EDEBİ AKIMLARIN TÜRK EDEBİYATINDAKİ ETKİSİ
TÜRK EDEBİYATINDA KLASİSİZM
- Türk edebiyatı Batı’ya açıldığında Klasisizm dönemini tamamlamıştır. Bu nedenle edebiyatımızda Klasisizm’in önemli bir etkisi olmamıştır.
- Şinasi’nin “Şair Evlenmesi”adlı komedisi, La Fontaine’den yaptığı çeviriler ve Ahmet Vefik Paşa’nın Moliere’den çevirileri, bu anlayışın ürünleri olarak sıralanabilir.
TÜRK EDEBİYATINDA ROMANTİZM
- Tanzimat Edebiyatı dönemindeki ürünlerin çoğunluğu romantik akımın etkisiyle kaleme alınmıştır.
- Namık Kemal roman ve tiyatrolarıyla
- Ahmet Mithat, ilk romanlarıyla
- Recaizade Mahmut Ekrem, şiirleriyle
- Abdülhak Hamit, tiyatrolarıyla
TÜRK EDEBİYATINDA REALİZM
- Recaizade Mahmut Ekrem (Araba Sevdası)
- Nabizade Nazım (Zehra)
- Nabizade Nazım (Kara Bibik)
- Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar)
- Yakup Kadri Karaosmanoğlu (Kiralık Konak, Yaban...)
- Memduh Şevket Esendal (Ayaşlı ve Kiracıları)
- Reaşat Nuri Güntekin (Romanlarıyla)
- Refik Halit Karay (Romanları ve hikâyeleriyle)
- Sait Faik Abasıyanık (Roman ve hikâyeleriyle)
TÜRK EDEBİYATINDA NATÜRALİZM
- Bizim edebiyatımızda doğalcılık anlayışına en çok yaklaşarak eser veren sanatçı Hüseyin Rahmi Gürpınar'dır. Ancak eserlerinde sosyal eleştiriye yer vermesi onu natüralistlerden ayıran önemli bir noktadır.
TÜRK EDEBİYATINDA PARNASİZM
- Bu akımın en belirgin etkileri Tevfik Fikret'te görülür. Kimi yönleriyle Yahya Kemal de bu akımdan izler taşır.
TÜRK EDEBİYATINDA SEMBOLİZM
- Bu anlayışın ilk uygulayıcısı Cenap Şahabettin'dir. Ancak bu akımın en başarılı örneklerini veren şairimiz Ahmet Haşim'dir. Kimi yönleriyle Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Hamdi Tanpınar gibi şairler de bu akımın izlerini taşırlar.
- “Şairin dili, düzyazı gibi anlaşılmak için değil, ama duyulmak üzere oluşmuş müzik ile söz arasında, sözden çok müziğe yakın, ortalama bir dildir
- Ahmet Haşim (Piyâle Önsözü)