Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

 

NÂYİLER

Bu yeni oluşumun adı Nâyîler’dir. Edebiyatta millîliğin Genç Kalemler’in tekelinde ve bu tür söylemlerin sadece onlara ait olmadığım ortaya koymak amacıyla “millî geçmişe bağlanış” anlayışıyla ortaya çıkar bu grup. Rübâb’ın çıkarılmasında olduğu gibi, bu yeni oluşumda da yol gösterici yine Şahabettin Süley­man’dır. Rübâb dergisindeki faaliyetlerinde, hiç bir ferdi ötekine benzemeyen ve Halit Fahri’nin; ‘‘Hepimiz bir hava tutturmuş çalı­yorduk” sözüyle ifade ettiği oluşum, Nâyîler[1] veya Nesl-i Atî (Yeni Nesil) adıyla ortaya çıktıkları bu oluşumda da önemli bir etkinlik gösteremezler.

Nâyîler isminin gruba, Şahabettin Süleyman tarafından ve­rilişini Halit Fahri Ozansoy şöyle anlatır: “...Bu nâyîlik tabiri de Şahabettin Süleyman’ın bize sonradan taktığı bir Ecole ismi... Paul Verlaine’in derunî âhenk nazariyesini onun iddiasınca Türk edebiyatın­da yaratacak olanlar bizlermişiz! Hatta “Nâyîler” diye, Safahat ismiyle Rübâb’dan sonra çıkardığımız bir mecmuada bunu koskoca bir makale ile bütün edebiyat âlemine müjdelemişti. Safahat ve onun arkasından yayınladığımız zavallı Kehkeşan birkaç sayı çıktıktan sonra battılar. Rübâb zaten Hak’kın Rahmetine çoktan kavuşmuştu...”[2]

Nâyîler veya Yeni Nesil, etrafında toplandıkları “Kehke­şan’ın yerine çıkarılan Nihal’in dördüncü sayıdan sonra adı ve şekli değiştirilerek, Safahat-ı Şiir ve Fikir”[3] adıyla yayınlanan dergidefaaliyetlerini sürdürür. Onbeş günlük bir dergi olarak yayınlanan Safahat-ı Şiir ve Fikir, sadece iki sayı çıkmıştır. Derginin ilk sayısında, Şahabettin Süleyman’ın “Nâyiler-Yeni Bir Gençlik Karşısında” başlıklı makale ile kamuoyuna tanıttığı bu grup, düşüncelerini hayata geçiremeden ortadan kalkmıştır.[4]

Gerek Rübâb’da, gerekse Nâyiler arasında yer alan; Halit Fahri (Ozansoy, 1891-1971), Orhan Seyfi (Orhan, 1890-1972), Enis Behiç (Koryürek, 1891-1949), Yakup Kadri (Karaosmanoğlu, 1889-1974), Refik Halit (Karay, 1888-1965), daha sonra, “Millî edebiyat” hareketi içerisinde yer alır. Bazısı “Hecenin Beş Şairi” ve “Şairler Derneği” gibi oluşumlara katılır. Bu isimler Cumhuriyet döneminde de Türk edebiyatının geliş­mesinde önemli sanatkârlar olarak karşımıza çıkar.


Türkiye'de Edebiyat Toplulukları, Dr.Öztürk EMİROĞLU



[1]    Sadık Tural, bu oluşumu; “Yahya Kemal’in Arayışlarının Yol Açtığı Bir Edebî Topluluk: Nâyîler” olarak isimlendirmektedir. Bkz: Edebiyat Bilimine Katkı­lar, Ecdâd Yay., Ank., 1993, s.99.

[2]   Ozansoya.g.e., s.10-11. Sadık Tural, Halit Fahri Ozansoy’un bu paragrafta; “Bu nâyîlik tabiri Şahabettin Süleyman’ın bize az sonra taktığı bir ekol ismi. (..) Paul Verlaine’in derûnî âhenk nazariyesini O’nun iddiasınca Türk edebiyatında yaratacak olan bizlermişiz.!!” ifadelerinde yanıldığını söyler. Bkz: a.g.e., s. 114. Sadık Tural’a göre bu oluşum Yahya Kemal’in ürünüdür.

[3]  N. Hikmet Polat, “Safahat-ı Şiir ve Fikir” TDEA, C.7 Dergâh Yay., İst., 1990 s.410. Bu yazıda derginin yayın tarihi; 19 Mart 1914-16 Nisan 1914 olarak ve­rilmektedir. Sadık Tural a.g.e., inde ise (6 Mart 1330/1913) tarihini vermektedir. S.103

[4] “Nâyiler”le ilgili daha geniş bilgi için blcz: Sadık Tural a.g.e., s.99-114

SON EKLENENLER

Üye Girişi