Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

MİLLİ EDEBİYAT

TEST-1

 

1.Aşağıdaki sanatçı eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır
A) Halide Edip Adıvar - Akile Hanım Sokağı 
B) Refik Halit Karay - Sürgün 
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Panorama 
D) Ali Canip Yöntem - Yalnız Efe 
E) Reşat Nuri Güntekin - Acımak

 

2. Milli Edebiyat ile ilgili, aşağıdakilerden hangisi söylenemez
A) Dilde sadeleşme esas alınmış ve bu, geriye dönülmeksizin yerleştirilmiştir. 
B) Halk şiirine yaklaşmak esas alınmış, koşma, semai, varsağı gibi Halk şiiri nazım şekilleri kullanılmıştır. 
C) Hece ölçüsü ulusal bir ölçü olarak görülmüş, çoğu şair aruzu terk edip heceyle şiir yazmaya geçmiştir. 
D) Anadolu’ya karşı özel bir ilgi ve sevgi duyulmuş; Anadolu ve insanı, güzellikleriyle edebi eserlere konu olmuştur. 
E) Şiirlerde milli konulara yönelme görülmekle birlikte, Milli edebiyatçıların şiir görüşlerinde bir birlik sağlanamamış, konu açısından şairler kendilerine göre bir yol tutmuşlardır. 

3. Ali Canip Yöntem ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır
A) Milli bir edebiyat için sade bir dilin gerekliliğini savunurken yabancı sözcüklerden dilimizi arıtmak, halkın konuştuğu sade Türkçe ile yazmak çığırını açmıştır. 
B) Sanatçı; hece ölçüsüyle, sade bir dille yazdığı şiirlerden çok edebiyat tarihimiz üzerindeki çalışmalarıyla tanınmıştır. 
C) Şiirlerinde Halk şiiri nazım biçimlerini kullanmamış, yeni biçimlerle bazen de Terzarima tarzında şiirler yazmıştır. 
D) Aruzla ancak sade dille yazdığı çoğu aşk ve tabiat şiirlerini Geçtiğim Yol adlı eserinde toplamıştır. 
E) Hikâyelerinde kullandığı sade dil, onların her kesimde okunabilmesini sağlamış, gençlerin milli duygularını canlandırmak gayesiyle eser yazmıştır.

 

4. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Milli edebiyat anlayışına uygun eser vermemiştir?

A) Ziya Gökalp 
B) Namık Kemal

C) Mehmet Emin Yurdakul

D) Ahmet Hikmet Müftüoğlu 
E) Hamdullah Suphi Tanrıöver

 

5. Esas konusu romantik bir aşk olan bu roman, Batı Anadolu’nun değişik şehir, kasaba ve köylerinde geçen olayı ve bu yerlerin hayatını aksettirmesi ile de dikkati çekti. Romanın bir diğer özelliği ise, İstanbullu bir genç kızın, bir roman olayında, ilk defa, Anadolu kasaba ve köylerinde öğretmen olarak yer alması ve 0 zamanın güçlüklerine göğüs germesiydi. 
Bu parçada sözü edilen roman, aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Çalıkuşu                  B) Handan 

C) Dudaktan Kalbe       D) Sinekli Bakkal         E) Çapkın Kız 

6. Edebiyat hayatına Servet-i Fünun döneminde girmiş ve bu dönemin anlayışıyla eser vermiştir. İlk eserleri süslü, terkipli, şairane tasvirlerle dolu- dur. Kelime seçimine çok özenmiş, ses ahengi bulduğu kelimeleri sözlüklerden seçip bunları kullanacağı şiirler düşünmüştür. Milli edebiyat anlayışını benimsediğinde ise bunları tamamen terk etmiş, Türkçülük ülküsünü yaymayı amaçlayan, sosyal fayda prensibini benimseyen eserler vermiştir, ilk ününü Haristan ve Gülistan adlı eseriyle kazanmıştır. Gönül Hanım adında bir roman da yazmış ancak bu bir kitap haline getirilmemiştir. 
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Hamdullah Suphi Tanrıöver 
B) Ahmet Hikmet Müftüoğlu 
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu 
D) Aka Gündüz 
E) Mehmet Fuat Köprülü

 

7. Milli edebiyat ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır
A) Milli edebiyat şairlerinde, şiirde işledikleri konular bakımından tam bir birlik görülmez. 
B) Sanatçılar özellikle dil konusu üzerinde durmuşlardır. Yoksa sanatçıların sanatla ilgili kişisel görüşleri birbirinden farklıdır. 
C) Roman ve hikâyede fert hayatından toplum hayatına doğru açılmanın toplumsal sorunlara eğilmenin başladığı söylenebilir. 
D) Bu dönemde tiyatronun gelişmesine önem verilmiş, özel tiyatro çalışmalarının dışında resmi tiyatroların kurulması için harekete geçilmiştir. 
E) “Sanat şahsi ve muhteremdir.” anlayışıyla biraraya gelen milli edebiyatçılar halka edebiyatı sevdirmek için çeviriler yapmış, kütüphaneler kurmuşlardır. 

8. Türk romancılarını ve romanlarını incelediğimizde bunların Batı’da görülen roman akımlarından etkilendiklerini, ancak hemen hiçbirinin bir akımı tam olarak yansıtmadıklarını görürüz. Örneğin Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç romanını okurken belki sanatçının sokağı edebiyata soktuğunu görürüz; ancak bu, romana tam bir naturalist roman dememiz için yeterli değildir. Yine Aşk-ı Memnu’da, Araba Sevdası’nda realizmin izleri vardır; fakat bu romanlarda bir Türk romantizmini de sezeriz. Hele Sinekli Bakkal’ı hiçbir edebi akımla bağdaştıramayız. 
Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinin eserinden söz edilmemiştir?

A) Recaizade Mahmut Ekrem 
B) Halit Ziya Uşaklıgil 
C) Halide Edip Adıvar 
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar

E) Refik Halit Karay

 

9. Aşağıdakilerden hangisi Ömer Seyfettin’in konularını Osmanlı tarihinin kahramanlık olaylarından alan hikâyelerinden değildir
A) 
Pembe İncili Kaftan 
B) Başını Vermeyen Şehit 
C) Forsa 
D) Yüksek Ökçeler 
E) Topuz

 

10. Reşat Nuri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır
A) Edebiyatımızda Anadolu’yu ve Anadolu insanını işleyen önemli sanatçılarımızdan biridir. 
B) Günlük konuşma diliyle yazan sanatçının romanlarında akıcı, anlaşılır bir üslup vardır. 
C) Roman kahramanlarını günlük hayatta insanın karşısına çıkacakmış gibi canlandırmıştır. 
D) Gurbet Hikâyeleri adlı eserini Anadolu’da müfettişlik yaptığı yıllarda edindiği gözlemleriyle oluşturmuştur. 
E) Romanlarıyla, tiyatrolarıyla, hikâyeleriyle Yeni Lisan hareketinin en başarılı sanatçılarından biri olmuştur. 

11. Ara sıra şiirler de yazmış olan sanatçı, hikâyecilikteki ilk şöhretini Genç Kalemler’de yayımladığı hikâyelerle sağladı. Bu tarihten ölümüne kadar geçen dokuz yıl içinde ve bilhassa 1. Dünya savaşı yıllarında sık sık yayımlamaya devam ettiği başarılı hikâyeleri ile son devir Türk hikâyeciliğinde haklı ve önemli bir yer kazandı, Konularını çoğunluk la gerçek hayattan alan hikâyelerinde yapmak istediği şey, milli şuuru kuvvetlendirmek ve toplumun aksak yönlerini mizah yoluyla tenkit ederek Türkiye’nin kalkınmasını hızlandırmaktır. 
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

Ömer Seyfettin

Reşat Nuri Güntekin

Ziya Gökalp

D) Refik Halit Karay 
E) Halide Edip Adıvar

 

12. Aşağıdaki yazar eser eşleştirmelerinden hangisinde bir yanlışlık yapılmıştır? 
A) Vurun Kahpeye - Halide Edip Adıvar 
B) Çağlayanlar - Ahmet Hikmet Müftüoğlu 
C) Balıkesir Muhasebecisi - Reşat Nuri Güntekin 
D) Üvey Ana - Aka Gündüz 
E) Yezid’in Kızı - Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

CEVAP ANAHTARI

1.D       2.B       3.E       4.B       5.A       6.B       7.E       8.E       9.D       10.D     11.A      12.E

 


 

TEST 2

1.Türkçülük ilkesine bağlı olmakla beraber yazıları süslü, terkipli, şairane tasvirlerle doludur. ilk eserlerinde Servet-i Fünun’un üslup özellikleri, Milli akıma bağlı olanlarda “arı Türkçecilik”e varan bir sadelik görülür. Eserlerinin konularında ulusal bir renklilik görülür. Servet-i Fünun döneminde yazdığı “mensure”lerle hikâyeleri Haristan ve Gülistan; Milli akıma bağlı kalarak sade bir dille yazdığı hikâyeleri ise Çağlayanlar isimli kitaplarındadır. Gönül Hanım adındaki romanı kitap olarak basılmamıştır. 

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Reşat Nuri Güntekin

B) Aka Gündüz 

C) Ömer Seyfettin 

D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu 

E) Ahmet Hikmet Müftüoğlu

 

2. Türk toplumunun yaşayışı ve sorunları Yakup Kadri’nin romanlarının başlıca temalarıdır. Yazar, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar Türk toplumunun çeşitli dönemlerdeki hayatını ve sorunlarını canlandırmaya çalışmıştır. Gerçekten ----, Tanzimat’tan 1. Dünya savaşının sonuna kadar yetişmiş üç neslin düşünüş ve yaşayışlarındaki değişikliklerin; ----, İstanbul’un 1. Dünya Savaşındaki; ----, yine aynı şehrin Mütareke yıllarındaki yaşayışının tasvir ve tahlilleridir. 

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? 

A) Bir Sürgün - Panorama 1 - Panorama II

B) Kiralık Konak - Hüküm Gecesi - Sodom ve Gomore 

C) Yaban - Ankara - Sodom ve Gomore 

D) Bir Serencam - Kiralık Konak - Zoraki Diplomat 

E) Nur Baba - Hep 0 Şarkı- Rahmet

 

3. “Yeni Lisan” hareketi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? 

A) Arapça ve Farsçaya dair gramer kurallarının kaldırılması ve bu kurallarla yapılan tamlamaların kullanılmaması 

B) Arapça ve Farsça kelimelerin, gramerce asıllarına göre değil, Türkçedeki kullanılışlarına göre değerlendirilmesi 

C) Yeni kavramları karşılamak için Türkçe köklerden, eklerle sözcük türetilmesi 

D) Bütün Arapça ve Farsça kelimelerin atılmasına lüzum olmadığından, ilmi terim olanların kullanılmasına devam edilmesi 

E) Diğer Türk lehçelerinden kelime alınmaması, konuşmada ve yazıda İstanbul şivesinin esas tutulması 

 

4. Ziya Gökalp ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? 

A) Şiirlerinde sadece hece ölçüsünü kullanmıştır. 

B) Eserlerinde kullandığı dil sade, konuşma dili kadar samimi ve doğaldır. 

C) Türkçülük ve Türk dili ile ilgili makale ve şiirlerini Genç Kalemlerde yayımlamıştır. 

D) Edebiyatımızda sanatçılığından çok fikir adamlığı yönüyle yer etmiştir. 

E) Sanatçı; şiir, roman, hikâye ve tiyatrolarında vatan, hürriyet kavramlarını işlemiştir. 

 

5. Güzel dil Türkçe bize 

Başka dil gece bize 

İstanbul konuşması 

En saf en ince bize 

Bu şiir aşağıdaki edebi dönemlerden hangisine ait bir sanatçının şiiri olabilir? 

A) Tanzimat edebiyatı 

B) Servet-i Fünun edebiyatı 

C) Divan edebiyatı 

D) Halk edebiyatı 

E) Milli edebiyat

 

6. Eserlerinde Türk toplumunun Tanzimat’tan itibaren Atatürk Türkiye’si dönemlerindeki yaşantısını kudretle yansıtan, gerçeklere fikir açısından bakan büyük bir nesir ve roman yazarımızdır. Gerçekçi küçük hikâyelerden, mistik mensurelerden sonra romana geçmiştir. Romanlarında birbirini tamamlayan bireysel ve toplumsal hayat zincirimizi tasvir etmiştir. Yapıtlarında çoğunlukla, içinde yaşadığı toplumun sorunları üstünde düşünür, bu yüzden toplum için sanat ilkesine bağlıdır. Servet-i Fünun etkisiyle ağırlaşan dili, Milli edebiyat akımını benimsedikten sonra sadeleşmiştir. Bir Serencam, Rahmet gibi hikâye kitapları ile Kiralık Konak, Nur Baba gibi önemli romanları vardır. 

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu 

B) Halide Edip Adıvar 

C) Ahmet Hikmet Müftüoğlu 

D) Refik Halit Karay

E) Reşat Nuri Güntekin

 

7. Aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışlığı vardır? 

A) Milli Edebiyat sanatçıları tiyatroya önem vermiş, hatta onların teşvikiyle Darülbedayi–i Osmanî adı ile ilk resmi tiyatro kurulmuştur. 

B) Milli Edebiyat döneminde verilen roman ve öyküleri ortak bir noktada toplamak mümkün değildir. Tek ortak yön, dilin sade olmasıdır. 

C) Anadolu’yu adım adım gezen Reşat Nuri Güntekin, izlenimlerini Memleket Hikâyeleri adıyla kitaplaştırmıştır. 

D) Ömer Seyfettin ve Ali Canip Yöntem’in birlikte çıkardıkları Genç Kalemler dergisine daha sonra Ziya Gökalp de katılmıştır. 

E) Ali Canip, önceleri Servet-i Fünun şiiri tarzında yazmasına rağmen daha sonra dilde sadeleşmeyi savunmaya başlayınca heceye geçmiştir. 

 

8. Halide Edip Adıvar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? 

A) Alışılmışın dışında bir cümle yapısı, tutuk, bazen bozuk bir anlatımı vardır. 

B) Romanlarında kadın kahramanlarını sembol derecesinde yüksek; bir yanlarıyla çarpıcı, etkileyici kılmıştır. 

C) İlk romanlarında aşk temasını, kadın psikolojisini işlemiştir. 

D) Türk’ün Ateşle İmtihanı adlı eserinde milletimizin İstiklal Savaşı yıllarını anlatmıştır. 

E) Fikirlerini halka yayabilmek için düzyazının yanısıra nazmı da kullanarak didaktik şiirler, manzum masal ve destanlar yazmıştır. 

 

9. Yeni Türk edebiyatında, Anadolu halkının acılarını sade bir dille, hece ölçüsüyle, coşkun bir anlatımla dile getiren ilk şairimizdir. Manzum nesir diyebileceğimiz Halk şiirine yaklaşan bir şiir yapısı vardır. Önemli şiir kitapları; Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Türk Sazı adlarını taşımaktadır. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)Mehmet Emin Yurdakul 

B)Ali Canip Yöntem 

C)Reşat Nuri Güntekin

D)Ziya Gökalp

E)Ömer Seyfettin

 

10. Yakup Kadri ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? 

A) Edebi hayatına Fecr-i Ati’de başlamış, daha sonra Milli edebiyata geçmiş bir romancımızdır. 

B) Romanlarında birbirini tamamlayan bireysel ve toplumsal hayat zincirimiz tasvir edilmiştir. 

C) Fecr-i Ati’deyken yazdığı mensur şiirlerinde sanatı ön planda tutmuş üslup kaygısını hiç elden bırakmamıştır. 

D) Anamın Kitabı adlı otobiyografisinde çocukluğunu anlatmış, ailesini tanıtmıştır. 

E) Memuriyeti dolayısıyla Anadolu’n un birçok yerini gezmiş, izlenimlerini Erenlerin Bağından adıyla kitaplaştırmıştır.

 

CEVAP ANAHTARI

1.E        2.B       3.C       4.E       5.E       6.A       7.E       8.E       9.A       10.E


 

TEST 3

 

1.Edebiyat kitaplarının ortak hükümlerinden biri de bu sanatçımızın Memleket Hikâyeleri ile Anadolu’yu edebiyatımıza getirmesidir. Gerçekten pek genç yaşta sürgün olarak bulunduğu Sinop, Çorum, Ankara ve Bilecik, tabiatı, hayatı ve insanlarıyla onun kaleminden dikkatimize serildi. 0, tabiatı ve insanı yalnız dıştan gören, olayların insan ruhunda uyandırdığı tepkileri araştırmaktan kaçınan bir hikâyeci olmamıştır. Nitekim onun Şeftali Bahçeleri adlı hikâyesi sanatçının olayları yüzeysel olarak ele aldığı hükmünü temelinden çürütecek kadar ince ve keskin bir insan - mekân tahlilidir. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)Reşat Nuri Güntekin

B)Refik Halit Karay 

C)Yakup Kadri Karaosmanoğlu 

D)Halide Edip Adıvar 

E)Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

2. Yakup Kadri tarihçi değildir. Onun romanlarına da tarihi roman denemez. Ama onun romanlarında biz daha ilk romanından başlayarak XIX. yüzyılın başından yaşadığımız döneme kadar gelen devri derinliğine izleyebiliriz. Örneğin ------- romanında İzmirli bir gencin Avrupa hasreti dile getirilir. Bu genç sonunda Paris’e gider ama hayalindeki dünyayı bulamaz. Oralarda sefil olur, ölür gider. ------- romanında İttihat ve Terakki zamanının İstanbul’u anlatılır. Romanda eserin kahramanı Ahmet Kerim’in hapishanede yaşadığı hüküm gecesi üzerinde durulur. ------- romanında ise yeni hayata henüz yabancı olan bir Anadolu görürüz. 

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir? 

A) Sodom ve Gomore — Kiralık Konak — Ankara 

B) Kiralık Konak — Hüküm Gecesi — Nur Baba 

C) Sürgün — Nur Baba — Yaban 

D) Nur Baba — Ankara — Panorama 

E) Sürgün — Hüküm Gecesi — Panorama

 

3. Fecr-i Ati grubunu kuranlar arasındaydı önceleri. Bu dönemin etkisi altındayken “Annemin Derdi” adlı uzun bir manzum yazmıştı. Bu onun şairliğinin ilk ve son eseridir. Onu edebiyatımızda daha çok, konuşmaları ölümsüz kılmıştır. Güzel konuşmak başka, güzel hitap etmek başkadır. 0 hem güzel konuşur hem güzel hitap ederdi. Türk milliyetçiliği için onun heyecanına onun Türk’ü sevmesine her zaman ihtiyaç duyulacaktır. Uzun süre içinde bulunduğu Türk Ocaklarından şöyle sesleniyordu “Aziz Ocaklı, sen Türk’ün gören gözü, duyan kulağı, uyanık vicdanısın.” Nutuklarını Dağ Yolu adıyla yayınlamıştır. 

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ziya Gökalp

B) Mehmet Fuat Köprülü 

C) Hamdullah Suphi Tanrıöver 

D) Mehmet Emin Yurdakul 

E) Ahmet Hikmet Müftüoğlu

 

4. ------- ile Ali Canip Yöntemin 1911 ‘de Selanik’te yayınlamaya başladıkları ------- dergisi ile gelişen akımı genellikle ulusal değerleri işlemek, ne Doğuyu ne de Batı’yı taklit etmemek görüşünü esas almışlardır. 

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir? 

A) Ziya Gökalp-Genç Kalemler-Milli edebiyat 

B) Ömer Seyfettin-Türk Yurdu-Beş Hececiler 

C) Mehmet Emin Yurdakul-Vatan-Fecr-i Ati 

D) Ömer Seyfettin-Genç Kalemler-Milli edebiyat 

E) Ziya Gökalp-Türk Yurdu-Milli edebiyat 

 

5. Milli edebiyatla Fecr-i Ati’nin ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir? 

A) Şiirlerde aruz ölçüsünün kullanılması 

B) Halkın milli duygularına seslenmesi 

C) Şiirlerin daha çok bireysel konularda yazılması 

D) Sade dilin kullanılmasının esas alınması 

E) Batı edebiyatının günü gününe takip edilmesi

 

6. Ömer Seyfettin hikâyeleriyle, Türk hikâye sanatında yepyeni bir çığırın başıdır. Hikâyelerinde birçok konuya değinmiş, çocukluk anılarından, tarihten, yanlış ön ve adetlerden söz etmiştir. -------- hikâyesinde kan kardeşliğinin asaletini, -------- hikâyesinde yalancılığın kötülüğünü, --------- hikâyesinde eski okullarımızın iç yüzünü, -------- hikâyesinde eski bir Türk geleneği yanında Koca Ali gibi özü sözü bir bir Türk’ün hakarete dayanamayan yüreğini anlatmıştır. 

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir? 

A) Ant-Kaşağı-Falaka-Diyet 

B) Kaşağı-Forsa-Efruz Bey-Bomba 

C) Falaka-Ant-Beyaz Lale-Pembe İncili Kaftan 

D) Forsa-Kaşağı-Bomba-Diyet 

E) Beyaz Lale-Bomba-Kütük-Başını Vermeyen Şehit 

 

7. Aşağıdaki eserlerden hangisi Milli edebiyat döneminde verilmemiştir?

A) Bahar ve Kelebekler            B) Çalıkuşu

C) Karabibik                            D) Efruz Bey                E) Çağlayanlar

 

8. Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır? 

A) Anadolu Notları, Reşat Nuri’nin müfettiş iken adım adım gezdiği Anadolu’yu, orada gördüklerini, duyduklarını, gelenekleri görenekleri pek derine inmeyen bir gözlemle anlattığı eseridir. 

B) Yakup Kadri, Ulus gazetesinde Kurtuluş Savaşı ile ilgili makaleler yazmıştır. Bu makale- erini daha sonra “Ergenekon” ismiyle bir kitap halinde toplamıştır. 

C) Refik Halit Karay, aruz vezniyle yazdığı şiirlerinde Servet-i Fünun edebiyatının etkisiyle sone, terzarima gibi nazım şekillerini kullanmıştır. 

D) Refik Halit Karay, “Kirpinin Dedikleri” adlı eserinde topladığı siyasal hiciv ve mizah yazılarını Kalem ve Cem mizah dergilerinde “Kirpi” takma adı ile yazmıştır. 

E) Fuat Köprülü, 2 ciltlik Türk Edebiyatı Tarihi adlı eserinde Türk uygarlığının bireysel ve toplumsal yönlerini gözden geçirmiştir.

 

9. Ömer Seyfettin ile ilgili, aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Milli edebiyatın önemli bir hikâyecisidir ve sade dil akımının öncüsü olmuştur. 

B) Ahmet Mithat Efendi ile edebiyatımıza giren küçük realist hikâyenin en başarılı örneklerini vererek A. Mithat geleneğini devam ettirmiştir. 

C) Genç Kalemler’de yazdığı Yeni Lisan adlı makalelerle Türkçenin nasıl sadeleştirilebileceğini belirlemiştir. 

D) Aruz ve hece vezniyle yazdığı az sayıda şiirlerinde milli duyguları güçlendirecek tarihi olayları da anlatmıştır. 

E) Bir perdelik komedi olan Yüksek Ökçeler’i Balkanlarda askerlik yaparken yazmıştır. 

 

10. Halide Edip Adıvar ile ilgili, aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Seviye Talip, Raik’in Annesi ve Handan gibi romanlarında aşk temasını işlemiştir. 

B) İdealize edilmiş bir kadının ülkülerini ve düşünce serüvenlerini Yeni Turan, Mev’ut Hüküm gibi romanlarında anlatmıştır. 

C) İstiklâl Savaşımızı ve Yunan zulümlerini Sinekli Bakkal romanında anlatmıştır. 

D) Edebiyata Halide Salih imzası ile Tanin gazetesinde yayınladığı hikâyelerle girmiştir. 

E) Roman ve hikâyenin yanı sıra Kenan Çobanları ile Maske ve Ruh adlı tiyatroları vardır. 

 

11. Ziya Gökalp ile ilgili, aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Sanatını “Türkçülük, Türk milletini yükseltmek demektir.” ilkesi üzerine kurmuştur. 

B) Fikirlerini halka yaymak için düzyazının yanı sıra nazmı da kullanarak didaktik şiirler, manzum masal ve destanlar yazmıştır. 

C) Şiirlerini Kızıl Elma ve Yeni Hayat adlı eserlerinde toplamıştır. 

D) Türkçülüğün Esasları; Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak gibi eserlerinde Türkçülük çalışmalarına bilimsel bir yöntem kazandırmıştır. 

E) Edebiyat tarihimiz üzerindeki çalışmalarını “Türk Edebiyatı Antolojisi” adlı eserinde yayınlamıştır.

 

CEVAP ANAHTARI

1.B    2.E    3.C    4.D   5.C    6.A    7.C    8.C     9.E     10.C    11.E

 


 

TEST-4

1. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat akımının ilkelerinden biri değildir?

A)    Yapıtlarda; süslü ve sanatlı söyleyişten kaçınılmalıdır.

B)    Yapıtlarda, İstanbul ağzı kullanılmalıdır.

C)    Türkçe karşılıkları olan yabancı sözcük ve tamlamalar kullanılmamalıdır.

D)    Şiirlerde ulusal ölçümüz olan aruz ölçüsü kullanılmalıdır.

E)    Yapıtlarda memleket yaşamına ve sorunlarına yer verilmelidir.

 

2.    1911’de yayımlanan Genç Kalemler dergisinde Ziya Gökalp tarafından imzasız olarak

          I                                  II                                III

yayımlanan “Yeni Lisan” adlı makale Milli Edebiyat’ın başlangıcı olarak kabul edilmiştir.  

                    IV                                    V

Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.                B) II.               C) III.             D) IV.               E) V.

 

3.    Öykülerini deneyimlerine, tarihi olaylara ve halk geleneklerine dayandırmıştır. Öyküleriyle edebiyatımızda Maupassant tarzı hikâyeciliğin en önemli temsilcisidir. "Başını Vermeyen Şehit”, “Pembe İncili Kaftan" öykülerinden bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ömer Seyfettin

B)    Reşat Nuri Güntekin

C)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

D)    Ziya Gökalp

 E)    Mehmet Emin Yurdakul

 

4. I. Anadolu Notları

II.    Zoraki Diplomat

III.    Yaprak Dökümü

IV.    Kendi Gök Kubbemiz

V.    Mor Salkımlı Ev

Yukarıda numaralanmış yapıtlardan hangileri aynı türdedir?

A) I. ve II.       B) I. ve IV.       C) II. ve III.    D) II. ve V.       E) III. ve V.

 

5.    Roman kahramanı Feride hem romantik bir kişilik, hem halkını seven, yüreği hizmet aşkıyla dolu bir öğretmen olarak Anadolu’nun çeşitli köy ve kasabalarında görev yapar. Taşra ile İstanbul, bu idealist öğretmenin kişiliğinde gözler önüne serilir.

Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ateşten Gömlek

B)    Vurun Kahpeye

C)    Çalıkuşu

D)    Hep O Şarkı

E)    Yaprak Dökümü

 

6.    Döneminde, değişik makalelerle dil hakkındaki görüşlerin anlatıldığı Genç Kalemler dergisinin yazar kadrosuna katılmıştır. Turancılık idealinin savunuculuğunu üstlenmiştir. Türkçülük akımını bir sisteme bağlamış ve bu sistemi yapıtlarında işlemiştir. “Kızıl Elma”, "Yeni Hayat” şiirlerinin yer aldığı yapıtlarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Mehmet Âkif Ersoy

B)    Ali Canip Yöntem

C)    Ömer Seyfettin

D)    Ziya Gökalp

E)    Mehmet Emin Yurdakul

 

7. Reşat Nuri Güntekin ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A)    "Yaprak Dökümü” romanında bir ailenin dramını anlatır.

B)    Romanlarında gözlemciliğe dayanan canlı bir üslup vardır

C)    Yapıtlarında yurt gerçeklerini ve toplumsal yaşamı dile getirmiştir.

D)    “Anadolu Notlan”, Anadolu izlenimlerini içeren, günlük türünde yapıtıdır,

E)    “Gözdağı” ve “Balıkesir Muhasebecisi” tiyatro türünde yapıtlarıdır.

 

8. Fecr-i Âti topluluğu dağıldıktan sonra Milli Edebiyatçılar arasında yer almıştır. Yapıtlarında sağlam bir teknik, güçlü bir gözlem, başarılı bir realizm görülür. “Sodom ve Gomore” roman, “Okun Ucundan” mensur şiir, “Vatan Yolunda” anı türünde yapıtlarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Halide Edip Adıvar

B)    Refik Halit Karay

C)    Reşat Nuri Güntekin

D)    Ömer Seyfettin

E)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

9. “Türkçe Şiirler” adlı yapıtındaki şiirlerle, Türk şiirinin kendi kaynaklarına dönmesi gerektiğini ileri sürer. Türk aydınının ve halkının özlediği ulusal ruh ve inancı bir bütün halinde ilk kez ortaya koyarak önemli bir görevi yerine getirmiştir. “Ey Türk Uyan" ve "Ordunun Destanı” yapıtlarından bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ziya Gökalp

B)    Ali Canip Yöntem

C)    Yahya Kemal Beyatlı

D)    Mehmet Âkif Ersoy

E)    Mehmet Emin Yurdakul

 

10. Aşağıdakilerden hangisi türü bakımından ötekilerden farklıdır?

A)    Turana Doğru

B)    Kendi Gök Kubbemiz

C)    Altın Işık

D)    Yeni Turan

E)    Safahat

 

11. Batı edebiyatının anlatım özellikleriyle Divan şiirinin biçim özelliklerini birleştirmiş, yeni bir söyleyiş oluşturmaya çalışmıştır. Şiirlerinde aşk, sonsuzluk, ölüm, kahramanlık, İstanbul sevgisi, özlem gibi temaları lirik bir hava içinde dile getirmiştir. "Ok” adlı şiiri dışında bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Âkif Ersoy

B) Ahmet Hamdi Tanpınar

C) Yahya Kemal Beyatlı

D) Cenap Şahabettin

E) Ahmet Haşim

 

