Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

12.SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS KİTABI SORU ÇÖZÜMLERİ

ÖZ ŞİİR

A.    Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
•    Öz (saf) şiir anlayışını sürdüren şairlerin söz sanatlarına ve imgelere şiirde nasıl bir işlev yüklediklerini açıklayınız.

Amaç iyi ve güzel şiir yazmaktır. Bu anlayışla kendilerine özgü özel bir imge düzeni oluştururlar. Özgün ve yaratıcı olan bu imgeler, dilin mantığına uygun ve dilin anlam alanını genişletip dile yeni olanaklar sunacak bir yapıya sahiptir. Bu anlayıştaki şairler didaktik bilgiden uzak durup; bir şey öğretmeyi değil, musikiyle ya da musikinin çağrıştırdığı, uyandırdığı imgelerle insanın estetik duyarlılığını doyurmayı amaç edinirler

•    Cumhuriyet Dönemi’nde öz (saf) şiir anlayışım sürdüren şiir anlayışının belirgin özellikleri nelerdir?

  • Şiir dili her şeyin üstündedir.
  • Sanat bir biçim sorunudur.
  • Amaç, iyi ve güzel şiir yazabilmektir.
  • Kendilerine özgü bir imge düzenleri vardır.
  • Dilde saflaşma en başta gelen unsurdur.
  • Şiir, soylu bir sanat olarak kabul edilir.
  • İçsel, bireyci bir yaklaşımla insan anlatılır.
  • En değerli şey dizedir.
  • Disiplinli bir çalışma ile saf şiir yazma endişesi vardır.
  • Sembolizm akımından etkilenmişlerdir.
  • Gizemsellik, simgecilik, bireysellik, ruh, ölüm, masal, rüya, mit temalarının yoğunca işlendiği bu şiirler zekâ ve bilincin disipliniyle bütünleştirilerek yazılmıştır.



B.    Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun ifadeler yazınız.
•    Öz (saf) şiir anlayışını savunan şairlere göre şiir ……. bir sanattır, bu nedenle sıradan insanlar ilk bakışta şiirin içeriğine nüfuz edemezler.
Öz (saf) şiir anlayışını savunan şairlere göre şiir kapalı (sembolizmin etkisinde yazılan) bir sanattır, bu nedenle sıradan insanlar ilk bakışta şiirin içeriğine nüfuz edemezler.

•    Öz (saf) şiir anlayışıyla yazılan şiirlerde Batı kaynaklı edebiyat akımlarından .................. akımının izleri görülür.
Öz (saf) şiir anlayışıyla yazılan şiirlerde Batı kaynaklı edebiyat akımlarından sembolizm akımının izleri görülür.

C.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) Öz (saf) şiir anlayışında Millî Edebiyat Dönemi’nin etkileri görülür.
•    ( ) Öz (saf) şiir anlayışında şiir bir biçim (form) sorunu olarak görülür.
•    ( ) Öz (saf) şiir anlayışındaki şairler, imgelerin kullanılmasına karşı çıkarlar.
 
D- D - Y

Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
1.    Aşağıdakilerden hangisi öz (saf) şiir anlayışının özelliklerinden biri değildir?
A)    Estetik kaygı ön planda tutulur.
B)    Okuru bilgilendirici nitelik taşır.
C)    Ahenge ve söyleyiş güzelliğine dikkat edilir.
D)    Bireyin iç dünyasına ait unsurlara yer verilir.
E)    Çağrışımlara dayalı bir dil kullanılır.

2.    1930’la 1945 arasında öz şiir hareketini sürdüren şairler arasında ............................. sayabiliriz.
Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
A) Necip Fazıl Kısakürek’i    B) Oktay Rifat Horozcu’yu
C) Ahmet Muhip Dıranas’ı    D) Cahit Sıtkı Tarancı’yı
E) Ahmet Hamdi Tanpınar’ı
 2011-LYS

3.    Aşağıda verilenlerden hangisi, Necip Fazıl Kısakürek’in şiir anlayışı ile örtüşmemektedir?
A)    Şiirlerinde korku ve ruhsal burkuntu dikkati çeker.
B)    Bireyi ve toplumu sorgulayıcı bir söylemi vardır.
C)    Konu seçiminde geleneğe sıkı sıkıya bağlıdır.
D)    Şekil bakımından kusursuzluğu aramıştır.
E)    Mistik düşüncelere yer vermiştir.


1.B – 2.B – 3.D



TOPLUMCU GERÇEKÇİ ŞİİR
A.    Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
•    Toplumcu gerçekçi şiir anlayışının tüm dünyada etkili olmasına zemin hazırlayan sebepler nelerdir?

20.yüzyılın  başlarında, neredeyse tüm dünyada eş zamanlı olarak gelişen siyasal ve toplumsal hareketlere bağlı olarak toplumcu gerçekçi edebiyat anlayışı etkili olmuştur.Toplumcu-gerçekçi şiir anlayışının etkili olmasında I . Dünya Savaşı ve sonrasında Rusya’daki Bolşevik ihtilalinin etkileri vardır. Kapitalist toplum düzeninin, yeni bir toplum düzenine dönüştürme sürecini başlatacak düşüncelerin yaygınlaşmasına, bu düşüncelerin yazınsal ürünlerin dokusu içinde yer almasına yol açmıştır. Kapitalist  düzenin çok yönlü bir eleştirisini  yapma, bu düzenin yerini alacak olan toplumcu (sosyalist) düzeni gösterme eğilimi güçlendi.
Toplumcu gerçekçilik Marksist dünya görüşü üzerine oturan, dünyayı ve insanı bu görüş doğrultusunda algılayan bir yazınsal akımdır. Toplumsal çatışmayı ve bu çatışmanın insan üzerindeki etkilerini yansıtır.

•    Toplumcu gerçekçi şiir anlayışı ile serbest nazım arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Şiirde biçimden çok içeriğe önem vermişlerdir. Bu sebeple de ölçüsüz, kafiyesiz şiirler yazmışlardır. Serbest nazım; ölçü ve uyağa bağlı bulunmayan ve dizelerdeki hece sayısı değişik olan şiirler için kullanılır.

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise uYn yazınız.
•    ( ) Toplumcu gerçekçi anlayışın ekseninde “insan, toplum ve üretim ilişkileri” vardır.
•   ( ) Toplumcu gerçekçi edebiyata kötümser bir bakış açısı egemendir.
•    ( ) Toplumcu gerçekçi sanat anlayışına göre sanat, her türlü dinî ve geleneksel bağlardan kurtulmalıdır.

1.D-2.Y-3.D


C.    Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.


1.    Aşağıdaki yargılardan hangisi toplumcu şiir akımının temel görüşleriyle bağdaşmaz?
A)    Şiir tezlidir, savunulan bir görüş vardır ve bu görüş kendini şiirde belli eder.
B)    Söylev üslubundan yararlanılmıştır.
C)    Geniş kitlelere hitap etmek, onları harekete geçirmek için yazılmıştır.
D)    Temsilcileri gelecekçilik (fütürizm) akımından etkilenmişlerdir.
E)    Toplumun sorunları şairin bireysel tutumuyla bireyler üzerinden ele alınmalıdır.

2.    Aşağıdaki isimlerden hangisi toplumcu şiir anlayışına uygun şiirler kaleme alan şairlerimizden biridir?
A) Ahmet Kutsi Tecer    B) Yahya Kemal Beyatlı    C) Nazım Hikmet Ran
D) Necip Fazıl Kısakürek    E) Ahmet Muhip Dıranas

3.    Aşağıdaki ifadelerden hangisi Nâzım Hikmet Ran’ın şiir anlayışına uygun değildir?
A)    Serbest nazmın ve toplumcu şiirin öncüsüdür.
B)    Şiirlerini siyasi düşüncelerini yaymada araç olarak kullanmıştır.
C)    İlk şiirlerinde hece ve aruz ölçüsünü kullanmakla beraber sonraki dönemde içerik ve biçim bakımından özgün şiirler yazmıştır.
D)    Şiirlerinde halkı anlatmakla birlikte sanatı yalnız aydınlara yönelik bir etkinlik olarak görmüştür.
E)    Divan ve halk şiiri söyleyişlerini çağdaş bir anlayış içinde eritmiştir.

4.    Aşağıdaki ifadelerden hangisi serbest nazım anlayışının temel niteliklerinden biri değildir?
A)    Servetifunun şiirinde sıklıkla kullanılan serbest müstezat, serbest nazmın başlangıç noktasını oluşturur.
B)    Ölçü ve kafiye yerine aliterasyon ve asonanslar ön plana çıkarılır.
C)    Biçimsel olarak standart bir mısra anlayışı ve mısra dizilişi görülmez.
D)    Sözcüklerin sesletim ve anlam değerleri, mısraların biçimini ve dizilişini etkilemiştir.
E)    Fecriati Dönemi’nde serbest nazmın en başarılı örnekleri ortaya konulmuştur.

1.E-2.C-3.D-4.5.E

 



MİLLİ ZEVK VE ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞİİR

A.    Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
•    Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin halk şiiriyle ilişkisini açıklayınız.
Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler (Beş Hececiler, Ahmet Kutsi Tecer, Arif Nihat Asya, Behçet Kemal Çağlar vb.) halk edebiyatını örnek almışlar; Halk şiiri nazım biçimlerini ve hece ölçüsünü kullandılar. Nazım birimi olarak dörtlüğü benimsediler.


•    Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin “vatan”, “tarih”, “millet”, “memleket”, “gelenek” gibi kavramlarla ilişkisini ve bu kavramlara bakış açısını açıklayınız.
Anadolu halkına yönelen Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler Anadolu'daki halkın hayatına yönelerek memleketçi şiir anlayışıyla "vatan", "tarih" gibi konularda milli hisleri ön plana çıkarmışlardır. Halk şiiri geleneğine bağlı kalmışlardır.


•    Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin toplumsal meselelere bakış açısını açıklayınız.
Daha çok Anadolu’yu, toplum sorunlarını, milli duyguları ve heyecanları ele almışlardır.

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirler tema bakımından halk şiiri ve Millî Edebiyat Dönemi şiirlerinden ayrılırlar.
•    ( ) Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirlerde toplumsal konular ele alınmamış, bireysel bakış açısıyla hayalî dekorlar şiire aktarılmıştır.
•    ( ) Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler Batı edebiyatından etkilenmemişlerdir.
1.D. - 2.Y-3.Y


C.    Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

1.    Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairlerden biri değildir?
A) Orhan Şaik Gökyay    B) Arif Nihat Asya
C) Cahit Sıtkı Tarancı    D) Ahmet Kutsi Tecer
E) Hüseyin Nihal Atsız

2.    Cumhuriyetin ilanından 1940’lara kadar şiirimizin dört yöneliminden biri olan Beş Hececiler, halk şiirinin dış yapısını, özellikle ölçü ve uyak düzenini benimsediler. Böylelikle halk şiirinin dünyasına ulaşabileceklerini sandılar. Dil açısından arı, açık bir söyleyişe yöneldiler. Ürettikleri şiirler ise kalıplaşmış bir yapı içinde kaldı.
Aşağıdakilerden hangisi bu anlayışa bağlı kalarak şiir yazanlardan biri değildir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel    B) Orhan Seyfi Orhon
C) Ceyhun Atuf Kansu    D) Enis Behiç Koryürek
E) Yusuf Ziya Ortaç
2006-ÖSS (Ed-Sos)

3.    Beş Hececiler arasında millî kaynaklara yöneliş ve şiirin ilkelerine uyma bakımından ......................... en başardı sanatçıdır. Memleket Edebiyatı adı verilen ve Anadolu insanının hayatım yansıtmayı amaçlayan hareketin, şiirdeki önemli temsilcilerindendir. Çoban Çeşmesi adlı şiir kitabında bu yönelimin örnekleri vardır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki şairlerden hangisi getirilmelidir?
A) Yusuf Ziya Ortaç    B) Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Orhan Seyfi Orhon    D) Halit Fahri Ozansoy
E) Enis Behiç Koryürek


1.C-2.C-3.B




GARİP ŞİİRİ

A. Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.


•    Garip şiirinin Türk şiirindeki hangi unsurlara ve görüşlere karşı çıktığını maddeler hâlinde yazınız.

 

  • Şiirde her türlü kurala ve belirli kalıplara karşı çıkmışlardır. (Şiirde kafiye ve dörtlüğe de karşı çıkmışlardır.)
  • “Hece ölçüsü de aruz ölçüsü de gereksizdir.” felsefesini ilke edinmişlerdir. Serbest ölçüyle uyaksız şiir yazmışlardır.
  • Şiirde şairaneliği, mecazlı söyleyiş ve sanatları kabul etmediler.
  • Süslü, sanatlı dile karşı çıkıp sade bir dil kullandılar. konuşma diliyle şiir yazmışlardır
  • Sıradan insanlar şiirin konusunu oluşturmuştur.


•    Gerçeküstücülük akımının Garip şiiriyle ilişkisini açıklayınız.


Gerçeküstücülük: Aklın, geleneklerin, alışkanlıkların denetiminden uzak, bilinçaltı gerçeklerini yansıtan yani bilinen gerçekle bağını kesip kendince bir gerçek yaratmak amacını güden edebiyat ve sanat akımıdır. Gerek söz, gerek yazı, gerek başka bir şekil ile düşüncenin hakiki faaliyetini ifade eden saf ruhî bir otomatizmdir. Akıl ve mantığın kontrolünden bütün bed ve ahlaki endişeden kurtulmuş olan düşüncenin tespitidir.
'Gerçeküstücülük, ister söz, ister yazı ile ya da başka bir yolla, düşüncenin gerçek işleyişini ortaya çıkarmak içim başvurulan, içinden geldiği gibi yazma yöntemidir. Bu, aklın denetimi olmaksızın (rüyada olduğu gibi) her türlü estetik ve ahlak kaygısı dışında düşüncenin yazılışıdır".
İkinci Yeni şairlerinin şiirlerinin çoğunda, Orhan Veli Kanık'ın kimi şiirlerinde bu akımın izleri görülmektedir.

onların sanatlarının özellikleri

a- Otomatik Yazı: .    b- Mizah:             c- Harikulade:         d- Rüya:      e- Çılgınlık:  f- Çocukluğa Dönüş:

DALGACI MAHMUT
İşim gücüm budur benim,
Gökyüzünü boyarım her sabah,
Hepiniz uykudayken.
Uyanır bakarsınız ki mavi.

Deniz yırtılır kimi zaman,
Bilmezsiniz kim diker;
Ben dikerim.

Dalga geçerim kimi zaman da,
O da benim vazifem;
Bir baş düşünürüm başımda,
Bir mide düşünürüm midemde,
Bir ayak düşünürüm ayağımda,
Ne haltedeceğimi bilemem.

Otomatik Yazı ANLAYIŞI İLE YAZILMIŞ BİR ŞİİR
DELİKLİ ŞİİR
Cep delik, cepken delik,
Kol delik, mintan delik,
Yen delik, kaftan delik,
Kevgir misin be kardeşlik !

 

Düşünme arzu et

Bak böcekler de öyle yapıyor.


B. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) Garip sanatçıları şiirde imge ve çağrışımlara karşı çıkmışlardır.
•    ( ) Garip sanatçıları şiirde kelime seçimine önem vermişler, güzel şiirin ancak şiirsel söyleyişe sahip kelimelerle oluşturulabileceğini savunmuşlardır.
•    ( ) Garip sanatçıları “şairane” söyleyiş tarzını benimsemişlerdir.
1.D -2.Y- 3.Y


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

1. “Ne atom bombası
Ne Londra Konferansı
Bir elinde cımbız,
Bir elinde ayna;
Umurunda mı dünya!”
Yukarıda yer alan dizeler aşağıdaki şairlerden hangisine ait olabilir?
A) Orhan Şaik Gökyay    B) Ahmet Haşim    C) Necip Fazıl Kısakürek
D) Orhan Veli Kanık    E) Faruk Nafiz Çamlıbel

2.    İlk şiirlerinde duygusal, bireysel, romantik bir tutumu vardır. Anlatımı lirik, dili durudur. Daha sonraki şiirleri asıl şiirlerinin şaşırtıcı öncüleridir. O sıralarda etkilendiği gerçeküstücülerin şiirleri gibi ölçüsüz ve uyaksızdır. Geleneksel şiirle, edebî sanatlarla, şairaneliklerle, ölçü ve uyağın sağladığı mekanik ahenkle her türlü bağı koparmıştır. Her türlü sözcüğün şiire girebileceğini göstermiştir. Kimi şiirlerinde bir alay sezilir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Hâşim    B) Yahya Kemal    C) Orhan Veli
D) Ahmet Hamdi Tanpınar E) Cahit Sıtkı
1995-ÖYS

3.    Zor zaman herkesi sınar, en çok da aydınları. Aydın insan toplumun öncüsüdür, yol göstericisidir. Öyle bilinir ve bu yüzden aydın sanatçılar, sorumluluğunun bilincinde olarak yazıp çizmeye, sorunlara çözüm yolları üretmeye çakşırlar.
Aşağıdaki sanatçılardan hangisinin, bu parçadaki görüş doğrultusunda eser verdiği söylenemez?
A) Mehmet Akif Ersoy    B) Nâzım Hikmet    C) Namık Kemal
D) Orhan Veli Kanık    E) Sabahattin Ali
               2013-LYS

1.D-2.C-3.D


TOPLUMCU ŞİİR

A. Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.

