Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI .................... LİSESİ TÜRK EDEBİYATI DERSİ 2.DÖNEM 2.YAZILI YOKLAMA

         I. Grup_                           II.Grup

  I.     Yusuf Kamil Paşa            Cezmi

  II.    Nabizade Nazım              Zehra

  III.   Halit Ziya Uşaklıgil          Mai ve Siyah

IV.   Mehmet Rauf                   Küçük Şeyler

V.    Namık Kemal                    Telemak

1.Yukarıda I. grupta verilen yazarlardan hangisi II. gruptaki eserlerden herhangi biriyle eşleştirilemez?

A) I.      B) II.      C) III.      D) IV.       E) V.

 

2. Aşağıda verilen bilgilerden hangisi Abdülhak Hamit Tarhan’a ait değildir?

A) Romantizmin etkisinde olan şairin şiirlerinde coşkun bir lirizm vardır.

B) Tanzimat şiirini biçim ve içerik yönünden geliştiren şair, döneminde “Şair-i Âzâm” olarak bilinir.

C) “Duhter-i Hindû, İçli Kız” gibi romanlarında tarihi konuları ele almıştır.

D) “Sahra”, “Makber” sanatçının tanınmasında önemli rol oynayan şiir türünde eserlerdir.

E) Tiyatrolarını oynanmak için değil okunmak için yazmıştır.

 

3.Aşağıdakilerden hangisi, edebiyatımızın ilklerinden biri değildir?

A)    İlk özel gazete - Tercüman-ı Ahval

B)    İlk roman çevirisi - Telemak

C)    İlk realist roman - Araba Sevdası

D)    Sahnelenen ilk tiyatro - Şair Evlenmesi

E)    ilk köy romanı - Karabibik

 

4. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat II. Dönem edebiyatının bir özelliği değildir?

A) Şiirde bütün güzelliği yerine parça güzelliği benimsenmiştir.

B) Daha çok aşk, ayrılık, düş kırıklığı gibi bireysel konular işlenmiştir.

C) Şiirde kafiye anlayışı sanatçılar arasında fikir ayrılığı yaratmıştır.

D) Divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmaya devam edilmesine rağmen Batı edebiyatının etkisi de şiirlerde görülmektedir.

E) Ağırlaşan siyasi şartlar yüzünden “Sanat sanat içindir." anlayışı tercih edilmiştir.

 

 “Sanat toplum içindir.” görüşünü savunan 

                            I                              

Tanzimat edebiyatı I. Dönem sanatçıları, eserlerini 

halkı eğitmek düşüncesiyle yazdıkları için dilde, 

            II                                                 III

sadeleşmeyi amaçlamışlardır. Sanatçılar, bu dönemde 

edebiyatımıza giren roman ve hikâye, gibi türlerde 

                                IV        

tekniği sağlam ve başarılı eserler, yazmışlardır.

                     V

5.Yukarıda numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?

A) I.     B) II.     C) III.     D) IV.    E) V.

 

Edebiyat ve edebiyat    tarihi araştırmaları    yapmış, okul kitapları yazmıştır. Yabancı sözcükler ve  kurallardan dilimizi arındırmak, halkın konuştuğu Türkçe ile yazmak fikrinin öncülüğünü yapmıştır. “Ömer Seyfettin’in Hayatı ve Eserleri, Cenap Bey’le Münakaşalarım” eserlerinden birkaçıdır.

6.Bu parçada tanıtılan yazar, aşağıdakilerden hangisidir? 

A)  Ali Canip Yöntem

B)  Mehmet Emin Yurdakul    

C)  Hamdullah Suphi Tanrıöver

D)  Ziya Gökalp    

E)  Halide Edip Adıvar    

 

Halide Edip ilk romanlarından “Seviye Talip” ve “Handan”da aşkı işlerken … , …, …, romanlarında Türkçülük ideolojisi ve Milli Mücadele’yi ele almıştır.

7.Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?

A) Ateşten Gömlek - Raik’in Annesi - Zeyno’nun Oğlu

B) Yeni Turan - Ateşten Gömlek - Vurun Kahpeye

C) Yol Palas Cinayeti - Tatarcık - Sonsuz Panayır

D) Kalp Ağrısı - Zeyno’nun Oğlu - Yeni Turan

E) Sinekti Bakkal - Dağa Çıkan Kurt - Mor Salkımlı Ev

 

8.Yazı hayatına I. Dünya Savaşı yıllarında küçük hikâyeler ve piyesler yazarak başlayan sanatçı, asıl şöhretini romanlarıyla kazanmıştır. Müfettişlik yapmış, Anadolu’yu, gördüklerini, duyduklarını, gelenekleri ve toplumsal sorunları gerçekçi bir gözlemle aktarmıştır. Bu gözlemlerini “Anadolu Notları” adlı gezi yazılarında bir araya getirmiştir.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

B)    Ömer Seyfettin

C)    Halide Edip Adıvar

D)    Refik Halit Karay

E)    Reşat Nuri Güntekin

 

9. Aşağıdakilerin hangisi Milli Edebiyat Dönemi için söylenemez?

A) Mehmet Akif Ersoy ve Yahya Kemal Beyatlı bu dönemde eserler veren sanatçılardan olmalarına rağmen bu topluluğa katılmamışlardır.

B) Ömer Seyfettin, “Yeni Lisan” adlı makalesinde dilin sadeleşmesi gerektiğini savunmuştur.

C) Ziya Gökalp Türkçülük akımını sisteme bağlamıştır.

D) Tiyatro bu dönemde diğer türlerin, özellikle roman türünün önüne geçmiştir.

E) Yazı dili ile konuşma dili birleştirilmiştir.

 

10.Aşağıdaki yapıtlardan hangisi diğerlerinden farklı türde yazılmıştır?

A)    Hac Yolunda

B)    Mai ve Siyah

C)    Kırık Hayatlar

D)    Aşk-ı Memnu

E)    Çalıkuşu

 

Batılı anlamda ilk roman yazarıdır. Gerçekçi romanlar yazmıştır. Eserlerinde realizmin etkisi vardır. Balzac, Stendhal, Zola, Flaubert gibi Fransız realist ve natüralistlerden etkilenir. Süslü, sanatlı, ağır bir dili vardır fakat dili başarıyla kullanır. Alışılmıştan farklı bir cümle düzeni vardır.

11.Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Şemseddin Sami          B)    Mehmet Rauf

C)    Tevfik Fikret          D)    Halit Ziya Uşaklıgil

E)    Cenap Şahabettin

 

I.    Batı edebiyatını örnek alma

II.   Kendilerine özgü bir şiir dili oluşturma

III.  Sanat anlayışı olarak bireysel konulan işleme

IV.   Şiirin konusunu genişletme

V.    Şiirde parça güzelliğine önem verme 

12. Yukarıda numaralanmış özelliklerden hangisi Serveti Fünun ve Tanzimat II. Dönem için ortak değildir?

A) I.    B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

 (I) Türk edebiyatında “Öz Şiir” eğilimi Ahmet Haşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” adlı makalesiyle başlar. (II) Şiiri soylu bir sanat olarak kabul eden bu anlayışta düşsel ve bireysel yön ağır basar. (III) Bu anlayıştaki şair, imgelerle insanın estetik duyarlılığını doyurmak ister. (IV) Şiirde biçim endişesi duyan bu şairlerde dize ve dil baş tacıdır, mükemmele varan öz şiir yazma endişesi kendini çok fazla hissettirir. (V) Cemal Süreya, Ece Ayhan, Edip Cansever bu şairlerin başında gelir.

13.“Öz Şiir’’le ilgili yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) I.    B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

Bir eserde gözlem ve araştırma ön planda olmalıdır. İnsan, yaşadığı çevre içinde ele alınmalı ve kahramanların psikolojileri yansıtılmalıdır. Kısacası sanatçı kişiliğini gizleyerek ve nesnel davranarak iyi bir eser ortaya çıkarmalıdır.

14.Yukarıdaki görüşü benimseyen bir sanatçı aşağıdaki edebi akımlardan hangisinin savunucusu olabilir?

A)    Romantizm        B)    Klasisizm

C)    Kübizm              D)    Realizm

E)    Sembolizm

 

      Gazoz Ağacı

      Bu Ülke

      Yılkı Atı

      Bir Bilim Adamının Romanı

15.Yukarıdaki eserler, aşağıdaki yazarlarla eşleştirilirse hangi yazar dışarıda kalır?

A)    Cemil Meriç

B)    Abbas Sayar

C)    Fakir Baykurt

D)    Oğuz Atay

E)    Sabahattin Kudret Aksal

 

Cumhuriyet Dönemi sanatçılarımızdan… , “Server Bedii” takma adıyla yazılar yazmıştır. Düzensiz bir eğitim gördüğü hâlde geniş bir kültürel birikimi vardır. Daha çok psikolojik çözümlemelere yer verdiği eserlerinde Doğu ile Batı’yı sentezlemeye çalışır. … , Sözde Kızlar, Canan eserlerinden bazılarıdır.

16.Bu parçadaki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?

A) Abdülhak Şinasi Hisar, Fahim Bey ve Biz

B) Peyami Safa, Yalnızız

C) Memduh Şevket Esendal, Ayaşlı ve Kiracıları

D) Refik Halit Karay, Bugünün Saraylısı

E) Halikarnas Balıkçısı, Aganta Burina Burinata

 

I. Toplumcu gerçekçi şiir akımını başlatan şairin “Sisler Bulvarı” ve “Yağmur Kaçağı” isimli şiirleri genç kuşağı oldukça etkilemiştir.

II. Şiirlerinde “zaman” ve “rüya” imgeleri öne çıkan şair, edebiyatın hemen hemen tüm alanlarında eserler vermiştir.

III. Son dönem tiyatrocularımızdan olan yazar “Cengiz Han’ın Bisikleti” “Karayar Köprüsü” isimli oyunlarıyla edebiyatımızdaki yerini almıştır.

IV. Kendinden önceki şiir anlayışlarına bir başkaldırı niteliğinde olan “Garip” akımının öncüsüdür.

17. Yukarıda özellikleri verilmeyen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Orhan Asena

B)    Refik Erduran

C)    Ahmet Hamdi Tanpınar

D)    Attila İlhan

E)    Orhan Veli Kanık

 

18.Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? 

A) Psikolojik roman türünde, Cumhuriyet Dönemi edebiyatımızın en önemli isimlerinden olan Peyami Safa’nın gelişmiş bir roman tekniği, canlı bir anlatımı vardır.   

B) Cevat Şakir Kabaağaçlı, sosyal konular yanında tarihi konuları da ele almıştır.    

C) Nurullah Ataç, çeviri, deneme ve eleştirileriyle Cumhuriyet Dönemi’ne damgasını vurmuş yazarlarımızdan biridir.

D) Şiirlerinin çoğunda ölüm temasını işleyen Cahit Sıtkı Tarancı, romantizm ve sembolizmin etkisinde kalmıştır.

E) Öykü, roman, fıkra türünde eserler veren Tarık Buğra’nın en tanınmış eserleri “Yorgun Savaşçı” ve “Devlet Ana” adlı romanlarıdır.

 

19. (I) Yaşar Kemal’in öykülerinin yer aldığı “Sarı Sıcak”, yazın dünyasında beğeniyle karşılanmıştır. (II) Ancak o, adını ilk romanı “Esir Şehrin İnsanları” ile büyük kitlelere duyurmuştur. (III) Yapıtlarında Çukurova insanının acı yaşamını, sömürülüşünü, kan davasını, ağalık ve toprak sorununu çarpıcı bir biçimde ortaya koymuştur. (IV) Kullandığı dil, yerel sözcükler, deyimler ve atasözleri; onun anlatımını canlı ve etkili kılan özelliklerdir. (V) Anadolu insanının sözlü anlatım geleneğinden de yararlanmıştır.

Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışlığı vardır?

A) I.    B) II.    C) III.    D) IV.    E) V.

 

20. Sanatçının ikinci romanı olan eser, bir şairin aşk, İstanbul, tarih, musiki, resim, mimarlık, doğa gibi kavramlarla örülü estetik dünyasını anlatır. Romanda, Mümtaz ile Nuran’ın aşkı çerçevesinde Doğu ile Batı, eski ile yeni, geçmişin değerleriyle var olan değerler, aşk ile toplumsal sorumluluk arasındaki çatışma ve bu çatışmanın doğurduğu bireysel hatalar irdelenir. 

Bu parçada tanıtılan roman ve yazarı aşağıdakilerin hangisidir?

A)    Huzur - Ahmet Hamdi Tanpınar

B)    Küçük Ağa - Tarık Buğra

C)    Dudaktan Kalbe - Reşat Nuri Güntekin

D)    Kiralık Konak - Yakup Kadri Karaosmanoğlu

E)    Kuyucaklı Yusuf - Sabahattin Ali

 

21. Şiirin içyapısıyla dış yapısı arasında bir uyum bulunması gerektiği düşüncesinden hareket eden………., otuzlu yılların başlarına değin süren yoğun şairlik yaşamında, lirizmin ağır bastığı şiirler yayımlamıştır. Duygularını değişik biçimde yansıtışı, değişik benzetmeler kullanarak şiirlerini renklendirişiyle bu yılların şairleri arasında ayrı bir yeri vardır. Şiirlerini “Örümcek Ağı, Kaldırımlar” adlı iki kitapta toplamış, daha sonra, yaptığı seçmelere yenilerini ekleyerek “Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervanı ve Çile”yi yayımlamıştır.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

  • A)    Necip Fazıl Kısakürek
  • B)    Ahmet Hamdi Tanpınar
  • C)    Necati Cumalı
  • D)    Haldun Taner
  • E)    Enis Behiç Koryürek

 

Giyilmemiş çamaşırlar nasıl kokar bilirsin 

Sandık odalarında 

Senin de dükkânın öyle kokar işte 

Ablamı tanımazsın 

Hürriyette gelin olacaktı, yaşasaydı 

Bu teller onun telleri 

Bu duvak onun duvağı işte

22.Cumhuriyet Dönemi şiir anlayışını yansıtan yukarıdaki dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Günlük hayatın sıradan olayları konu edilmiştir.

B) Şairanelikten uzak bir dil anlayışı benimsenmiştir.

C) Geleneksel şiir kurallarına uyulmamıştır.

D) Esprili, nükteli ifadelere yer verilmiştir.

E) Konuşma dilinin söz değerlerinden yararlanılmıştır.

 

Romandan önce öykü yazmaya başlayıp sonra ikisini birlikte yürüten, öykülerinde denizden ve deniz insanlarından söz eden bir sanatçıdır. Romanlarında olduğu gibi öykülerinin konularını da Ege ve Akdeniz yöresinden almıştır. Denizle ilgili öykülerinde, balıkçıların denize olan bağlılıkları, deniz sevgisinin üstünlüğü, deniz insanlarının varlıklı olanlarca sömürülüşü, denize duyulan özlem gibi konuları işlemiştir. Öykülerinde kara insanlarıyla ilgili konulara da yer veren yazar, yoksul halkın sömürülmesi, köy ağalarının baskısı, baskıya karşı çıkış, köylünün bilgisizliği, köylü kızların törelere başkaldırışı, boş inanışlar gibi genelde köy romanı yazarlarının eğildikleri konuları da ele almıştır. Öykülerini “Ege Kıyılarından, Merhaba Akdeniz, Ege’nin Dili, Yaşasın Deniz, Gülen Ada” ve “Ege’den” adlı kitaplarında toplamıştır.

23.Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Haldun Taner

B) Sait Faik Abasıyanık

C) Sabahattin Ali

D) Cevat Şakir Kabaağaçlı

E) Oktay Akbal

 

…………. öykülerinde güçlü gözlemciliği ile birlikte, toplum yaşayışımızdaki aksaklıklara değinişi ile de dikkat çeker. Günlük yaşamı dile getirdiği öykülerinin yanı sıra kadınları ilgilendiren sorunlara, ekonomideki tutarsızlıkların aile yaşayışını etkileyişine, Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra Anadolu’nun durumuna; Anadolu’ya giden memurların yaptıkları yolsuzluklara, yeni kurulan Türkiye’nin koşullarına uyum sağlamaya değindiği öyküler yazmıştır. Gözleme dayanan öykülerinde olaylara iyimserlikle yaklaşarak okuyucuyu rahatlatma yolunu seçen yazar, temiz dili ve güçlü anlatımıyla da okuyucunun dikkatini çekmiştir. Kendinden sonra gelen yazarlar üzerinde, öykü yazma yöntemi yönünden Sait Faik’le birlikte etkili olmuş bir yazarımızdır. Onun öykülerinde de “giriş-gelişme-sonuç” düzenini pek bulamayız.

24.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Memduh Şevket Esendal

B) Refik Halit Karay

C) Kenan Hulusi Koray

D) Sadri Ertem

E) Ömer Seyfettin

 

25. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) İkinci Yeni şairleri, şiirde hayal gücünü reddedip dilin alışılmış kalıplarını kullanmayı tercih etmişlerdir.

B) “Toplum için sanat” anlayışını benimseyen Toplumcu Gerçekçiler dünyayı değiştirmenin onu anlamaktan daha önemli olduğunu savunmuşlardır.

C) Modernizmi esas alan eserler, geleneksel anlatım ve yapıyı reddeder.

D) Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunda kültürel değişim, değer çatışması, aile problemleri gibi konular işlenmiştir.

E) İkinci Yeni Sonrası Toplumcu Şiir, sosyal ve politik sorunlar karşısında bireyin eleştirel duruşunu ve özgürlük arayışını yansıtır.

 

Serveti Fünun edebiyatının oluşmasına zemin hazırlayan sanatçı, “Zerreden güneşe kadar her şey şiirin konusu olabilir.” diyerek şiirin konusunu genişletmiştir. Galatasaray Lisesinde öğretmenlik de yapan sanatçının en önemli eserlerinden biri ilk edebiyat kitabı olan “Talim-i Edebiyat’tır.

26.Aşağıdaki eserlerden hangisi yukarıda tanıtılan sanatçıya ait değildir?

A)    Muhsin Bey

B)    Vuslat

C)    Araba Sevdası

D)    Nağme-i Seher

E)    Demdeme

 

27.Namık Kemal’in edebiyatımızda gerçekleştirdikleri arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?

A) Tarih alanında birçok eser vermiştir.

B) Sahnelenen ilk Türk tiyatro eserini yazmıştır.

C) Edebiyatımızda, ilk eleştiri yazısı ona aittir.

D) Türk atasözlerini derlemiştir.

E) Kasidenin konusunu genişletmiştir.

 

28.    Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A)    Samipaşazade Sezai - Şîr

B)    Recaizade Mahmut Ekrem - Şemsa

C)    Ahmet Mithat Efendi - Zor Nikâh

D)    Ahmet Vefik Paşa - Zoraki Tabip

E)    Şinasi - Durub-ı Emsal-i Osmaniye

 

29.Aşağıdakilerden hangisi, Tanzimat edebiyatı I. Dönem sanatçılarının özelliklerinden değildir?

A) Dilde sadeleşmeyi, ölçüde heceyi savundular ama uygulayamadılar.

B) Sanat toplum içindir, görüşünü benimsemişlerdir.

C) Şiirde estetik güzelliği değil, içeriği ön plana çıkardılar.

D) Edebiyatın yanında siyasetle de ilgilenmişlerdir.

E) Kölelik, cariyelik ve yanlış Batılılaşma bu dönemde hiç ilgi görmeyen konulardır.

 

Serveti Fünun dergisi çevresinde toplanan yazar ve şairler eserlerini bu dergide yayımlamışlardır. Ancak aynı dönem sanatçısı olup da bu topluluğa bağlı olmayan sanatçılar da vardır.

30.Aşağıdaki sanatçıların hangisi bu oluşum içerisinde yer almamıştır?

A)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

B)    Cenap Şahabettin

C)    Mehmet Rauf

D)    Halit Ziya Uşaklıgil

E)    Ahmet Hikmet Müftüoğlu

 

31.Aşağıdakilerden hangisi Serveti Fünun şiirinin özelliklerinden biri değildir?

A) Kafiyenin kulak için olması gerektiğini savunma

B)Parça güzelliğine değil, bütün güzelliğine önem verme

C) Serbest müstezatla şiiri düz yazıya yaklaştırma

D) Aruzu Türkçeye uygulama

E) Eserlerde dil sadeliğini savunma ve uygulama

 

32. Aşağıdaki özelliklerden hangisi Ziya Gökalp için söylenemez?

A) Edebiyatı fikirlerini yaymak için bir araç olarak kullanmıştır.

B) Roman, öykü ve tarih alanında eserleri vardır.

C) Halkın diliyle sade ve anlaşılır bir şekilde yazmıştır.

D) Türkçülüğü bir sisteme bağlamıştır.

E) Turancılık idealini savunmuştur.

 

33. İlk şiirlerini mütareke yıllarında yayımlayan sanatçı, “Git Bahar” şiiriyle adını duyurmuştur. Şiirlerini hece ölçüsüyle ve sade bir dille kaleme almıştır. Kadın ruhunun duyarlılığını başarıyla dile getirmiş bir sanatçıdır.

Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Şükufe Nihal

B)    Samiha Ayverdi

C)    Halide Nusret Zorlutuna

D)    Nezihe Meriç

E)    Halide Edip Adıvar

 

34. ………… önce fıkraları, sonra hikâyeleri daha sonra da romanlarıyla tanınmıştır. Tüm eserlerini canlı bir konuşma diliyle yazmış, İstanbul Türkçesini bütün incelikleriyle kullanabilmiştir. Güçlü bir gözlem yeteneği, başarılı tasvirleri vardır. “Kirpi” takma adıyla mizah yazıları yazmıştır. Maupassant tarzı hikâye anlayışına sahip bu yazarımız …….. adlı eseriyle edebiyatımızın İstanbul dışına açılıp Anadolu’ya yönelmesinde yeni bir çığır açmıştır.

Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?

A)    Refik Halit Karay - Memleket Hikâyeleri

B)    Ömer Seyfettin - Anadolu Notları

C)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Yaban

D)    Reşat Nuri Güntekin - Sönmüş Yıldızlar

E)    Ahmet Mithat Efendi - Letaif-i Rivayat

 

I. Serveti Fünun dergisinin kapatılmasının ardından ortaya çıkar.

II. Birkaç toplantı yapmaktan öteye geçemeyen bir edebî topluluktur.

III. Bu toplulukta yer alan birçok sanatçı, daha sonra bir başka edebî topluluğu dâhil olmuştur.

35.Yukarıda sözü edilen edebî topluluk aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Yedi Meşaleciler

B)    I. Yeni

C)    Genç Kalemler

D)    Beş Hececiler

E)    Fecri Ati

 

Serveti Fünun edebiyatının önde gelen sanatçılarından biridir. Fransız parnasizminin edebiyatımızdaki en önemli adlarındandır. Şiirlerinde gerçekçi betimlemelere yer verir. Aruzun önemli uygulayıcılarından olmasına karşın bir şiir kitabını da heceyle yazılan şiirlerine ayırmıştır.

36.Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Namık Kemal     B)    Cenap Şahabettin

C)    Süleyman Nazif  D)    Tevfik Fikret

E)    Muallim Naci

 

37. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında Atatürk ilke ve inkılaplarının edebi eserlere yansıdığı görülmektedir.

B) Yedi Meşalecilere tepki olarak ortaya çıkan Beş Hececiler, bireysel duygularını şiire; toplumsal değerlerini romana yansıtmışlardır.

C) Garipçiler, şiirlerinde ölçü ve kafiyeye yer vermemişlerdir.

D) Bilinçaltına inme ve psikolojik bunalım, II. Yeni’nin belirgin özelliklerindendir.

E) Cumhuriyet Dönemi Halk şiirinde geleneksel konuların yanı sıra yeni ve güncel konulara da yer verilmiştir.

 

38.Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Âşık Veysel, Murat Çobanoğlu ve Mahzuni Şerif gibi halk şairleri, şiirlerini saz eşliğinde besteli olarak söylemişlerdir.

B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, “Sodom ve Gomore”de İstanbul’un bir döneminin anatomisini çizer.

C) Ziya Osman Saba, Yedi Meşale grubunun en yetkin şairidir ve “Nefes Almak” şiir kitabı ile tanınır.

D) Nazım Hikmet, 1921 yılından itibaren şiirlerinde özellikle biçim yönünden fütürizm akımının etkisinde kalmıştır.

E) Fazıl Hüsnü Dağlarca, “Erbain” ve “Geçen Zaman” adlı şiir kitaplarında “soyut şiir” anlayışının etkisinde kalmıştır.

 

Bıkmıştım, kediler damlarda vardı

Adamlar geliyordu birtakım adamlardan 

Ben, Henri, Alain, bir de Bob 

Bugün hepimiz noksan 

Bugün hepimiz noksan

39.Biçim ve içerik özellikleri dikkate alındığında yukarıdaki şiirin, aşağıdaki sanatçılardan hangisine ait olduğu söylenebilir?

A)    Edip Cansever

B)    Kemalettin Kamu

C)    Ziya Osman Saba

D)    Necip Fazıl Kısakürek

E)    Cahit Sıtkı Tarancı

 

I. Estetik tavır öne çıkarılmıştır, didaktik tutumdan uzak durulmuştur.

II. Sembolist şairlerin görüşlerinden ve şiirlerinden etkilenilmiştir.

III. Biçim kaygısı güdülmüş, mükemmelliyetçilik ilkesine bağlanılmıştır.

IV. İmge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılmıştır.

V. Şiirden, kitleleri harekete geçiren bir güç olarak yararlanılmak istenmiştir.

40.Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde “Saf Şiir (Öz Şiir)" anlayışı ile ilgili verilen bilgi yanlıştır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi