Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

ÖYS - SORULARI 

Halit Ziya’nın bütün romanlarını sadeleştirilmiş baskılarından okudum. Bu baskılardaki dil bugün artık eskimiş olmakla beraber sağlam bir dildir. Gerçi, yaşadığı dönemin ağır, durgun, cansız havası Halit Ziya’nın üslubuna sinmiş gibidir. Yapıtlarını okumanın kimi okurlara güç gelmesi yazarın dilinden çok, üslubunun bu özelliğinden kaynaklanmaktadır. Buna karşın, romancılığımız hakkında konuşabilmek için Halit Ziya’yı okumak şarttır. Yalnız onun için değil, usta işi roman okumuş olmak için de Halit Ziya’yı okumak şarttır.

24.Bu parçadan Halit Ziya’yla ilgili olarak aşağıdaki yargıların hangisi çıkarılamaz?

A)    Dönemine göre, durmuş, oturmuş bir dili vardır.

B)    Genç kuşaklarca yeterince tanınmaktadır.

C)    Türk romancılığının önemli adlarından biridir.

D)    Yapıtları dili yalınlaştırarak yeniden basılmıştır.

E)    Durgun, okunması güç bir anlatımla yazmıştır.

(1997-ÖYS)

 

25. Yazarın ilk romanıdır. Gerçekçi bir eserdir. Uç ayrı kuşak arasındaki görüş, duygu ve yaşayış ayrılıkları üzerinde durulur. Bu ayrılıklar yüzünden ailenin çözülüşü gösterilir. Hikâye ve roman edebiyatımızın, geleneksel temalarından biri olan aşırı batı hayranı züppe tipi, başarılı bir biçimde çizilir.

Bu parçada sözü edilen eser ve yazar aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?

A) Felatun Bey ile Rakım Efendi - Ahmet Mithat Efendi

B) Kiralık Konak - Y. Kadri Karaosmanoğlu

C) Fahim Bey ve Biz - A. Şinasi Hisar

D) Şıpsevdi - H. Rahmi Gürpınar

E) Ayaşlı ve Kiracıları - Memduh Ş. Esendal

(1995-ÖYS)

 

26. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Hayriyye, 17. yy. şairlerinden Nabi’nin mesnevi biçiminde yazdığı, öğüt veren, sosyal didaktik bir yapıttır.

B) Cihannüma adlı eserin sahibi Kâtip Çelebi, batılı anlamda bilime değer veren ilk düşünürlerimizdendir.

C) Realizm ve Natüralizm roman ile hikâyede, Parnasizm ise şiirde gerçekçilik demektir.

D) H. Rahmi Gürpınar, tiyatro ve romanlarında Anadolu halkının törelerini, inanışlarını, dilini alaysamalı bir anlatımla vermiş Tanzimat dönemi yazarlarımızdandır.

E) Cumhuriyet döneminde yetişen halk şairi Âşık Veysel’in şiirleri “Dostlar Beni Hatırlasın” adlı kitapta bir araya getirilmiştir.

(1995-ÖYS)

 

27. Divan edebiyatı ile Servetifünun edebiyatının ortak bir özelliğini belirten yargı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Dil, yabancı sözcükler ve yabancı dil kurallarıyla yüklüdür.

B) Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.

C) Konu ile ölçü arasında bir uyum olmasına, özen gösterilmiştir.

D) Uyağın göz için değil, kulak için olduğu görüşü egemendir.

E) Beyit, başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır.

(1994-ÖYS)

 

28. Aşağıdaki şairlerden hangisi, toplum sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak için sanatı bir araç olarak kullanmıştır?

A)    Recaizade M. Ekrem

B)    Tevfik Fikret

C)    Abdülhak Hâmit

D)    Cenap Sahabettin

E)    Ahmet Hâşim

(1994-ÖYS)

 

29. Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini oluşturmaya çalışırken Batı’yı hemen hemen günü gününe izlemişlerdir. Şiirlerinin imgelerle yüklü, sanatlı bir yapısı vardır. Özellikle benzetmeler ve sıfatlarla varlıkların gerçek görünüşlerini değiştirmeye çalışmışlardır. Aşk, doğa, aile yaşamı kişisel tedirginlik ve yakınma temalarını şiirlerinde bol bol işlemişlerdir.

Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?

A)    Tanzimat - Abdülhak Hamit Tarhan

B)    Servetifünun - Cenap Sahabettin

C)    Garipçiler - Orhan Veli Kanık

D)    Millî Edebiyat - M. Emin Yurdakul

E)    Cumhuriyet Dönemi - Faruk Nafiz Çamlıbel

(1993-ÖYS)

 

30. O güne kadar yazınımızda anı, yazınsal değerde tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın kurucusu sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem yazınsal, hem siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk yılı kapsayan ilk beş cildine “Kırk Yıl” adını vermiştir.

Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

B)    Recaizade Mahmut Ekrem

C)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

D)    Reşat Nuri Güntekin

E)    Halit Ziya Uşaklıgil

(1993-ÖYS)

 

31. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünuncuların şiir özelliklerinden biri değildir?

A) Kafiyede, şekilden çok, ses benzerliğine önem verme

B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme

C) Nazmı nesre yaklaştırma

D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

(1992-ÖYS)

 

32.Aşağıdaki eserlerden hangisi edebiyat türü bakımından ötekilerden farklıdır?

A) Şermin    B) Okun Ucundan

C) Ucundan Garip    D) Türk Sazı

E) Altın Işık

(1992-ÖYS)

 

Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbul’un çürümüş, yozlaşmış insanları... Mithat Cemal Kuntay’ın romanından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnumuza. İstanbul’un birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar, gözlerini hep kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar, jurnalcılar... Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbul’u. 

33.Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul’u şiirinde, Bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?

A) Cenap Şehabettin B) Tevfik Fikret 

C) Mehmet Akif    D) Mehmet Emin

E) Celâl Sahir

(1990-ÖYS)

 

34.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları hikâye ve romanda realizm ve natüralizm, şiirde parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisinde kalmışlardır.

B) Tanzimat edebiyatının ilk dönemlerinde eser veren romancılarımızda romantizm akımının etkileri görülür.

C) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları, şiir, hikâye, roman, fıkra, makale türlerinde eser vermişlerdir.

D) Ömer Seyfettin, hikâyelerinin konularını, günlük hayattaki gözlemlerinden, çocukluk anılarından ve tarihten almıştır.

E) E)Türk edebiyatının ilk realist eseri, Recaizade Mahmut Ekrem’in İntibah adlı romanıdır.

(1989-ÖYS)    

 

35.Aşağıdakilerden hangisi, Servetifünun edebiyatının özelliklerinden biri değildir?

A) Sone, terzarima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi

B) Aruz vezninin kullanılması

C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi

D) Nazmın nesre yaklaştırılması

E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması

(1989-ÖYS)

 

Tanzimat Dönemi şairlerinden Recaizade M. Ekrem’in çevresinde toplanan gençler, artık kendi başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.

36.Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?

A)    Servetifünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf

B)    Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim

C)    Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin

D)    Servetifünun; Samipaşazade Sezai, Hüseyin Cahit

E)    Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi

(1988-ÖYS)

 

Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir akımını geliştirirken Batıyı günü gününe izlerler. Ama bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içerir şiirleri. Romantik, Parnasçı, Sembolisttirler. Doğaya yönelirler. Ama bir resimdir doğa onlar için. Düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış egemendir şiirlerinde. Hem benimsedikleri sanat anlayışı, hem de dönemin siyasal koşulları, içine kapanık, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.

37.Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?

A) Beş Hececiler    B) Tanzimatçılar

C) Yedi Meşaleciler    D) Servetifünuncular

E) Millî Edebiyatçılar

(1987-ÖYS)

 

38.Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’le, Ahmet Haşim’de ortak değildir?

A)    Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları

B)    Servetifünun topluluğunda yer almaları

C)    “Sanat için sanat” ilkesini benimsemeleri

D)    Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri

E)    Aruz ölçüsünü kullanmaları

(1984-ÖYS)

 

“Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayat izlenimlerinden esinlenerek oluşturulmuş manzum hikâyelerdir. Bu manzumelerde Fikret’in yaptığı şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi dizelerden oluşan bir bütün hâlinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı hâline getirmiştir.”

39.Bu paragrafta Tevfik Fikret’in hangi özelliğinden söz edilmemiştir?

A)    Nazmı nesre yaklaştırmasından

B)    Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden

C)    Beyit bütünlüğünü kırmasından

D)    Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından

E)    Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından

(1983-ÖYS)

 

40.    “Bizde roman Halit Ziya ile başlar. Namık Kemal’in romanı, sadece denemede kaldı. Onunla hemen aynı yıllarda işe başlayan Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılamaktaki hizmeti inkâr edilemez. Fakat sanat yapıtının ilk koşulu olan biçimden daima yoksundu. Birçok sorunlara dokunmasına, hayatımızdaki aykırılıkları görmesine, hatta şöyle böyle sürükleyici olaylar bulma yeteneğine karşın yazdıklarına hiçbir hayat sıcaklığı geçirmedi. Bulduğu bazı yerli tipler, romancılık sanatına, ancak başkalarının elinde yeniden yoğrulduktan sonra mal oldu.” 

Parçada Ahmet Mithat’ın romancılığına ilişkin özelliklerden hangisine değinilmemiştir?

A)    Geniş halk kitlelerine okumayı sevdirmesi

B)    Okuyucunun genel bilgisini genişletmeyi amaçlaması

C)    Romanlarının teknik yönden kusurlu olması

D)    Kimi romanlarında “realizm”in izlerinin bulunması

E)    Kimi romanlarında yerli hayat sahnelerine rastlanması

(1982-ÖYS)

 

41.    Bir yazar söyle diyor: “Nerede bir edebiyatın başladığını görsek, orada sokağın yazı masası ile birleştiğini görürüz. Malherbe sokağı dinledi, Dickens sokağı edebiyata soktu. Bir romanında geçen ‘sokağın anahtarı sözü bu yazarın sanatını anlatmaya yeter. Puşkin’de de sokağın anahtarı vardı. Bize gelince, bu sihirli anahtar çoğu yazarımızın eline hiçbir zaman geçmedi.”

Yazarın “sokağın anahtarı” sözü ile anlatmak istediği özellik aşağıdaki yazarlardan hangisinde vardır?

A)    Reczaizade M. Ekrem

B)    Namık Kemal

C)    Halit Ziya

D)    Mehmet Rauf

E)    Hüseyin Rahmi

(1982-ÖYS)

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

E D E A B B E C A A

11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

D  E   C   B   A   E   B   C   C   E

21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

B   B   D   C  B    D   A   B   B  E

31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41

E   B   B   E  C   A   D   A   D  B  E

 

 

İLGİLİ İÇERİKKLER

DİVAN EDEBİYATI ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

CUMHURİYET DÖNEMİ ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

MİLLİ EDEBİYAT ÖSS/LYS/ÖYS SORULARI

PARAGRAF TESTİ-5 (2001 ÖSS SORULARI)

ÖSS'DE ÇIKMIŞ EDEBİYAT SORULARI 

SON EKLENENLER

Üye Girişi