•    Toplumcu şiir zevk ve anlayışını ön plana çıkaran şiir ile öz (saf) şiir arasında tema, dil, ahenk bakımlarından ne gibi farklılıklar bulunur?
•    Saf (Öz) Şiirle Toplumcu Gerçekçi Şiirin Farkları
•    Saf şiirde her türlü ideolojik eğilimin dışında kalınır, toplumcu gerçekçi şiir ideolojik içeriklidir.
•    Saf şiirde sanat sanat içindir, toplumcu gerçekçi şiirde adından da anlaşılacağı gibi sanat, toplum içindir.
•    Saf şiirciler anlama önem vermezler, toplumcu gerçekçi şairler biçime önem vermezler.
•    Saf şiirciler, ölüm, aşk, metafizik yalnızlık gibi bireysel temaları işlerken toplumcu gerçekçi şiirde emekçilerin sorunları, emek-sermaye çelişkisi, yaşamsal kaygılar konu alınmıştır.
•    Saf şiircilerin öncüsü Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Fransız şairlerden, toplumcu gerçekçi şiirin öncüsü Nazım Hikmet Rus şair Mayakovski'den etkilenmiştir.
•    Saf şiirde sembolizm akımı etkili olurken toplumcu gerçekçi şiirde "fütürizm" akımı etkilidir.
•    Saf şiirde dil şiirsel işlevdedir, toplumcu gerçekçi şiirde alıcıyı harekete geçirme işlevindedir.
•    Toplumcu şiir zevk ve anlayışını ön plana çıkaran eserlerde hangi temalara yoğunluk verilmiştir?

Toplumcu şiir zevk ve anlayışını ön plana çıkaran eserlerin beslendikleri kaynaklar nelerdir?
Halk şiiri ve halk söyleyişleri

Toplumcu şiir ve anlayışını ön plana çıkaran eserlerde hangi temalara yoğunluk verilmiştir?
Yoksulluk, ezilmişlik, eşitlik, yalnızlık, Anadolu coğrafyası, toplumdaki düzensizlikler gibi temalar işlenmiştir.

B. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) 1940-1960 yılları arası toplumcu şiir anlayışında bireysel temalar ağırlık kazanmıştır.
•    ( ) Toplumcu şiir zevk ve anlayışını ön plana çıkaran şiir, Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirden etkilenmemiştir.
•    ( ) 1940-1960 yılları arası toplumcu şiir anlayışı halk şiirinden ve halk söyleyişinden yararlanmıştır.

1.Y.-2.Y-3.D

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.


1.    Aşağıdakilerden hangisi 1940-1960 yılları arasındaki toplumcu şiir anlayışının özelliklerinden biri değildir?
A)    Yoksulluk, ezilmişlik, eşitlik, yalnızlık gibi toplumsal konular işlenmiştir.
B)    Marksizm, sosyalizm gibi felsefe-ideolojilerden etkilenilmiştir.
C)    Ele alınan konu ve hitap edilen kesime uygun olarak sade bir dil kullanılmıştır.
D)    Şiir dilini oluşturmada Garip akımının etkisinde kalınmıştır.
E)    Toplumsal konular bireysel bir bakış açısıyla dile getirilmiştir.

2.    Aşağıdaki şairlerden hangisi 1940-1960 yıllan arası toplumcu şiir anlayışını ön plana çıkaranlardan biri değildir?
A) Cahit Külebi    B) Cahit Irgat    C) Mehmet Kemal
D) Rıfat Ilgaz    E) Enver Gökçe

3.    1911 yılında Kastamonu’nun Cide ilçesinde doğar. Edebiyat hayatına 15 yaşındayken kaleme aldığı “Sevgilimin Mezarında” şiiriyle başlar. II. Dünya Savaşı yıllarında öğretmenlik yaparken hayatında ve çevresinde gördüklerinin etkisiyle toplumcu bir anlayışa yönelir. “Hababam Sınıfı” en ünlü eseridir. “Karartma Geceleri” ortaöğretim, “Halime Kaptan” ilköğretim öğrencileri için hazırlanan “100 Temel Eser” listesinde yer alır. Toplumsal hayatta görülen eksiklikleri, aksaklıkları mizahi bir üslupla öykülerinde işlemiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Suat Taşer    B) A. Kadir    C) Necati Cumalı
D) Enver Gökçe    E) Rıfat Ilgaz

1.D-2.A-3.E



GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR

A.    Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
•    Garip dışında yeniliği sürdüren şairlerin kendilerinden önceki şiir akımlarından etkilendikleri unsurlar nelerdir?
Lirizm, serbest nazım, toplumsal temalar,  temaya uygun bir dil ve söyleyiş belirleme gibi unsurlardır.

•    Garip dışında yeniliği sürdüren şiir anlayışına mensup şairleri ve bu şairlerin ön plana çıkan sanat anlayışlarını açıklayınız.
Şiiri sıradanlaştırmak istememişler, lirizmlerini yitirmeden yeniliği sürdürmek istemişlerdir. Toplumsal sorunlara eğilmenin yanında bireysel şiire de önem vermişlerdir.

•    Garip dışında yeniliği sürdüren şairlerin Türkçeyi kullanmadaki duyarlılıklarının eserlerine nasıl yansıdığını açıklayınız.
Türkçenin bütün imkânlarından yararlanarak şiirde yalın ve akıcı bir dil kullanmışlardır. Fazıl Hüsnü Dağlarca "Türkçe'm benim ses bayrağım" diyerek kendine özgü bir şiir dili geliştirmiştir.

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) Garip dışında yeniliği sürdüren Behçet Necatigil, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Attilâ İlhan gibi şairler şiirde duyguya ve söyleyişe önem vermişlerdir.
•    ( ) Garip dışında yeniliği sürdüren Behçet Necatigil, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Attilâ İlhan gibi şairler dil, yapı ve ahenk bakımından yer yer geleneksel unsurları kullanmışlardır.
•    ( ) Garip dışında yeniliği sürdüren şairler lirizmi sağlamak adına süslü ve sanatlı bir dil kullanmışlardır.

1.D-2.D-3.Y

C.    Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

1.    Duvak ve Harman adlı eserleriyle bilinen edebiyatçımız kimdir?
A) Yavuz Bülent Bâkiler    B) Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca    D) Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu
E) Hüseyin Nihal Atsız

2.    Kendine özgü sanat anlayışıyla şiirimize yeni bir soluk getiren şair heceyle birlikte serbest şiiri de kullanmıştır. Şiirlerinde kendi ev ve ailesinden başlayarak çevresindeki küçük dünyaları, toplumu anlatmıştır. “Basit olayların büyük şairi” nitelemesi onun şiir anlayışının özeti gibidir. Şiirlerinde sembolleri kullanır. Rahat, doğal bir anlatımı vardır. Şiirleri, geleneğin izlerini barındırır. Yaşamın trajik yanlarım yorumlar. “Gizli Sevda”, “Sevgilerde” ve “Solgun Bir Gül Oluyor Dokununca” tanınmış şiirlerindendir.
Yukarıda özellikleri belirtilen şairimiz kimdir?
A) Behçet Necatigil    B) Cahit Külebi    C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Süreyya Berfe    E) Erdem Bayazıt

3. Şiire heceyle başlayan, serbest ölçüyle hemen her konuda çok ürün veren, usta bir ozandır. İlk kitabından bu yana sürekli kendini aşmaya çalışmıştır. Bireyselden toplumsala, ulusaldan evrensele uzanan çizgide, özü ve söyleyiş sağlamlığıyla kolay öykünülemeyecek, özgün bir şiir gerçekleştirmiştir. “Türkçem benim ses bayrağım.” diyen ozan kendine özgü bir dil yapısı, bir biçim yaratmıştır. Kurtuluş Savaşı’yla ilgili şiirlerini bir kitapta toplamıştır. Yapıtlarından biri de “Çocuk ve Allah”tır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Emin Yurdakul    B) Ahmet Muhip Dıranas
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca    D) Ziya Osman Saba
E) Cahit Sıtkı Tarancı    
1998-ÖYS

1.A-2.A-3.C


***
1. Aşağıdakilerden hangisi Garip dışında yeniliği sürdüren şiir için söylenemez?
A) Dilin bünyesine mal olmuş ahenk özelliklerinden yararlanılmıştır.
B) Serbest nazmın imkânlarından yararlanılmıştır.
C) Temaya uygun dil ve söyleyiş aranmıştır.
D) Genellikle ölçü kullanılmıştır.
E) Şiir imge ve söyleyiş bakımından öz şiire yakındır.

2. Aşağıdakilerden hangisi Mavi Hareketi ’ne mensup bir şairdir?
A) Behçet Necatigil
B) Ahmet Oktay
C) Cahit Külebi
D) Erdem Bayazıt
E) Hilmi Yavuz

1.D-2.B

3. Aşağıdaki cümleleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
Garip dışında yeniliği sürdüren şiirde şairler, bireysel olanı dile getirirken ………………. yararlanmışlardır.

                                                                              TOPLUMSAL ÖGELERDEN

Garip  dışında  yeniliği  sürdüren  şiir  imge  ve  söyleyiş  bakımından ………. şiire yakındır.
                                                                                                          ÖZ

4. Garip dışında yeniliği sürdüren şiirle ilgili olarak aşağıda verilen yargılar doğru ise cümlelerin başına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D )  Garip dışında  yeniliği  sürdüren  şiirde  şairler;  öz  şiir,  toplumcu  gerçekçi  şiir  ve  Garip
Hareketi ile getirilen yenilikleri kendi duyarlılıklarıyla yorumlamışlardır.
( D )  Garip dışında yeniliği sürdüren şiir nesre yaklaşmıştır.
( Y )  Garip dışında yeniliği sürdüren şiir Garip Hareketi ’ne karşıdır.

1.D-2.D.3.Y

5. Garip dışında yeniliğini sürdüren şiir, edebiyatımızdaki hangi şiir geleneğinden etkilenmiştir?

Öz şiirden etkilenmiştir.

***



İKİNCİ YENİ ŞİİRİ ve ÖZELLİKLERİ

A.    Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
•    İkinci Yeni şiirinin genel özelliklerini maddeler hâlinde defterinize yazınız.
1.    İmgeci bir şiirdir.
2.    Günlük konuşma dili dışlanarak kurulu dilin yapısı bilinçli olarak bozulmuştur.
3.    Şiir, diğer sanatlarla yakın ilişki içerisindedir.
4.    Bilinçaltına yönelim vardır.
5.    Dadaizm ve Sürrealizm akımları İkinci Yeni şiirine kaynaklık eder.
6.    Bireyci bir şiir anlayışı hâkimdir.
7.    Daha çok betimleme yöntemi kullanılır.
8.    Nükte, şaşırtmaca ve tekerlemelerden uzaklaşılmıştır.

•    İkinci Yeni şiirinin önemli temsilcileri ve bu şairlerin şiir anlayışları hakkında bilgi veriniz.
İlhan Berk, Cemal Süreya, Edip Cansever, Turgut Uyar, Sezai Karakoç, Ülkü Tamer

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y" yazınız.

•    ( ) Boşluk duygusu, sıkıntı, yalnızlık, yabancılık, yenilmişlik, içe kapanma, bunalım, bezginlik, şüphe, tiksinme İkinci Yeni şiirinde en çok öne çıkan temalardır.
•    ( ) İkinci Yeni, kapalı, sezdirmeli üslubu ile halktan, folklordan, türkülerden, tabiat güzelliklerinden uzak bir şiirdir.
•    ( ) İkinci Yeni şiiri Garip akımının devamı olarak doğmuştur.

1.D-2.D-3.Y

C.    Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

• Yeni ve soyut bir şiir dili hedeflenir.
•    Bireysel duyuş ve anlatıma önem verilir.
•    Anlam değil, söyleyiş ön planda tutulur.
•    Çağrışım ve imgelerle yüklü bir anlatım tercih edilir.
1. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, yukarıda sözü edilen edebî anlayışın mensuplarından biridir?
A) Cahit Zarifoğlu    B) Edip Cansever    C) Cahit Irgat           D)    Rıfat Ilgaz    E) Erdem Bayazıt

Nereden gelmiş bu denizsiz kente
Bu yaşlı martı
Konmuş saat kulesinin üstüne
Öyle bir zamansızlıktan izliyor beni
Çağırsam hemen çıkıp gelecek, biliyorum
Çok eski bir oyundan kılıksız bir haberci gibi.
2. Bu dizeler, İkinci Yeni şiirine ilişkin aşağıda verilen özelliklerden hangisine örnek oluşturmaz?
A) Kapalı bir anlatıma başvurma    B) Sesi ve ritmi önemseme
C)    Kendine özgü bir biçemi olma    D) Duyulmadık yeni sözcükler oluşturma
E)    Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanma
                                                             2009-ÖSS (Ed-Sos)

Bu şiirleri anlamıyorum ben. Öyle bir kargaşa, öyle bir karıncalanma var ki onlarda, bir türlü asıl şiiri yakalayamıyorum. Çünkü sözcükler köprü olacak yerde köstek oluyor ayağıma; tepeler gibi önüme dikiliyor, ne yapsam aşamıyorum. Durmadan biçim oyunlarıyla çarpışıyorum, öyleyken ben söze giremiyorum. Öze girmek diye bir sorun yok bu şiirler için. Sözcükler özle kaynaşmıyor, dilde yoğunlaşmıyor. Evet, bir curcuna bu, başka bir şey değil...
3. Bu parçada geçen “Bu şiirleri” ifadesiyle aşağıdaki oluşumlardan hangisine bağlı olan şairlerin ürünleri kastedilmiştir?
A) Mavi Topluluğu    B) Hisarcılar    C) Fecriati   D)    İkinci Yeni    E) Garipçiler

1.B-2.D-3.D


İKİNCİ YENİ SONRASI TOPLUMCU ŞİİR ve ÖZELLİKLERİ

A. Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplımız.
•    İkinci Yeni şiir anlayışı ile İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışı arasında hangi benzerliklerin bulunduğunu belirtiniz.
Benzerlik: İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirin bazı şairlerinde (İsmet Özel, Cahit Zarifoğlu gibi)  imge anlayışı ve mısra düzeni İkinci Yeni şiiriyle benzerlik taşır.
İkinci yeni sonrası şiirinin söyleyiş ve biçim özellikleri ile anlatımındaki savrukluk İkinci Yeni şiiriyle benzerlik gösterir.

Farklılıkları ise İkinci Yeni şiiri soyut, imgesel, bunalım temalarına sahip, bilinçaltını ön plana çıkaran, sürrealizmden beslenen bir şiirdir. İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir ise ideolojiyi amaç edindiğinden anlatımında yalınlık, açıklık görülür, şiirlerde bireysel temalar yerine toplumsal temalar ağırlıktadır.
Şiirler toplumsal duyarlılıkları dile getirmektedirler. İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde biçim ve anlatım değil içerik(anlam) önemlidir.

•    İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışının temsilcileri kimlerdir?
Ahmet Arif, Ataol Behramoğlu, İsmet Özel,
Nihat Behram, Refik Durbaş, Süreyya Berfe,
Metin Eloğlu, Özdemir Asaf, Can Yücel,
Gülten Akın, Hasan Hüseyin, Ahmet Oktay,
Hilmi Yavuz, Cahit Zarifoğlu, Metin Altıok...

•    İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışını benimseyen şairlerin, şiirlerinde ümit, geleceğe inanç ve direnme isteği gibi temalara yer vermelerinin sebepleri nelerdir?
1960 sonrası toplumcu şairler “İkinci Yeni”yi eleştirmiş, toplumcu şiiri savunmuşlardır. 1960-1980 döneminde Türk şiirinde 1960 İhtilali’nden sonra yenilikler oluşmaya başlar. Ülke ve yurt sorunları tekrar gündeme gelir. Soyuttan somuta, anlamsızlıktan anlamlıya doğru bir yöneliş başlar. Düşün ve yazın alanımızda yeni bir dönem başlar. Kültür ve sanat alanında toplumsallaşma yaşanır. Sanatın işlevi, sanatçının konumu, sanatın toplum ve politikayla ilişkisi gibi kavramlar tartışma ortamı yaratır.

B. Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•    ( ) Şiire yüklenen işlev bakımından İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir, şiir dilinde sözcük seçimine ve ses akışına önem vermesiyle öz (saf) şiir akımının devamı olarak nitelendirilebilir.
•    ( ) İsmet Özel, Ahmed Arif, Ataol Behramoğlu, Süreyya Berfe, Refik Durbaş İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışının önemli temsilcilerindendir.
•    ( ) İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışında bunalım, yalnızlık, sıkıntı gibi temalara yönelinmiş, karamsarlık şiirlerdeki hâkim duygu olmuştur.
•    (  )  İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde slogan üslubundan yararlanılmıştır.
•    (  )  İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde içeriğe önem verilmemiştir.
•    (  )  İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde ümit, geleceğe inanç ve direnme isteği gibi temalar işlenmiştir.
•    (  )  İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde biçime önem verilmiştir.

1.Y.-2.D-3.Y-4.D-5.Y-6.D-7.Y

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

1. Aşağıdaki şairlerden hangisi İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir anlayışının temsilcilerinden biri değildir?
A) Refik Durbaş    B) Ataol Behramoğlu    C) Turgut Uyar
D) Süreyya Berfe    E) Nihat Behram

2. 1960’lı yıllar toplumcu kuşağının manifestosu niteliğindeki şiirlerden “Bir Gün Mutlaka”yı 1965 te yayımlayan ..........................., 1969’da “Ant” dergisinde birkaç sayı yayımlanan “Toplumcu “Genç Şairler Savaş Açıyor” başlıklı oturumda yeni toplumcu şiir üstüne görüşlerini açıkladı. 1970’de İsmet Özel ile yayımlamaya başladıkları “Halkın Dostları” dergisi geniş yankı uyandırdı. 1975’te “Militan” dergisini kurdu. “Sanat Emeği” dergisinin kurucuları arasında yer aldı. “İyi Bir Yurttaş Aranıyor” başlığı altında topladığı şiirler Türkiye’de “siyasal kabare” türünün ilk örneklerinden biri olarak birçok kez izleyiciye sunuldu. İstanbul Kültür Başkenti projesi kapsamında yayınlanan İstanbul kitapları arasında “Benim Prens Adalarım adlı çalışması yer aldı.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılardan hangisi getirilmelidir?
A) Süreyya Berfe    B) Ataol Behramoğlu    C) Turgut Uyar
D) Nihat Behram    E) Refik Durbaş

3. Aşağıda verilenler eserlerden hangisi İsmet Özel’e ait değildir?
A) Erbain    B) Cinayetler Kitabı    C) Celladıma Gülümserken
D) Çıkrık    E) Geceleyin Bir Koşu

4. Aşağıdakilerden hangisi İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir için söylenemez?
A) Şiir dili ve söyleyişinde aşırılıktan kaçınılmıştır.
B) İkinci Yeni’nin ses, ritim, ahenk anlayışına bağlı kalınmıştır.
C) Geleneksel söyleyişten yararlanma gayreti vardır.
D) Uzak çağrışımlara yer verilmek istenmez.
E) Açık bir anlatım kullanılmıştır.

