Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

ZATİ - NİKABIN AÇTI TA OL MEH...

GAZEL / ZATİ (Ö.1546)

Nikâbın açtı tâ ol meh cemâli âfitâbından
Serâser on sekiz bin âlemi pür kıldı tâbından

Sanır kardeşleri çâha bıraktı Yûsufu ol höd
Görüp seyrinde ol mâhı yere geçti hicâbından

Serâser bu dokuz eflâk onun mihriyle raks eyler
Zemîn ser-mest olup yatar onun aşkı şarâbından

Gönüller açılır gûş eyleyelden fasl olur gussa
Ne dem feth-i kelâm olsa kitâb-ı hüsnü bâbından

İlâhî! Zâtîyi haşr eyle onunla kıyâmette
Kıyâmet eyle hâlin kurtarıp tamu azâbında

ZATİ

 

GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİYLE

1. O ay (gibi olan güzel) güneşi andıran güzelliği­ni örten örtüyü kaldırınca on sekiz bin âlemi baştan başa ışığıyla doldurdu (aydınlattı).
On sekiz bin âlem eski kültürde bu yaşadığımız dünya ile birlikte Allahu teâla’nın yaratmış olduğu bütün âlemlerin sayısını kinaye yoluyla veren bir ifadedir.

2. Kardeşleri Yusuf Peygamberi kuyuya bırak­tıklarını sanırlar. Halbuki Yusuf Peygamber, o ay yüzlü güzeli rüyasında görünce utancından yere geçmişti.
Yusuf Peygamber güzelliğin sembolü olmasına rağmen Peygamberimiz Hz. Muhammed’i rüyasında gö­rünce onun güzelliği yanında kendi güzelliğinden utanıp kuyuya girmiştir, denilmektedir.

3. Bu dokuz feleğin hepsi onun aşkıyla dönmekte, dans etmektedirler. Yeryüzü de onun şarabı andıran aşkı­nın tesiriyle sarhoş olmuş ve kendinden geçerek yatmak­tadır.
Dokuz felek; Ay, Utarid, Zühre, Güneş, Merih, Müşteri, Zuhal, burçlar göğü ve atlas göğüdür. Bunlar iç içe geçmiş soğan zarları gibidir ve hareket halinde olup dönmektedirler. Şair bunların aşk dolayısıyla raks ettikle­rini söylemektedir.

4. Ne zaman onun güzelliği kitabının bir konu­sundan söz açılsa, dinleyenlerin derdi gider ve gönülleri açılıp neşelenir. Şair, Peygamberimizin güzelliğini bir kitaba ben­zetmiş ve kitapla ilgili fasıl, feth-i kelam, kitab ve bab kelimelerini bu beyitte toplamıştır. Onun güzelliğine dair söz açıldığında dinleyenlerin kederleri ve tasalarının gitti­ğini söylemektedir.

5. Ey Rabbim! Kıyamette Zatî’yi onunla birlikte haşr et, cehennem azabından kurtar, halini düzelt. Bu şiir de Fuzuli’nin Su Kasidesi gibi Hz. Pey­gamber’in övgüsünü konu almaktadır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:

NEF'İ - YAZMIŞLAR REDİFLİ GAZELİ

FUZÛLÎ - ÛN KAFİYELİ GAZELİ (GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİ - AÇIKLAMASI)

BAKİ – GÜL REDİFLİ GAZELİ (GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİ)

GAZEL / MUHİBBİ KANUNU SULTAN SÜLEYMAN

BEYTÜ’L GAZEL NEDİR?


II. GAZEL 

Seni ağyâr ile gördüm bu gün gâyet âr ettim
Gel ey hûnî beni öldür ölümü ihtiyâr ettim

Kara zülfün görüp akl u karâr u sabrı dağıttım
Kamu yârânı yanımdan dirîgâ târumâr ettim

Eyâ meh sâkî-i mihrim elime bir ayağ sundu
Bu nakd-i aklı germ oldum ayağına nisâr ettim

Sabâya sorasın dem dem deminden ben hevâdânn
Esen kal pâdişâhım ben kulun terk-i diyâr ettim

Demâdem yana yana okusunlar derd ile Zâtî
Bu şi’r-i sûznâki ehl-i derde armağan

 

GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİYLE

1. Bu gün seni başkalarıyla gördüm, çok utandım. Gel ey kan dökücü beni öldür, artık ben ölümü seçtim.

2. Senin siyah saçlarını görünce aklım, sabrım, ka­rarım kalmadı, kendimi kaybettim ve ne yazık ki bütün dostları yanımdan uzaklaştırdım.

3. Ay gibi güzel! Güneşi andıran saki elime bir ka­deh sundu. Şevke gelip akıl parasını onun ayaklarına saç­tım.
Ayak kelimesi beyitte iki defa geçmekle birlikte ilk geçtiği yerde kadeh anlamındadır.

4. Ben âşığın halini zaman zaman sabâ rüzgârına sor. Sen esen kal (güzeller güzeli) sultanım! Ben kulun artık bu yerleri bırakıp gidiyorum.
Sabâ rüzgârı, gün doğusundan tatlı tatlı esen, güze kokularla sevgiliden haber getiren rüzgârdır. Saba rüzgârı burada sevgili ile âşık arasında haber getirip götürme özel­liği ile yer almıştır.

Zâtî, bu yakıcı şiiri aşk derdine uğrayan âşıklara armağan ettim. Her zaman yana yana dert ile okusunlar

Prof.Dr. M.A. Y. SARAÇ DİVAN EDEBİYATI ŞİİRİNDEN SEÇMELER

SON EKLENENLER

Üye Girişi