizmin de etkisiyle-iyi ve kötü ekseni etrafında çizer.
E) Romanları yaratıcılık ve hayal gücünden yoksundur.

12. Aşağıdakilerin hangisi Ahmet Mithat’ın eserlerinden biri değildir?
A) Duhter-i Hindu
B) Yeniçeriler
C) Henüz On Yedi Yaşında
D) Dürdane Hanım
E) Jön Türkler

13. Ahmet Mithat’ın aşağıdaki eserlerinden hangisi diğerleri tür bakımından eşleştirildiğinde dışarıda kalır?
A) Hasan Mellah
B) Hüseyin Fellah
C) Avrupa’da Bir Cevalan
D) Kıssadan Hisse
E) Letâif-i Rivayet

14. Abdülhak Hamit Tarhan ile ilgili aşağıdaki açıklamaların hangisi yanlıştır?
A) Yaşadığı dönemde “Şair-i Âzam” (En büyük şair) olarak nitelendirilmiştir.
B) Öykü ve roman tekniğine getirdiği yenilikler ses getirmiştir.
C) Şiir dışında tiyatro eserleri de sayıca fazladır.
D) Makber adlı mersiyesi en ünlü eserlerindendir.
E) İkinci dönem Tanzimat sanatçıları gibi “sanat sanat içindir” görüşündedir.

15.Aşağıdakilerin hangisi A. Hamit Tarhan’ın şiirleri ve şiir anlayışı için söylenemez?
A) Metafizik düşüncelere, felsefi endişelere; Allah, kader, ölüm, ruh gibi konulara şiirlerinde geniş yer vermiştir.
B) Şiirin konusunda, biçim ve tekniğinde büyük yenilikler yapmıştır.
C) Sahra, adlı eseriyle edebiyatımızda pastoral şiirin ilk örneğini vermiştir.
D) Şiirleri genel olarak romantik ve bireysel bir duyuşun ifadesidir.
E) Bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmış, heceyi hiçbir şiirinde denememiştir.

16. Aşağıdakilerin hangisi Abdülhak Hamit Tarhan’ın şiirleri ve şiir anlayışı için söylenemez?
A) Üslupçu bir sanatçı olarak tanınmış, dil ve anlatım konusunda büyük bir titizlik göstermiştir.
B) Getirdiği yeniliklerle Servetifünun şairlerine öncülük etmiştir.
C) Türk şiirine yeni hayallerin, yeni duyuşların kapısını açmıştır.
D) Fransız nazım şekillerinden yararlanarak yeni nazım biçimlerini denemiştir.
E) Aruzun hemen her veznini kullanmış; heceyi, serbest nazmı ve vezinsiz fakat kafiyeli şiiri denemiştir.

Tanzimat edebiyatının ikinci dönem sanatçılarından olan………….. , divan şiirinin etkisiyle yazdığı şiirlerinde Nedim ile Nabi’nin etkisinde kalmıştır. Eski edebiyatın temsilcisi gibi görülse de yeniliklere açık bir sanatçıdır. Divan şiirini savunmakla birlikte gerçekçi olmadığı gerekçesiyle eleştirmiştir. Eski edebiyatla Batı edebiyatın bir sentezini savunmuştur. Batılı anlayışa uygun başarılı şiirler yazmıştır. Bu nedenle o “ılımlı” olarak değerlendirilebilir. Kimi şiirlerini “Ateşpâre” adlı kitabında toplamıştır.
17. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Samipaşazade Sezai
B) Muallim Naci
C) Abdülhak Hamit Tarhan
D) Şinasi
E) Recaizade Mahmut Ekrem

18. Muallim Naci’yle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tiyatro eserleri sahne tekniğine uygundur.
B) Tanzimat döneminde eski - yeni tartışmalarında eski edebiyat taraftarı olmuştur.
C) Değişik türlerde eser vermiştir.
D) Dilimize Doğu ve Batı dillerinden çeviri eserler kazandırmıştır.
E) Edebî bilgiler ve sözlük alanında çalışmalar yapmıştır.

Şiir, roman, hikâye, tiyatro, eleştiri, edebî bilgiler türlerinde eserler vermiş, şiirlerinde hüzün ve elem temalarını işlemiştir. Ölümü hatırlatan doğa görüntüleri, romantik güzellikler, solgun güller, kitap yaprakları arasında kurutulmuş bir çiçek, küçük kuşlar onun şiirlerinin temaları arasındadır. Oğlu Nijad’ın ölümü; şiirlerine hüzünlü, üzüntülü temaların hâkim olmasında etkili olmuştur. Edebiyatta yenileşme taraftarı olan sanatçının, Muallim Naci ile giriştiği tartışmalar ünlüdür.
19. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Samipaşazade Sezai
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Nabizade Nazım

Tanzimat edebiyatının birinci döneminde eser veren sanatçılar kadar hareketli olmayan, eserlerin-de toplumsal konuları işlemeyen ikinci dönem sanatçıları, dönemin şartlarının da etkisiyle “Sanat için sanat” görüşünü benimsemişlerdir.
20.Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat edebiyatı döneminde “sanat için sanat” anlayışıyla eser veren sanatçılardandır?
A) Namık Kemal
B) Samipaşazade Sezai
C) Şinasi
D) Ziya Paşa
E) Ahmet Mithat Efendi

……, şiir ve tiyatro alanlarında eserler vermiştir. Türk şiirini geleneklerden kurtararak ona Batılı bir kimlik kazandırmış, şiirin ufkunu genişletmiştir. Şiirlerinde aşk, doğa, ölüm, yurt, ulus, sevinç, ümit, feryat gibi lirik ve epik duyguları işlemiştir. Kuvvetli bir kültürün ve zengin bir hayalin yardımıyla yeni görüşler ortaya koymuştur. Tiyatro türündeki eserleri, oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
21. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Şemsettin Sami
B) Ziya Paşa
C) Namık Kemal
D) Abdülhak Hamit Tarhan
E) Recaizade Mahmut Ekrem

Edebiyatımızda hikâye ve roman türünde eserler verdi. Eserlerinde romantizmden realizme geçiş açıkça görülür. Yazar, olayların anlatıldığı bölümlerde kendi kişiliğini gizlemedi, olayın gelişimine müdahale etti. Betimlemelerde Namık Kemal’in etkisiyle şairane bir üslup kullandı. Eserlerinde gerçek yaşamda karşılaşabileceğimiz olayları ele aldı. Ayrıntılardan, gereksiz tasvirlerden kaçındı. Betimlemeleri süs için değil, olayın geliştiği ortamı tanıtmak için yaptı. “Sergüzeşt” adlı romanı, tanınmasına büyük pay sahibi olmuştur.
22.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şemsettin Sami
B) Nabizade Nazım
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Samipaşazade Sezai
E) Recaizade Mahmut Ekrem

23. Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) “Letaif-i Rivayat” Abdülhak Hamit’in yazdığı ilk tiyatro eseridir.
B) Samipaşazade Sezai, hikâyelerini “Küçük Şeyler” adlı bir kitapta toplamıştır.
C) “Talim-i Edebiyat”, Recaizade Mahmut Ekrem’in edebî bilgilerle ilgili bir kitabıdır.
D) Muallim Naci’nin, edebî bilgiler konusunda yazılmış “Istılahat-ı Edebiye” adlı bir eseri vardır.
E) Tanzimat Dönemi sanatçılarından Nabizade Nazım, realizm ve natüralizmden etkilenmiştir.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 
B E C C E E C A E E E   A   C   B   A   B   A   C   B  D  D   A


 

SON EKLENENLER

Üye Girişi