Kullanıcı Oyu: 4 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin değil
 

 

CELALETTİN HARZEMŞAH 

ÖZET

Namık Kemal'in üzerinde en çok çalıştığı ve en sevdiği tiyatrosudur. 1874'te Magaso'da yazdığı bu esere 1881'de bir de ön söz eklemiştir. Türk edebiyatı tarihinde, eser kadar, edebiyat ve özellikle tiyatro hakkındaki görüşlerini açıkladığı bu önsöz önem kazanmıştır.

Eserde, Harzemşahlar Devleti'nin son hükümdarı Celalettin Harzemşah'ın hayatı, kahramanlığı ve Moğollara karşı Türk-İslam dünyasını korumak için giriştiği mücadele ele alınır. Bir kan, zulüm ve ateş seli hâlinde Türk-İslam memleketlerine akan Moğol istilası önünde Celalettin'in tam bir inançla çarpışıp şehit oluşundaki fazilet anlatılır. Celalettin Harzemşah, toplayabildiği küçük kuvvetlerle, üç milyon askerî olan Moğol kuvvetlerine karşı yirmiden fazla galibiyet sağlamasındaki kahramanlığın büyüklüğünü belirtir. Namık Kemal'e göre Tatarlara kuvvet veren aralarındaki birliktir. Türk-İslam kuvvetlerini zayıf düşüren de yine aralarındaki ayrılıktır.

 

Celaleddin Harzemşah
·         15 perdeliktir.
·         Namık Kemal’in en büyük tiyatro eseridir. (perde açısından)
·         İkinci önemli tarih konulu oyundur.
·         Eserde belirgin bir Shakespeare etkisi görülmektedir.
·         Namık Kemal’in en çok beğendiği ve övündüğü eserdir.
·         Harzemşahlılar Devletinin son hükümdarı Celaleddin Harzemşah ‘ın hayatını ve kahramanlıklarını anlatmaktadır.
·         Eser aynı zamanda Celaleddin Harzemşah’ın şahsiyetinde İslam birliği tezini savunmaktadır.
·         Eserin başında ünlü “Celal Mukaddimesi” bulunmaktadır. Bu mukaddimede yazar; edebiyat, tiyatro ve roman konusundaki düşüncelerini açıklamaktadır. Bu mukaddime, debiyatımızda eserin kendisinden daha önemli sayılmaktadır.

 

 

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi