Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

Cumhuriyet döneminde İstanbul'da yayımlanan fikrî  ve edebî muhtevalı haftalık dergi.   

II. Meşrutiyet devrinin ünlü gazetecisi Hüseyin Cahit Yalçın’ın Cumhuriyet'in 10. yıldönümünde çıkarmaya başladığı Fikir Hareketleri Cumhuriyet döneminin en önemli fikir dergilerinden biridir. 29 Teşrinievvel 1933-12 Teşrinievvel 1940 tarihleri arasında toplam olarak 364 sayı yayımlanmıştır. Aynı yıllarda Yeni Adam, Varlık ve Yedîgün'ün yanı sıra Ülkü, Kadro, Çığır, Ağaç, Yücel, Ayda Bir ve Fikirler gibi edebiyat ve fikir dergi­leri de bulunmakla beraber bunlar ara­sında Fikir Hareketleri'nin bilhassa Hü­seyin Cahit'in kişiliği ve savunduğu fi­kirler dolayısıyla devrin şartlarına ters düşen bir özelliği bulunmaktadır.

II. Meşrutiyet'ten beri İttihat ve Terakki’nin basındaki en güçlü temsilcisi olan ve muhaliflerle şiddetli kalem kav­galarına girişen Hüseyin Cahit, Cumhu­riyetten sonra inkılâpları gerçekleşti­ren kadronun dışında kalmış, üstelik Lo­zan barış görüşmeleri, Cumhuriyet'in ilâ­nı ve hilâfetin kaldırılması gibi önemli konularda Mustafa Kemal'e ve etrafın­daki kadroya yönelttiği tenkitler dolayı­sıyla yeni idarenin gözünde istenmeyen adam durumuna düşmüştü. Bu arada üç defa İstiklâl Mahkemesi'ne sevk edilen yazar, biraz da geçim sıkıntısını ha­fifletmek amacıyla Fikir Hareketleri'ni neşretmeye başladı. Ahmet Cevat Em­re, Osman Nuri Ergin, İbrahim Zeki Öget, Samet Ağaoğlu, Cemil Bilsel, F. Hulusi Demirelli, Server İskit ve Pertev Naili Boratav gibi birkaç yazarın birer yazısı dışında baştan sona Hüseyin Cahit'in tercüme ve telif yazılarıyla çıkan dergi, aslında onun Malta'ya sürüldüğü 1919'da başlayıp 1923'ten itibaren "Oğlumun Kütüphanesi" genel başlığı altında ya­yımladığı tercüme eserler serisinin bir devamı sayılabilir. Gerçekten de Fikir Hareketleri daha çok bir tercüme der­gisi karakterindedir. Dergiye aldığı ya­zılardaki seçme prensibini yazar şöyle açıklar: "Millî hâkimiyet felsefesi ve re­jimi aleyhinde sağdan soldan yapılan hü­cumların mahiyetini tahlil ve teşvik et­mek ve icap eden malumatı vermek..." ("Okuyucularıma", Fikir Hareketleri, nr. 364, 12 Teşrinievvel 1940). Başka bir de­yişle yazar bu dergide, yaşadığı yıllarda yayılma istidadı gösteren sosyalizm, ko­münizm, faşizm ve nazizm gibi totaliter siyasî akım veya sistemlerle mücadele etmek, gençliği bu yoldaki fikirlere kar­şı uyararak demokrasi fikri etrafında toplamak gayesini gütmüştür. Tercüme yazılardaki fikrî muhtevayı ise şu dört kelime etrafında toplamak mümkün­dür: Liberalizm, hürriyetçi parlamentarizm, tekâmülcülük ve ferdiyetçilik. Öte yandan bu fikirlere samimiyetle inanan Hüseyin Cahit'in, daha önce 1923-1925 arasında Tanin'de yeni idareye karşı yaptığı muhalefeti söz konusu tercüme­ler vasıtasıyla başka bir şekilde sürdür­düğü de söylenebilir.

Dergide yer alan yazıların büyük bir kısmı Francis Delaisi, Richard Lewinson, Albert Einstein, Francesco Nitti, Fortunat Strovvski, Antoine Zihchka, A. van Gennep, Henri de Zoghep, Charles Turgeon, Alain, Felicien Challaye, Joseph-Berthelemy, Andre Gide, G. Mosca, Levy Bruhl, Louis Weber, Montgomery Belgion, Henri de Man, E. Robert Curtius gibi Avrupa'nın tanınmış ilim, fikir ve sa­nat adamlarının makale ve kitapların­dan yapılmış tercümelerdir. Felsefe, psi­koloji, sosyoloji, siyaset bilimi ve este­tiğe dair bu parça parça tercümelerin yanı sıra aynı konulara dair tefrikalar da epeyce bir yer tutmaktadır. Bunlar­dan önemli olanlar şöyle sıralanabilir: J. J. Rousseau, "Sosyal Mukavele yahut Siyasî Hukuk Prensipleri" (nr. 111-147, 1935-1936); W. Durant, "Filozoflar, Ha­yat ve Mezhepleri" (nr. 148-295, 1936); B. Russel, "Radikal Filozoflar" (nr. 296-309. 1939); H. Beraud, "Roma'da Neler Gördüm? Faşizm Hakkında Müşahedeler (nr. 32-52. 1934); T. Tchernavina. "Guepeou'dan Kaçanlar: Bolşevik Rusya'da Hayat" (nr. 53-110, 1934-1935); A. Smith, "Ben Bir Sovyet Amelesiydim: Rusya'da Bugünkü Hayatın İçyüzü" (nr. 225-289, 1938-1939), A. Barmine, "Yirmi Sene URSS Hizmetinde: Bir Sovyet Diplomatının Hâ­tıraları" (nr. 290-364, 1939-1940).

Hüseyin Cahit'in Fikir Hareketleri''n-de tercümelerden daha az yer kaplayan telif yazıları ise dinî, edebî yazılar ve po­lemikler olmak üzere üç grupta topla­nabilir. Bunların ilk bölümünde yazar, Kur'ân-ı Kerîm'i ve Kur'an tefsirlerini serbest bir şekilde yorumlayarak bizde din telakkisi ve Hz. Muhammed'in şah­siyeti konularında yapılan yanlışlıklar, din adamlarının toplumdaki menfi te­sirleri, taassup, hurafeler ve müsama­ha gibi konular üzerinde durmuştur. Ya­zar İslâmiyet'i, aynı yıllarda çeşitli mu­hafazakâr kalemlerin ele alıp savundu­ğu gibi bütünüyle hayatı ve toplumu şe­killendiren aslî bir unsur olarak değil, daha çok Batı'da Hıristiyanlığın varlığı gibi ruhanî yanı ağır basan, Türk toplu­munun geleneksel kurumlarından biri olarak değerlendirmiştir. Edebî yazılar ise kendi hâtıralarıyla ("Edebî Hâtıra­lar", nr. 27-52, 1934; "Meşrutiyet Hâtıra­ları", nr. 71-224, 1935-1938) çağdaş ede­bî eserler hakkında yazdığı tanıtma ve­ya tenkitlerdir. Bu yazılar, onun 1899'dan itibaren her hafta "Hayât-ı Matbuat" genel başlığıyla Sabah gazetesinde yaz­dığı edebî sohbetlerin daha ölçülü bir devamı sayılabilir. Hüseyin Cahit bu ya­zılarında Necip Fazıl Kısakürek, Sabrı Esat Siyavuşgil, Reşat Enis (Aygen), Ömer Bedrettin Uşaklı, Cahit Sıtkı Tarancı, Halit Fahri Ozansoy, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Peyami Safa ve Falih Rıfkı Atay gibi şair ve romancıların yeni çıkan eser­lerini tanıtmıştır.

Hüseyin Cahit, aleyhindeki şartlara rağ­men kavgacı kişiliği dolayısıyla bu dergide birçok yazarla polemiğe girmekten de kendini alamamıştır. Özellikle Kadro der­gisinde kendisini Avrupa hayranlığı ve hedefsizlikle suçlayan Şevket Süreyya Aydemir'le tartışan Hüseyin Cahit'in cevapla­rında Kadro'yu Türk inkılâbını Marksist bir temele dayandırmaya çalışmakla it­ham etmesi dikkati çeker. Hüseyin Ca­hit'in bundan başka dinî-fikrî konularda Ömer Rıza Doğrul, Nihal Atsız, Necati Ke­mal; edebî konularda ise Nurullah Ataç ve Burhan Belge gibi yazarlarla giriştiği polemikler de dergide yer almaktadır.

?, DİA, 13.C.

SON EKLENENLER

Üye Girişi