1.C-2.B-3.D -4.C

D.  Aşağıdaki cümleleri uygun kelimelerle tamamlayınız.

İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir yazan şairler İDEOLOJİNİN sözcülüğünü yapmışlardır.
ikinci Yeni sonrası toplumcu şiir yazan şairle UZAK çağrışımlara yer vermemişlerdir.
İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir yazan şairler TOPLUMSAL, İDEOLOJİK VE EKONOMİK TEMALAR işlemişlerdir.
İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir yazan şairler TOPLUMCU zihniyetle şiirlerini oluşturmuşlardır.

 




1980. SONRASI TÜRK ŞİİRİ ve ÖZELLİKLERİ

A.    Aşağıda soruları sözlü olarak cevaplayınız.
•   1980 sonrası Türk şiirinin genel özellikleri nelerdir?
•    Özgün imgelere başvurulmuştur.
•    Sanatçılarda anlaşılma kaygısı yoktur.
•    Kapalı anlatım benimsenmiştir.
•    Gelenekten etkilenir
•    Şiir, düz yazıya yaklaştırılmaya çalışılmıştır.  Düz yazıya yaklaşan bir üslupla, anlatmaya imkân veren temaları da şiirlerinde işlemişlerdir.
•    Büyük harf ve noktalama, genelde kullanılmamıştır.
•    Bu dönem şairleri birlikte dergiler çıkarmışlardır.
•    (Yazko Edebiyat, Üç Çiçek, Şiiratı ve Sombahar gibi dergiler bu dönemde etkilidir.)
•    Bu dönem şiiri belirli bir ideolojiden uzaktır.
•    1980 şairleri için ortak bir anlayıştan çok, grupların ve kişilerin ayrı ayrı şiir anlayışlarından söz edilebilir.
•    İkinci Yeni Sonrası Toplumcu Şiirde olduğu gibi ideolojiyi şiirlerinde öncelikli bir öğe olarak görmemişlerdir.
•    İmge anlayışlarında uzak çağrışımlara önem vermeleri bakımından İkinci Yeni’yle yakınlıkları vardır.
•    1980 sonrası şiirin tematik çizgilerini belirleyen en önemli sosyal ve siyasi olay 1980 askeri darbesidir. Yasakçı ve baskıcı zihniyetin yeniden ülkeye hâkim olması şairlerin bireyselliğe dönmesine, anlatımda derinliğe düşmesine neden olmuştur. Birçok şair bu dönemde eser yazmamayı tercih etmiş, yazanlar da toplum gerçeklerini dile getirmekten çekinmiştir. Karamsarlık, umut, huzur, aşk gibi tema ve düşüncelere ağırlık verilmiştir.
•    Haydar Ergülen,  Hüseyin Atlansoy,  Murathan Mungan,  Sedat Umran Sunay Akın  Küçük İskender,  Lâle Müldür, … temsilcileridir

•    1980 sonrası Türk şiirinin kendinden önceki şiir akımlarından hangi bakımlardan etkilendiğini açıklayınız.
İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirin etkileri devam eder
1980 sonrası şiir ile İkinci Yeni şiiri kelimelerin uzak çağrışımına önem vermek ve anlatımda kapalılığı tercih etmek bakımından benzerlik gösterir.

•    İkinci Yeni sonrası Türk şiiriyle 1980 sonrası Türk şiiri arasında ne gibi benzerlikler bulunmaktadır?

  Dil ve Anlatım    
Tema   Ahenk Özellikleri
İkinci Yeni Sonrası Toplumcu Şiir
Kapalı ve imgesel bir anlatım vardır.
Karamsarlık, bunalım, yalnızlık
   Serbest şiirin ahenk özelliği vardır.
1980 Sonrası Şiir 
Kapalı ve imgeseldir. Ancak imgeler çok derin değildir. Özgürlük, karamsarlık, umut, yalnızlık
Serbest şiirin ahenk özellikleri vardır.

 

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.

•    ( ) 1980 sonrası şiirinde, Türk şiir birikimini yeniden ve bir bütün olarak değerlendirme çabası vardır.
•    ( ) Farklı şiir anlayışlarının aynı zaman diliminde temsilcileri bulunmaktadır.
•    ( ) İkinci Yeni şiirinin kapalı anlatımı, yerini imgelerden uzak açık ve sade bir anlatıma bırakmıştır.

1.D.-2.D-3.Y

C.    Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

I.    Söyleyişe içerikten daha fazla önem verilmiştir.
II.    Türk şiirinde belirgin bir hareket ve düşünce yapısı şiire hâkim olmamıştır.
III.    Kapalı ve karmaşık bir anlatım yeğlenmiştir.
IV.    İmgeye önem verilmiş ve yeni imge oluşturma arayışına girilmiştir.
V.    Haydar Ergülen, Hüseyin Atlansoy, Sunay Akın, Lale Müldür gibi temsilcileri vardır.
1. Yukarıda sıralanan özellikler hangi edebî döneme aittir?
A) Öz (Saf) şür    B) Garip dışında yeniliği sürdüren şiir
C)    İkinci Yeni şiiri    D) İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir
E) 1980 sonrası şiir

2.    Şiirleri 1982’den itibaren Diriliş, Yönelişler, Yedi İklim, Dergâh, Bürde, Hece gibi dergilerde yayımlanır. İlk şiiri “Batıda Kan Var”, ilk kitabı ise “İntihar İlacı” adını taşır. “İroni keyiflidir. Şu anlamda keyiflidir. Zeki fakat aynı zamanda egemen güçler tarafından ezik kalmaya mahkûm edilmiş kişilerin elinde güçlü bir silahtır ironi. Bunu kullanabilmek, dozunda tutabilmek çok önemlidir. İroni bir eseri uçurabilir.” görüşünü savunan sanatçının şiirlerinde bu ironik hava hemen kendini hissettirir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Haydar Ergülen    B) Sedat Ümran    C) Hüseyin Atlansoy
D)    Enver Ercan    E) Tuğrul Tanyol

3. Aşağıdakilerden hangisi Haydar Ergülen’e ait eserlerden biri değildir?
A) Karşılığını Bulamamış Sorular    B) Sırat Şiirleri
C) Kırk Şiir ve Bir    D) Sonsuzluk Atı
E)    Keder Gibi Ödünç

1.E-2.C-3.D (Sedat Umran’a ait)


CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ ve ÖZELLİKLERİ

A.    Aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
•    Cumhuriyet Dönemi halk şiirinin en önemli özellikleri ve temsilcileri kimlerdir? Bu sanatçıların şiir anlayışlarını açıklayınız.
•    Halk şairleri usta-çırak ilişkisi içinde yetişmeye devam etmişlerdir.
•    Genel olarak saz eşliğinde şiir söyleme geleneğinin takipçisidirler.
•    Saz çalma geleneğine uymayıp sadece şiir yazan şairler de vardır. (Abdurrahim Karakoç gibi)
•    Bu dönem halk şairleri, şiirlerinde geleneksel konuların yanında güncel konuları da işlemişlerdir.
•    19. yüzyıl halk şiirine göre Cumhuriyet dönemi halk şiirleri daha sade bir dille söylenmiştir.
•    Divan şiiri etkisi ve Arapça-Farsça sözcüklerin kullanımı bu dönemde oldukça azalmıştır.
•    Âşık Derdiçok, Posoflu Zülalî, Âşık Talibî, Âşık Ali İzzet, Davut Sularî, Hüseyin Çırakman, Nesimî Çimen, Âşık İhsanî, Âşık Reyhanı, Âşık Daimî, Sefil Selimî, Şeref Taşlıova, Murat Çobanoğlu, Âşık Mahzunî, Âşık Meçhulî vb.

•    Cumhuriyet Dönemi halk şiirinin içerik olarak Cumhuriyet Dönemi’ndeki sosyal ve siyasi olaylardan nasıl etkilendiğini açıklayınız.
Cumhuriyet döneminde yapılan devrimler sosyal ve siyasi hayatta köklü değişikiliklere sebep olmuş bu değişiklikler de halk şiirini içerik olarak etkilemiştir. Biçimde bir değişim gözlenmemektedir. Cumhuriyet, Atatürk konuları şiirlerde işlenmiş. Toplumsal eleştiri de şiirde yer bulmuştur. Ayrıca kitle iletişim araçlarını da kullanarak halka ulaşmaya çalışmışlardır.

B.    Aşağıdaki cümlelerin başına yargılar doğru ise “D", yanlış ise *Y* yazınız.

•    ( ) Âşıklar, Cumhuriyet Dönemi'ndeki sosyal, siyasi ve ekonomik alanlardaki hızlı değişime ayak uydurup kitle iletişim araçlarından faydalanma yoluna gitmişler böylelikle eserlerini halka ulaştırmışlardır.
•    ( ) Cumhuriyet Dönemi’nde “halka yönelme” ve “halkçılık” ilkeleri doğrultusunda halk şairlerinin şiirleri derlenmiş, şairler üzerine akademik çalışmalar yapılmıştır.
•    ( ) Cumhuriyet Dönemi’nde saz eşliğinde çalıp söyleme geleneği, yerini kalem şairliğine bırakmıştır.
1.D-2.D-3.Y

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

1. Türk şiirinin usta isimleri arasında yer alan şair, âşık tarzı halk şiirine farklı imgeler kazandırmış yepyeni bir soluk getirmiştir. Eserlerinde esas unsur olarak insanı konu edinen şairin, şiir anlayışında aşk ve vatan sevgisi önemli bir yer tutar. Toplumsal bozuklukları eleştirdiği mizah yüklü yergi ve taşlama şiirleri dikkat çekicidir. “Akıl Karaya Vurdu”, “Vur Emri”, “Beşinci Mevsim”, “Sulan Islatamadım”, “Kan Yazısı”, “Gök Çekimi”, “Dosta Doğru” kitaplarından bazılarıdır.
Yukarıda özellikleri belirtilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdürrahim Karakoç    B) Dilaver Cebeci    C) Âşık Veysel Şatıroğlu
D) Arif Nihat Asya    E) Ahmet Kutsi Tecer


2. Halk şiirimizin güçlü soluklu bir şairidir. Kendini yedi yaşından itibaren saza, söze, şiire ve türküye vererek dış dünyasının karardığım, gönül dünyası ile aydınlatmıştır. Gönül sözüyle yazdığı şiirlerinde birlik, beraberlik, yurt sevgisi, güzellik, gurbet, ayrılık duygularını dile getirmiştir.
Bu parçada tanıtılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yunus Emre    B) Pir Sultan Abdal
D) Âşık Veysel    E) Dadaloğlu
C) Karacaoğlan
1991-ÖYS

3. Âşık Veysel ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)    Kendisinden önceki şairler gibi zaman zaman aruzla da şiirler kaleme almıştır.
B)    Yedi yaşında gözlerini yitirmesine rağmen şiirlerinde çiçekler; allı yeşilli, sardı morlu renkler kol kola vermiştir.
C)    İç dünyasına çekilen şairin şiirlerinde insan önemli bir malzeme olarak yer alır.
D)    Aşıldık geleneğinin son dönemde yetişen büyük ustalarındandır.
E)    Şiirlerinde aşk, yurt ve toprak sevgisi, alışılagelen bir söyleyişten uzak bir duyarlılıkla dile gelir.
2013-LYS
1.A-2.D-3.A

 

İLGİLİ İÇERİK

MEB 12.SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS KİTABI SORU ÇÖZÜMLERİ

 

 

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi