Kullanıcı Oyu: 2 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 


MİLLİ EDEBİYAT

Milli edebiyatın ilkeleri Selanik'te 1911 yılında Genç Kalemler dergisinde çıkan Ömer Seyfettin'e ait Yeni Lisan makalesi ile belirlenmiştir. Buna göre dilimize girmiş yabancı sözcükler için "Türkçeleşmiş, Türkçedir." fikrini savunmuşlardır. Halk edebiyatı özelliklerini kullanmışlardır. Eş anlamlı kelimelerden Türkçe olanı kullanmışlar ve yerli konuları işlemişlerdir. Hece ölçüsü ve dörtlük nazım biçimini kullanmışlardır.


1. Edebiyat-ı Cedide topluluğunun egemen olduğu yıllarda ilk şiirlerini yayımlayan sanatçımız, yeni Türk edebiyatında sade bir dille, hece ölçüsü ile yazan ilk şair olma özelliğini taşır. “Bırak beni haykırayım, susarsam sen matem et / Unutma ki şairleri haykırmayan bir millet / Sevenleri toprak ol¬muş öksüz çocuk gibidir" dizelerinde dile getirdiği gibi şairimiz; sanatı, sosyal sorunların çözümlenmesi için bir araç olarak görmüştür. İlk şiirlerini topladığı “Türkçe Şiirler” adlı kitabı, edebiyatımızda büyük yankılar uyandırmıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

2.Şiirlerinde kahramanlık duygulan, halkın dert ve ıstırapları, sosyal problemler iç içe işlenmiştir. Ancak bu şiirlerde nesirle anlatılabilecek konu ve olay¬ar, hece ölçüsüyle nazımlaştırılmıştır. Eserlerinden bazıları Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordu’nun Destanı, Turan’a Doğru’dur.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

3. Fecr-i Âti şairi olarak ortaya çıkmış, 1911’de Genç Kalemler dergisinin başyazarlığına getirilmiş, böylece Fecr-i Âti’nin sanat anlayışından uzaklaşarak Millî Edebiyat’ın ilkeleri doğrultusunda sade bir dille ve hece ölçüsüyle yazmıştır. Şiirlerinin bir kısmını “Geçtiğim Yol" adı altında toplamıştır. Sanatçı, şairliğinden çok edebiyat ve edebiyat tarihiyle ilgili araştırmalarıyla tanınmıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

4. Edebiyatımızı, Servet-i Fünunculardan daha ileri götüreceklerini iddia ettiler. Edebiyat anlayışları Servet-i Fünunculardan pek farklı değildir. Edebiyatımızda ilk edebi beyannameyi yayımladılar. Sanat anlayışları “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” biçimindedir.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan grup kimdir?

5.Bu topluluğa bir bakıma Servet-i Fünun topluluğunun bir devamıdır da diyebiliriz. Gayelerinin, sanata ve edebiyata hizmet etmek olduğunu açıklamışlardır. Topluluğa göre, sanat şahsi ve muhteremdir. Fransız edebiyatını örnek aldılar. Fransız sem¬bolistlerinden etkilendiler. Ağır, sanatlı ve süslü bir dil kullandılar.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan grup kimdir?

6. Şiirlerinde iç ahenge önem verir. Ona göre şiir asla nesre çevrilemez. Şiirlerinde sadece aruz ölçüsü¬nü kullanan sanatçıya göre en güzel şiirler, anlamını okuyucunun hayalinden alan şiirlerdir. Milli Edebiyat Dönemi'nde çalışmalarını bağımsız olarak sürdüren sanatçının fıkra, gezi yazısı gibi düz¬yazıları ve şiir alanında eserleri vardır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

7. Şaire göre şiir; duyulmak, hissedilmek için yazılmalıdır. Şiirin dili musiki ile söz arasında ve sözden ziyade musikiye yakındır. Edebiyatımızda sembolizmin en önemli temsilcisidir. Hece ölçüsünü köylü ölçüsü diye nitelendiren sanatçı bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmıştır. “O Belde” adlı şiiri önemli eserlerindendir.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

8. Türk edebiyatında ortaya çıkışlarını bir bildiriyle ortaya koyan ilk topluluk — topluluğudur. Bu topluluğun en önemli şairi ise ………… 'dir. …………..yılında kurulan topluluk uzun ömürlü olamamıştır.
Yukarıdaki boş bırakılan yerlere hangisi getirilmelidir

9.“Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşüyle hareket eden, edebiyatımızda Servet-i Fünun topluluğunun devamı sayılabilecek edebi topluluk hangisidir?

10. Fecr-i Âti şiirinin en önemli isimlerinden olan sanatçı, sembolizmin en önemli temsilcisidir. İşlediği başlıca temalar tabiat ve aşktır. Tamamen aruzu kullanmış, şiirin kaynağının şuuraltı olduğunu savunmuştur. Şiirlerini Piyale ve Göl Saatleri adlı eserlerinde toplamıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?

11.Genç ve tecrübesiz oluşlarının yanında liderlerinin olmayışı onların kısa sürede dağılmasına sebep olmuştur. Edebiyat dünyasına bildiriyle giren bu topluluk neredeyse hiç toplantı yapamamıştır. Bu topluluğun üyeleri bağımsız hareket etmiş, “Sanat şahsi ve muhteremdir.” anlayışını benimsemiştir.
Bu parçada sözü edilen topluluk hangisidir?

12. Millî Edebiyat Dönemi'nde bağımsız olarak eser veren ……. yeni konuları eski nazım biçimleriyle ele almıştır, millî tarih ve İstanbul sevgisi, şiirlerinde göze çarpan temalardır. Eserleri arasında Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Aziz İstanbul sayılabilir.
Yukarıda boş bırakılan yere sanatçılarımızdan hangisi getirilmelidir?

13. Türkçülüğün Esasları, Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık adlı eserlerin sahibi olan Millî Edebiyat Dönemi yazarımız hangisidir?


14. Genç yetenekleri bir araya toplamak, fikir tartışmalarıyla kamuoyunu aydınlatmak bu edebiyatın amaçlarındandır. Fakat düşüncelerini sanatlarına yansıtmamış, bireysel konuları işlemişlerdir. Şiirde anlaşılmaz bir dil kullanmışlardır. Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay gibi sanatçılardan oluşan edebiyat topluluğu hangisidir?

15. Edebiyata hevesli İstanbul gençlerinden bir grup 1909’da bir topluluk kurar. Amaçlan Servet-i Fünun topluluğuna benzeyen; fakat onlardan daha ileri bir edebiyat topluluğu meydana getirmektir. Bunlar da tıpkı Edebiyat-ı Cedideciler gibi Servet-i Fünun dergisini kendi eser ve görüşlerini yazacak bir organ saymışlardır.
Bu parçada sözü edilen topluluk hangisidir

16. Fecr-i Âti anlayışı, topluluk üyelerinin hem yaş olarak genç olması hem kültür yönünden oldukça zayıf bulunması hem de edebiyatımızda yeni bir çığır açacak önemli prensipler ortaya koyamaması yüzünden …….. hareketini savunanlarca çok kolay bertaraf edilmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir

17. Yazarın eserlerindeki en kuvvetli yönü, okuyucunun onun yarattığı tipleri kendisine yakın bulmasıdır. Yazar gerçek ününü sağlayan romanında, Feride adlı genç bir kızın yaşadığı hüsranlı bir aşk sonrasında Anadolu’ya öğretmen olarak gitmesini ve Anadolu’da geçirdiği zor günleri anlatır.
Yukarıda sözü edilen yazar, hangisidir?

18.Servet-i Fünun ve Millî Edebiyat dönemlerinde Türkçülük ve Halkçılık için mücadele eder, ilk eserleri Servet-i Fünun edebiyatının karakterini yansıtır. Bu dönemde “Haristan ve Gülistan”ı yazar. Millî Edebiyat Dönemi'nde yazdığı eserlerinde arı Türkçecilik anlayışına varan bir sadelik görülür. Bu dönemde ise “Çağlayanlar” ve “Gönül Hanım” adlı eserlerini yazar.
Yukarıdaki parçada sözü edilen yazarımız hangisidir?

19. Yazarlığa mizah öyküleriyle başlamıştır. 1919’dan başlayarak Türk öykücülüğünde yeni bir sayfa açmıştır. Sürgün olarak gittiği Anadolu’dan çeşitli kesimlerden insanları canlandırdığı “Memleket Hikâyeleri” kitabıyla o güne kadar konuları İstanbul’la sınırlı olan öykücülüğü Anadolu’ya taşımıştır. Bu yönüyle sonradan serpilip gelişen “köy edebiyatının öncüleri arasına girmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı hangisidir?

20. ……. bütün Türkleri tek bayrak altında toplayan “Turan” ülkesini düşlemiş ve bunu dizelerinde dile getirmiştir.
Boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir?

21.Sanatçı 1911’de Genç Kalemler dergisinde yayımladığı “Yeni Lisan” başlıklı makale ile yazı hayatına atılmıştır. Yeni Lisan anlayışının öncüsü olarak Servet-i Fünuncuların ağır ve ağdalı diline karşı sade halk dilini kullanmıştır. Beyaz Lâle, Bomba eserleri arasındadır.
Paragrafta Millî Edebiyat sanatçılarının hangisinden söz edilmektedir?

22.Sade bir Türkçe ile yazan ve millî konuları işleyen hikâyecimiz, realist Türk hikâyeciliğinin en önemli sanatçılarından biridir. Özellikle millî duyguları coşturucu tarihi hikâyeleri başarılı bulunmuş ve bu hikâyeleriyle tanınmıştır. Çocukluğunun geçtiği Balkanlarda Türklere yapılan zulmü iyi bildiği için bu konuları da ustaca hikâyelerine taşımıştır. Hikâyelerinde kişilerin psikolojisine ve ruh tahlillerine fazla önem vermez. Başarılı öykülerinden birinde ağabeyinin attığı iftira üzerine dayak yiyen küçük kahraman, bunu içine sindiremeyerek hastalanıp ölür. Bunun üzerine büyük kardeşi, yaptığı hatayı anlar; fakat artık çok geçtir. Yazar, bu öyküsünde yalanın ne büyük felaketlere yol açabileceğini anlatmak istemiştir
Bu parçada sözü edilen öykü ve öykünün yazarı kimdir?

23. Edebiyat ve edebiyat tarihi üzerine yaptığı araştırmalarıyla tanınmıştır. Çağının dil ve edebiyat anlayışına karşı çıkarken hızını kaybeden dilde Türkçülük akımına yepyeni bir güç kazandırmıştır. Ulusal bir edebiyat için ulusal bir dilin gerekliliğini savunmuştur.
Bu parçada tanıtılan Millî Edebiyat Dönemi sanatçımız kimdir?

24.İlk romanlarında aşk ve kadın psikolojisini işlemiş, daha sonra millî konulara yönelmiştir. Özellikle Millî Mücadele günlerini anlatan romanlarıyla tanınmıştır.
Bu paragrafta hakkında bilgi verilen edebiyatçımız kimdir?

25. Millî Edebiyatçıları destekledi; ancak onların sanat anlayışına tamamen bağlı kalmadı. Daima İstanbul âşığıydı. Bir tek şiiri dışında diğer şiirlerini aruzla yazdı. Bazen romantik, bazen parnasyen bazen de klasik oldu. Batılı bir anlayışla millî duyguları işledi.
Yukarıda sözü edilen sanatçı kimdir?

26.Şiirlerini önce aruzla daha sonra heceyle yazar. Gençlik yıllarında en beğenilen aşk şairidir. Kurtuluş Savaşı’ndan sonra Anadolu’yu tanır ve sanat anlayışı değişir. Bu anlayışla memleket şiirleri yaz¬maya başlar. Zeybek oynayan yiğitler, çoban çeşmeleri şiirinde birer malzemedir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

27.Eserlerinde dini-mistik eğilim içinde olduğu görülen yazar bulunduğu dönemin bağımsız sanatçılarındandır. İvme kazanan Servet-i Fünun edebiya¬tının, bu sanatçının Safahat adlı eseri ile güç kaybettiği görülür. Şair, aruzu ustalıkla kullanabilen sanatçılarımızdandır.
Yukarıdaki parçada özellikleri verilen şairimiz kimdir?

28.Edebiyatımızı, Osmanlı sınırlarını aşmamış bir antoloji ya da şuara tezkireleri olmaktan kurtarmış, destanlar çağından günümüze uzanıp gelen bir bütün olarak ele almıştır. Edebiyat kitaplarında geçmeyen birçok şah- ve yazarı ilk kez o tanıtmıştır. Batı’da otorite olarak kabul edilen birçok bilim adamının Türk edebiyatı ve tarihi ite ilgili yanlış bilgilerini düzeltmiş, Türk uygarlık tarihini bir sanatçı sezisi ve heyecanıyla aydınlığa çıkarmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçımız kimdir?

29. …… birçok şiirinde sosyal sorunlara yer vermiştir. Ayrıca İslâm dininin doğru anlaşılması durumunda toplumun ilerleyebileceğini savunmuştur. Özlediği gençliği Asım’da simgeleştirmiştir.
Parçada boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir?

30. Son devir Türk hikâyeciliğinin önemli yazarlarından ve Yeni Lisan hareketinin savunucularındandır. Klasik öykünün edebiyatımızdaki ilk temsilcisi odur. Realist bir anlayışla olayı temel aldığı hikâyeleri vardır. Sade bir dil ile yazdığı hikâyelerinde olaylar arası güçlü bağlar kuran yazarın Efruz Bey adlı bir de romanı vardır.
Yukarıda sözü edilen yazarımız kimdir?

31.Türk hikâyeciliğinin önemli isimlerindendir. Yeni Lisan hareketinin, savunucularındandır. Öyküleri realisttir. Öykülerindeki önemli konulardan biri de kahramanlıktır. Bomba, Beyaz Lale, Gizli Mabet hikâyelerinden birkaçıdır.
Yukarıda tanıtılan öykücümüz kimdir?

32.Düşünce anlamında Millî Edebiyat anlayışına yakın olmasına rağmen kullandığı nazım şekilleri bakımından bu edebiyata aykırı davranan sanatçımız kimdir?


33. Türkçülük akımının fikir babasıdır. “Türkçülüğün Esasları” isimli eseri önemlidir. Turan şiiri ile “Türk birliği” düşüncesinin edebiyatta ilk örnek metnini neşretmiştir.
Yukarıda hakkında bilgi verilen sanatçı kimdir?

34.Tanzimat Dönemi'nin yüzeysel Batılılaşma olgusu Felatun Bey’le Rakım Efendi eseriyle romanlaştırıldı. Aynı konu, Kiralık Konak, Yaprak Dökümü, Fatih-Harbiye gibi romanlarda da anlatıldı.
Parçada hangi sanatçılarının eserinden bahsedilmiştir?

35.Türkçülük akımını sisteme bağlayan yazardır. İslam öncesi Türk edebiyatı tarihiyle ilgilenmiştir. Emile Durkhaim’den etkilenerek sosyoloji çalışmaları yapmıştır.
Yukarıda özellikleri verilen edebiyatçımız kimdir?

36. Millî Edebiyat’ın önemli kalemlerindendir. “Memeket hikâyelerini” edebiyatımıza sokmuştur, iyi bir gözlemcidir; keskin zekâsıyla mizaha yatkın üslubuyla olay ve insanları gördüğü gibi anlatmıştır.
Bu paragrafta hakkında bilgi verilen edebiyatçımız kimdir?

Cevap anahtarı milli edebiyat
1 Mehmet Emin Yurdakul           21 Ömer Seyfettin
2 Mehmet Emin Yurdakul          22 Kaşağı - Ömer Seyfettin
3 Ali Canip Yöntem                 23 Mehmet Fuat Köprülü
4 Beş Hececiler                      24 Halide Edip Adıvar
5 Beş Hececiler                    25 Yahya Kemal Beyatlı
6 Ahmet Haşim                     26 Faruk Nafiz Çamlıbel
7 Ahmet Haşim                    27 Mehmet Akif Ersoy
8 Fecr-i Ati-Ahmet Haşim        28 Mehmet Fuat Köprülü
9 Fecr-i Ati                             29 Mehmet Akif Ersoy
10 Ahmet Haşim- Ali Canip       30 Ömer Seyfettin
11 Fecr-i Ati                            31 Ömer Seyfettin
12 Yahya Kemal Beyatlı            32 Yahya Kemal Beyatlı
13 Ziya Gökalp                      33 Ziya Gökalp
14 Fecr-i Ati                        34 Reşat Nuri Güntekin, Peyami Safa, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Mithat Efendi
15 Fecr-i Ati                        35 Ziya Gökalp
16 Milli Edebiyat                  36 Refik Halit Karay
17 Reşat Nuri Güntekin 
18 Ahmet Hikmet Müftüoğlu 
19 Refik Halit Karay
20 Ziya Gökalp

 

Türklük heyecanı ile yazılmış en ünlü ilk şiir olan Cenge Giderken'in sahibi bu şairimiz Türk Şair ve Milli Şair olarak anılır. Türkçe Şiirler adlı şiir kitabı büyük yankı uyandırmıştır. Şiir dışında başka eser vermeyen sanatçının diğer önemli şiir kitapları Türk Sazı, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Zafer Yolunda, Ordunun Destanı, Turan'a Doğru'dur.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Öykücülüğü meslek edinen yazarın amacı edebiyatsız edebiyat yapmaktır. Mauppassant (Olay) öykücülüğünün edebiyatımızdaki en önemli temsilcisidir. Öğrenim hayatını And ve Falako adlı hikâyelerinde anlatmıştır. Ayn Sin, Camsab, Süheyl Feridun, Tarhan gibi takma adları da kullanan sanatçının Mahcupluk İmtihanı adlı tiyatrosu ve Açık Hava Mektebi Ashâb-ı Kehfimiz, Efruz Bey, Yalnız Efe adlı romanları vardır. Kızlar için Yazı Yazma Sanatı adlı eseri de bulunan sanatçının Topuz, Başını Vermeyen Şehit, Diyet, Perili Köşk, Pembe İncili Kaftan, Kızıl Elma Neresi, en önemli öyküleri Gizli Mabed, Forsa, Ferman, Beyaz Lale, Kaşağı.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

İlk sosyologumuz olan sanatçı Türkçülüğü Turancılık, Türkmencilik ve Türkiyecilik diye üçe İV ayırmıştır. Beş Hececiler onun etkisiyle aruzu bırakmıştır. Türkçülüğü sistemleştiren sanatçının şiir kitapları Altın Işık, Yeni Hayat, Kızıl Elma'dır. Demirtaş ve Tevfik Sedat takma adlarını kullanan sanatçının diğer önemli eserleri Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak ve Türkçülü¬ğün Esasları'dır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Şiirlerini Geçtiğim Yol adlı kitapta toplayan sanatçı Cenab Şahahbettin'le yaptığı tartışmaları Cenab Bey'le Münakaşalarım adıyla yayımlamıştır. Sanatçı ayrıca Genç Kalemler dergisinin de başyazarıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Batılı anlamda ilk edebiyat tarihçimiz olan sanatçı Türk edebiyatını İslam Öncesi, İslami Dönem ve Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı olmak üzere üçe ayıran kişidir. Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleri Antolojisi, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar sanatçının diğer ~ önemli eserleridir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Memleket Hikâyeleri adlı eseri ile Anadolu'yu anlatan ilk öyküleri yazan sanatçı Yezid'in Kızı adlı eserinde edebiyatımızda ilk kez Yezidiliği işlemiştir. Kurtuluş Savaşı'na karşı çıktığı için 150'likler listesine alınan ve Suriye'ye sürgüne gönderilen yazar burada Gurbet Hikâyeleri adlı eserini yazmıştır. Kirpi takma adını kullanan yazarın Kirpi'nin Dedikleri adlı eleştirisi vardır. Guguklu Saat ve Agop Paşa'nın Hatıratı anılarıdır. Hatay'ın Anavatana katılmasını Çete adlı eserinde anlatmıştır. İstanbul'un İç yüzü, Sürgün, Anahtar, Nilgün, Yeraltında Dünya Var, Dişi Örümcek, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi diğer romanlarıdır. Deli adlı tiyatrosu vardır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Erenlerin Bağından ve Okun Ucundan adlı mensur şiirleri olan sanatçı Yahya Kemal'le bir¬likte Neoklasisizm (Nevyunanilik) akımını benimsemiştir. Daha sonra bu akımdan vazgeçen sanatçı aydın-halk çatışmasını ilk kez Yaban adlı eserinde anlatmıştır. Bu eser aynı zamanda ilk tezli romanımız da sayılır. Tiran'a büyükelçi olarak atanmasını Zoraki Diplomat adlı anısında anlatan sanatçı Nurbaba adlı romanında Bektaşîliğin bozuk yanlarını işlemiştir. Kiralık Konak adlı romanında üç nesil çatışmasını işlemiştir. Bir Sürgün'de Jön Türkleri, Hep O Şarkı'da Sultan Abdülaziz'i, Hüküm Gecesi'nde İttihat ve Terakki'nin parti kavgalarını, Sodom ve Gomore'de işgal dönemi İstanbul'unu, Panorama'da Atatürk ilke ve inkılâplarını, Ankara'da Atatürk dönemi Cumhuriyeti ve Ata'dan sonraki Cumhuriyeti anlatmıştır. Fecr-i Ati'den Milli edebiyata geçen sanatçının diğer anıları Anamın Kitabı, Vatan Yolunda, Politikada 45 Yıl, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları'dır. Artistik nesir yazarı olan sanatçının Bir Serencam, Rahmet ve Milli Savaş Hikâyeleri adlı öyküleri vardır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

İlk romanı Heyulayı Halide Salih imzasıyla yazan sanatçı yaptığı Sultanahmet Mitingleri ile adını duyurmuştur. En ünlü romanı İngilizce Soytarı ve Kızı adıyla yazıp sonradan Türkçeye çevirdiği Sinekli Bakkal'dır. Romanları Aşk ve Kadın, Töre ve Kurtuluş Savaşı olmak üzere üç kısma ayrılır. Handan romanı mektup tarzında yazılmıştır. Kurtuluş Savaşı'nı anlatan ilk romanımız Ateşten Gömlek'i yazan sanatçı, Vurun Kahpeye adlı romanında ise idealist bir öğretmenin linç edilişini anlatır. Tiyatroları Kenan Çobanları ile Maske ve Ruh'tur. Harap Mabetler ve Dağa Çıkan Kurt adlı hikâyeleri bulunan sanatçı anılarını Türk’ün Ateşle İmtihanı ve Mor Salkımlı Ev'de toplamıştır. Raik'in Annesi, Seviye Talip, Yeni Turan, Kalp Ağrısı, Zeyno'nun Oğlu, Tatarcık, Akile Hanım Sokağı diğer önemli romanlarıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

En ünlü romanı Çalıkuşu ile neredeyse kendi hayatını anlatan sanatçı Yeşil Gece adlı romanında Şahin karakteri ile yobazlığa savaş açmıştır. Anadolu Notları adlı gezi yazısı bulunan sanatçı Yaprak Dökümü adlı romanında bir ailenin dağılışını anlatır. Acımak adlı romanında babasına kızgın bir kızın daha sonra pişman olmasını anlatır. Eski Ahbap, Sönmüş Yıldızlar, Tanrı Misafiri, Leyla ile Mecnun, Olağan İşler öyküleridir. Hayrettin Rüştü, Cemil Nimet, Ateşböceği, Yıldız Böceği gibi takma isimleri kullanan sanatçının diğer önemli romanları Damga, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Kızılcık Dalları, Eski Hastalık, Miskinler Tekkesi, Kavak Yelleri'dir. Balıkesir Muhasebecisi, Hançer, Hülleci, Tanrıdağı Ziyafeti ise tiyatrolarıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Feylesof olarak da anılan sanatçı felsefe sözlüğü hazırlamıştır. Şiirlerini Serab-ı Ömrüm adlı kitapta toplamıştır. Dertli ve Yunus Emre'den etkilenmiştir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

TBMM'de yaptığı nutuklarını Dağ Yolu adlı kitapta toplayan sanatçı, makalelerini Günebakan adıyla yayımlamıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

