Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

PARAGRAFTA ANLAM ETKİNLİĞİ

A. Aşağıdaki paragraflarda numaralandırılmış cümlelerden hangisi paragrafın anlamsal akışını bozmaktadır?

1- (1) Kitapların uzaklaştığı yabancı saatler vardır. (2) En iyilerini, en sevdiklerinizi açın, sarmazlar sizi. (3) Düşlerimiz, düşüncelerimiz bizim buyruğumuza uyar mı sanırsınız? (4) Anlattıklarına kendinizi bir türlü kaptıramazsınız. (5) İçlerinde gizlenen sesi duymaz, o kara yazılardan ürperirsiniz.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

2- (1) Akılcılıkla bilim ve teknoloji arasında sıkı bir ilişki vardır. (2) Bunlar birbirinin bütünleyicisidir. (3) Bu değişme ve gelişmelere ayak uydurmak gerekir. (4) Akılcılığın olmadığı yerde bilim ve teknolojiden, bilim ve teknolojinin olmadığı yerde de akılcılıktan söz edilemez. (5) Olaylara akılcılıkla yaklaşmayan, bilim ve teknolojiye sırt çeviren toplumlar hiçbir zaman ilerleyemez.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

3- (1) Sözcükler hangi yetenekli kalemden akarsa aksın, bir resmi anlatmaya yetmez. (2) Olsa olsa ressamın ve resimlerinin arasında dolanır. (3) Sağlıklı bir bakış açısı yaratmaya çalışır fakat resme ışık tutmaz, resmin kendi ışığının görülmesine yardımcı olur. (4) Duygu ve düşünceler renklerle nasıl anlatılırsa sözcüklerle de öyle ifade edilir.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

4- (1) Şu yeryüzü üstündeki yaşama payımızı vaktinden önce koparıp atmayalım. (2) Hele sanatçı için yitip giden en küçük zaman parçası bile önemlidir. (3) Hayattan kaçan kişiler sanat alanında büyük başarılara imza atamazlar. (4) Kendisine kalan yılları şu ya da bu duygunun itişiyle kendi eliyle yok edivermek bağışlanır bir davranış değildir. (5) Unutulmamalı ki hayatı yazabilen sanatçılar büyük yapıtlar ortaya koyabilirler.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

5- (1) Çıkardığı “Dibace” adlı dergi hayatındaki tek serveti idi. (2) Cebindeki üç kuruşu da dergi için harcadı. (3) Yazıları dergiyi takip eden herkesçe takdir edilirdi. (4) Ben de o yıllarda tanıdım bu güzel insanı. (5) Özellikle dil felsefesi üzerine yazdıkları çok beğenilirdi.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

6- (1) Çocukken birkaç haftalığına bir dinlenme kampında kaldım. (2) Elli altmış kişiydik. (3) Öyle kaynaşmıştık ki birbirimize. (4) Dinlenme kampları eğitimin bir parçasıdır. (5) Aramızdan su sızmıyordu.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

7- (1) Pek çok yer gezip görmüştüm. (2) Boğaz’ı ilk kez görecektim. (3) Çok heyecanlıydım. (4) Şehir vapurları başka bir güzellik katmış Boğaz’a. (5) Nihayet köprüye gelmiştik.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

8- (1) Tatlı bir sonbahar akşamıydı. (2) Henüz güneş sıcaklığını kaybetmemişti. (3) İki kumru çeşmenin başına indi. (4) Su içiyorlardı. (5) Olanları zevkle izliyordum. (6) Sularını içtikten sonra havalandılar. (7) Bir kedi onlara yaklaşırken yapraklara basıp hışırtı çıkarmıştı.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

9- (1) Toplumların küçükleri için okul ne ise büyükleri için de tiyatro odur. (2) İstediğimiz kadar küçükleri okutalım. (3) Büyüklerin eğitimi unutulursa küçükler de karanlığın etkisinde kalacaklardır. (4) Küçükleri okutmayı ihmal etmeyin. (5) Bu bakımdan tiyatro okul kadar, hastane kadar önemlidir.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

10- (1) Mutluluk ne güzel bir sözcük. (2) Bizim hayata olan bağlılığımızı arttırıyor. (3) Bazı insanlar mutlu olmayı bilmez. (4) Bize hayatı armağan ediyor.

