Kullanıcı Oyu: 1 / 5

Yıldız etkinYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

*12 hikâyeyi içine alan Dede korkut kitabıdır 

*iki önemli yazması vardır. Almanya’nın Dresden şehri ve Vatikan dadır.

*Dresden nüshasını Fleischer bulmuştur. Ama onu bilim dünyasına tanıtan H.F.von Diez.dir

*Vatikan nüshasını Ettore Rossi tanıtmıştır.

*hikâyelerinde oğuzların kendi aralarındaki mücadeleler anlatılmaktadır.

*Dede korkut hikâyelerinin kahramanı Dede korkut Kızılordalıdır. Mezarı Siderya ırmağının kenarındadır.

*Demirkapı Derbentliler ve Bayburt ili Dede korkut a sahip çıkmaktadır.

*Dede korkut hikâyeleri 9 ve 11 yy'larda oluşmuş ama 15 yy sonunda adını bilmediğimiz biri tarafından yazıya geçirilmiştir.

*Hikâyeler hanlar hanı Bayındır han veya Salur Kazan'ın verdiği ziyafetle başlar

*hikâyenin geçtiği coğrafi alan Hazar denizinin doğusu ve batısıdır. Adı konulmasa da bir Oğuz ülkesidir.

 

HİKÂYE İÇERİĞİ VE OLAYLARI

-Oğuz beyleri Müslüman’dır. Sefere çıkmadan iki, rekât namaz kılar

-alınan kaleler mescide çevrilir

-keşişler öldürülüp ezan okutulur.

-4 büyük melekten bahsedilir

- Hz Musa ve Hz Muhammed'den bahsedilir

-3 halife ve kur an ı kerim den söz edilir.

- bütün bunlara rağmen içki içerler 

-kâfir kızlara kadeh sundurulur.

-at eti yerler ve kımız içerler

-hatta Deli Dumrul Allah ile savaşmak ister

-hikâyelerde aile çok sağlamdır.

-tek eşle evlilik vardır.

-Oğuz beyleri kadınlara saygılıdır.

-alp tipi evlilik vardır

- iki yüzlülük yoktur.

-anneye çok değer verilir.

-tercih edilen çocuk erkektir.

-hayat tarzı göçebedir

-hikâyelerde kopuz ve davuldan söz edilir.

-hatta kopuz oğuzlarda tanınma işaretidir.

-hikâyelerde tabiat canlıdır. Heybetli, hırçın, dağlar geçit vermez.

-hikâyede dağlar ve sular ile konuşulmuş

-hemen her hikâyede ava çıkılır.

* Türklerin doğum, evlenme, ölüm adetleri, antları, çocuk oyunları, halk hekimliği, halk baytarlığı v.b konularda ilk kaynak Dede Korkut hikâyeleridir.

*Yine Türk âşıklık geleneğinin kökeni hakkında bilgi veren en önemli kaynaktır.

*Halk mutfağıyla ilgili bilgiler yine bu eserde vardır.

 

 

DEDE KORKUT HİKAYELRİ HAKKINDA BİLİMSEL ÇALIŞMA YAPANLAR

*Kilisli Rıfat

*Orhan Şair Gökyay

*Muharrem Ergin

*Saim Sakaoğlu

*Osman fikri Sertkaya

*Semih Tezcan

*Dursun Yıldırım

*Keriman Üstünova

*Güllü Yoloğlu

*Ali Duymaz

 

TARİHİ KAYNAKLARDA DEDE KORKUT HİKÂYELERİ

*Camiüt- Tevarih

*Dürerüt -Tican

*Selçukname

*Hazihi er Risaleti

*Tarihi Ali Selçuk

*Cam-i Cemayin

*Nesaimül -Mahabbe

*Tevarih-i Cedid-i Mir’at-i Cihan

*Şerefname

*Edirneli Ruhi

*Şecere-i Terakime

*Tarihi Dost Sultan

*Seyahatname

*Tuhfetu’s Surur

*Leyla-Mecnun

*Adam Olearius

 

 

YAŞAYAN DEDE KORKUT HİKÂYELERİ

*Hazar Denizi'nin doğusu ve batısında BAMSI BEYREK, TEPEGÖZ VE DELİ DUMRUL hikâyeleri BAMSI BEYREK:

*Coğrafyamızda bilinen adları şöyledir:

-Bay Barı, Akkavak Kızı, Bey Böbrek, Babörek, Bolbörek, Bayrambey..

*Aynı hikâyenin hazar denizinin doğusundaki isimleri şöyledir:

-Alpamış, Alıpmanaş, Alpamışka

*Bamsı Beyrek ile benzerlik gösteren halk hikâye ise Âşık Garip'tir.

*Dede korkut hikâyeleri ile halk hikâyeleri arasındaki bir başka benzerlik ise Kan Turalı hikâyesidir.

* Aynı şekilde şah ismail hikâyesi de Balkanlarda TEPEGÖZ, Azerbaycan’da KELLEGÖZ, hazar denizi doğusunda YEKEKÖZ olarak bilinir.

 

 

DEDE KORKUT HİKÂYELERİ İLE HALK HİKÂYELERİ ARASINDAKİ BENZERLİKLER

*İkisi de nazım-nesir karışımıdır.

- halk hikâyeleri hece vezni ile yazılırken dede korkut hikâyelerinde serbest vezin kullanılır.

*konu ve motif itibariyle benzerdir.

 

 

MOTİFLER:

*Kırk ince belli kız

*kül tepeçük olmaz, güyegü oğul olmaz

*At ayağı külüg ozan dili çavük olur

*Av avladılar kuş kuşladılar (Arsahan, Kars, Iğdır yörelerinde karşımıza çıkar)

*Açların doyurulması çıplakların giydirilmesi

- Âşık şevki Halıcı tarafından anlatılan Kerem ile Aslı hikâyesinde

- Âşık İlyas Kaya tarafından anlatılan Latif şah hikâyesi

-Celali Mehmet Bey hikâyesi

*Deliler: Deli Dumrul, Deli Dündar, Deli Karçar

*Yas Adetleri: karalar giyme, böğüre böğüre ağlama

*Antlar: kız ve erkek kahramanın uyuma saatinde araya kılıç koyup yatması (Şah ismail, Kirmanşah, Yaralı Mahmut)

*İnsan başından kale yapma: (Şah ismail, Kirmanşah, Yaralı Mahmut)

*Çocuksuzluk: Dirse han oğlu Boğaç Hikâyesi 'nde, Kam püre 'nin oğlu Bamsı beyrek hikâyesi'

 

https://www.facebook.com/pages/A%C3%96F-Edebiyat-DERS-Notlari/386303254788084?ref=stream

 

İLGİLİ İÇERİK

DEDE KORKUT İSLAM ANS

DEDE KORKUT HİKÂYELERİ

DEDE KORKUT HİKAYELERİNİN ÖZELLİKLERİ

DEDE KORKUT (Prof. Dr. Muharrem Ergin’in kitabının önsözü)

DEDE KORKUT KİTABININ ORJİNAL GİRİŞ BÖLÜMÜ (ÖNSÖZ)