Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

TİYATRO TÜRLERİ TESTİ
 
1. Geleneksel Türk tiyatrosu ile Batı tiyatrosunu karşılaştıran aşağıdaki cümlelerden hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A)    Geleneksel Türk tiyatrosu doğaçlama icra edilirken Batı tiyatrosu yazılı metne göre sahnelenir.
B)    Geleneksel Türk tiyatrosunda belirli tipler varken Batı tiyatrosunda kişiler değişkendir.
C)    Geleneksel Türk tiyatrosu her yerde oynanırken Batı tiyatrosunda tiyatro binaları vardır.
D)    Geleneksel Türk tiyatrosu türlerinin tamamı tek kişilik oyunlardır, Batı tiyatrosunda kişi sayısı fazladır.
E)    Geleneksel Türk tiyatrosunda konular güldürmeye yönelikken Batı tiyatrosunda her türlü amaç güdülür.

2. Aşağıdakilerden hangisi komedinin özelliklerinden değildir?
A)    Konusunu günlük hayattan ve sosyal olaylardan seçer.
B)    Kahramanları sıradan insanlar, eğitim görmemiş ya da sonradan görme kişilerdir.
C)    Üslupta kusursuzluk aranmaz, kaba sözlere yer verilir.
D)    Çirkin, kaba olaylar seyircinin gözü önünde canlandırılır.
E)    Şiir ile düzyazı iç içe bulunur.

Anadolu'da modern tiyatro öncesinde geleneksel Türk tiyatrosu egemendir .---- ve ---- gibi türleri olan geleneksel Türk tiyatrosu, Tanzimat sonrasında da devam etmekle beraber değişen hayat şartlarıyla birlikte etkisini yavaş yavaş yitirmiştir.
3. Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki boşlukların herhangi birine getirilemez?
A)    Köy seyirlik oyunları
B)    Parodi
C)    Karagöz
D)    Orta oyunu
E)    Meddah

4. Klasik komedyalar için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)    Konular günlük hayattan alınır.
B)    Üç birlik kuralına uyulur.
C)    Kahramanlar sıradan insanlardan seçilir.
D)    Her türlü olay sahnede canlandırılabilir.
E)    Mensur biçimde sahnelenir.

Tiyatro ve edebiyat, insanlık tarihi kadar köklü ve yaygın iki farklı sanat dalıdır, Amaçları aynı olsa da bu amaca ulaşmada kullanılan araçları, temel unsurları, mahiyetleri ve nitelikleri farklı iki sanat türü. Zira edebiyat bir anlatma/işitme sanatıdır, tiyatro ise doğrudan doğruya sahne sanatı/gösteri sanatıdır. Edebiyatın kendisinden beklenen estetik hazzı yaratabilmedeki tek vasıtası dil iken tiyatronunki -dili kullanmakla birlikte- gösterme/sahnelemedir. Bu açıdan tiyatroda asıl olan dramatizasyon, edebiyatta ise dille ifadedir.
5. Bu parçanın konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Tiyatronun önemi
B)    Edebiyat ve tiyatronun ortak noktaları
C)    Tiyatronun edebiyattan ayrılan yönü
D)    Tiyatronun tarihî gelişimi
E)    Tiyatronun yapı, unsurları

Tiyatro eserlerinde genellikle tarihî gerçeklikten hareketle evrensel insan gerçeğine ulaşmayı amaçlar. Oyunlarındaki tarihî kişilerden yola çıkarak insanın her zaman ve mekânda görülen hırslarını, zayıflıklarını, erdemlerini yansıtır. Yazar, eserlerinde kişilerin iç çatışmalarını ve bu çatışmaların davranışlara nasıl yön verdiğini genellikle trajedinin kalıpları içinde anlatır. Deli İbrahim, IV. Murat, Yine Bir Gülnihal adlı tiyatro eserleri, yazarın en tanınmış yapıtlarındandır.
6. Parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Turan Oflazoğlu
B)    Güngör Dilmen
C)    Necati Cumalı
D)    Haldun Taner
E)    Cahit Atay

7.Aşağıdakilerden hangisi trajedinin özelliklerinden biri değildir?
A)    Kahramanlar soylular ve doğaüstü varlıklardır
B)    Ahlaki değerler büyük önem taşır.
C)    Günlük konuşma diline yer verilir.
D)    Koro vardır, lirik şiirler okunur.
E)    Yaralama ve öldürme gibi olaylar sahnede gösterilmez.

I.    Yüceltilmiş sözlerle yazılan, kahramanın iyi bir durumdan kötü bir duruma düşmesiyle duygusal arınmayı sağlayacak acıma ve korku duygularına yönelen oyun türü.    
II.    İnsanların ve olayların ilginç yanlarını, güldürmek ve düşündürmek amacıyla sahneye yansıtan tiyatro türü.
III.    Orta oyununda olduğu gibi, önceden yazılmış bir metne dayanmadan, sahnede akla gelen sözlerle oynanan halk tiyatrosu türü.
IV.    Romalılar tarafından ortaya atılan, Türk edebiyatına Tanzimat Döneminde giren, yalnız işaretlerle oynanan sözsüz tiyatro oyunu.
8. Aşağıdaki terimlerden hangisinin tanımı verilmemiştir? (2010 ÖSS)
A) Monolog B) Pandomim C) Tuluat   D) Komedi E) Trajedi

Oyunlarında konularını ve kahramanlarını genellikle tarihten seçer, onlara çağdaş yorumlar katar. İnsanı çevresi ve içinde bulunduğu şartlarla ele alır. Fertten çıkıp topluma ulaşmaya çalışan bir çizgi sürdürür. İnsanı ve onun mücadelesini yüceltmeyi amaçlar. Tiyatro eleştirmenlerince "Türk tiyatrosunun Shakespeare"i olarak tanımlanmıştır. Korku, Tanrılar ve İnsanlar, Hürrem Sultan; Tohum ve Toprak, Atçalı Kel Mehmet eserlerinden bazılarıdır.
9. Parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Refik Erduran
B)    Vasıf Öngören
C)    Vedat Nedim Tör
D)    F. Nafiz Çamlıbel
E)    Orhan Asena

10. Türk edebiyatında Batılı anlamdaki ilk tiyatro örneği olan Şair Evlenmesi'nin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Töre komedisi
B)    Karakter komedisi
C)    Dram
D)    Parodi
E)    Entrika Komedisi

11. Trajedi türü ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)    Konular tarihten ve mitolojiden alınır.
B)    Ayrıntıya girilmeden tek bir olay anlatılır.
C)    Seyircide heyecan, korku ve acıma hissi uyandırma amaçlanır.
D)    Kahramanlar, halktan kişilerden seçilir.
E)    Kaba ve çirkin sözlere yer verilmez.

(I) Tanzimat Dönemi sanatçıları tiyatro yazarlığında hem geleneksel unsurlardan beslenmiş hem de Batı'dan birçok tiyatro çevirisi yapmıştır. (II) Örneğin İbrahim Şinasi, modern anlamdaki ilk tiyatro oyunumuz olan Şair Evlenmesi'ni yazarken geleneksel tiyatroya ait birçok unsurdan faydalanmıştır. (III) Ahmet Mithat Efendi, Moliere’in birçok eserini Türkçeye uyarlamıştır. (IV) Bu dönemin önemli bir özelliği de birçok oyunun sahnelenmek için değil, okunmak için kaleme alınmış olmasıdır. (V) Millî Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi'ne gelindiğinde ise tiyatro farklı anlayışlarla gelişmesini sürdürmüştür.
12. Parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I    B) II    C) III    D) IV    E) V

Onun tiyatro eserleri, sahne tekniği açısından zayıf olduğu gibi dil açısından da oynanmaya elverişli değildir. Piyeslerinin bir bölümü manzum, bir bölümü nesir bir bölümü de nazım - nesir karışık olarak yazılmıştır. Bunların birkaçının konusu günlük hayattan alınmış fakat çoğunda tarihi bir olay işlenmiştir. (ÖYS - 1995)
13. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Abdülhak Hamit
B)    Muallim Naci
C)    Şinasi
D)    Ahmet Vefik Paşa
E)    Şemsettin Sami

14.Aşağıdakilerden hangisi tiyatronun özelliklerinden değildir?
A) Tiyatro hem göze hem de kulağa hitap eden güzel sanatlardan yararlanır.
B) Tiyatronun bölümleri; roman ve hikâyede olduğu gibi giriş, gelişme, sonuç diye adlandırılır.
C) Tiyatro, bir sahnede oluş halinde gösterilen bir olay veya olaylar dizisinden oluşur.
D) Hayatın tümü, tiyatroya konu olabilir; bu bakımdan tiyatroda konu zenginliği söz konusudur.
E) Tiyatro yapıtlarının bölümlerine perde denir.

(I) Mizansen, sahnede kişilerin birbirlerine karşı söyledikleri uzun sözler. (II) Rejisör, sinema ve tiyatroda; eserin sahneleninceye veya seyirci önüne çıkıncaya kadar geçirdiği her anı yöneten kimse; yönetmen. (III) Suflör; tiyatroda, oyunculara sözlerini fısıltıyla söyleyip hatırlatan yardımcı. (IV) Tirat; bir tiyatro eserinin sahneye konması, sahneye göre düzenlenip uygulanması. (V) Dublör, tiyatroda ve sinemada bir rolün yedek oyuncusu.
15. Yukarıdaki cümlelerde numaralandırılmış terimlerden hangilerinin yeri değiştirilirse bilgi yanlışı giderilmiş olur?
A) I - V
B) II - IV
C) III -V
D) II-III
E) I - IV

16. Aşağıdakilerden hangisi komedi türünün özelliklerinden değildir?
A) Konularını tarihten ve mitolojiden alır.
B) Dilin inceliklerine uymaz.
C) Sahnede her türlü olay gösterilir.
D) Üç birlik kuralına uyulur.
E) Koro ve diyalog bölümleri vardır.

17. Üç birlik kuralı aşağıdaki edebi türlerden hangisi için zorunludur?
A) Trajedi
B) Meddah
C) Dram
D) Ortaoyunu
E) Gölge oyunu

III. PERDE
YEDİNCİ SAHNE
(Topkapı Sarayı. Turhan’ın dairesi. Mehmet, Turhan, Siyavuş.)
TURHAN (tedirgin gezinerek):
Ta sabahtan beri bir sıkıntı var içimde,
daha önce hiç tanımadığım bir zonklama;
yüreğimin yanıbaşında ikinci bir yürek olmuş da,
birincinin sezip kavrayamadığı bir şeyi
duyurmak için telaşlanıyor sanki.
(Mehmet’e yaklaşır, üstüne kanat germek ister
gibi çeker kendine.)
                                 A. Turan Oflazoğlu, Kösem Sultan
18. Yukarıdaki metinle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Perdesi ve sahnesi belirtilmiştir.
B) Dekor ile ilgili kısa bir açıklama verilmiştir.
C) Oyuncunun hareketleri parantez içlerinde verilmiştir.
D) Komedi türünde bir tiyatrodan alınmıştır.
E) İsmin altında oyuncunun sözleri yer almaktadır.

19. Bir oyunun seyirci ile buluştuğu ilk gösterime verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
A) Prömiyer    B)Kulis   C)Tirat   D)Jest   E) Suflör

Sessiz hareketler,  jestler,   yüz ifadeleri ve
                                 I
kostümler yoluyla duyguları düşünceleri tutkuları
anlatmaya yarayan tiyatro çeşidi tirattır.    Tanzimat
                                              II                 III         
ve Meşrutiyet Dönemi tiyatrolarında  oynanır.
      IV        
Doğaçlama yoluyla gerçekleştirilen sözsüz bir oyundur.                                           V
20. Yukarıda numaralanmış bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I   B) II  C) III   D) IV      E) V

21. Dram türü ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
A) Konular mitolojiden alınır.
B) Kötü olaylar sahnede canlandırılmaz.
C) Kaba ve çirkin sözlere yer verilmez.
D) Kahramanlar, halktan kişilerden seçilir.
E) Üç birlik kuralına uyulur.

22. Aşağıdakilerden hangisi tiyatro ile ilgili bir terim değildir?
A) Suflör  B) Kostüm  C) Dekor  D) Çatışma   E) Sahne

23. Aşağıdakilerden hangisi dramın özelliklerinden biri değildir?
A) Konularını günlük yaşamdan ve tarihten alır.
B) Dilin inceliklerine uyulmaz.
C) Koroya ve üç birlik kuralına uyulmaz.
D) Karşıtlıklara sıkça başvurulur.
E) Kişiler toplumun her kesiminden seçilebilir.

24. Tragedya türü ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)Acıklı yönü ağır basan bir tiyatro türüdür.
B) Ana karakterlerin halktan olması en önemli özelliğidir.
C) Konuları, mitoloji ve tarihten alınır.
D) Zaman, yer ve olay birliği kuralına uyulur.
E) klasik bir dil ve üslup anlayışıyla yazılır.
(ÖYS – 1996)

25. Aşağıdakilerden hangisi, karagöz, meddah ve ortaoyunu gibi seyirlik halk oyunlarının ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Göze ve kulağa seslenmeleri
B) Güldürü ögesine yer vermeleri
C) Şive taklitlerinden yararlanmaları
D) Tek kişilik gösteri olmaları
E) Sözlü tiyatro örneği olmaları          (ÖYS – 1992)

26. Aşağıdakilerden hangisi klasik komedyanın özelliklerinden biri değildir?
A) Karakterleri çoğunlukla üst tabakadan, soylu kişilerden seçme
B) Konuları, çağdaş toplumdan, günlük yaşantıdan alma
C) Toplumsal çelişkilerin gülünç yanlarını vurgulayarak düşündürmeyi amaçlama
D) Vurma, yaralama gibi acı verici olayları izleyicinin gözü önünde canlandırma
E) Birbiri ardınca kesintisiz sürüp giden diyalog ve koro bölümlerinden oluşma.     (ÖYS – 1992)

27.Aşağıdakilerin hangisi eski Yunan edebiyatı tiyatro yazarlarından biri değildir?
A) Aiskhylos
B) Sophokles
C) Sokrates
D) Euripides
E) Aristophanes                                (ÖYS- 1990)

28.Aşağıdakilerden hangisi “Klasik tragedya (trajedi)’nın bir özelliği değildir?
A) Konuların tarih ve mitolojiden alınması
B) Kişilerin soylu tabakadan seçilmesi
C) Kahramanın iç çatışmasının ve kamuoyunun koro ile yansıtılması
D) Çirkin ve korkunç olayların sahnede gösterilmesi
E) Üç birlik kuralına uyulması


Kaynana — Dur bakayım?!.. Kırmızıbiber görmek iyi değildir! Acı söz! Yeşil görsen murat sayılır. Ama kırmızıbiber acı söz! Sonra?.. Başka ne gördün? İnsan rüyasını hemen anlatmazsa, hem unutur! Hem de anlatmazsa, o gün işinin nasıl gideceğini de bilemez!
Gelin — (Heyecanla) Ah, rüyam çıktı! Vallahi çıktı!..
Kaynana — Dur bakayım! Hemen nereden anladın çıktığını? Hayra yor! Hemen çıktı deme! Anlat başka ne gördün?
Gelin — Ah, ben şimdi ne yapayım?
29. Bu parça aşağıdaki türlerden hangisinden alınmış olabilir?
A)    Tiyatro
B)    Roman
C)    Deneme
D)    Fabl
E)    Hikâye

Karakter Komedisi (I): Olayların seyircide merak uyandıracak şekilde düzenlenmesiyle güldürmekten başka bir amaç gözetilmeyen komedi türüdür.
Töre Komedisi (II): Bazı töre ve gelenekleri eleştirel bir tutumla yansıtan komedi türüdür.
Entrika Komedisi (III): Günlük yaşamda her zaman rastlanabilecek insan kusurlarını belli tiplerden hareketle konu edinen komedi türüdür.
Komedi (IV): Kişilerin ve toplumun aksayan yönlerini güldürücü öğelerle iç içe yansıtan tiyatro türüdür.
30. Bu bilgilerdeki yanlışlığın düzeltilmesi için hangileri yer değiştirmelidir?
A)    I ve II
B)    I ve III
C)    II ve III
D)    II ve  IV
E)    III ve IV

 

1.D- 2.E -3.B -4.E-5.C-6.A–7.C-8.A-9.E-10.A-11.D-12.C 13.A- 14.B -15.E- 16.A - 17.A-  18. D- 19.A- 20.B- 21.D- 22.D- 23.B-24.B-25.D-26.A-27.C-28.D- 29.A-30.B


TEST-2


Komedyanın Tanrı Dionysos adına düzenlenen bağ bozumu törenlerinden doğduğu söylenmektedir. Bolluğu, üremeyi kutsayan köylerde yapılan halk geçit törenlerine "kamos (eğlence)" deniliyordu. Komedya, bu eğlenceli geçit törenlerinde yapılan açık seçik taklitlerin düzenli bir biçim kazanmasıyla oluşmuştur.
1. Parçada komedinin doğuşu ve özellikleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A)    Komedinin dinî törenlerden yola çıkarak doğduğu
B)    Törenlerdeki taklitlerin komediye zemin hazırladığı
C)    Komedinin gerçeklikten uzak bir tür olduğu
D)    Komedinin özünün halk olduğu
E)    Komedinin eğlendirmeyi amaçladığı

2. Yirminci yüzyılda art arda gelen iki büyük savaş, birbirini izleyen fikir ve sanat akımları yeni tiyatronun yapısında köklü değişmeler yapmıştır. Çağımızda insanoğlunun çeşitli sorunları vardır. Çözülmemiş yüzlerce soruna her gün yenisi eklenmektedir. Bugün tiyatro, çağdaş insanın bunalımlarını, çıkmazlıklarını anlatan bir dil oluyor. Günümüzde tiyatro aşk, para, aile, toplum, ekonomik hayat insanın çeşitli iç ve dış sorunları gibi geniş konuları işliyor.
Açıklamadan hareketle tiyatroda konu ile ilgili
I.    Toplumsal olaylar tiyatronun konusunu etkilemiştir.
II.    Tiyatro sadece insanı konu almıştır.
III.    insanın her türlü sorunu tiyatroya konu olmuştur.
IV.    Tiyatro insanları eğitmek için sadece toplumsal konuları ele almıştır.
yargılarından hangileri çıkarılamaz?

A) I ve II  B) I ve III  C) II ve III D) II ve IV  E) III ve IV


3. Her sinema oyuncusu tiyatro oynayamaz. Sahnedeki duruş, beden dili önemlidir, estetiklik gerekir. Sinemada aranan bir özellik değildir bu. Çünkü kameramanın gösterdiğini görürüz. Beden ya da herhangi bir kusuru kameraman gayet güzel kamufle edebilir. Kısaca sinema, tiyatro kökenli olarak ortaya çıkmış fakat senaryonun özel kameralar ve aletler tarafından kayıt altına alınarak perdeye yansıtılması şeklinde uygulanmıştır.
Açıklamadan yola çıkarak
I.    Tiyatro sanatçısı, mutlaka sinemada başarıyı yakalar.
II.    Sinema, tiyatrodan esinlenilerek ortaya çıkmıştır.
III.    Tiyatro sanatçılarının sahnedeki görevi, sinema sanatçısına göre daha zordur.
IV.    Sinemada sanatçıyı kameramanın gösterdiği ölçüde görürüz.
yukarıdaki yargılardan hangilerine ulaşılabilir?
A) I ve II B) II ve III  C) III ve IV  D) I, II ve III   E) II, III ve IV


Tiyatro; bir seyirci topluluğuna, ortak insan yaşantısana, "kitle psikolojisi”ne dayanır. Eğitimdi de esas olan etkilenme, beceri ve değer kazandırma olduğuna göre tiyatro ile eğitim arasında sıkı bir ilgi vardır. Tiyatro, bütün güzel sanatlar içinde toplum öğesi en ağır basan daldır.
4. Yukarıdaki metinde geçen "kitle psikolojisi" ifadesiyle anlatılmak istenen nedir?
A)    İnsanların farklı düşüncelere sahip olması
B)    Kalabalık insan topluluğunun ortak hareket etmesi
C)    Kişinin içine dönük yaşaması, yalnız kalması
D)    İnsanın duygularını dışa vurması
E)    Kişinin yalnızca kendi seçimlerini beğenmesi

I.    Tiyatroda olay dizisine verilen addır.
II.    Dramatik örgü, kişilerin çeşitli çatışmaları ve karşılaşmaları çevresinde oluşur.
III.    Dramatik örgü perde, sahne gibi bölümler etrafında düzenlenir.
IV.    Aynı konuyu işleyen farklı yazarlar, aynı dramatik örgüyü oluşturur.
V.    Dramatik örgü; sebep-sonuç bağı ve mantıksal gelişim içinde başlayan, gelişen sonra da sonuçlanan bir bütündür.
5. Tiyatronun yapı unsurlarından "dramatik örgü" ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II  C) III D) IV  E) V


6. SITKI BEY: — Siz de benim gibi vatan yolunda ölmek istiyorsunuz. Allah katında boşa gitmez. Canınız giderse namınız kalır, insan olan sonra güzel bir ad bırakmak belki de hiç ölmemekten hayırlıdır. sağlam tutun. Çocuk!
ZEKİYE: - Efendim?
SITKI BEY: (Yüzüne garip garip bakarak) — Sen kimsin.
ZEKİYE: (Telaşla) - Âdem.
SITKI BEY: - Adın nedir?
ZEKİYE: (Kendini toplayarak) - Âdem efendini.
SITKI BEY: - Ne münasebetsiz hülyalar! Kaleden çıkabilirsin.
ZEKİYE : — Kalede kalmaya izin yok mu?
SITKI BEY: — Çocuğum ne işe yarasın ki, seni alıkoyayım?
ZEKİYE: — Vatan için öleceğim başka ne hizmet istersin?
Parça ile ilgili olarak
I.    Kahramanlar soylu kişilerden seçilmiştir.
II.    Kahramanlar dönemin gerçekliğini yansıtmamaktadır.
III.    Zekiye erkek kılığına girmiş bir vatanseverdir.
IV.    Kahramanlar ait oldukları çevreye göre konuşturulmuşlardır.
yukarıdaki yargılardan hangilerine ulaşılamaz?
A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) II ve IV  E) III ve IV

7. Aşağıdaki tiyatro eserlerinden hangisi farklı bir sanatçıya aittir?
A)    Boş Beşik
B)    Nalınlar
C)    Kaynana Ciğeri
D)    Devetabanı
E)    Kurban

8. Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü farklıdır?
A)    Kösem Sultan
B)    Töre
C)    Susuz Yaz
D)    Ocak
E)    Yine Bir Gülnihal

(İbiş oynak bir türkü söyler, bir yandan da ense yapar.)
EVİN BEYİ: Gittiii! Vay benim başıma gelenleri
İBİŞ: (Yaklaşır.) Hayırdır bey ne oldu, ne gitti?
EVİN BEYİ: Gitti ibiş gitti. Yok ortada çok güzeldi ya! Ah ah!
İBİŞ: Hayırdır bey nedir o güzel olan? Yoksa sizin rahmetli hanım mı? Eee siz onu görmeyeli bayağı oldu. Unuttunuz mu? Yoksa hatıralar mı canlandı?
EVİN BEYİ: Ne kanlanması evladım, gitti diyorum.
9. Metnin dil ve üslubuyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A)    Anlatım baştan sona karşılıklı konuşma şeklindedir.
B)    Halk diline ait sözcüklere yer verilmiştir.
C)    Diyaloglarda ünlemlerden yararlanılmıştır.
D)    Soylu bir üslup anlatıma hâkimdir.
E)    Günlük konuşma diline yakın olduğu için kısa cümleler kullanılmıştır.

10. Aşağıdakilerden hangisi trajedinin özellikleri arasında yer almaz?
A) Vurma, yaralama gibi olaylar sahnede gösterilmez.
B) Oyunlarda halktan kişilere yer verilir.
C) Seçkin bir dil kullanılır.
D) Birbiri ardından süren diyolog ve koro bölümlerinden oluşur.
E) Trajedi bir bütün halinde aralıksız oynanır.


Harpagon: Jak Usta, bu akşam yemeğe misafirler davet ettim.
Jak Usta: Hangi dağda kurt öldü?
Harpagon: Söyle bakayım, bize güzel yemek pişirecek misin?
Jak Usta: Neden pişirmeyelim? Siz yalnız paradan söz edin.
Harpagon: Al sana... Gene para! Başka bir şey bilmezler ki, zaten: "Para, para, para..." para aşağı, para yukarı.
Valeri: Münasebetsizlik olursa bu kadar olur. Bol para ile güzel yemekleri pişirmek de sanki marifetmiş gibi, yahu onu babam da bilir; ben usta diye az para ile sofra donatmasını bilene derim.
Jak Usta: Az para ile sofra donatmak mı?
Valeri: Ne sandın ya? (...)
11. Bu metinle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Komedi tarzında yazıldığı
B) Cimrilik temasının işlendiği
C) Soylu bir dil kullanıldığı
D) Kahramanlarının sıradan kişilerden oluştuğu
E) Doğal söyleyişlere yer verildiği


I. Beş bölümden oluşur.
II. Üç birlik kuralına uyulur.
III. Manzum olarak yazılır.
IV. Diyalog ve koro bölümlerinden meydana gelir.
V. Konularını günlük yaşamdan alır.
12. Yukarıda numaralı özelliklerden hangisi klasik trajedi ile klasik komedinin ortak özellikleri arasında yer almaz?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


I. Doğal söyleyişlere önem verilir.
II. Diyaloglardan oluşur.
III. Ayrıntılı betimlemelere yer verilir.
IV. Olay ekseninde gelişir.
V. Sadece göze hitap eder.
13. Numaralı özelliklerden hangileri, göstermeye bağlı edebi metinlerle ilgili değildir?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) III. ve V.
D) IV. ve V. E) I. ve V.

Elektra
Gafil! Babamın acıklı ölümünü unutuyor musun?
Koro
Gençliğini acılardan uzak
Mutluluk içinde geçiren ve bir gün
Zeus’un yardımcı kılavuzluğuyla
Bu toprağa ayak basacak olan soylu Orestes’i düşün
14. Bu metin aşağıdakilerin hangisinden alınmış olabilir?
A) Dram B) Komedi C) Trajedi D) Vodvil E) Fars

15.Aşağıdakilerden hangisi modern tiyatro içinde yer almaz?
A) Komedi B) Dram C) Melodram
D) Trajedi E) Meddah

Şinasi, Şair Evlenmesi adlı tiyatro eserini yazarken geleneksel halk tiyatrolarımızdan Orta oyunu ve Karagöz tekniğinden yararlanmış; bunun yanı sıra Batılı tiyatro tekniğini kullanarak modern Türk tiyatrosunun temelini atmıştır.
16. Bu durum aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Sanatçı ve gelenek
B) Konu ve tema
C) Metin ve zihniyet
D) Dil ve anlatım
E) Yazar ve gerçeklik


VEDAT - (Oturur.) Ben oturuyorum Süheyla Hanım.
SUHEYLA- (Hiçbir şey söylemeden gelip Vedat’ın yanına oturur.)
VEDAT - (Bir müddet sessizlikten sonra birden...) O geçen şey kedi miydi?
SUHEYLA- Daha yeni evliyiz ama birbirimizle konuşacak laf bulamıyoruz.
VEDAT - Ne yani? Benim annemle babam otuz yıldır evliler diye hiç mi konuşmasınlar birbirleriyle? Konuşmanın evliliğin süresiyle ne alakası var? Bu evliliğin gidişatı ile ilgilidir.
SÜHEYLA - Ha... Şimdi de sorum benim ailem oldu öyle mi?
VEDAT - Bunun senin ailenle ne ilgisi var?
17. Yukarıdaki metinle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Oyuncuların hareketleri ayraç içinde verilmiştir.
B) Göstermeye bağlı edebi metinlerdendir.
C) Geleneksel Türk tiyatrosundan alınmıştır.
D) Diyaloglara yer verilmiştir.
E) Anlatıcı unsuru yer almamıştır.


18. Aşağıdakilerden hangisi, klasik komedyanın özelliklerinden değildir?
A) Sıradan ve halktan kahramanlara yer verilir.
B) Vurma, yaralama gibi olaylar sahnede gösterilir.
C) Konuşmalarda üslup inceliği aranmaz.
D) Konular mitolojiden ve tarihten alınır.
E) Zaman, olay, yer birliği kuralına uyulur.

Hayatı olduğu gibi acıklı ve gülünç yönleriyle sahnede göstermek için yazılan tiyatro eseridir. Konusunu günlük yaşamdan ve tarihten alır. Üç birlik kuralına uyma zorunluluğu yoktur.
19. Yukarıda tanıtılan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dram B) Komedi C) Trajedi
D) Fars E) Melodram

20. Trajedi ve komedinin karşılaştırılmasıyla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi yanlıştır?
A) Trajedide kişiler olağanüstü ve soylu kişilerdir, komedide kişiler halk kesimindendir.
B) Trajedide perde sayısı beştir, komedide ise perde sayısı sınırsızdır.
C) Klasik trajedide üslûpta soyluluk vardır, komedide üslûpta soyluluk aranmaz.
D) Klasik trajedi ve komedi nazımla yazılır, nesirle yazılan komediler de vardır.
E) Her iki türde de üç birlik kuralına uyma zorunluluğu vardır.


1.C-2.D-3.E-4.B-5.D-6.A-7.E-8.C-9.D-10.B-11.C-12.E-13.C-14.C-15.E-16.A-17.C-18.D-19.A-20.B




SON EKLENENLER

Üye Girişi