Yukarıdaki paragrafta ………………numaralı cümle anlatımın akışını bozmaktadır.

B. Aşağıdaki numaralandırılmış cümleler ile bir paragraf oluşturulmak istendiğinde sıralama nasıl olmalıdır?

1- Aileler tedirginlik içinde, çocuklarına ona yaklaşmamalarını, ondan sakınmalarını isterlerdi. (1) Mahalleye yeni taşınanlar için önce ilgi çeken merak, acıma; hatta korku uyandıran bir tip olurdu Tarzan. (2) Ondan bir zarar gelmeyeceğini anlayarak rahatlarlar, aldıkları sıkı güvenlik tedbirlerini gevşetirlerdi. (3) Giderek her an, her tarafta görülebilen; fakat kendi dünyasından çıkmayan bu garip çocuğun tehlikeli olmadığını anlarlardı. (4)

Yukarıdaki cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturmak için sıralama ……………………………………….biçiminde olmalıdır.

2- Yapmam gereken işler var. (1) Her şeye rağmen en kısa zamanda bitireceğim. (2) Bu, şimdiye kadar okuduklarımın en güzeli, diyebilirim. (3) Birkaç gündür roman okuyorum. (4)

Yukarıdaki cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturmak için giriş paragrafı …………numaralı cümle olmalıdır.

3- Bu sözlerin doğruluğuna siz de tanık olacaksınız. (1) Planlı ve sistemli çalışmadan başarıya ulaşamayız, diyorum. (2) Bakın çevrenizdeki başarılı insanlara, inceleyin onları. (3) Bunun önemini kavrayanlar, başarı kazanabilir ancak. (4)

Yukarıdaki cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturmak için giriş paragrafı …………numaralı cümle olmalıdır.

4- Yazının başlıklarını burada yazı işleri müdürü koyuyor. (1) Kısacası başlık, yazının anlamını yansıtmalıdır. (2) Onun için yazanla başlığı koyan aynı kişi olmalıdır. (3) Bunun için çoğunlukla başlık ve içerik uyumsuz oluyor. (4)

Yukarıdaki cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturmak için giriş paragrafı …………numaralı cümle olmalıdır.

 

5- Ozan şiirin yolunu açtığı gibi şiir de ozana yol gösterir. (1) Şiir yazmanın belki en zor yanı ilk dizeyi bulmaktır. (2) O ilk dize ozanın gideceği yönü belirler. (3) Hiçbir şiir, planlı olarak yazılmaz. (4)

Yukarıdaki cümleler ile anlamlı bir paragraf oluşturmak için giriş paragrafı …………numaralı cümle olmalıdır.
C. Aşağıdaki paragraflarda vurgulanmak istenen düşünce nedir?

1- Öğrendiklerini bir saat gibi cebinde taşı. İkide bir saatini olduğunu göstermek isteyen insanlar gibi ortaya çıkarma. Birisi sana saati sorarsa söylersin; ama her saat başında, sorulmadan saat kulesi gibi ötme.

Yukarıdaki paragrafta vurgulanmak istenen düşünce nedir?

2- Edebiyatı, sanatı kendime dert edinmiş bir kişiyim. Gece gündüz edebiyat düşünürüm. Sevdiğim bir şiiri tanıdıklarıma okumadığım ya da bir edebiyat sorusu üzerine tartışmaya giremediğim günler, yaşadım saymam kendimi.

Yukarıdaki paragrafta vurgulanmak istenen düşünce nedir?

3- İnsanın değeri, yaptığı işle ölçülür. Etrafımıza şöyle bir bakmakla bunu daha iyi açıklamış oluruz. Tarihin sayfalarını süsleyen Mimar Sinan’ı, Fatih Sultan Mehmet’i bir an gözümüzde canlandırmak, değerin yapılan, yaptırılan işlerle sıkı sıkıya bağlantılı olduğunu kanıtlayan delillerdir.

Yukarıdaki paragrafta asıl anlatılmak istenen düşünce nedir?

4- Öğretim kuru, sıkıcı ve ezbere dayalı bilgileri depolamak değil; o bilgileri hayatımızın yaşayan, bize zevk veren vazgeçilmez bir yönü olarak kavrama ve uygulama sürecidir.

Yukarıdaki paragrafta vurgulanmak istenen düşünce nedir?

5- Okulumuzda çok güzel bir kütüphane yapılmıştı. Bu kütüphanede ders çalışmak bizim için büyük bir keyifti. Kütüphanedeki tek olumsuzluk, kitap çeşidinin az olmasıydı. Kitapsever birinin katkılarıyla kütüphanemizdeki kitap sayısı büyük bir artış gösterdi. Bu durum, mutluluğumuzu ikiye katladı.

Yukarıdaki paragrafta asıl anlatılmak istenen düşünce nedir?

 

D. Aşağıdaki şiirden alıntı bölümlerden hareketle şiirin anlatmak istediği özellikleri bulunuz.

1- Aşağıdaki şiirin anlatmak istediği nedir?

Kitap en iyi arkadaştır
Bana neyi sorsam söyler
Ne anlatsa en sonunda
Çalış, iyi, doğru ol, der.

2- Aşağıdaki şiirin anlatmak istediği nedir?

Sen, ben uyurken biri var uyumaz
Nöbette, talimde, ayakta kış yaz
Memleket namusu ondan sorulur
Bu sevgiyle ya vurur ya vurulur.

 

E. Aşağıdaki paragrafların anlatımında kullanılan anlatım biçimi ( öyküleyici, betimleyici, açıklayıcı, tartışmacı ) türlerini bulunuz.

1- Deniz feneri; fırtınada, yağmurda, siste, yoğun trafikte gemilere yol gösterir. Onlara kılavuzluk yapar. Öğretmen de deniz feneri gibidir. O, öğrencilerine yaşamın zorluklarını aşmayı ve yaşama sanatını öğretir.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

2- Adam, sessizce ilerledi sokakta. Elindeki fenerle önünü zor görüyordu. Ta uzaktan bir ses duydu. Kimsecikler yoktu etrafta. Birden hızlandı. Evin önüne geldiğinde kapıda küçük bir çocuk ağlıyordu.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

3- Mehmet Efendi henüz yeni açmıştı dükkanı. Çırak etrafın tozunu alıyordu. Kapıyı açan yaşlı adam, tezgahın önünde onu gördü. Merhaba efendim, dedi. Sizden bir ricam olacak, diye devam etti. Dakikalarca anlattı ve sonra bir şey olmamış gibi çekip gitti. Mehmet Efendi, endişeli bir hale büründü. Acaba adamı tanıyor muydu?

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

4- Meyve ağaçları tükeniyor kentlerde. Hayatlarını kırlarda, köy ve kasabaların bahçelerinde sürdürebiliyor meyve ağaçları ancak. Bu yüzden de büyük kentlerin çocukları hiç mi hiç tanımıyorlar meyve ağaçlarını. Meyvelerini yedikleri ağaçları tanımıyorlar ya da birbirinden ayırt edemiyorlar.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

5- Toroslar’ın meşe ve çam ormanlarıyla kaplı tepeleri arasında bir vadi uzanır. Buradan geçen mutlu vadinin suları, vadinin ortasında kurulmuş olan köyün topraklarına can vere vere Akdeniz’e doğru çıkıp gider. Dere boylarında zakkumlar, çınarlar, vadi yamaçlarında çamlar, meşeler büyüyüp gelişir; boy boy sarmaşıklar, yaban asmaları, göklere yükselen ağaçlara dostça sarılır; onlarla iç içe yaşar.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.
6- Kilim; Anadolu’nun çadırından sedirine, çuvalından heybesine kadar yaygındır. Bazen çorap olur bazen kuşak… Anadolu kızı, çeyizindeki kilimiyle övünür. Anadolu delikanlısı, kilimdeki renklerle sevgilisini görür gibi olur. Kilim, Anadolu’da gönül dolusu türküdür.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.


7- Kahve, ışıklarını yakınca dışarıdaki karın ışığı söndü. İçeriye göz attım. Sekiz kişi ya var ya yoktu. Pos bıyıklı, esmer, gür saçlı olanı dikkat çekiyordu. Küçük kapağın içinden alevler saçarak yanan sobanın sağ tarafının kızaracağını biliyor, bekliyordum. Yanımda tavla oynayanlar vardı. Bir zaman onlara daldım. Ara sıra camı silerek alnımı camlara yapıştırıp dışarıyı seyrettim.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

8- İnsanlar artık eskisi kadar tiyatroya ilgi göstermiyor bence. Çoğu insan kendisini tatmin edecek bir oyun olmadığından dert yanıyor. Bu düşünceye katılmıyorum. Sanat eserinin kendine göre bir anlamı vardır. Her oyun ders verecek, güldürecek değil ya; bazen düşündürecek bazen de duygulandıracak. Sanatı çok dar düşünüyorlar çok dar.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

9- Kasaba; ne kent ne köy, ikisinin karışımı bir yerleşim merkezidir. Türkiye’yi en iyi yansıtan yerleşim örneğidir bence kasaba. Kasaba kültürü bütün hayatımızı etkiler. Kasaba görgüsü her yönüyle davranışlarımıza, ilişkilerimize yansır.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

10- Ahmet Hamdi Tanpınar, İstanbul’da başladığı öğrenim hayatını Anadolu’nun çeşitli kasaba ve şehirlerinde kadılık yapan babasıyla birlikte dolaşırken taşrada sürdürdü.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

11- Bir sanatçı çağını bilmeden de yaşar, diyorsunuz. Oysa bir sanatçının çağını, çevresini, yurdunu, ulusunu açık ve doğru olarak yansıtması için onları iyi bilmesi gerekir. Yurdunun özelliklerini bilmeyen, halkının yaşayış ve kültürüyle ilgilenmeyen, yöresinin geçirdiği oluşumun özünü kavramayan bir sanatçıdan çağını gerçeğe uygun olarak yansıtması, toplumun genelini ifade etmesi beklenemez.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

12- Okumayı bilmek, bilgilerin en yücesidir. Bunu bilenin bilemeyeceği, çözemeyeceği hiçbir sorun yoktur. Okuma, sorunların çözümünde adeta bir anahtar rolü üstlenir. Kitap okuma kuşkusu olan yerde düşünce gelişemez. Düşünce gelişemeyince de yaratıcılık olmaz.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

13- Sanatçı bilgin değildir, bilgin de sanatçı olamaz. Sanatçının kişiliğinde duygusallık ağır basar. Oysa bilimde duygusallığa yer yoktur. Bilginin bir sanatçı gibi sezgilere ihtiyacı vardır; ama o bir sanatçı gibi sezgilerini kullanamaz, onu denetlemek zorundadır.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

14- Dil topluma bağlıdır. Toplum hayatındaki değişme ve gelişmeler etkisini dilde gösterir. Toplumdaki değişme ve gelişmelerin gerektirdiği ya da getirdiği kavramları karşılamak için yeni sözcükler üretilir.


Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

15- Bir gazetenin görevi, ülkedeki ve dünyadaki gelişmeleri zamanında ve doğru olarak yayımlamak, geniş halk kitlelerine duyurmaktır.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ………………………………..türüdür.

F. Aşağıdaki paragraflarda kullanılmış olan anlatım biçimi ve parçada kullanılan duyularımızla ilgili anlam ayrıntısını ( görme, işitme, tatma, dokunma, koklama ) özelliklerini yazınız.

1- Bilim, hayatı hem zenginleştiren hem de karmaşık ve çekilmez hale sokan buluşlara yol açar. Otomobili insanların hizmetine sokarken atom bombasını da aynı insanlığı yok etmek için üretir. Sanat ise sadece güzelliğin peşindedir. Olan, olması gereken güzelin… İnsanların hayatlarını, ruhlarını huzura kavuşturarak kolaylaştırır.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada duyularımızla ilgili anlam ayrıntısı ise …………………………dır.

2- Bir pazar sabahıydı. Kasabamız hiç bu kadar hareketli olmamıştı. Hayatımıza çekiç sesleriyle tren raylarının ucunda önce bir ıslık duyuldu, sonra bir duman görüldü. Birçok kişi daha önce görmediği bu kara makineye şaşkınlıkla bakıyordu. Birkaç dakika sonra bu kara makineden inen insanlar, yeni kurulan tren istasyonunu doldurmuştu.
Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada duyularımızla ilgili anlam ayrıntısı ise …………………………dır.

3- İlk defa uzun bir yolculuk yapıyorum. Otobüse bineli on dakika oluyor. Otobüsün kalkmasına az kaldı. Son yolcular da bindi ve hareket emri verildi. Otobüs yavaş yavaş gidiyor. Otobüs şehirden uzaklaştıkça pencereden dışarıya gözlerimi çevirdiğimde insanların yol kenarlarında bir şeyler satmaya çalıştıklarını ya da tarlalarında toprağı işlemekle meşgul olduklarını görüyorum.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada duyularımızla ilgili anlam ayrıntısı ise …………………………dır.


4- Yağmurlu bir pazar sabahı kahvaltı masası başında günlük gazeteleri karıştırıyordum. Gazetedeki habere ilgimi toplamışken dışarıdan büyük bir gürültü duyuldu. Gözlerim birden dışarı kaydı. İki aracın birbirine girmiş görüntüsü yanında etrafına birikmeye başlayan insanlar ve olayın paniğini üzerinde yaşayan korkuyla irkilmiş yolcular vardı araçlar içinde.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada duyularımızla ilgili anlam ayrıntısı ise …………………………dır.


5- Pazar arabasındaki torbalar içinde bir paket yumurta, domates, biber, salatalık, marul ve patates vardı. Domateslerin parlak kırmızı rengi dalından yeni koparılmışlığı ifade ediyordu. Biber ve salatalık, kokusuyla tazeliğini anlatıyordu.
Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada duyularımızla ilgili anlam ayrıntısı ise …………………………dır.


G. Aşağıdaki paragraflarda kullanılmış olan anlatım biçimi ve parçada düşünceyi geliştirme yolları ( benzetme, tanık gösterme, örnekleme, karşılaştırma, tanımlama, sayısal verilerden yararlanma ) özelliklerini yazınız.

1- Değer verip baş tacı ettiğim bir yazar gözlem ile deneyimin aynı şey olduğunu savunuyor. Üstüne üstlük deliller getirmeye çalışıyor bu konuda. Şimdiye dek büyük yazar diye bildiğim bu kişi bilmiyor ki gözlem farklı, deneyim farklı, Gözlem, herhangi bir şeyi iyi anlamak için, onun kendi kendine meydana çıkan türlü belirtilerini gözden geçirme eylemidir. Deneyimle karıştırmamak gerektir. Kimya ve fizik bilgileri deneyimle, astronomi bilgileri ise gözlemle elde edilir. Şu durumda deneyimle gözlem ayrı ayrı şeylerdir.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada kullanılmış olan düşünceyi geliştirme yolları ise …………………………dır.

2- Kimi sanatçılar, sanatın amacını içerik olarak görür. Onlara göre iletecek bir şeyi olmayan, tek satır bile yazmamalı. Kimileri ise sanatı biçim olarak algılar. Onlara göre güzel olmayan hiçbir şey sanatsal değildir. Oysa sanatta içerikle biçim etle tırnak gibidir.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada kullanılmış olan düşünceyi geliştirme yolları ise …………………………dır.

3- Teknik, bilimin kristalize olmuş halidir. Yani bilimin araç-gereç ve makineye dönüşmüş halidir. İnsanoğlu onun sayesinde ilkçağların karanlığından sıyrılmıştır. Kendine daha çok zaman ayırıp kültürel yönden olgunlaşmıştır. Birbirini sevmeyi, barış içinde bir arada yasamayı öğrenmiştir.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada kullanılmış olan düşünceyi geliştirme yolları ise …………………………dır.

4- Eylülde Kaçkarlar'ın çevresinde "kestane karası fırtınası" gelip çatar. Kestanelerin dökülme zamanıdır artık. Yöre insanı için kestanenin hem meyvesi, hem de kerestesi çok değerlidir. Çünkü evlerin özellikle dış cephesi bu ağaçtan yapılır. Rüzgârlar vadilerde uğuldamaya, yapraklar dökülmeye başlamıştır bugünlerde. Karın habercisi olan "karakuş" birazdan pencerenin pervazına tüner. Derinden kurt sesleri gelir. Orman tüm yaşamıyla hazırdır uzun ve beyaz kışa.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada kullanılmış olan düşünceyi geliştirme yolları ise …………………………dır.

5- 1989 yılının yaz mevsimini yaşıyoruz. Mehtap, ağustosun ilk haftasından beri küçük koyu pırıl pırıl aydınlatıyor. Denizin ölü dalgaları başından geçenleri kıyıya anlatıyor. Hafif bir meltem, gecenin sıcaklığını bastırmak için tüm soluğunu harcıyor. İkimiz de susuyoruz. Konuşmak yasak sanki... Zaten konuştuğumuz an bu sihirli büyü bozulacak. İç dünyalarımız doğanın görkemiyle bir olmuş. Suskunluğumuzun gürültüsü yetiyor bize.

Yukarıdaki paragrafta kullanılan anlatım biçimi ……………………………….. türü, parçada kullanılmış olan düşünceyi geliştirme yolları ise …………………………dır.

 

H. Aşağıdaki paragraflarda paragrafın konusu ve paragraf ana düşüncesi özelliklerini yazınız.

1- Öykü, boyutu ne olursa olsun, doğaya ve insana özgün bir bakış, özgün bir eleştiridir. Yaşamımıza yeni anlamlar, yöntemler, yorumlar getiren bir yazın sanatıdır. İster içten ister dıştan anlatsın; ister bir kişiyi, ister bir toplum kesitini anlatsın bir öykünün özentisiz, yalın, acık, gerçek, inandırıcı, kısa, vurgulayıcı ve çarpıcı nitelikte olması gerekir.

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

2- Her gece iki üç film seyreden televizyon tutsakları neyse, bir günde bir roman bitiren otobüste, trene, yolda, yatakta okuyanlar da odur. Yığınla kitap okumak övgüye değer değil bence. Okuyup düşünmek, o yapıtı yeniden yaratmak önemli. Bu da bir emek, sabır ve planlı çalışma işi. Diyeceğim on beş günde ya da ayda bir roman bitirip tam bitirmek. Bu nedenle "Çok okuyun." diyenlere karşıyım.

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

3- “Anı, bir kişinin yaşamından beslenen bir yazı türüdür. Bir kimsenin başından geçen ya da kendi döneminde ortaya çıkan olay ve olguları, bilgilerine, yaptıklarına, gözlem ve izlenimlerine bağlı kalarak anlatır. Anı, diğer yazınsal türler gibi, insanoğlunun yaşantısını, yaptıklarını başkalarıyla paylaşma gereksiniminden doğmuştur.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

