Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

TEST-2


Komedyanın Tanrı Dionysos adına düzenlenen bağ bozumu törenlerinden doğduğu söylenmektedir. Bolluğu, üremeyi kutsayan köylerde yapılan halk geçit törenlerine "kamos (eğlence)" deniliyordu. Komedya, bu eğlenceli geçit törenlerinde yapılan açık seçik taklitlerin düzenli bir biçim kazanmasıyla oluşmuştur.
1. Parçada komedinin doğuşu ve özellikleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A)    Komedinin dinî törenlerden yola çıkarak doğduğu
B)    Törenlerdeki taklitlerin komediye zemin hazırladığı
C)    Komedinin gerçeklikten uzak bir tür olduğu
D)    Komedinin özünün halk olduğu
E)    Komedinin eğlendirmeyi amaçladığı

2. Yirminci yüzyılda art arda gelen iki büyük savaş, birbirini izleyen fikir ve sanat akımları yeni tiyatronun yapısında köklü değişmeler yapmıştır. Çağımızda insanoğlunun çeşitli sorunları vardır. Çözülmemiş yüzlerce soruna her gün yenisi eklenmektedir. Bugün tiyatro, çağdaş insanın bunalımlarını, çıkmazlıklarını anlatan bir dil oluyor. Günümüzde tiyatro aşk, para, aile, toplum, ekonomik hayat insanın çeşitli iç ve dış sorunları gibi geniş konuları işliyor.
Açıklamadan hareketle tiyatroda konu ile ilgili
I.    Toplumsal olaylar tiyatronun konusunu etkilemiştir.
II.    Tiyatro sadece insanı konu almıştır.
III.    insanın her türlü sorunu tiyatroya konu olmuştur.
IV.    Tiyatro insanları eğitmek için sadece toplumsal konuları ele almıştır.
yargılarından hangileri çıkarılamaz?

A) I ve II  B) I ve III  C) II ve III D) II ve IV  E) III ve IV


3. Her sinema oyuncusu tiyatro oynayamaz. Sahnedeki duruş, beden dili önemlidir, estetiklik gerekir. Sinemada aranan bir özellik değildir bu. Çünkü kameramanın gösterdiğini görürüz. Beden ya da herhangi bir kusuru kameraman gayet güzel kamufle edebilir. Kısaca sinema, tiyatro kökenli olarak ortaya çıkmış fakat senaryonun özel kameralar ve aletler tarafından kayıt altına alınarak perdeye yansıtılması şeklinde uygulanmıştır.
Açıklamadan yola çıkarak
I.    Tiyatro sanatçısı, mutlaka sinemada başarıyı yakalar.
II.    Sinema, tiyatrodan esinlenilerek ortaya çıkmıştır.
III.    Tiyatro sanatçılarının sahnedeki görevi, sinema sanatçısına göre daha zordur.
IV.    Sinemada sanatçıyı kameramanın gösterdiği ölçüde görürüz.
yukarıdaki yargılardan hangilerine ulaşılabilir?
A) I ve II B) II ve III  C) III ve IV  D) I, II ve III   E) II, III ve IV


Tiyatro; bir seyirci topluluğuna, ortak insan yaşantısana, "kitle psikolojisi”ne dayanır. Eğitimdi de esas olan etkilenme, beceri ve değer kazandırma olduğuna göre tiyatro ile eğitim arasında sıkı bir ilgi vardır. Tiyatro, bütün güzel sanatlar içinde toplum öğesi en ağır basan daldır.
4. Yukarıdaki metinde geçen "kitle psikolojisi" ifadesiyle anlatılmak istenen nedir?
A)    İnsanların farklı düşüncelere sahip olması
B)    Kalabalık insan topluluğunun ortak hareket etmesi
C)    Kişinin içine dönük yaşaması, yalnız kalması
D)    İnsanın duygularını dışa vurması
E)    Kişinin yalnızca kendi seçimlerini beğenmesi

I.    Tiyatroda olay dizisine verilen addır.
II.    Dramatik örgü, kişilerin çeşitli çatışmaları ve karşılaşmaları çevresinde oluşur.
III.    Dramatik örgü perde, sahne gibi bölümler etrafında düzenlenir.
IV.    Aynı konuyu işleyen farklı yazarlar, aynı dramatik örgüyü oluşturur.
V.    Dramatik örgü; sebep-sonuç bağı ve mantıksal gelişim içinde başlayan, gelişen sonra da sonuçlanan bir bütündür.
5. Tiyatronun yapı unsurlarından "dramatik örgü" ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II  C) III D) IV  E) V


6. SITKI BEY: — Siz de benim gibi vatan yolunda ölmek istiyorsunuz. Allah katında boşa gitmez. Canınız giderse namınız kalır, insan olan sonra güzel bir ad bırakmak belki de hiç ölmemekten hayırlıdır. sağlam tutun. Çocuk!
ZEKİYE: - Efendim?
SITKI BEY: (Yüzüne garip garip bakarak) — Sen kimsin.
ZEKİYE: (Telaşla) - Âdem.
SITKI BEY: - Adın nedir?
ZEKİYE: (Kendini toplayarak) - Âdem efendini.
SITKI BEY: - Ne münasebetsiz hülyalar! Kaleden çıkabilirsin.
ZEKİYE : — Kalede kalmaya izin yok mu?
SITKI BEY: — Çocuğum ne işe yarasın ki, seni alıkoyayım?
ZEKİYE: — Vatan için öleceğim başka ne hizmet istersin?
Parça ile ilgili olarak
I.    Kahramanlar soylu kişilerden seçilmiştir.
II.    Kahramanlar dönemin gerçekliğini yansıtmamaktadır.
III.    Zekiye erkek kılığına girmiş bir vatanseverdir.
IV.    Kahramanlar ait oldukları çevreye göre konuşturulmuşlardır.
yukarıdaki yargılardan hangilerine ulaşılamaz?
A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) II ve IV  E) III ve IV

7. Aşağıdaki tiyatro eserlerinden hangisi farklı bir sanatçıya aittir?
A)    Boş Beşik
B)    Nalınlar
C)    Kaynana Ciğeri
D)    Devetabanı
E)    Kurban

8. Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü farklıdır?
A)    Kösem Sultan
B)    Töre
C)    Susuz Yaz
D)    Ocak
E)    Yine Bir Gülnihal

(İbiş oynak bir türkü söyler, bir yandan da ense yapar.)
EVİN BEYİ: Gittiii! Vay benim başıma gelenleri
İBİŞ: (Yaklaşır.) Hayırdır bey ne oldu, ne gitti?
EVİN BEYİ: Gitti ibiş gitti. Yok ortada çok güzeldi ya! Ah ah!
İBİŞ: Hayırdır bey nedir o güzel olan? Yoksa sizin rahmetli hanım mı? Eee siz onu görmeyeli bayağı oldu. Unuttunuz mu? Yoksa hatıralar mı canlandı?
EVİN BEYİ: Ne kanlanması evladım, gitti diyorum.
9. Metnin dil ve üslubuyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A)    Anlatım baştan sona karşılıklı konuşma şeklindedir.
B)    Halk diline ait sözcüklere yer verilmiştir.
C)    Diyaloglarda ünlemlerden yararlanılmıştır.
D)    Soylu bir üslup anlatıma hâkimdir.
E)    Günlük konuşma diline yakın olduğu için kısa cümleler kullanılmıştır.

10. Aşağıdakilerden hangisi trajedinin özellikleri arasında yer almaz?
A) Vurma, yaralama gibi olaylar sahnede gösterilmez.
B) Oyunlarda halktan kişilere yer verilir.
C) Seçkin bir dil kullanılır.
D) Birbiri ardından süren diyolog ve koro bölümlerinden oluşur.
E) Trajedi bir bütün halinde aralıksız oynanır.


Harpagon: Jak Usta, bu akşam yemeğe misafirler davet ettim.
Jak Usta: Hangi dağda kurt öldü?
Harpagon: Söyle bakayım, bize güzel yemek pişirecek misin?
Jak Usta: Neden pişirmeyelim? Siz yalnız paradan söz edin.
Harpagon: Al sana... Gene para! Başka bir şey bilmezler ki, zaten: "Para, para, para..." para aşağı, para yukarı.
Valeri: Münasebetsizlik olursa bu kadar olur. Bol para ile güzel yemekleri pişirmek de sanki marifetmiş gibi, yahu onu babam da bilir; ben usta diye az para ile sofra donatmasını bilene derim.
Jak Usta: Az para ile sofra donatmak mı?
Valeri: Ne sandın ya? (...)
11. Bu metinle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Komedi tarzında yazıldığı
B) Cimrilik temasının işlendiği
C) Soylu bir dil kullanıldığı
D) Kahramanlarının sıradan kişilerden oluştuğu
E) Doğal söyleyişlere yer verildiği


I. Beş bölümden oluşur.
II. Üç birlik kuralına uyulur.
III. Manzum olarak yazılır.
IV. Diyalog ve koro bölümlerinden meydana gelir.
V. Konularını günlük yaşamdan alır.
12. Yukarıda numaralı özelliklerden hangisi klasik trajedi ile klasik komedinin ortak özellikleri arasında yer almaz?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


I. Doğal söyleyişlere önem verilir.
II. Diyaloglardan oluşur.
III. Ayrıntılı betimlemelere yer verilir.
IV. Olay ekseninde gelişir.
V. Sadece göze hitap eder.
13. Numaralı özelliklerden hangileri, göstermeye bağlı edebi metinlerle ilgili değildir?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) III. ve V.
D) IV. ve V. E) I. ve V.

Elektra
Gafil! Babamın acıklı ölümünü unutuyor musun?
Koro
Gençliğini acılardan uzak
Mutluluk içinde geçiren ve bir gün
Zeus’un yardımcı kılavuzluğuyla
Bu toprağa ayak basacak olan soylu Orestes’i düşün
14. Bu metin aşağıdakilerin hangisinden alınmış olabilir?
A) Dram B) Komedi C) Trajedi D) Vodvil E) Fars

15.Aşağıdakilerden hangisi modern tiyatro içinde yer almaz?
A) Komedi B) Dram C) Melodram
D) Trajedi E) Meddah

Şinasi, Şair Evlenmesi adlı tiyatro eserini yazarken geleneksel halk tiyatrolarımızdan Orta oyunu ve Karagöz tekniğinden yararlanmış; bunun yanı sıra Batılı tiyatro tekniğini kullanarak modern Türk tiyatrosunun temelini atmıştır.
16. Bu durum aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Sanatçı ve gelenek
B) Konu ve tema
C) Metin ve zihniyet
D) Dil ve anlatım
E) Yazar ve gerçeklik


VEDAT - (Oturur.) Ben oturuyorum Süheyla Hanım.
SUHEYLA- (Hiçbir şey söylemeden gelip Vedat’ın yanına oturur.)
VEDAT - (Bir müddet sessizlikten sonra birden...) O geçen şey kedi miydi?
SUHEYLA- Daha yeni evliyiz ama birbirimizle konuşacak laf bulamıyoruz.
VEDAT - Ne yani? Benim annemle babam otuz yıldır evliler diye hiç mi konuşmasınlar birbirleriyle? Konuşmanın evliliğin süresiyle ne alakası var? Bu evliliğin gidişatı ile ilgilidir.
SÜHEYLA - Ha... Şimdi de sorum benim ailem oldu öyle mi?
VEDAT - Bunun senin ailenle ne ilgisi var?
17. Yukarıdaki metinle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Oyuncuların hareketleri ayraç içinde verilmiştir.
B) Göstermeye bağlı edebi metinlerdendir.
C) Geleneksel Türk tiyatrosundan alınmıştır.
D) Diyaloglara yer verilmiştir.
E) Anlatıcı unsuru yer almamıştır.


18. Aşağıdakilerden hangisi, klasik komedyanın özelliklerinden değildir?
A) Sıradan ve halktan kahramanlara yer verilir.
B) Vurma, yaralama gibi olaylar sahnede gösterilir.
C) Konuşmalarda üslup inceliği aranmaz.
D) Konular mitolojiden ve tarihten alınır.
E) Zaman, olay, yer birliği kuralına uyulur.

Hayatı olduğu gibi acıklı ve gülünç yönleriyle sahnede göstermek için yazılan tiyatro eseridir. Konusunu günlük yaşamdan ve tarihten alır. Üç birlik kuralına uyma zorunluluğu yoktur.
19. Yukarıda tanıtılan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dram B) Komedi C) Trajedi
D) Fars E) Melodram

20. Trajedi ve komedinin karşılaştırılmasıyla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi yanlıştır?
A) Trajedide kişiler olağanüstü ve soylu kişilerdir, komedide kişiler halk kesimindendir.
B) Trajedide perde sayısı beştir, komedide ise perde sayısı sınırsızdır.
C) Klasik trajedide üslûpta soyluluk vardır, komedide üslûpta soyluluk aranmaz.
D) Klasik trajedi ve komedi nazımla yazılır, nesirle yazılan komediler de vardır.
E) Her iki türde de üç birlik kuralına uyma zorunluluğu vardır.


1.C-2.D-3.E-4.B-5.D-6.A-7.E-8.C-9.D-10.B-11.C-12.E-13.C-14.C-15.E-16.A-17.C-18.D-19.A-20.B




SON EKLENENLER

Üye Girişi