Kullanıcı Oyu: 4 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin değil
 

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI HALK EDEBİYATI TESTİ-1

1. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi halk şairlerinden biri değildir?
A) Murat Çobanoğlu
B) Nazım Hikmet
C) Âşık Mahsuni Şerif
D) Âşık Veysel
E) Abdürrahim Karakoç


I. Aşk, doğa gibi konuların yanında güncel konular da işlenmiştir.
II. Konuşma diline yakın bir dil kullanılmıştır.
III. Şiirler, cönk adı verilen defterlerde toplanmaya devam edilmiştir.
IV. Usta-çırak ilişkisi devam ettirilmiştir.
V. Saz eşliğinde şiir söyleme geleneği sürdürülmüştür.
2.Cumhuriyet Dönemi halk şiiri ile ilgili olarak yukarıdaki bilgilerden hangisi, doğru değildir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


3. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç İçinde verilen sanatçıyla İlgili değildir?
A) Âşıklık geleneğinin yaşaması için çalışmış, bir âşıklar kahvesi açmıştır. (Murat Çobanoğlu)
B) Merkezinde insan olan şiirlerini, biçimsel olarak halk şiiri geleneğine bağlı kalarak oluşturmuştur. (Abdürrahim Karakoç)
C) Günlük konularla yakından ilgilenmiş, şiirlerini müzik eşliğinde söylemiştir. (Âşık Mahsuni Şerif)
D) Çukurovada yaşamış önemli âşıklardan biridir. (Âşık Feymani)
E) Batı etkisinde gelişen modern Türk şiirinin başarılı örneklerini yazarken folklor öğelerinden yararlanmıştır. (Veysel Şatıroğlu)


4. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi halk şairlerinden birine alt değildir?
A) Dostlar Beni Hatırlasın
B) Gönül Bahçesi
C) Sebil ve Güvercinler
D) Beşinci Mevsim
E) Bu Mezarda Bir Garip Var


5. Aşağıdaki “Doğru (D) / Yanlış (Y)” değerlendirmelerinin hangisinde bir yanlışlık yapılmıştır?
A) Şiirlerinde tasavvufi deyişlere geniş yer veren Âşık Feymani’nin Çukurovalı âşıklar arasında büyük saygınlığı vardır. (D)
B) En meşhur şiiri Mihriban olan Abdurrahim Karakoç’un şiirlerinde esas unsur insandır. (D)
C) Tüm türkülerinin yer aldığı sekiz kitabı bulunan Mahzuni Şerifin, Bektaşi kültürünün ve Anadolu ezgilerinin dünyaya tanıtılmasında önemli bir yeri vardır. (Y)
D) Karslı Murat Çobanoğlu gördüğü bir rüya üzerine ozan olmuş badeli âşıklardandır.(D)
E) Erzincan’ın Tercan ilçesinde doğan Âşık Dâimi’nin en meşhur şiiri Dostlar Beni Hatırlasın’dur. (Y)


6. Aşağıdaki yargıların hangisinde Cumhuriyet Dönemi halk şiiriyle ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) Saz eşliğinde şiirlerini söyleyen âşıkların yanı sıra Abdurrahim Karakoç gibi sadece şiir yazan âşıklar da vardır.
B) 19. yüzyıl halk şiirlerinden daha sade bir dil kullanılmıştır.
C) Hece ölçüsünün yanında aruz ölçüsünün kullanımı da devam etmiştir.
D) Arapça ve Farsça sözcükler yerine halk dili kullanılmıştır.
E) Geleneksel konuların yanında Cumhuriyet Türkiye’sinin güncel konuları da işlenmiştir.


Âşıklık geleneğinin önemli sanatçılardan Karslı…………… Cumhuriyet Destanı, Öğretmen, Dertli Bülbül, Neyine Güve-nem Yalan Dünyanın, Yaradan adlı kitapları ile adından söz ettirmiş bir Cumhuriyet Dönemi halk şairidir.
7.Yukarıdaki parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Âşık Feymani
B) Abdurrahim Karakoç
C) Âşık Mahzuni Şerif
D) Murat Çobanoğlu
E) Âşık Veysel


UNESCO tarafından "Yaşayan Âşıklık Geleneği Temsilcisi” olarak seçilen………… günümüz halk şiirinin önemli temsilcilerindendir. Ben Bir Şeyda Bülbül, Güzel Görünür, Gönül Bahçesi adlı yapıtları vardır.
8.Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Âşık Mahzuni
B) Şeref Taşlıova
C) Murat Çobanoğlu
D) Abdurrahim Karakoç
E) Âşık Veysel


I. Ölçü hece ölçüsüdür.
II. Nazım birimi dörtlüktür.
III. Ses akışı için çoğunlukla yarım uyak ve redif kullanılır.
IV. Genellikle 7, 8 ve 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır.
V. Geleneksel nazım biçimleri yerine çağdaş ve Batı kökenli nazım biçimleri kullanılmıştır.
9.Cumhuriyet Dönemi halk şiirinin biçimsel özellikleri ile ilgili yukarıdaki değerlendirmelerden hangisi yanlıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


Ağlayalım Atatürk’e
Bütün dünya kan ağladı
Süleyman olmuştu mülke
Geldi ecel, can ağladı

Atatürk’ün eserleri
Söyleyecek bundan geri
Bütün dünyanın her yeri
Ah çekti, vatan ağladı

Bu ne kuvvet, bu ne kudret
Var idi bunda bir hikmet
Bütün Türkler, İnönü İsmet
Gözlerinden kan ağladı

Uzatma Veysel bu sözü
Dayanmaz herkesin özü
Koruyalım yurdumuzu
Dost değil, düşman ağladı
10.Yukarıdaki şiirle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hece ölçüsü ve dörtlük nazım birimi kullanılmıştır.
B) Âşık tarzı halk şiirinin genel özelliklerinden tapşırma geleneğini devam ettirmektedir.
C) İçeriği, yazıldığı dönemle ilgili tarihsel bilgiler içermektedir.
D) Koşma nazım biçimine ait şekil özellikleri vardır.
E) Uyak düzeni abab-cccb-dddb-eeeb biçimindedir.


Çok köklü bir geçmişi olan halk şiiri, İslamiyet öncesi döneme kadar geri götürülebilir. Bu yönüyle Batılı yaşam tarzının ve modern hayatın alabildiğine canlandığı Cumhuriyet Dönemi’nde halk şiirinin sona ermesi beklenemezdi. Nitekim günümüzde de, …………. gibi bir kısmı ölmüş bir kısmı hâlen hayatta olan sanatçılar eliyle özellikle meraklıları için canlı bir halk şiiri geleneğinin olduğunu söylemek yanlış olmaz.
11.Yukarıdaki boşluğa aşağıdaki sanatçılardan hangisinin getirilmesi uygun olmaz?
A) Âşık Veysel
B) Bayburtlu Zihni
C) Şeref Taşlıova
D) Mahzuni Şerif
E) Murat Çobanoğlu


I. Bir yönüyle Pir Sultan Abdal’a, bir başka yönüyle de Karacaoğlan’a bağlanabilecek bir geleneğin devamıdır.
II. Şiirlerinde sürekli toplumsal barışa, insan ve doğa sevgisine vurgu yapmıştır.
III. Önceleri tamamen bağlı olduğu âşık tarzını zamanla terk etmiş, modern şiir ölçütleri ile değerlendirilebilecek eserler yazmıştır.
IV. Sazı kullanması kendisinden önceki geleneğin yozlaşmamış, güçlü, özgün tekniğini yansıtmaktadır.
V. Ahmet Kutsi Tecer tarafından keşfedilmiş ve sanat âlemine tanıtılmıştır.
12.Cumhuriyet Dönemi halk şiiri sanatçılarından Âşık Veysel’le ilgili yukarıdaki değerlendirmelerden hangisi yanlıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


- Âşık Veysel Şatıroğlu
- Neşet Ertaş
- Abdurrahim Karakoç
13.Yukarıdaki sanatçıların ortak özelliği seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Sade ve yalın bir dil kullanmaları
B) İdeolojik eserler kaleme almaları
C) Aruzla şiir yazmaları
D) Garip akımı etkisinde kalmaları
E) Slogan üslubunu kullanmaları


İlkbaharı geldi Anadolu’nun
Silifke’de çiçek açtı nar şimdi
Her tarafı yeşillendi Bolu’nun
Sultandağı benek benek kar şimdi
14. Abdurrahim Karakoç’a bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) 11'li hece ölçüsü ile söylenmiştir.
B) Çapraz uyak düzeni kullanılmıştır.
C) Pastoral şiire özgü nitelikler taşır.
D) imgesel bir anlatımı vardır.
E) Sade ve açık bir dille yazılmıştır.


Eser                             Sanatçı
Kiziroğlu Mustafa Bey      Âşık Veysel
Gönül Bahçesi               Abdürrahim Karakoç
Dostlar Beni Hatırlasın     Şeref Taşlıova
Mihriban                       Murat Çobanoğlu
                                  Âşık Feymani
15. Yukarıda verilen eser-sanatçıları eşleştirilecek olursa hangi sanatçımız bu eşleştirmenin dışında kalır?
A) Âşık Veysel
B) Şeref Taşlıova
C) Abdurrahim Karakoç
D) Âşık Feymani
E) Murat Çobanoğlu


Yaşar Kemal'in "Bozkırın Tezenesi" olarak nitelendirdiği bu ozanımız abdallık geleneğinin son büyük temsilcileri arasındadır, ilk öğretmeni ve ustası bir halk ozanı olan babasından ilham alan sanatçımızın "Gönül Dağı”, "Mühür Gözlüm" ve "Acem Kızı" adlı çalışmaları 7'den 70'e herkesin dilinde ve gönlünde yer edinmiştir.
16.Yukarıdaki parçada sözü edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Âşık Feymani
B) Neşet Ertaş
C) Musa Eroğlu
D) Murat Çobanoğlu
E) Âşık Veysel


Sabah büroya ilk giren, emektar radyomuzun tuşuna basar, odayı efkârlı bir ses doldururdu: “Karadır bu bahtım kara!” Ardından öbürleri gelirdi; "Kendi edip kendi bulanlar”, “seher vakti çalınan yâr kapıları”, “çıkagelen gözleri sürmeliler”,” görülmeyi görülmeyi ne güzel olan güzeller, iki baş bir yastıkta uykuyu neyleyen gözler, gelinlerin geçtiği köprüler... Sonunda; “Biter Kırşehir’in gülleri biter!” der, bitirirdi. Sabahtan akşama, bittikçe başa dönülen bu bant dönüp dururdu o iş hanının dördüncü katında, o yıllarda. Bu güzel Anadolu türkülerini bize dinleten usta sanatçıya, Yaşar Kemal’in bir kitabını “Bozkırın büyük tezenesine...” diyerek imzaladığımı ve gönderdiğimi hatırlıyorum.
17.Bu parçada kendisinden söz edilen ve “Bozkırın büyük tezenesi” olarak adlandırılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Mahzuni
B) Şeref Taşlıova
C) Murat Çobanoğlu
D) Neşet Ertaş
E) Feymani

I. İşte Gidiyorum Çeşm-i Siyahım, Nem Kaldı, Dom Dom Kurşunu, Yuh Yuh, Mevlam Gül Diyerek İki Göz Vermiş, Fırıldak Adam ve Merdo gibi türküleriyle gönüllerde taht kurmuş çağımız halk ozanıdır.
II. Giziroğlu Mustafa Bey türküsüyle, Köroğlu hikâyeleri anlatıcılığıyla ve atışma dalındaki başarısıyla dikkat çeken sanatçının Karapapak ağzıyla (Azeri) söylediği türkülerin en ünlülerinden biri de “Neyine Güvenem” adlı türküdür.
III. UNESCO’nun âşıklık geleneği temsilcisi ilan ettiği ve Yaşayan İnsan Hâzinesi seçtiği sanatçının folklor yazıları da vardır ve bazı şiirleri Gönül Bahçesi adlı kitapta toplanmış olup Çıldırın Kurtuluşu Destanı adlı eseri ve Gelin Gelir Karşıya, El Çek Tabip Dertli Sinemden adlı yapıtları da vardır.
IV. Suları Islatamadım, Dosta Doğru, Hasan’a Mektuplar, Vur Emri, Kan Yazısı, Beşinci Mevsim, Gök Çekimi, Akıl Karaya Vurdu, Hâkim Beğ, Eli Kulakta gibi çok okunan kitapların yazarı olan sanatçı “bağımsız halk ozanı” olup Mihriban türküsüyle özdeşleşmiştir.
V. Gönül Dağı, Zahidem, Kendim Ettim Kendim Buldum, Gönül Ne Gezersin Seyran Yerinde, Neredesin Sen, Sen Benimsin, Ahirim Şensin gibi ölümsüz türkülerin ozanı olan sanatçı “Bozkırın Tezenesi” olarak bilinen “abdallık” geleneğinin büyük ozanıdır.
18.Yukarıdaki numaralanmış bilgilerle aşağıdaki sanatçılardan hangisi arasında ilişki yoktur?
A) Erzurumlu Yaşar Reyhani
B) Âşık Mahzuni Şerif
C) Abdurrahim Karakoç
D) Karslı Şeref Taşlıova
E) Karslı Murat Çobanoğlu


Ah bu türküler Türkülerimiz
Ana sütü gibi candan
Ana sütü gibi temiz
Türkülerde tüter dağ dağ, yayla yayla
Köyümüz, köylümüz, memleketimiz
Ah bu türküler
Köy türküleri
Dilimizin tuzu biberi
Memleket ahvalini onlardan sor
Kitaplarda değil, türkülerde ara Yemen’i
Öleni, kalanı, gidip gelmeyeni
Ben türkülerden aldım haberi
19.Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Halk şiiri geleneğine uygun söylenmiştir.
B) Kalıplaşmış sözlere yer verilmiştir.
C) Söz sanatlarına başvurulmuştur.
D) Ahenk yaratan öğelerden yararlanılmıştır.
E) Niteleyici sözler kullanılmıştır.


O, yüzyılımızın Karacaoğlan’ı, Âşık Ömer’i, Seyrani’siydi. Otuz beş yıl köyünde şiir yazdı. Sonraki Otuz beş yılda ise ısrarımızla Ankara'da geçirdiği yıllar... Aşk, memleket, dava ve tasavvuf şiirleri yazdı. Fakat hepsinde ortak bir özellik göze çarpıyordu : “Mihriban”ın şairi aynı zamanda suyun ve dağların şairiydi. O kadar mı? Küçük bir Anadolu köyünden “global köy”e iletiler yayan bir haberciydi. O, Mevlana’nın “Hayat, haberdar olmaktan ibarettir.” sözüne uygun olarak çağından, etrafından haberdar olmakla kalmıyor; Habermas’ın iletişimsel eylem kuramına göre bir davanın, bir arka planın da dilini oluşturuyordu.
20.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisinde bir eseriyle verilmiştir?
A) Murat Çobanoğlu - Neyine Güvenem
B) Reyhani - Şu Tepenin Arkasında
C) Feymani - Ahu Gözlüm
D) Abdurrahim Karakoç - Beşinci Mevsim
E) Mahzuni - Nem Kaldı


Âşıklık geleneğinin bir parçası olan türkülü hikâyeler anlatma konusunda oldukça başarılıdır. Kendi türkülerinin yanında usta malı türküleri de genç kuşaklara aktarmıştır. Cumhuriyet Destanı, Öğretmen, Dertli Bülbül yapıtlarından bazılarıdır.
21.Bu parçada tanıtılan halk ozanımız aşağıdakilerin hangisidir?
A) Âşık Mahzuni Şerif
B) Âşık Şeref Taşlıova
C) Âşık Murat Çobanoğlu
D) Âşık Veysel Şatıroğlu
E) Abdürrahim Karakoç


Yirminci yüzyıl halk şiirinde……………. gibi şiirlerini saz eşliğinde besteli söyleyen şairlerin yanı sıra bu geleneğin dışında kalan……………. gibi şairler de vardır.
22.Bu cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Dertli-Bayburtlu Zihni
B) Dadaloğlu-Seyrani
C) Âşık Mahzuni Şerif-Abdürrahim Karakoç
D) Abdürrahim Karakoç- Âşık Mahzuni Şerif
E) Âşık Veysel-Kayıkçı Kul Mustafa


Günümüz saz şiirinin önde gelen temsilcilerindendir. Şiirlerinde aşk, hasret, tabiat ve sosyal konuları işlemiştir. Eserleri: Ben Bir Şeyda Bülbül, Güzel Görünür, Gönül Bahçesi.
23.Bu parçada tanıtılan halk ozanımız aşağıdakilerin hangisidir?
A) Âşık Feymani
B) Âşık Mahzuni Şerif
C) Âşık Şeref Taşlıova
D) Âşık Murat Çobanoğlu
E) Âşık Veysel Şatıroğlu


Şiirlerinde tasavvufi deyişlere yer veren şair, atışma alanın­da büyük başarı göstermiştir. Çukurovalı âşıklar arasında büyük saygınlığı vardır. Eserlerinin bazıları: Ahu Gözlüm, Barışmam, Anadolu’m, Mevlana. ..
24.Bu parçada tanıtılan halk ozanımız aşağıdakilerin hangisidir?
A) Âşık Veysel Şatıroğlu
B) Âşık Şeref Taşlıova
C) Âşık Feymani
D) Âşık Mahzuni Şerif
E) Âşık Murat Çobanoğlu


25. Aşağıdakilerin hangisinde 20. yüzyıl halk şairleri bir arada verilmiştir?
A) Âşık Şeref Taşlıova-Dertli-Bayburtlu Zihni
B) Âşık Veysel Şatıroğlu-Dadaloğlu-Seyrani
C) Âşık Murat Çobanoğlu-Seyrani-Abdürrahim Karakoç
D) Âşık Murat Çobanoğlu-Köroğlu-Karacaoğlan
E) Abdürrahim Karakoç-Âşık Veysel Şatıroğlu-Âşık Feymani

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
B C E C C C D B E D

11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
 B  C   A   D  D   B  D   A  A  D

21 22 23 24 25
E   E   A  C   A

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi