Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

................ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI, TÜRK EDEBİYATI DERSİ,  12.SINIF, 1.DÖNEM, 2. YAZILISI

 OTUZ BEŞ YAŞ ŞİİRİ

Yaş otuz beş! Yolun yarısı eder.

Dante gibi ortasındayız ömrün.

Delikanlı çağımızdaki cevher,

Yalvarmak, yakarmak nafile bugün,

Gözünün yaşına bakmadan gider.  

Zamanla nasıl değişiyor insan!

Hangi resmime baksam ben değilim:

Nerde o günler, o şevk, o heyecan?

Bu güler yüzlü adam ben değilim

Yalandır kaygısız olduğum yalan.

Gökyüzünün başka rengi de varmış!

Geç fark ettim taşın sert olduğunu.

Su insanı boğar, ateş yakarmış!

Her doğan günün bir dert olduğunu,

İnsan bu yaşa gelince anlarmış. 

Cahit Sıtkı Tarancı 

                                    

1-) Yukarıdaki şiirin üçüncü dörtlüğünde geçen söz sanatlarını bularak açıklayınız.(10p)

2-) Yukarıda verilen şiirin birinci birimini biçim özelliklerine (uyak düzeni, kafiye, redif, ölçü, nazım birimi) göre inceleyiniz(10p)

3-) Yukarıdaki şiirde (altı çizili ifadeleri dikkate alarak) şair hangi çelişkilere değinmektedir? Yorumlayınız.(10)

4-) Şiirde geçen yerli ve mahalli dil unsurları gösteriniz. Bu unsurların kullanılması bizi Öz Şiir anlayışında hangi sonuca ulaştırır?(10P)

5-) Aşağıdaki eserlerin yazarlarını veya şairlerini yazınız.(10p)

         1-Ben ve Ötesi:

          2-Biz İnsanlar:

          3-Söz Arasında:

          4-Sebil ve Güvercinler: 

          5-Koçyiğit Köroğlu: 

6-) Yedi Meşaleciler akımının temsilcilerini yazınız.(10p: Her sanatçıya bir puan, hepsini yazarsanız 10 puan)

7-) Öz Şiir Anlayışını sürdüren şiirin özellikleri nelerdir? Maddeler halinde yazınız.(10p)

8-) Necip Fazıl KISAKÜREK’İN edebi kişiliği ve 5 eserini yazınız. (10p)

9-) Aşağıdaki şiirin temasını yanına yazınız. (10P)

            SABAHA DEK          

          Bütün gün ayaktayımdır, avluda;

          Otururum lambamın altında,sabaha dek;.                      TEMA:........................................................

          Öyle bir sır ki bu, kimseler anlamaz,

          Göğüs geçiririm, ara sıra

 

10-) Aşağıdaki boşlukları doğru olarak tamamlayınız.(10p)

  • a).......................eserlerin hem yaşam sevincini hem karamsarlığı yansıttığı şiirlerinde "yalnızlık" ve "ölüm" temaları ağır basar. Geçirdiği kısmi felç sonucu konuşma yeteneğini yitirdi. (2P)
  • b)Yazarın güncel konularla ilgili gazete ve dergilerde yayınlanmak üzere yazdığı, ispatlama kaygısı olmadan kendi düşüncelerini ortaya koyduğu yazılara ........................ denir. (2P)
  • c)Bir milletin kendi özgü düşünüş ve yaşayış biçimi, dil, töre ve gelenekleri, toplumsal değer yargıları ve kuralları ile oluşan özellikler bütününe ........................ denir(2P)
  • d)Bir yazarın başından geçen ya da tanık olduğu olay ve olguları bilgilerine, gözlemlerine dayanarak anlattığı yazı türüne ....................denir. (2P)
  • e)....................yazarın herhangi bir konu üzerinde kesin sonuçlara varmadan, kişisel görüş ve düşüncelerini senli benli bir anlatım içinde verdiği yazı türüdür. (2P)

 

 


CEVAP ANAHTARI

1-)Yukarıdaki şiirin üçüncü dörtlüğünde geçen söz sanatlarını bularak açıklayınız.(10p)

- Gökyüzünün başka rengi de varmış! Su insanı boğar, ateş yakarmış!----TENASÜP

Geç fark ettim taşın sert olduğunu.-----TECAHÜL-İ ARİF      Her doğan günün bir dert olduğunu, ---TEŞBİH   

Su insanı boğar, ateş yakarmış!