4- “Bilim ve eğitimin başlıca amacı olan yazı dili, kültür dili olarak da adlandırılır. Yazı dili, bir ulusun ortak dili olduğundan kitaplarda, dergilerde ve gazetelerde bu dil kullanılır. Yazı dilinin dilbilgisi kurallarını tam olarak yansıtması gerekmektedir. Çünkü bu dil, yüz yüze kullanılmaz, sesli değildir. Bunda, konuşmada olduğu gibi boşlukları dolduracak ek öğeler (mimikler, jestler …) yoktur. Bu nedenle yazı dilinde dilbilgisi, imla ve noktalamaya dikkat etmek gerekir.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

5- “Sanat gösterişlerinde bulunanlardan çekinin. Gerçek sanatçı ne kırmızı yelek giyerek dikkati çeker, ne de isteyerek sanatından söz açar. Büyük sanatçının tek bir kaygısı vardır; o da insanı anlatmak, insanca anlatmaktır.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..


6- “Bazı bilginler, bilim ile devrimi kimi özelliklerinden dolayı birbirinin karşıtı gibi görürler. Bilginlerin bir kısmı devrimi reddeder, devrimciler ise, bilimi inkâr eder. Hâlbuki ikisi de birbirini tamamlar, birbirinden yararlanır. Eğer bilim dallarından her biri zaman zaman kendi alanında yeni buluşlar ve atılımlar yaratmasaydı, bugün bilim hiç bu noktaya gelebilir miydi? Bilim dalları kendi aralarında devrimler yaratmasaydı, bilim ilkel ve cılız kalmaz mıydı? Lavoisier kanunu kimyada bir devrimdir. Atom bugünkü fizikte bir devrimdir. Yarın yeni buluşlar, bugünkü bilimin verilerini altüst edebilir.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

7- “Bugün dünyada çeşitli makineler vardır. Bunların isimlerinin listesi ciltler tutar. Bütün bunları gören insan şaşırıyor, makineleri bazen dakikalarca nefes almaksızın hayretle izliyor. Oysa asıl hayretle izlenmesi ve takdirle karşılanması gereken varlık insandır. Çünkü, o makineleri yapan insandır. İnsan emeği olmadan hiçbir uygarlık sembolü olan araç var mı? İnsan eli demire, ağaca, taşa şekil vermiş, onları işlemiştir. Hatta bize hammadde gibi görünen kömür, petrol alın terinin birer mahsulü değil midir? Sobada yanan ateş, insanın sıcaklığını taşır…”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

8- “Aydın kişi iyi eğitim görmüş, bilgili insandır. Sözleriyle, davranışlarıyla insanlara örnek olan kişidir. Toplumu eğiten, ona yol gösteren ve sürekli destek olan, ufku geniş insandır. O, insanlığın yücelmesini her şeyin üstünde tutar. Şunu bilir ki, tek başına mükemmel insan, sabun köpüğü gibi çabucak kaybolur. Çünkü o, eğitimsiz ve geri kalmış toplumda gücü zayıflamış ışık gibidir. O, bu gibi durumlardan rahatsızlık duymaktadır. Bu yüzden aydın kişiye, aydınlatan kişi de denir.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

9- “Çocuk bir taraftan varlıkların adlarını öğrenirken diğer yandan bunların benzer veya birleşik yönlerini görmeye, seçmeye ve birleştirmeye çalışır. Böylece çocukta o varlığın kavramı gelişmeye başlar. Bir çocuk, kediden başka bir hayvan görmediği zaman hayvan kavramını geliştiremez. Zamanla köpeği, ineği, kuzuyu, eşeği, atı ve diğer hayvanları görüp öğrendikçe çocukta hayvan kavramı gelişmeye ve canlanmaya başlar. Artık küçük yaşlarında olduğu gibi köpek sözü, çocuk için bütün hayvanlara verilen bir isim değil, hayvanlardan sadece birinin adı olur.”

Yukarıdaki paragrafta paragrafın konusu ………………………………………………………………………………………………………
Yukarıdaki paragrafta paragrafın ana düşüncesi ……………………………………………………………………………………………..

 

Üye Girişi