BEŞ HECECİLER


Milli edebiyat akımından etkilenmişlerdir. Şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır. Şiirde sade ve özentisiz olmayı süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir. Şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır. İlk şiirlerinde aruz veznini kullanmış daha sonra Ziya Gökalp'ın etkisiyle heceye geçmişlerdir. Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir. Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı denemişlerdir. Mısra kümelerinde dörtlüğün yanı sıra yeni biçimler aramışlardır. Nesir cümlesini şiire aktarmışlardır.
Türk denizcilik tarihini anlatan şair Süvariler ve Gemiciler isimli şiirleriyle ünlüdür. Sanat¬çının Miras, Varidat-ı Süleyman ve Güneşin Ölümü adlı şiir kitapları vardır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Deli Ozan ve Çamdeviren takma adlarını kullanan sanatçının Sanat adlı şiiri Anadolu'ya yönelişin bilinçli ilk bildirisidir. Aruzu Türk aruzu haline getiren şairin Canavar, Akın, Özyurt, Vayla Kartalı adlı tiyatroları vardır. Yıldız Yağmuru ve Ayşe'nin Doktoru romanlarıdır. Demokrat Parti milletvekili iken 1960 darbesiyle Yassıada'da hapsedilmiş, hapisteyken Zindan Duvarları adlı şiiri yazmıştır. Kayseri'ye giderken Han Duvarları adlı şiirini yazmıştır. Behçet Kemal Çağ¬lar ile birlikte Onuncu Yıl Marşı'nın sözlerini yazan şairin şiir kitapları Dinle Neyden, Çoban Çeşmesi, Gönülden Gönüle, Bir Ömür Böyle Geçti, Elimle Seçtiklerim'dir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Orhan Seyfi Orhon ile Akbaba dergisini çıkaran sanatçı Çimdik takma adıyla eleştiriler yazmıştır. Heceyle yazılmış en başarılı tiyatromuz Binnaz'ı yazan sanatçının şiir kitapları Akın¬dan Akına, Cenk Ufukları’dır. Hecenin Tevfik Fikret'i sayılan sanatçı Kürkçü Dükkânı, Göç, Üç Katlı Ev, Şeker Osman adlı romanları yazmıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Şiirlere güzel isim vermesiyle ünlü olan sanatçı Aruza Veda adlı şiiriyle ünlüdür. Cenk Duy¬guları, Sulara Dalan Gözler, Balkonda Saatler, Bulutlara Yakın şiir kitaplarıdır. Baykuş, Nedim ve Sönen Kandiller tiyatrolarıdır. Âşıklar Yolunun Yolcuları ve Sulara Giden Köprü romanlarıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Fiske takma adını kullanan sanatçının en ünlü şiirleri Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi'dir. Çocuk Adam adlı romanı olan sanatçının şiir kitapları Gönülden Sesler, işte Sev¬diğim Dünya, Kervan'dır. Yusuf Ziya Ortaç ile Akbaba dergisini çıkaran sanatçı eleştirilerini Fiskeler adıyla yayımlamıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Asıl adı Hüseyin Avni Finci olan sanatçının diğer takma adı da Enis Avni’dir. En ünlü ro¬manları Dikmen Yıldızı, İki Süngü Arasında ve Aysel’dir. Yetmişten fazla eser veren sanatçının öyküleri ise Türk Kalbi, Türk'ün Kitabı ve Kurbağacık’tır. Selanik doğumlu olan sanatçı 31 Mart Vakası'nda Hareket Ordusu'nda yer aldığı için Malta'ya sürgüne gönderilmiştir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Asıl adı Ahmet Agâh olan sanatçı Ziya Gökalp'la, Türk tarihini Anadolu'dan başlattığı için tartışmıştır. Ok şiiri hariç bütün şiirlerini aruzla yazmıştır. Eserleri öldükten sonra kitaplaştırıldığı için Esersiz Şair olarak bilinir. En ünlü şiirleri Rindlerin Akşamı, Sessiz Gemi, Endülüs'te Raks, Açık Deniz, Akıncılar, Mohaç Türküsü'dür. Parnasizm ve Neoklasisizm akımlarının temsilcisidir. İstanbul Şairi olarak bilinir. Tevfik Fikret'in Sis şiirine karşılık Siste Söyleniş şiirini yazmıştır. Divan şiiri ile modern şiir arasında köprü görevi gören şairin şiir kitapları Eski Şiirin Rüzgârıyla ve Kendi Gök Kubbemiz'dir. Ömer Hayyam'ın rubailerini çeviren sanatçının "Türkçe ağzımda annemin ak sütüdür. "sözü ünlüdür. Aziz İstanbul ve Eğil Dağlar aruzu mükemmel kullanan şairin düzyazıla¬rıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

Sebilürreşad ve Sırat-ı Müstakim adlı dergileri çıkaran sanatçı Tevfik Fikret ile birlikte manzum hikâyenin en usta şairidir. Çanakkale Şehitlerine, Bülbül, Hasta, Seyfi Baba, Mahalle Kahvesi, Küfe en ünlü şiirleridir. İstiklal Marşımızı "Kahraman Ordumuza" ithaf eden sanatçı ümmetçi bir şairdir. Hayalindeki gençliğin adı Asım'dır. Gezi ve anılarını Berlin Hatıraları, El- Uskur'da, Necid Çöllerinden Medine'ye, Firavun'la Yüz Yüze'de toplamıştır. Aruzu Türk aruzu ha¬line getiren şairin tek şiir kitabı Manzum Hikâyeler, Süleymaniye Kürsüsü'nde, Fatih Kürsüsünde, Hakk'ın Sesleri, Gölgeler, Asım, Hatıralar adlı yedi bölümden oluşan Safahat'tır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?

SON EKLENENLER

Üye Girişi