Kullanıcı Oyu: 4 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin değil
 

I. YENİCİLER (GARİPÇİLER)

1. 1940 yılında Garipçiler adıyla çıkan topluluğun ortaya koyduğu bir sanat anlayışıdır.

2. Şiirde her türlü kurala ve kalıba karşı çıkmışlardır.

3. Şiirde ölçü, uyak ve dörtlüğe karşı çıkmışlardır.

4. Şiirde şairaneliği, mecazlı ve sanatlı söyleyişleri kabul etmediler.

5. Süslü, sanatlı dile karşı çıkarak sade bir dil kullandılar.

6. Şiirde o güne kadar işlenmedik konuları ele aldılar.

7. Konuşma dili ile günlük sıradan konuları işlediler.

8. İşledikleri konular günlük hayattan sıradan insanların problemleri, yaşama sevinci ve hayattaki bazı garipliklerdir.

9. Halk deyişlerinden yararlanmışlardır.

10. Sürrealizm ve dadaizmden yararlanmıştır.

11. Anlam şiirin en önemli parçası haline gelmiştir.

12. Öyküleyici anlatıma önem vermişlerdir.

13. Espriden ve şaşırtmacadan yararlanmışlardır.

14. Toplumsal aksaklıklar mizahi bir şekilde işlenmiştir.

15. “Kitabe-i Seng-i Mezar” şiiriyle Garip akımı başlar.

 

ORHAN VELİ KANIK

1. Türk şiirinde iki arkadaşıyla birlikte atılım yapmış, yeni bir anlayışın öncüsü olmuştur.

2. 1914’te arkadaşlarıyla birlikte yayımladıkları “Garip” adlı şiir kitabı ve yazdığı önsöz, Türk şiirinde günden güne donmuş olan eski değerleri yıkmış, şiire başka bir açıdan bakılmasını sağlamıştır.

Şiire getirdiği yenilikler:

a. Ölçüye baş kaldırıp serbest yazmak

b. Kafiyeyi şiir için gerekli görmekten vazgeçmek

c. Şairane duyuları, parlak görüntüleri şiirden silmek

ç. Şiiri hayal gücünün kapalı duvarlarından kurtarıp, gerçek hayata çıkarmak.

d. Yapmacıksız, tabii bir söyleyişle, günlük yaşayış içinde halktan insanları yakalamak

e. Her çeşit kelimeyi, konuyu şiire sokmak.

f. Halk deyişlerinden yararlanmak ve toplumla ilgili yergiye yer vermek.

ŞİİR: Garip, Vazgeçemediğim, Destan Gibi, Yenisi, Karşı, Vazgeçemediğim, Garip

NESİR: Denize Doğru, Bindiğimiz Dal, Sanat ve Edebiyatımız

ÇEVİRİ: La Fontaine Masalları, Nasrettin Hoca Hikayeleri

 

OKTAY RIFAT HOROZCU (1914- 1988)

1. Garip akımının temsilcilerindendir.

2. Başlangıçta, yeni bir hava içinde, güçlü aşk şiirleri vardır.

3. Toplumcu sanat ilkesinden hareketle halk deyimi ve söyleyişlerinden masal ve tekerlemelerden yararlanarak başarılı taşlamalar; sosyal şiirler yazdı.

4. “ Perçemli Sokak” adlı kitabıyla birlikte şiir anlayışında büyük değişiklik olmuş soyut şiire kaymıştır.

5. Bireyci, toplumcu, gerçeküstücü akımların penceresinden dünyayı mutlu bir gözle seyreder, modern ressamlar gibi sözcüklerle tablolar çizer.

6. Son şiirlerinde öz ve biçim yoğunlaştırmalarıyla estetik planda yeni ve güçlü bir şiir estetiği yakalamıştır.

ŞİİR: Karga İle Tilki, Aşk Merdiveni, Denize Doğru Konuşma, Dilsiz ve Çıplak Koca Bir Yaz, Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üzerine Şiirler, Elleri Var Özgürlüğün, Perçemli Sokak

OYUN: Kadınlar Arasında, Yağmur Sıkıntısı, Birtakım İnsanlar

 

MELİH CEVDET ANDAY (1915- 2002)

1. Garip akımının temsilcilerindendir.

2. Şiirlerinde toplumsal gerçekliği inceler.

3. Daha sonra ilk şiirlerindeki romantizmden sıyrılarak duygulardan çok aklın egemenliğine, güzel günlerin özlemine bırakır.

4. Yunan mitolojisinden etkilenmiştir.

5. Söz oyunlarından arınmış yalın bir dili vardır.

6. Düz yazılarında ise yoğun bir düşünce, şiirsel, esprili özlü bir dil vardır.

7. Fıkra, makale, gezi, roman, tiyatro ve şiir yazmıştır. Çevirileri de vardır.

 

ŞİİR: Garip, Rahatı Kaçan Ağaç, Telgrafhane, Kolları Bağlı Odesa, Ölümsüzlük Ardında, Gılgamış, Yağmurun Altında, Yan yana

ROMAN: İsa’nın Güncesi, Aylaklar, Göçebe Denizin Üstünde

OYUN: Mikado’nun Çöpleri, İçerdekiler, Ölüler Konuşmak İster, Gizli Emir, Komedya

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi