Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

SERVETİFÜNUN EDEBİYATI SORULAR

 

LYS - SORULARI

Türk romanında aileden söz ederken akla gelen ilk eserlerden biri olan bu romanda, XX. yüzyılın hemen başında, bir İstanbul ailesinin yaşamının Adnan ve Bihter’in evliliği üzerinden anlatıldığı bir konuyla karşı karşıya kalırız. Bu roman; XIX. yüzyılın sonlarında oluşan zengin ve halktan kopuk bir sınıfın yaşam biçimini, geleneksel Türk ailesinin “sözde Batılı” yaşam biçiminin etkisi altında çözülerek alt üst olup yozlaşmasını, bu insanların dünyaya bakış açılarını ve sosyal ilişkilerini anlatıyor.

1.Aşağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada sözü edilen romanın yazarına aittir?

A)    Hayal İçinde

B)    Yaprak Dökümü

C)    Bugünün Saraylısı

D)    Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç

E)    Kırık Hayatlar

(2015-LYS)

 

2.Aşağıda verilenlerden hangisi türce diğerlerinden farklıdır?

A) Aşk-ı Memnû C) Bir Ölünün Defteri

B) Ferdi ve Şürekâsı D) Saray ve Ötesi

E) Kırık Hayatlar

(2014-LYS*)

 

3. Aşağıdakilerden hangisi, Servetifünun şiirinin özelliklerinden biri değildir?

A) Şiirin konusu genişletilerek hemen hemen her şey şiirde işlenmiştir.

B) Fransız şiirinden alınan sone, terzarima gibi nazım şekilleri denenmiştir.

C) Aşk teması, daha çok romantik bir atmosfer içinde ele alınmıştır.

D) Hayal ve hakikat çatışması çokça işlenmiştir. Metafizik ve sosyal olaylara geniş yer verilmiştir.

(2014-LYS)

 

Romanlardaki hayalî tasvirler hep köksüz yalanlardır. İnceden inceye araştırıp soruşturmak, tahlil etmeden hiçbir şey yazmamak, hatta hayatta rastlanılan, az karşılaşılan olaylar bile bir eserde yer almamalıdır. Günlük hayat, hırgürle, çirkinliklerle, kıskançlıklarla, aldatmalarla örülmüş bir dokumadır. İyilikler, güzellikler, erdem sayılabilecek nitelikler, birer hayalden başka bir şey değildir, roman konusu olamaz.

4.Bu parçada romanla ilgili olarak belirtilen düşünceler aşağıdaki yazarlardan hangisine ait olabilir?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

B)    Abdülhak Hamit Tarhan

C)    Recaizade Mahmut Ekrem

D)    Ahmet Mithat Efendi

E)    Sami Paşazade Sezai

(2013-LYS)

 

I.    Realizm ve natüralizm akımlarının etkisi altındadırlar.

II.    Kendi kişiliklerini gizlerler.

III.    Olaylar genellikle İstanbul’da geçer.

IV.    Olay kahramanları genellikle seçkin kişilerdir.

V.    Çevre tasvirleri, eseri süslemek için değil, kahramanların kişiliklerinin oluşumunu tamamlayabilmek için yapılmıştır.

5.Aşağıdaki eserlerden hangisi, yukarıda özellikleri verilen dönem yazarlarından birine ait değildir?

A) Hayal İçinde    B) Pandomima

C) Kırık Hayatlar    D) Ferdi ve Şürekâsı

E) Genç Kız Kalbi

(2013-LYS)

 

Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit Tarhan’ın şiirlerinden edindikleriyle ve yeteneği sayesinde........., Avrupai Türk şiirinin 1880’den sonra atılmış sağlam temelleri üzerinde modern bir yapı kurmayı başarabilmiştir. Şekildeki titizliği bakımından parnasyenlere benzeyen şair, duyuş tarzı bakımından da şairliğin ilk safhasında, romantiklere bağlıdır. Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk defa değerlendiren, konuşma diline ait birçok ifade özelliklerini şiirde kullanan şair, üslubunun canlı ve özenli oluşuyla Avrupai Türk şiirinin temsilcisidir.

6.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Süleyman Nazif B) Tevfik Fikret 

C) Ali Canip Yöntem D) Şinasi 

E) Hüseyin Suat Yalçın

(2013-LYS)

 

7, Cumhuriyet Dönemi romanı, Cumhuriyet öncesi anlatı temelleri üzerine kurulmuş bir romandır. — gibi, aslında Cumhuriyet öncesinde yazmaya başlayıp bu dönemde de devam eden pek çok romancıyla karşılaşırız.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yazarlardan hangisi getirilemez?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

B)    Reşat Nuri Güntekin

C)    Aka Gündüz

D)    Refik Halit Karay

E)    Sabahattin Ali

(2012-LYS)

 

8.Edebiyatımızın kimi dönemleriyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?

A) 1940’lı yıllardan itibaren Cumhuriyet Dönemi Türk romanında, gerçekçiliğin bir uzantısı olarak köye ve köy insanına yöneliş başlar.

B) Fecr-i atinin şiir alanındaki temsilcileri Tahsin Nahit, Mehmet Fuat, Faik Ali, Mehmet Behçet, Emin Bülent ve Ahmet Haşim’dir.

C) Servetifünun Dönemi’nde sanatçılar biçim ve üslup kaygılarını bir yana bırakıp halka yönelme ve halkın sorunlarını anlatmaya yönelik bir edebiyat anlayışını benimsediler.

D) Tanzimat Dönemi’nde sanatçıların yalın bir dile yönelmelerinin nedeni; sanatı, toplumu eğiten, bilgilendiren ve aydınlatan bir araç olarak görmeleridir.

E) Millî Mücadele Dönemi’ndeki Türk edebiyatı gerçekte Millî Edebiyat Dönemi’ndeki yönelimlerin bir uzantısı sayılabilir.

(2012-LYS)

 

9.Romantik duyarlıktaki insanların ızdıraptan ızdıraba sürükleneceklerine ve hayatta başarı kazanamayacaklarına inanan ve okuyucuyu da buna inandırmaya çalışan yazar, bunu, ................  açık bir biçimde işler. Tamamen romantik bir yapıya sahip olan kahramanını, yalnız aşkın karşısında değil, çeşitli olaylar karşısında da dener; bunların hepsinden yenik, düş kırıklıklarına uğratarak çıkarır. Tıpkı Gustave Flaubert’in……… yaptığı gibi.

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda verilenlerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

A)    Mai ve Siyah’ta - Madam Bovary’de

B)    Kırık Hayatlar’da - Salambo’da

C)    Bir Ölünün Defteri’nde - Duygusal Eğitim’de

D)    Aşk-ı Memnu’da - Üç Hikâye’de

E)    Nemide’de - Ermiş Antonius ve Şeytan’da

(2012-LYS)

 

10. Servetifünun Dönemi’nde yaşadığı hâlde bu topluluğun dışında kalan, yönelim ve yaratılarıyla bu topluluktan ayrı özellikler taşıyan sanatçılarımızdan biri de……….. Onun ayna tuttuğu yaşam kesiti, Servetifünunculardan ayrıdır. Servetifünuncular varsıl, aydın kesimin köşk ve konak yaşamının görüntüleriyle oluşturmuşlardır yapıtlarını. Onun anlattığı yaşamsa İstanbul’un yoksullarının ya da orta sınıfının yaşamıdır. Kimi romanlarında eski İstanbul yaşamının betimlemelerine de rastlarız. Örneğin Cehennemlik ve Metres’te, boğaziçi yalılarındaki; iffet, Şıpsevdi ve Tesadüfte, Aksaray’daki yaşamı anlatır.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır

B)    Ahmet Râsim’dir

C)    Reşat Nuri Güntekin’dir

D)    Hüseyin Cahit Yalçın’dır

E)    Halit Ziya Uşaklıgil’dir

(2010-LYS)

 

11. Peyami Safa, Tanzimat’tan itibaren Türk romanının değişmez ana konularından biri olan yanlış Batılılaşmanın toplumsal yapıda yol açtığı yıkımları hemen hemen bütün yapıtlarında işler. Bunlardan biri olan………. adlı yapıtında, farklı kültürleri, dünya görüşlerini ve yaşama biçimlerini anlatır. Özellikle Doğu ve Batı çatışmasını yansıtmayı amaçlayan romanın iletisi, roman kahramanlarından Neriman’ın yaşadığı bunalımlar ve iç çatışmalar yoluyla biçimlendirilir.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A)    Bir Tereddüdün Romanı

B)    Dokuzuncu Hariciye Koğuşu

C)    Mahşer

D)    Fatih-Harbiye

E)    Yalnızız

(2010-LYS)

 

12. Servetifünun şiiri ile Fecr-i Âtî şiirinin başlıca özellikleri arasında ilk olarak, kullanılan malzemedeki birlik dikkati çeker. Fecr-i Âtî şiirinin  başlıca temaları, Servetifünun şiirinde olduğu gibi, aşk ve doğadır(I). Aşk kadar doğa betimlemeleri de tümüyle özneldir(II).  Dilde Servetifünuncuların tuttuğu yol benimsenerek şiir diline Arapça ve Farsçadan yeni sözcükler alınmış, konuşma dilinden uzaklaşılmıştır. Vezin, yine aruzdur(III). Ancak Fecr-i Âtîciler de Servet Fünûncular gibi sembolik şiirden uzak durmuştur(IV).

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

(2010-LYS)

 

13.Tevfik Fikret’in şiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez değerlendiren odur.

B) Kimilerinde konuşma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır.

C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiştir.

D) Divan nazmının müstezat şeklini değiştirerek yeni bir nazım şekli oluşturmuştur.

E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiştir.

(2010-LYS)

 

Servetifünun Edebiyatını oluşturan şairler arasında ………, ………..; öykücü ve romancılar arasında ………, ……… adlarını sayabiliriz.

14.Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakiler-den hangisi sırasıyla getirilmelidir?

A) Ziya Paşa’nın - Namık Kemal’in - Recaizade Mahmut Ekrem’in - Ahmet Mithat Efendi’nin

B) Tevfik Fikret’in - Cenap Sahabettin’in - Halit Ziya Uşaklıgil’in - Mehmet Rauf’un

C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın - Muallim Naci’nin-Şemsettin Sami’nin - Nabizade Nâzım’ın

D) Mehmet Emin Yurdakul’un - Mehmet Akif Ersoy’ un - Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın - Ahmet Râsim’in

E) Ahmet Hâşim’in - Yahya Kemal Beyatlı’nın -Halide Edip Adıvar’ın - Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun

(2010-LYS)


ÖSS - SORULARI

Servetifünun edebiyatında sürrealizm akımının(I) etkileri görülür. Bu yolla şiirde yeni bir duygu, hayal ve estetik anlayışı oluşturulur. Servetifünun edebiyatının sanatçıları dilde sadelikten uzaklaştırmışlardır(II).Aruz ölçüsünü(III), kullandıkları dile başarıyla uygulamaları, onların bir başka özelliğidir. Batı edebiyatında gelişen sone, terzarima(IV) gibi nazım şekillerini kullanmış, ayrıca klasik şiirin(V) nazım biçimlerinden biri olan müstezadı değiştirerek “serbest müstezat” adı verilen bir nazım biçimi oluşturmuşlardır.

15.Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?

A) I.nin yerine “parnasizm ve sembolizm akımlarının” getirilmeli.

B) II. nin yerine “dilde sadeleşme düşüncesini savunmuşlardır” getirilmeli.

C) III. nün yerine “hece ölçüsünü” getirilmeli.

D) IV. nün yerine “tuyug, bent getirilmeli.

E) V. nin yerine “halk şiiri” getirilmeli.

(2009-ÖSS)

 

16. …………………. idealist bir şairin iç dünyası ile birlikte orta haili bir Türk ailesinin yaşayış tarzı, zevkleri, o devrin basın hayatı başarılı bir biçimde betimlenmiştir. ………. Batılı yaşam tarzına kaymış zengin bir Türk ailesinin hayatı ayrıntılarıyla ele alınmıştır. …………. orta haili, fakir Türk aileleriyle sosyetik bir aile tipi ve bu ailelerin yaşam tarzları geniş bir çerçevede işlenmiştir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?

A) Araba Sevdası’nda - Muhsin Bey’de - Şemsa’da

B) Yâdigarlarım’da - Zavallı Kız’da - Karabibik’te

C) Handan’da - Yeni Turan’da – Tatarcık’ta

D) Hasan Mellah’ta - Hüseyin Fellah’ta - Paris’te Bir Türk’te

E) Maî ve Siyah’ta - Aşk-ı Memnû’da - Kırık Hayatlar’da

(2009-ÖSS)

 

17.Aşağıdakilerden hangisi, Edebiyat-ı Cedîde şairlerinin bir özelliği değildir?

A) Romantik ve simgeci olma

B) Şiirlerini halk dilinin söz değerleriyle biçimlendirme

C) Yoğun bir duygusallık yaşama

D) Kendilerine özgü bir şiir dili oluşturma

E) Doğayı önemli bir anlatım aracı olarak kullanma

(2008-ÖSS)

 

Kimi yapıt ve karakterler, okurca öyle benimsenir ki yazarları ağızlarıyla kuş tutsalar bile o yapıtlarla karakterlerin gölgesi altında yaşamaktan kurtulamazlar.

18.Aşağıda verilenlerden hangisi bu cümlede anlatılanlara bir örnek oluşturmaz?

A)    Dostoyevski, Suç ve Ceza, Raskolnikov

B)    Reşat Nuri Güntekin, Çalıkuşu, Feride

C)    Halide Edip Adıvar, Tatarcık, Kör İsmail

D)    Victor Hugo, Sefiller, Jean Valjean

E)    Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah, Ahmet Cemil

(2008-ÖSS)

 

Çıkardıkları derginin adıyla anılan bir yazarlar topluluğunun üç büyük temsilcisinden biridir. Şiirlerinde kurduğu özgün imgelerle dikkat çeken, konularını daha çok doğadan alan, ülkemizde sembolizmin öncüsü sayılar bir şairdir. Şiir dışında yolculuk yazıları, piyesler, makaleler de yazmış olmasına karşın şiir ve özdeyişleriyle tanınan bir sanatçı m izdir.

20.Bu parçada sözü edilen şair ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hamdullah Suphi B) Tevfik Fikret 

C) Cenap Sahabettin D) Abdülhak Hamit 

E) Süleyman Nazif

 (2007-ÖSS)

 

20.Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) Mehmet Rauf’un Eylül adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk psikolojik roman olarak nitelendirilmektedir.

B) Halide Edip, Ateşten Gömlek adlı yapıtında Kurtuluş Savaşı yıllarını yansıtmıştır.

C) Namık Kemal’in Cezmi adlı yapıtı edebiyatımızdaki ilk tarihi roman örneğidir.

D) Nâbızâde Nazım’ın Karabibik adlı yapıtı, köyü ve köylüyü anlatan yapıtların ilk örneklerindendir.

E) Aşk-ı Memnu, Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun yanlış Batılılaşma konusunu işlediği bir yapıtıdır.

(2007-ÖSS)

 

Fransız realist ve natüralistlerinden etkilenen

   I

Tanzimat Dönemi yazarı Halit Ziya Uşaklıgil,

      II                                         III

aydın çevreyi anlattığı Mai ve Siyah adlı 

                                              IV

romanında yabancı sözcük ve tamlamalarla 

    V

yüklü bir dil kullanmıştır.

21Yukarıdaki numaralanmış sözlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

(2007-ÖSS)

 

Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler. Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içine kapalı, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.

22.Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerden hangisi içinde yer alır?

A) Tanzimatçılar

B) Edebiyat-ı Cedîdeciler 

C) Fecr-i Aticiler 

D) Yedi Meşaleciler 

E) Millî Edebiyatçılar

(2006-ÖSS)

 

23. Aşkın ikinci plana atıldığı bu romanda toplumsal hayata yer verilmiş olması, bu yapıtın en önemli özelliğidir. Romanda Ahmet Cemil, yalnız iç dünyasıyla değil, bağlı bulunduğu toplumsal çevreyle birlikte verilmiştir. Okurken onun, çocukluğundan bu yana hangi toplumsal çevrede yetiştiğini, aile ve okul hayatını, karşılaştığı sıkıntıları bütün ayrıntılarıyla öğreniyoruz. Bu genç şairin yeni bir şiir yaratmak için neler düşündüğünü, verdiği mücadeleleri, düşmanı olan eski edebiyat taraftarlarının ve o devir basın hayatının içyüzünü görüyoruz. Bu bakımdan yapıtı, o dönemin ve Doğu ile Batı edebiyatları arasındaki düşünce çatışmasının romanı olarak da kabul edebiliriz.

Bu parçada özellikleri anlatılan roman ve yazarı aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A)    Eylül - Mehmet Rauf

B)    Şıpsevdi - Hüseyin Rahmi Gürpınar

C)    Pariste Bir Türk - Ahmet Mithat

D)    Mai ve Siyah - Halit Ziya Uşaklıgil

E)    Hayâl İçinde - Hüseyin Cahit Yalçın

(2006-ÖSS)


ÖYS - SORULARI 

Halit Ziya’nın bütün romanlarını sadeleştirilmiş baskılarından okudum. Bu baskılardaki dil bugün artık eskimiş olmakla beraber sağlam bir dildir. Gerçi, yaşadığı dönemin ağır, durgun, cansız havası Halit Ziya’nın üslubuna sinmiş gibidir. Yapıtlarını okumanın kimi okurlara güç gelmesi yazarın dilinden çok, üslubunun bu özelliğinden kaynaklanmaktadır. Buna karşın, romancılığımız hakkında konuşabilmek için Halit Ziya’yı okumak şarttır. Yalnız onun için değil, usta işi roman okumuş olmak için de Halit Ziya’yı okumak şarttır.

24.Bu parçadan Halit Ziya’yla ilgili olarak aşağıdaki yargıların hangisi çıkarılamaz?

A)    Dönemine göre, durmuş, oturmuş bir dili vardır.

B)    Genç kuşaklarca yeterince tanınmaktadır.

C)    Türk romancılığının önemli adlarından biridir.

D)    Yapıtları dili yalınlaştırarak yeniden basılmıştır.

E)    Durgun, okunması güç bir anlatımla yazmıştır.

(1997-ÖYS)

 

25. Yazarın ilk romanıdır. Gerçekçi bir eserdir. Uç ayrı kuşak arasındaki görüş, duygu ve yaşayış ayrılıkları üzerinde durulur. Bu ayrılıklar yüzünden ailenin çözülüşü gösterilir. Hikâye ve roman edebiyatımızın, geleneksel temalarından biri olan aşırı batı hayranı züppe tipi, başarılı bir biçimde çizilir.

Bu parçada sözü edilen eser ve yazar aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?

A) Felatun Bey ile Rakım Efendi - Ahmet Mithat Efendi

B) Kiralık Konak - Y. Kadri Karaosmanoğlu

C) Fahim Bey ve Biz - A. Şinasi Hisar

D) Şıpsevdi - H. Rahmi Gürpınar

E) Ayaşlı ve Kiracıları - Memduh Ş. Esendal

(1995-ÖYS)

 

26. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Hayriyye, 17. yy. şairlerinden Nabi’nin mesnevi biçiminde yazdığı, öğüt veren, sosyal didaktik bir yapıttır.

B) Cihannüma adlı eserin sahibi Kâtip Çelebi, batılı anlamda bilime değer veren ilk düşünürlerimizdendir.

C) Realizm ve Natüralizm roman ile hikâyede, Parnasizm ise şiirde gerçekçilik demektir.

D) H. Rahmi Gürpınar, tiyatro ve romanlarında Anadolu halkının törelerini, inanışlarını, dilini alaysamalı bir anlatımla vermiş Tanzimat dönemi yazarlarımızdandır.

E) Cumhuriyet döneminde yetişen halk şairi Âşık Veysel’in şiirleri “Dostlar Beni Hatırlasın” adlı kitapta bir araya getirilmiştir.

(1995-ÖYS)

 

27. Divan edebiyatı ile Servetifünun edebiyatının ortak bir özelliğini belirten yargı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Dil, yabancı sözcükler ve yabancı dil kurallarıyla yüklüdür.

B) Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.

C) Konu ile ölçü arasında bir uyum olmasına, özen gösterilmiştir.

D) Uyağın göz için değil, kulak için olduğu görüşü egemendir.

E) Beyit, başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır.

(1994-ÖYS)

 

28. Aşağıdaki şairlerden hangisi, toplum sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak için sanatı bir araç olarak kullanmıştır?

A)    Recaizade M. Ekrem

B)    Tevfik Fikret

C)    Abdülhak Hâmit

D)    Cenap Sahabettin

E)    Ahmet Hâşim

(1994-ÖYS)

 

29. Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini oluşturmaya çalışırken Batı’yı hemen hemen günü gününe izlemişlerdir. Şiirlerinin imgelerle yüklü, sanatlı bir yapısı vardır. Özellikle benzetmeler ve sıfatlarla varlıkların gerçek görünüşlerini değiştirmeye çalışmışlardır. Aşk, doğa, aile yaşamı kişisel tedirginlik ve yakınma temalarını şiirlerinde bol bol işlemişlerdir.

Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?

A)    Tanzimat - Abdülhak Hamit Tarhan

B)    Servetifünun - Cenap Sahabettin

C)    Garipçiler - Orhan Veli Kanık

D)    Millî Edebiyat - M. Emin Yurdakul

E)    Cumhuriyet Dönemi - Faruk Nafiz Çamlıbel

(1993-ÖYS)

 

30. O güne kadar yazınımızda anı, yazınsal değerde tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın kurucusu sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem yazınsal, hem siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk yılı kapsayan ilk beş cildine “Kırk Yıl” adını vermiştir.

Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

B)    Recaizade Mahmut Ekrem

C)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

D)    Reşat Nuri Güntekin

E)    Halit Ziya Uşaklıgil

(1993-ÖYS)

 

31. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünuncuların şiir özelliklerinden biri değildir?

A) Kafiyede, şekilden çok, ses benzerliğine önem verme

B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme

C) Nazmı nesre yaklaştırma

D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

(1992-ÖYS)

 

32.Aşağıdaki eserlerden hangisi edebiyat türü bakımından ötekilerden farklıdır?

A) Şermin    B) Okun Ucundan

C) Ucundan Garip    D) Türk Sazı

E) Altın Işık

(1992-ÖYS)

 

Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbul’un çürümüş, yozlaşmış insanları... Mithat Cemal Kuntay’ın romanından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnumuza. İstanbul’un birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar, gözlerini hep kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar, jurnalcılar... Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbul’u. 

33.Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul’u şiirinde, Bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?

A) Cenap Şehabettin B) Tevfik Fikret 

C) Mehmet Akif    D) Mehmet Emin

E) Celâl Sahir

(1990-ÖYS)

 

34.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları hikâye ve romanda realizm ve natüralizm, şiirde parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisinde kalmışlardır.

B) Tanzimat edebiyatının ilk dönemlerinde eser veren romancılarımızda romantizm akımının etkileri görülür.

C) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları, şiir, hikâye, roman, fıkra, makale türlerinde eser vermişlerdir.

D) Ömer Seyfettin, hikâyelerinin konularını, günlük hayattaki gözlemlerinden, çocukluk anılarından ve tarihten almıştır.

E) E)Türk edebiyatının ilk realist eseri, Recaizade Mahmut Ekrem’in İntibah adlı romanıdır.

(1989-ÖYS)    

 

35.Aşağıdakilerden hangisi, Servetifünun edebiyatının özelliklerinden biri değildir?

A) Sone, terzarima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi

B) Aruz vezninin kullanılması

C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi

D) Nazmın nesre yaklaştırılması

E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması

(1989-ÖYS)

 

Tanzimat Dönemi şairlerinden Recaizade M. Ekrem’in çevresinde toplanan gençler, artık kendi başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.

36.Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?

A)    Servetifünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf

B)    Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim

C)    Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin

D)    Servetifünun; Samipaşazade Sezai, Hüseyin Cahit

E)    Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi

(1988-ÖYS)

 

Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir akımını geliştirirken Batıyı günü gününe izlerler. Ama bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içerir şiirleri. Romantik, Parnasçı, Sembolisttirler. Doğaya yönelirler. Ama bir resimdir doğa onlar için. Düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış egemendir şiirlerinde. Hem benimsedikleri sanat anlayışı, hem de dönemin siyasal koşulları, içine kapanık, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.

37.Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?

A) Beş Hececiler    B) Tanzimatçılar

C) Yedi Meşaleciler    D) Servetifünuncular

E) Millî Edebiyatçılar

(1987-ÖYS)

 

38.Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’le, Ahmet Haşim’de ortak değildir?

A)    Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları

B)    Servetifünun topluluğunda yer almaları

C)    “Sanat için sanat” ilkesini benimsemeleri

D)    Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri

E)    Aruz ölçüsünü kullanmaları

(1984-ÖYS)

 

“Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayat izlenimlerinden esinlenerek oluşturulmuş manzum hikâyelerdir. Bu manzumelerde Fikret’in yaptığı şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi dizelerden oluşan bir bütün hâlinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı hâline getirmiştir.”

39.Bu paragrafta Tevfik Fikret’in hangi özelliğinden söz edilmemiştir?

A)    Nazmı nesre yaklaştırmasından

B)    Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden

C)    Beyit bütünlüğünü kırmasından

D)    Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından

E)    Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından

(1983-ÖYS)

 

40.    “Bizde roman Halit Ziya ile başlar. Namık Kemal’in romanı, sadece denemede kaldı. Onunla hemen aynı yıllarda işe başlayan Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılamaktaki hizmeti inkâr edilemez. Fakat sanat yapıtının ilk koşulu olan biçimden daima yoksundu. Birçok sorunlara dokunmasına, hayatımızdaki aykırılıkları görmesine, hatta şöyle böyle sürükleyici olaylar bulma yeteneğine karşın yazdıklarına hiçbir hayat sıcaklığı geçirmedi. Bulduğu bazı yerli tipler, romancılık sanatına, ancak başkalarının elinde yeniden yoğrulduktan sonra mal oldu.” 

Parçada Ahmet Mithat’ın romancılığına ilişkin özelliklerden hangisine değinilmemiştir?

A)    Geniş halk kitlelerine okumayı sevdirmesi

B)    Okuyucunun genel bilgisini genişletmeyi amaçlaması

C)    Romanlarının teknik yönden kusurlu olması

D)    Kimi romanlarında “realizm”in izlerinin bulunması

E)    Kimi romanlarında yerli hayat sahnelerine rastlanması

(1982-ÖYS)

 

41.    Bir yazar söyle diyor: “Nerede bir edebiyatın başladığını görsek, orada sokağın yazı masası ile birleştiğini görürüz. Malherbe sokağı dinledi, Dickens sokağı edebiyata soktu. Bir romanında geçen ‘sokağın anahtarı sözü bu yazarın sanatını anlatmaya yeter. Puşkin’de de sokağın anahtarı vardı. Bize gelince, bu sihirli anahtar çoğu yazarımızın eline hiçbir zaman geçmedi.”

Yazarın “sokağın anahtarı” sözü ile anlatmak istediği özellik aşağıdaki yazarlardan hangisinde vardır?

A)    Reczaizade M. Ekrem

B)    Namık Kemal

C)    Halit Ziya

D)    Mehmet Rauf

E)    Hüseyin Rahmi

(1982-ÖYS)

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

E D E A B B E C A A

11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

D  E   C   B   A   E   B   C   C   E

21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

B   B   D   C  B    D   A   B   B  E

31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41

E   B   B   E  C   A   D   A   D  B  E

 

 

İLGİLİ İÇERİKKLER

DİVAN EDEBİYATI ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

CUMHURİYET DÖNEMİ ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

MİLLİ EDEBİYAT ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

PARAGRAF TESTİ-5 (2001 ÖSS SORULARI)

ÖSS'DE ÇIKMIŞ EDEBİYAT SORULARI