 

2-) Yukarıda verilen şiirin birinci birimini biçim özelliklerine (uyak düzeni,kafiye, redif, ölçü, nazım birimi) göre inceleyiniz(10p)

   -Kafiye düzeni        a-b-a-b-a         nazım birimi.: bent            Ölçü:=11  hece ölçüsü kullanılmış.

         -er----- -TAM KAFİYE             -ün------TAM KAFİYE           -REDİF YOK

3-)Yukarıdaki şiirde (altı çizili ifadeleri dikkate alarak) şair hangi çelişkilere değinmektedir? Yorumlayınız.(10)

           Şair bu dizelerde yaşı ile dış dünyaya bakışı arasındaki tezatı dile getirmiştir.Yaşama sevinci ile ölüm arasındaki  sıkışmayı ve bundan duyulan çaresizlik ve huzursuzluğu göstermektedir.şairin,bildiği şeyleri (taşın sert olması , suyun boğması, ateşin yaktığını….)daha yeni öğrendiğini ifade etmesi onun yaşama isteğini de dile getirmektedir.Bu, şairin henüz bir genç hatta bir çocuk gibi dünyayı yeni yeni öğrenmeye başladığını fakat yanı başındaki ölüm için erken olduğunu ifade eden bir anlatımdır. 

4-)Şiirde geçen yerli ve mahalli unsurları gösteriniz. Bu unsurların kullanılması bizi Öz Şiir anlayışında hangi sonuca ulaştırır?(10P)

     Yolun yarısı ,Delikanlı çağımızdaki cevher  ,Yalvarmak, yakarmak nafile Gözünün yaşına …… ve  kullanılan 11’li hece ölçüsü yerli ve mahalli unsurlardır. Bu dönemde bu unsurlarla modern şiir geleneği başarılı bir şekilde birleştirilmiştir

5-Aşağıdaki eserlerin yazarlarını eşleştiriniz.(10p)

  1. Ben ve Ötesi  ----------Necip Fazıl KISAKÜREK          
  2. Biz İnsanlar:  -------------Peyami SAFA                           
  3. Söz Arasında  ------------Nurullah ATAÇ
  4. Sebil ve Güvercinler:  ----------Ziya Osman SABA                                
  5. Koçyiğit Köroğlu: ---------------Ahmet Kutsi TECER

6-)Yedi Meşaleciler akımının temsilcilerini yazınız.(10p)

Yedi Meşaleciler: Yaşar Nabi Nayır, Ziya Osman Saba, Vasfi Mahir Kocatürk, Kenan Hulusi Koray Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret Solok, Muammer Lütfi Bahşi

7-)Öz Şiir Anlayışını sürdüren şiirin özellikleri nelerdir? Maddeler halinde yazınız.(10p)

SAF (ÖZ) ŞİİRİN ÖZELLİKLERİ ŞÖYLE SIRALANABİLİR:

  • Şiir dili her şeyin üstündedir. 
  • Sanat bir biçim (form) sorunudur. 
  • Amaç iyi ve güzel şiir yazabilmektedir. 
  • Kendilerine özgü bir imge düzenleri vardır. 
  • Dilde saflaşma en başta gelen unsurdur. 
  • Şiir, soylu bir sanat olarak kabul edilir. 
  • İçsel, bireyci bir yaklaşımla insan anlatılır. 
  • En değerli şey dizedir. 
  • Disiplinli bir çalışma ile saf şiir yazma endişesi vardır. 

 

8-)Necip Fazıl KISAKÜREK’in edebi kişiliği ve 5 eserini yazınız. (10p)

NECİP FAZIL KISAKÜREK

İlk şiirleri 1922'de "Yeni Mecmua"da yayınlandı. Milli Mecmua, Hayat ve Varlık dergilerinde yayınlanan şiirleriyle tanındı. 14 Mayıs 1929- Ağustos 1936 arasında 17 sayı Ağaç dergisini yayınladı. 1943-1971 arasında "Büyük Doğu" dergisini çıkardı. Son Posta ve Yeni İstanbul gazetelerinde yazarlık yaptı. "Sabırtaşı" (1940) oyunuyla 1947 CHP Piyes Yarışması'nda birincilik kazandı. 1928'de basılan "Kaldırımlar" adlı şiir kitabı büyük ilgi gördü. Bu kitabın ardından uzun süre "Kaldırımlar Şairi" olarak anıldı. 1930’lardan sonra özgün şiirden koptu. Mistisizmi İslami değerlere bağlayan, dinsel ve toplumsal bir kavga sanatına yöneldi. "Sonsuzluk Kervanı" isimli şiir kitabını uzunca bir aradan sonra 1955'te yayınladı. Şiiri, üstün bir algılama sorunu ve mutlak gerçeği, yani Allah'ı arama yolunda sonsuz bir uğraş olarak gördü. Sağlam bir dil yapısına ve tirajik öğelere dayanan mistik eğilimli şiirlerinde çağdaş insanın bunalımlarını işledi. Türk şiirinde bir gizem rüzgarı estirdi, Fazıl Hüsnü Dağlarca ile Cahit Sıtkı Tarancı'nın da aralarında bulunduğu birçok şair üzerinde etkili oldu. Garip akımının ortaya çıkışıyla şiirden uzaklaştı. Güçlü bir yazım tekniğinin görüldüğü tiyatro oyunlarında ise daha çok korku ve kaygı psikolojisini işledi. Anı, makale, inceleme türü eserlerinde daha çok dinsel ve siyasal konuları ele aldı. 

 ESERLERİ 

ŞİİR: 

  1. Örümcek Ağı (1925) 
  2. Kaldırımlar (1928) 
  3. Ben ve Ötesi (1932) 
  4. Sonsuzluk Kervanı (1955) 
  5. Çile (1962) 
  6. Şiirlerim (1969) 

ÖYKÜ VE ROMAN: 

  1. Ruh Burkuntularından Hikayeler (1965) 
  2. Aynadaki Yalan (1980) 
  3. Kafa Kağıdı (1984) 

OYUNLAR: 

  1. Tohum (1935) 
  2. Bir Adam Yaratmak (1938) 
  3. Künye (1940) 
  4. Para (1942) 
  5. Namı Diğer Parmaksız Salih (1949) 
  6. Reis Bey (1964) 
  7. Abdülhamit Han (1969) 

MONOGRAFİ-MAKALE-FIKRA-ANI: 

  1. Birkaç Hikaye Birkaç Tahlil (1933) 
  2. Namık Kemal (1940) 
  3. Çerçeve (1940) 
  4. Son Devrin Din Mazlumları (1969) 
  5. Hitabe (1975) 
  6. İhtilal (1975) 
  7. Yılanlı Kuyudan (1970) 
  8. Hac (1973) 
  9. Babıali (1975) 
  10. İman ve İslam Atlası (1981 

ÖDÜLLERİ: 

  1. 1947 CHP Piyes Yarışması birinciliği Sabırtaşı ile 
  2. 1980 Kültür Bakanlığı Büyük Ödülü 
  3. 1981 Türkiye Milli Kültür Vakfı Kültür Armağanı İman ve İslam Atlası ile

 8)Aşağıdaki şiirin temasını yanına yazınız. (10P)

            SABAHA DEK          

           Bütün gün ayaktayımdır, avluda;

           Otururum lambamın altında,sabaha dek;.                      TEMA…AŞK

           Öyle bir sır ki bu, kimseler anlamaz,

           Göğüs geçiririm, ara sıra

                                                     PO    Kiu-yi

9-Aşağıdaki boşlukları doğru olarak tamamlayınız.(15p)

  • a)…C.SITKI TARANCI…eserlerin  hem yaşam sevincini hem karamsarlığı yansıttığı şiirlerinde "yalnızlık" ve "ölüm" temaları ağır basar. Geçirdiği kısmi felç sonucu konuşma yeteneğini yitirdi.(3P) 
  • b)Yazarın güncel konularla ilgili gazete ve dergilerde yayınlanmak üzere yazdığı,ispatlama kaygısı olmadan kendi düşüncelerini ortaya koyduğu yazılara       FIKRA…..denir. (3P)
  • c)Bir milletin kendi özgü düşünüş ve yaşayış biçimi,dil,töre ve gelenekleri,toplumsal değer yargıları ve kuralları ile oluşan özellikler bütününe …MİLLİ KİMLİK….denir(3P)
  • d)Bir yazarın başından geçen ya da tanık olduğu olay ve olguları bilgilerine, gözlemlerine dayanarak anlattığı yazı türüne …ANI… denir. (3P)
  • e)…DENEME…..yazarın herhangi bir konu üzerinde kesin sonuçlara varmadan, kişisel görüş ve düşüncelerini senli benli bir anlatım içinde verdiği yazı türüdür. (3P)

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi