Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

MUSTAFA MİYASOĞLU

Şair ve yazar (D. 14 Ağustos 1946, Kayseri – Ö. 1 Ağustos 2013, İstanbul). Bazı yazılarında Semih Güngör imzasını kullandı. Kayseri M. Karamancı İlkokulu (1967), Kayseri Akşam Lisesi (1967), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (1973) mezunu. Burada Türkoloji, felsefe, tiyatro tarihi ve İngiliz edebiyatı dersleri aldı. Öğrencilik yıllarında Kayseri Ana Tamir Fabrikası’nda teknisyenlik yaptı. Milli Türk Talebe Birliği (MTTB)’nin Basın-Yayın Müdürlüğünde (1968) ve Kubbealtı Cemiyeti’nin sözlük işlerinde (1972) çalıştı. Üniversite öğrenimini tamamladıktan sonra İzmit (1974-78) ve İstanbul (1978-81) liselerinde edebiyat öğretmeni; Mimar Sinan Üniversitesi’nde (1985-88) Türk dili okutmanı olarak görev yaptı. 1988-92 yılları arasında, YÖK ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın görevlendirmesiyle Pakistan’ın İslâmabad şehrindeki Modern Diller Enstitüsü’nde yardımcı profesör unvanıyla yabancılara Türkçe dersleri verdi. Yurda dönüşünde üniversitedeki görevini sürdürürken Şehir Tiyatroları Repertuar Kurulu’nda çalıştı (1996-98). Edebî çalışmalarına yoğunlaşmak için üniversitedeki görevinden emekliye ayrıldı (1998). Sonrasında bir süre Tuzla Belediyesi’nde kültür danışmanlığı (1998-2000) hizmeti verdi.

İlk yazıları 1966’da Filiz dergisinde (Kayseri) yer aldı. Daha sonra şiir ve yazılarını Millî Gençlik (1968-69), Tohum (1969-70), Hisar (1970-80), Türk Edebiyatı (1972), Edebiyat (1972-75), Mavera (1975-80), Yeni Sanat (1974-75), Sedir (1980), Millî Gazete (1973), Yeni Devir (1977-85), Türkiye (1985) dergi ve gazetelerinde yayımladı. Umut Suları adlı oyunu 1973 yılında MTTB Tiyatrosunda sahnelendi. Kültür hayatımızın gelişmesi ve önemli eserlerle şahsiyetlerin tanıtılması için yaptığı çalışmalar yanında radyo ve televizyon programlarına katıldı, edebiyatımızın yurtdışında tanıtılabilmesi amacıyla dostluklar kurdu. Millî Gençlik, Yeni Sanat ve Sedir dergilerinin yönetimine katıldı. Suffe Yayınlarını kurarak Suffe Kültür Sanat Yıllığı’nı (1982-88) yayımladı. 1975’te Kaybolmuş Günler adlı romanı, 1981’de Hicret Destanı adlı şiir kitabıyla Türkiye Millî Kültür Vakfı Armağanını, Dönemeç romanıyla 1980’de, Bir Aşk Serüveni adlı eseriyle de 1995’te Türkiye Yazarlar Birliği’nin Yılın Romancısı ödüllerini kazandı. Ayrıca İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi tarafından çeşitli ödüllere layık görüldü. Edebî eserleri üzerine pek çok üniversitede tez yapıldı, bazıları da yabancı dillere çevrilerek yayımlandı. Ahmet Midhat Efendi’nin aynı adlı romanından oyunlaştırdığı Çengi adlı oyunu 2003’te İstanbul Şehir Tiyatroları Gaziosmanpaşa Sahnesinde Naşit Özcan yönetiminde oynandı.

Şair ve yazar Mustafa Miyasoğlu, beynindeki tümör rahatsızlığına bağlı olarak 2 ay tedavi gördüğü İstanbul Bağcılar Medipol Hastanesi'nde 1 Ağustos 2013 günü vefat etti. Cenazesi, Fatih Camisi'nde ertesi gün Cuma namazını müteakip kılınan namazın ardından Eyüp Mezarlığı'nda toprağa verildi. Türkiye Yazarlar Birliği, Dünya İslâmî Edebiyat Birliği ve İslâmî Edebiyat Vakfı üyesiydi.

Miyasoğlu, ilk şiirlerinde yalnızlığı, rüyalara sığınışı, imkânsız aşkı ve büyük şehirlerde tedirginliğe düşen insanın temel değerleriyle tarih özlemini dile getirdi. Edebiyat geleneğimizin temel motifleriyle çağdaş insanın iç dünyasındaki kırılmalara ve hüzünlere de şiirlerinde yer verdi. Romanlarında yaşadığı dönemdeki acıları derinliğine hisseden gençleri ve kuşak çatışmalarını ele aldı. Anadolu insanının kendi memleketlerindeki sıkıntılarıyla büyük şehirde tutunma çabasını eserlerinin eksenine oturttu.

“Mustafa Miyasoğlu, son yıllarda kendisini daha ziyade romana ve romanlara vermek yolundadır. Aynı şekilde romana ağırlık vermesi, hikâyeden kopması değil belki, ama yavaş yavaş bu türü ihmal etmesi sonucunu da doğurmuyor değil. Güzel Ölüm’ü okuyunca anlıyorsunuz ki, yazarın zihni sürekli romanlarla, roman mevzularıyla yüklüdür. Miyasoğlu ister istemez günlük meşgalelerini, edebî telâkkilerini, tasarılarını, daha doğrusu kendi dünyasını, romanlarına açıktan açığa yansıtmaktan geri kalmıyor. Hep bu tür mevzularla yüklüdür.” (Necmettin Turinay)

“Mustafa Miyasoğlu üzerine yazanların neredeyse tümünün vurguladığı noktalar, onun çok yönlü ve velût olduğudur. Tabii ki ortadaki eserler ve bunların türleri bu hükmü tartışılmaz kılıyor. Miyasoğlu’nun lise yıllarında okuduğunu söylediği Necip Fazıl ve üniversite yıllarında tanıdığını belirttiği Tanpınar da böyledirler. Onlar da değişik türlerde eserler verirler ve çok verimlidirler. Bu, belki de ‘komple sanatçı’ olma arzusunun bir tezahürüdür. Ne var ki bu çok yönlülüğü bir dağınıklık olarak da algılamamak gerekir. Dikkatli bir bakış Miyasoğlu’nun şiirleri, deneme ve romanları arasında bir bağlantıyı ortaya çıkarır. O, şiir, roman, hikâye gibi edebî türlerde eserler verirken deneme ve incelemeleriyle de bir bakıma yaptığını tartışıyor; kaynaklarını irdeleyerek okuyucusuyla paylaşıyor.” (A. Vahap Akbaş)

ESERLERİ:

ŞİİR: Rüya Çağrısı (1973), Devran (1978), Hicret Destanı (1981, Dr. Muhammed Harb tarafından “Melhametü Hicre” adıyla Arapçaya çevrilip El Belağ dergisinde 1981’de yayımlandı), Şiirler (1983), Bir Gülü Andıkça (1997), Kalbimin Coğrafyası (2005).

HİKÂYE: Geçmiş Zaman Aynası (1976, yeni baskısı Pancur adıyla 1998), Devrim Otomobili (2003).

ROMAN: Kaybolmuş Günler (1975), Dönemeç (1980), Güzel Ölüm (1982), Bir Aşk Serüveni (1995), Yollar ve İzler (2002, Masud Akhtar Shaikh tarafından “Roads and Footprints” adıyla 2003 yılında İngilizceye çevrilip Konya’da yayımlandı).

OYUN: Umut Suları (1973, MTTB Tiyatrosunda sahnelendi, ama basılmadı), Telefon (radyo oyunu, Yeni Sanat’ta yayımlandı, Şubat 1974), Çengi (Ahmet Midhat Efendi’den müzikli oyun uyarlaması, 1999).

DENEME: Edebiyat Geleneği (1975), Devlet ve Zihniyet (1980), Muhacir (1981), Roman Düşüncesi ve Türk Romanı (1998), Kültür Hayatımız (1999), Edebiyat Sohbetleri (2003).

İNCELEME: Dede Korkut Kitabı (1984), Necip Fazıl Kısakürek (1985), Âsaf Hâlet Çelebi (1986), Ziya Osman Saba (1987), Haldun Taner (1988), Bir Gönül Medeniyeti (2005).

KONUŞMA: Sanat ve Edebiyat Konuşmaları (1999).

GEZİ: Zügüdar - Babil’den Tac Mahal’e Gezi Notları (2003).

SADELEŞTİRME: Çengi (Ahmet Midhat Efendi’den, 1997).

DERLEME: Suffe Kültür Sanat Yıllığı (Beş cilt, 1982-88), Necip Fazıl Armağanı (1984, ilaveli yeni baskılar 1996, 2004), Gül Şiirleri Antolojisi (1999).



İLGİLİ İÇERİK

CUMHURİYET DÖNEMİ ŞİİRLERİ

DİVAN EDEBİYATI ŞİİRLERİ

HALK EDEBİYATI ŞİİRLERİ

MUSTAFA MİYASOĞLU ŞİİRLERİ

SON EKLENENLER

Üye Girişi