12. Aşağıdakilerin hangisinde aynı sanatçıya ait yapıtlar bir arada verilmemiştir?

A)    Aziz İstanbul - Eğil Dağlar

B)    Okun Ucundan - Hüküm Gecesi

C)    Memleket Hikâyeleri - Sürgün

D)    Beyaz Lale - Efruz Bey

E)    Ateşten Gömlek - Kiralık Konak

 

Cevap Anahtarı

1-D   2-C   3-A   4-D   5-C   6-D   7-D   8-E   9-E   10-D   11-C   12-E

 


 

TEST-5

 

1. Anadolu kasabaları yapıtlarının değişmez parçasıdır. Yapıtlarında Anadolu insanının yaşamını realist bir gözle anlatmış, Türkçeyi bütün zenginliği ve inceliğiyle kullanmıştır. Asıl ününü "Çalıkuşu” adlı romanıyla kazanmıştır. Bu romanın merkezine, Anadolu'da yaşamayı seçen idealist, aydın Türk kadınını yerleştirmiştir. “Akşam Güneşi”, “Dudaktan Kalbe”, “Yeşil Gece” romanlarından bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ömer Seyfettin

B)    Refik Halit Karay

C)    Halide Edip Adıvar

D)    Reşat Nuri Güntekin

E)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

2. Yapyaşayan Türkçeden 

Türkçeyi incitmeden 

İstanbul’un Türkçesi

Zevkin olsun yeniden

Bu dizeler aşağıdaki sanatçılardan hangisinin dil anlayışını yansıtmamaktadır?

A)    Ömer Seyfettin

B)    Ziya Gökalp

C)    Mehmet Emin Yurdakul

D)    Ali Canip Yöntem

E)    Tevfik Fikret

 

3.    Yazın yaşamına, çeşitli gazetelerdeki yazıları ve fıkralarıyla başlamış, siyasal mizah yazılarını “Kirpinin Dedikleri” adlı yapıtında toplamıştır. Konuşma dilini ve İstanbul Türkçesini kullanışındaki akıcılık, kıvraklık ve sürükleyicilik onun asıl kalıcı yanını oluşturur. "Bugünün Saraylısı”, “Kadınlar Tekkesi”, “Çete” yapıtlarından bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ömer Seyfettin

B)    Refik Halit Karay

C)    Peyami Safa

D)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

E)    Halide Edip Adıvar

 

4.    Halide Edip Adıvar, ........ ve ............ adlı romanlarında Milli Mücadele yıllarını anlatmıştır.

Bu parçada boş bırakılan yere, sırasıyla, aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?

A)    Vurun Kahpeye - Ateşten Gömlek

B)    Yeni Turan - Sinekli Bakkal

C)    Türk’ün Ateşle İmtihanı - Yaban

D)    Sinekli Bakkal - Kiralık Konak

E)    Sürgün - Vurun Kahpeye

 

5. Yakup Kadri, romantik bir anlayışla öykü ve romanlar yazmıştır. Süslü, ağdalı bir dille kaleme

             I              II

aldığı mensur şiirlerini de “Erenlerin Bağından” ve “Okun Ucundan” adlı yapıtlarında toplamıştır.

                III                               IV                                V

Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) I.                B) II.               C) III.             D) IV.               E) V.

 

6.    .........., ............. romanı edebiyatımızda Kurtuluş Savaşı üzerine yazılan yapıtlardan biridir. Romanda, İzmir’in işgali sırasında kocası ve çocuğu öldürülen Ayşe, İstanbul’a akrabası Peyami'nin yanına gelir. Binbaşı İhsan da onlara katılır ve Anadolu'ya geçerler. Amaçları Kuvayı Milliye'ye hizmet etmektir. Bu arada hem Peyami hem de Binbaşı İhsan Ayşe’ye âşık olur.

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?

A)    Yakup Kadri’nin - Sodom ve Gomore

B)    Reşat Nuri’nin - Akşam Güneşi

C)    Halide Edip’in - Ateşten Gömlek

D)    Refik Halit’in - Bugünün Saraylısı

E)    Ömer Seyfettin’in - Efruz Bey

 

7. “Sinekli Bakkal” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A)    "Soytarı ile Kızı” adıyla ilk kez İngilizce olarak Londra’da yayımlanmıştır.

B)    Rabia, Tevfik, Peregrini ve Vehbi Dede kahramanlardan bazılarıdır.

C)    Halide Edip Adıvar tarafından yazılmıştır.

D)    II. Abdülhamit dönemi İstanbul’daki sosyal yaşam anlatılmaktadır.

E)    Tiyatro türünde kaleme alınmış bir yapıttır.

 

 

 

8. Milli Mücadele’nin başladığı yıllarda yazdığı öykülerde, o dönemin siyasal ve sosyal olaylarını işlemiştir. Öykü ve romanlarının yanı sıra tiyatro, anı ve fıkra türünde de yapıtlar vermiş, bu yapıtlarında yer yer mizahi bir anlatım kullanmıştır. “Memleket Hikâyeleri” adlı yapıtıyla Anadolu’nun sesini ve ruhunu yansıtmaya çalışmış, Anadolu’yu öykücülüğümüzün sınırlarına katmıştır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Ömer Seyfettin

B)    Ahmet Rasim

C)    Refik Halit Karay

D)    Memduh Şevket Esendal

E)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

9. Düşman askerleri her yeri yakıp yıkarlar. Ahmet Celal ile Emine düşmandan kaçarken yaralanır ve tekrar kaçmaya çalışırlar. Fakat Emine’nin yarası ağır olduğundan kaçacak durumda değildir. Celal, anı defterini Emine’nin eline bırakarak uzaklaşır.

Bu parçada sözü edilen yapıt ve yazarı aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?

A)    Sürgün - Refik Halit Karay

B)    Ateşten Gömlek - Halide Edip

C)    Vurun Kahpeye - Halide Edip

D)    Yaban - Yakup Kadri

E)    Kiralık Konak - Yakup Kadri

 

10.        I. Halide Edip - Mürebbiye

II.    Yakup Kadri - Okun Ucundan

III.    Reşat Nuri - Anadolu Notları

IV.    Refik Halit Karay - Çalıkuşu

V.    Ömer Seyfettin - Yalnız Efe

Yukarıda numaralanmış sanatçı-yapıt eşleştirmelerinden hangileri yanlıştır?

A) I. ve II.                   B) I. ve IV.

C) II. ve III.                D) II. ve V.                   E) III. ve V.

 

11. Manzum öyküleri, realist çizgilerle oluşturulmuş birer yerli tablo görünümündedir. Genellikle konuşma havası içinde, yer yer diyaloglarla kurduğu bu şiirlerde, Türkçeyi aruz ölçüsü kalıpları içinde büyük bir başarıyla kullanmıştır. Şiirlerinde dini lirizm önemli bir yer tutar.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Tevfik Fikret

B) Yahya Kemal Beyatlı

C) Mehmet Âkif Ersoy

D) Necip Fazıl Kısakürek

E) Mehmet Emin Yurdakul

 

12. Edebiyatımızı destanlar çağından günümüze uzayıp gelen bir bütün olarak ele almıştır. “Türk Edebiyatı Tarihi”, "Divan Edebiyatı Antolojisi” yapıtlarından bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Fuat Köprülü

B)    Yakup Kadri Karaosmanoğlu

C)    Refik Halit Karay

D)    Falih Rıfkı Atay

E)    Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

CEVAP ANAHTARI

 

1-D   2-E   3-B    4-A    5-B    6-C   7-E    8-C    9-D    10-B   11-C    12-A

 

 


 

UYGULAMA:1

 

A) Aşağıda Milli Edebiyat akımına ilişkin yargılar verilmiştir. Bunlardan doğru olanların sonuna (D), yanlış olanların sonuna (Y) koyunuz.

1.    Milli Edebiyat akımının kökleri, Tanzimat dönemine kadar götürülebilir ( ).

2.    Milli Edebiyat akımı sanatçıları aruz ölçüsünden ve Divan şiirinden geniş ölçüde yararlanmışlardır ( ).

3.    Milli Edebiyat akımının en etkili yayın organı Genç Kalemler dergisi olmuştur ( ).

4.    Milli Edebiyat’ın dil anlayışı “Yeni Lisan” makalesinde açıklanmıştır ( ).

5.    Milli Edebiyat akımı sanatçıları yazı dilini konuşma dilinden ayırmak istemişlerdir ( ).

6.    Ziya Gökalp, “Türkçülüğün Esasları” adlı eseriyle Milli edebiyat akımının düşünsel temellerini atmıştır ( ).

7.    Milli Edebiyat’ın öyküdeki ilk önemli temsilcisi Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır ( ).

8.    “Sade dil, heceyle şiir yazma, halk şiirinden yararlanma” Milli Edebiyat sanatçılarının önemli ilkeleridir ( ).

9.    Milli Edebiyatçılar Türkçeye girmiş yabancı sözcüklerin tümünü dilden atmaya çalışmışlardır ( ).

10.    Milli Edebiyat dönemi şiirine romantik bir söyleyiş egemen olmuş, toplumsal sorunlara fazlaca yer verilmemiştir ( ).

 

B)Aşağıdaki cümlelerde boş yerleri uygun sözlerle tamamlayınız.

1. Ömer Seyfettin, öykülerini................. tarzıyla yazmıştır.

2. Orhan Seyfi, Faruk Nafiz, Halit Fahri, Enis Behiç ve Yusuf Ziya .................... topluluğunu oluşturmuşlardır.

3. Yakup Kadri, Refik Halit edebiyata............... topluluğunda başlamış, sonradan Milli Edebiyat’a katılmışlardır.

4. Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık................’in eserleridir.

5. ...................... eserlerinde Tanzimat dönemiyle Atatürk Türkiyesi arasındaki dönem ve kuşakların geçirdikleri sosyal değişim ve bunalımları anlatmıştır.

 

C)    Aşağıdaki cümlelerde geçen boş yerleri uygun eser adlarıyla doldurunuz.

1. Halide Edip, .......................... adlı romanını önce İngilizce olarak yazmış ve “Soytarının Kızı” (The Clown and His Daughter) adıyla yayımlamıştır.

2. Yakup Kadri, ................... adlı romanında üç neslin (Tanzimat, Meşrutiyet, Cumhuriyet) çatışmasını anlatır.

3. Reşat Nuri,.................romanında idealist bir öğretmenin Anadolu’daki mücadelesine yer verir.

4. Halide Edip, Milli Mücadele dönemiyle ilgili anılarını......................adlı    eserinde toplamıştır.

5. Yakup Kadri, ....................’da tekkelerin yozlaşmasını, ...................’de    Mütareke dönemi İstanbul’un    ahlâk    bozukluklarını,.................’da Kurtuluş Savaşı yıllarındaki bir Anadolu köyünü anlatır.

6. Refik Halit, Türk öykücülüğünü Anadolu’ya yöneltmiş; edebiyatımıza................,............., .........................gibi eserler kazandırmıştır.

7. Halide Edip, ......................’da II. Abdülhamit dönemini,....................’de Anadolu’ya öğretmenlik yapmaya giden bir genç kızın (Aliye) düşman işbirlikçileri tarafından linç edilişini, ....................’te Kurtuluş Savaşı yıllarını anlatır.

8. Mehmet Akif, bütün şiirlerini ....................... adlı kitapta toplamıştır.

9. Milli Edebiyat’a katılmayan Yahya Kemal’in şiirleri .................... ............................ adlı kitaplarda bir araya getirilmiştir.

10. Yakup Kadri’nin...................ve.....................adlı eserleri mensur şiir türündedir.

 

D)    Aşağıdaki eser - sanatçı eşleştirmelerinden doğru olanları (D), yanlış olanları (Y) ile gösteriniz.

1.    Zoraki Diplomat - Yakup Kadri ( ).

2.    Hüküm Gecesi - Halide Edip ( ).

3.    Bugünün Saraylısı - Reşat Nuri ( ).

4.    Çoban Çeşmesi - Refik Halit ( ).

5.    Türk Sazı - Mehmet Emin ( ).

6.    Bir ömür Böyle Geçti - Faruk Nafiz ( ).

7.    Yeni Turan - Ziya Gökalp ( ).

8.    Yaprak Dökümü - Reşat Nuri ( ).

9.    Handan - Halide Edip ( ).

10.    Panorama - Refik Halit ( ).

 

 

E) Aşağıdaki eserlerin edebiyat türünü ve yazarlarını yazınız.

1. Tatarcık

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

2. Kirpinin Dedikleri

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

3. Hep O Şarkı

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

4. Han Duvarları

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

5. Ordunun Destanı

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

6. Handan

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

7. Anadolu Notları

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

8. Kadınlar Tekkesi

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

9. Mor Salkımlı Ev

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

10. Eski Şiirin Rüzgârıyla

Türü            Yazarı

……………..            ……………………

 

F) Aşağıda Kurtuluş Savaşı yıllarını anlatan eserler verilmiştir. Bunların yazarlarını belirtiniz.

1.    Yaban:........................................................

2.    Ateşten Gömlek:........................................

3.    Yorgun Savaşçı:.........................................

4.    Küçük Ağa :................................................

5.    Vurun Kahpeye :.........................................

 

 

 


 

UYGULAMA : 1 / CEVAPLAR

 

A)

1. (D)    6. (D)

2. (Y)    7. (Y)

3. (D)    8. (D)

4. (D)    9. (Y)

5. (Y)    10. (D)

 

B)Verilen cümlelerdeki boşluklara aşağıdaki sözler getirilmelidir:

1.    Maupassant

2.    Beş Hececiler

3.    Fecr-i Âti

4. Ziya Gökalp

5. Yakup Kadri

 

C)Verilen cümlelerde boşluklara aşağıdaki eser adları getirilmelidir.

1.    Sinekti Bakkal

2.    Kiralık Konak

3.    Çalıkuşu

4.    Türk’ün Ateşle İmtihanı

5.    Nur Baba - Sodom ve Gomore - Yaban

6.    Gurbet Hikâyeleri - Memleket Hikâyeleri - Sürgün

7.    Sinekti Bakkal - Vurun Kahpeye - Ateşten Gömlek

8.    Safahat

9.    Kendi Gök Kubbemiz - Eski Şiirin Rüzgârıyla

10.    Erenlerin Bağından - Okun Ucundan

 

D)

1. (D) 6. (D)

2. (Y) 7. (Y)

3. (Y) 8. (D)

4. (Y) 9. (D)

5. (D) 10. (Y)

 

E)

1.

Roman

- Halide Edip Adıvar

2.

öykü

- Refik Halit Karay

3.

Anı

- Yakup Kadri Karaosmanoğlu

4.

Şiir

- Faruk Nafiz Çamlıbel

5.

Şiir

- Mehmet Emin Yurdakul

6.

Roman

- Halide Edip Adıvar

7.

Gezi

- Reşat Nuri Güntekin

8.

Roman

- Refik Halit Karay

9.

Anı

- Halide Edip Adıvar

10.

Şiir

- Yahya Kemal Beyatlı

 

F)

1. Yakup Kadri Karaosmanoğlu

2. Halide Edip Adıvar

3. Kemal Tahir

4. Tarık Buğra

 

5. Halide Edip Adıvar

 


 

UYGULAMA:2

 

A).Aşağıdaki yargıların doğru ya da yanlış olduğunu ayraç içine D/Y koyarak belirtiniz.

1.    Mehmet Emin Yurdakul, dörtlük geleneğinin dışına çıkarak üçer, altışar, sekizer dizeden kurulu şiirler yazmıştır. ( )

2.    Fuat Köprülü, Türk edebiyatı ve Türk tarihi alanında araştırmalar yapmıştır. ( )

3.    Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Fecr-i Âti topluluğunda bulunduğu yıllarda toplumsal sanat anlayışını benimsemiştir. ( )

4.    Refik Halit Karay, “Kirpi” takma adıyla siyasal mizah yazıları yayımlamış, bunları "Kirpinin Dedikleri” adlı yapıtında toplamıştır. ( )

5.    Ömer Seyfettin, öykülerini daha çok, çocukluk anılarına, tarihsel olaylara ve halk geleneklerine dayandırmıştır. ( )

6.    Halide Edip Adıvar, “Çalıkuşu” romanının merkezine, Anadolu’da yaşamayı seçen idealist, aydın Türk kadınını yerleştirmiştir. ( )

7.    Halide Edip Adıvar’ın ilk romanlarının kahramanları, genellikle Batılı bir anlayışla idealize edilmiş, güçlü ve kültürlü kadınlardır. ( )

8.    Reşat Nuri Güntekin, “Kiralık Konak” romanında, Tanzimat’la başlayan Batılılaşmanın toplumumuzdaki etkisini ve üç kuşak arasındaki çatışmayı dile getirmiştir. ( )

9.    Mehmet Emin Yurdakul, “Erenlerin Bağından” ve “Okun Ucundan” adlı yapıtlarında mensur şiirlerini bir araya getirmiştir. ( )

10.    Ahmet Hikmet Müftüoğlu, ününü bir tarihi roman olan “Gönül Hanım”la kazanmıştır. ( )

 

B) Aşağıdaki kahramanların ait oldukları yapıtları boş bırakılan yerlere yazınız

Naim Efendi    :....................................................

Hakkı Celis    :....................................................

Ahmet Celal    :....................................................

Feride    :....................................................

Ferhunde    :....................................................

Binbaşı İhsan    :....................................................

Ayşe    :....................................................

Rabia    :....................................................

Peregrini    :....................................................

Ali Rıza Bey    :....................................................

Hayrullah Bey :....................................................

Kâmuran    :....................................................

 

C) Aşağıdaki yapıtların yazarlarını boş bırakılan yerlere yazınız.

Okun Ucundan :....................................................

Maske ve Ruh :......................

Yeşil Gece :....................................................

Sürgün    :....................................................

Yalnız Efe    :....................................................

Sinekli Bakkal :....................................................

Altın Işık    :....................................................

Ordunun Destanı:....................................................

Safahat    :....................................................

Aziz İstanbul :....................................................

Yüksek Ökçeler :....................................................

Mor Salkımlı Ev :....................................................

Zoraki Diplomat :....................................................

Geçtiğim Yol :....................................................

Günebakan :....................................................