Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

SERVETİ FÜNUN VE FECR-İ ATİ EDEBİYATI

TEST 1

1.Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret ile Mehmet Akif’ in ortak özelliğidir? 
A) Şiirlerinde ortak konuları işleme 
B) Şiiri düzyazıya yaklaştırma 
C) Aynı edebi topluluk içinde yer alma 
D) Bütün şiirlerde sade bir dil kullanma 
E) Batı edebiyatından alınan nazım şekillerini kullanma 

2. Cenap Şehabettin ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez
A) Şiir alanında 11km Muallim Naci yolunda gazeller, Abdülhak Hamit yolunda manzumeler yazmış sonraları ise Parnasyenlerin, özellikle Sembolistlerin etkisine kapılmıştır. 
B) Makaleler, sohbetler, piyesler, özdeyişler yazan sanatçı gezi yazısı türünde eser vermemiştir. 
C) Eleştirici, alaylı bir anlatımla yazdığı makalelerini Evrak-ı Eyyam adlı eserinde toplamıştır. 
D) Şiirlerinde daima aruzu kullanmış, heceyi parmak hesabı olarak görüp küçümsemiştir. 
E) Sanat için sanat görüşünü benimseyen sanatçı Arapça, Farsça’dan yeni kelimeler alarak yabancı kelimelerle yeni tamlamalar kurmuş; aşk ve tabiat konularını işlemiştir. 

3. Servet-i Fünun roman ve öykücülerinden biri olarak ün kazanan sanatçı özellikle 1908den sonra siyasi yazılarıyla dikkat çekti. Servet-i Fünun dönemindeyken yazdığı bir makaleden dolayı derginin kapanmasına ve Servet-i Fünun edebiyatının bitmesine neden oldu. Zaman zaman gözleme dayalı roman, öykü, fıkra ve mensur şiirler yazdı. Yapıtlarında süslü bir üslup görülür. Hayal İçinde, Nadide adlı romanları en tanınmış yapıtlarıdır. 
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Halit Ziya Uşaklıgil 
B) Süleyman Nazif 
C) Hüseyin Cahit Yalçın 
D) Mehmet Rauf 
E) Rıza Tevfik Bölükbaşı

 

4.Edebiyatımızın Batılılaşmasında önemli rol oynayan bu sanatçı topluluğu şiir, roman, öykü, anı, eleştiri gibi türlerde değerli yapıtlar verdi, Sanat için sanat ilkesiyle realizm ve parnasizmi uygulamaya çalıştılar. Beş yıl gibi kısa bir sürede edebiyatımıza birçok yenilik getirdiler. Nazım şekillerini yenileştirerek çoğunlukla kişisel konularda şiirler yazdılar. 
Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Tanzimat edebiyatı             B) Fecr-i Ati    

C) Yeni Lisancılar                     D) Edebiyat-ı Cedide                           E) Yedi Meşaleciler 

5. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Hac Yolunda ve Suriye Mektupları Cenap Şehabettin’in gezi türündeki iki yapıtıdır. 
B) Halit Ziya Uşaklıgil anılarını Kırk Yıl, Saray ve Ötesi adlı yapıtlarında toplamıştır. 
C) Tevfik Fikret; Hasta Çocuk, Ramazan Sadakası gibi şiirlerinde toplumsal konulara değinmiştir. 
D) Siyah İnciler, Mehmet Rauf’un mensur şiirlerini topladığı bir yapıtıdır. 
E) Hüseyin Cahit Yalçın’ın Edebiyat ve Hukuk adlı romanında realizmin izleri görülür. 

6. Edebiyat-ı Cedide’nin hem şiir, hem de düzyazı alanında eser veren en önemli sanatçılarından biridir. Sanat için sanat ilkesine bağlı olarak yalnızca kişisel konularda şiirler yazmıştır. Şiirlerinde aşk, doğa ve ahenge önem verdiği gibi, duygu ve hayallerini anlatırken seçkin kelimelere ve o güne dek görülmemiş yeni tamlamalara yer vermiştir. Şiirlerindeki karamsar duyguların müziği halinde olan iç ahenk onda sembolizmin etkileri olduğunu gösterir. 
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Tevfik Fikret B) Muallim Naci C) Mehmet Rauf D) Ahmet Haşim E) Cenap Şehabettin

 

7. Romanlarının konularını genellikle aydınlar çevresinden seçen sanatçı; Bir Muhtıranın Son Yaprakları gibi küçük öykülerinde halk tabakalarına inmiş, sade ve doğal bir dil kullanmıştır. Ancak yapıtlarının hepsine şiirli bir hava katmasını, sağlam bir yapı kurmasını bilmiştir. Roman ve öykülerinden başka anı, makale, tiyatro ve mensur şiirleri de vardır. Bazı yazılarını ise “Sanata Dair” adlı yapıtında toplamıştır. 
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Rauf

B) Halit Ziya Uşaklıgil 
C) Hüseyin Cahit Yalçın 
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar 
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

8. Romanda yenilik taraflısı Ahmet Cemil ile, eski edebiyat taraflısı Raci karşı karşıya getirilmekte; İstanbul’daki basın çevresi belli başlı özellikleriyle, çekişmeleriyle tanıtılmaktadır. Bu yönüyle roman Servet-i Fünun döneminde görülen eski - yeni çatışmasını yansıtır. Yazar, roman kahramanı Ahmet Cemil’le ilgili olayları, kişileri ve davranışları çevresinden yararlanarak ortaya koyduğu için gözleme önem vermiştir. 
Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Eylül                       B) Mal ve Siyah                      

C) Aşk-ı Memnu           D) Mürebbiye              E) Hayal içinde 

9. Cenap Şehabettin ve Tevfik Fikret ile ilgili aşağıdaki karşılaştırmalardan hangisi yanlıştır? 
A) Her ikisinin de şiirlerinde parnasizmin etkisi görülür. 
B) Her ikisi de aynı edebiyat topluluğu içinde yer almıştır. 
C) Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmışlardır. 
D) Tevfik Fikret bazı şiirlerini hece ölçüsüyle yazmış, Cenap Şehabettin heceyi hiç kullanmamıştır. 
E) Her ikisi de Edebiyat-ı Cedide topluluğunun dağılmasından sonra toplumsal konulara yönelmiştir.

 

10. (I) Edebiyat-ı Cedide şairleri, şiirlerinde sanat için sanat ilkesine bağlı olarak parnasizm ve sembolizmin etkisindedir. (II) Bu dönemde Tanzimat’ın birinci döneminde başlayan dilde sadeleşme çabaları gittikçe gücünü kaybetmiştir. (III) Şiirde Batı edebiyatı nazım şekillerinden olan sone ve terzarima gibi yeni nazım şekilleri kullanılmıştır. (IV) Edebiyat-ı Cedideciler toplumu eğitmede bir araç olarak gördükleri tiyatroya büyük önem vermişler ve bu türü geliştirip yaygınlaştırmışlardır. (V) Nazım birimi olarak beyit kullanılmıştır. 
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır? 
A) I         B) II                 C) III                D) IV              E) V

11. Aruz ölçüsüyle, aşk ve tabiat temalarını işleyen, sembolizm akımına bağlı şiirler yazdı. Şiirlerinde hayale ve müziğe büyük değer verdiği görülmektedir. Dış dünyaya ait gözlemlerini bir prizmadan geçirerek, değiştirip süsleyerek yansıttı şiirlerine güçlü bir şair olduğu kadar özlü bir fıkra yazarı idi aynı zamanda. Şiirlerinde görülen yabancı sözcük ve tamlamalara Bize Göre, Frankfurt Seyahatnamesi gibi düzyazılarında rastlanmaz. 
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Ahmet Haşim B) Tevfik Fikret C) Mehmet Akif D) Hüseyin Cahit E) Cenap Şehabettin 

12. Bu roman; edebiyat tarihimizdeki ilk psikolojik roman olma özelliğini taşır. Yalın bir konu içerisinde gelişir. Kişi kadrosu çok dardır. Süreyya, Suat ve Necip arasındaki ilişkiler, roman boyunca bu kişilerin ruhsal durumlarıyla birlikte yansıtılır. Eserin sonunda o dönemin romanlarında moda olan trajik bir ölüm sahnesi betimlenmiştir. 
Yukarıda sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?

A) Aşk-ı Memnu 

C) Son Yıldız

E) Mai ve Siyah

B) Eylül

D) Mürebbiye

 

CEVAP ANAHTARI:

1.B   2.B   3.C    4.D   5.C    6.E    7.B    8.B    9.E    10.D   11.A    12.B


 

TEST 2

 

1. Tevfik Fikret’le ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? 

A) Parnasizm akımının etkisinde şiirler yazmıştır. 

B) Şiiri düzyazıya yaklaştırmıştır. 

C) 1901’den sonra toplumsal içerikli şiirler yazmıştır. 

D) Çocuklar için yazdığı şiirlerini” Şermin” adlı kitapta toplamıştır. 

E) Şiirlerinde hece ölçüsünü hiç kullanmamıştır. 

 

2. 1901’de ---- adlı sanatçımızın “Edebiyat ve Hukuk” adlı yazısının yayımlanması sonucunda Servet-i Fünun dergisi kapatılınca edebiyatta Batılılışmayı amaçlayan topluluk da dağılmış oldu. 1909’da aynı yolu izleyen ---- topluluğu ortaya çıktıysa da kısa bir süre sonra bu topluluk da dağılmıştır. 

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? 

A) Mehmet Rauf - Edebiyat-ı Cedide 

B) Tevfik Fikret - Fecr-i Ati 

C) Halit Ziya Uşaklıgil - Edebiyat-ı Cedide 

D) Hüseyin Rahmi Gürpınar - Fecr-i Ati 

E) Hüseyin Cahit Yalçın - Fecr-i Ati 

 

3. Güçlü tekniği ve yarattığı roman diliyle yalnız Servet-i Fünun döneminin değil, bütün Türk edebiyatının en kuvvetli romancısı sayılan sanatçı Fransız realist ve natüralistlerinin etkisinde yazdığı realist - psikolojik romanlarıyla ün kazandı. Öykü ve romanlarını yazarken çevresinde gördüğü olaylardan ve kişilerden yararlanmış, betimlemelerle kişilerin ruhsal durumlarını yansıtmıştır. Dilde sadeleşme hareketleri gerçekleştikten sonra çoğu romanını kendisi sadeleştirmiştir. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 

A) Halit Ziya Uşaklıgil 

B) Refik Halit Karay 

C) Hüseyin Cahit Yalçın 

D) Recaizade Mahmut Ekrem 

E) Mehmet Rauf

 

4 Aşağıdakilerden hangisinde Servet-i Fünun sanatçıları tarafından yazılan yapıtlar birlikte verilmiştir? 

A) Araba Sevdası - Mal ve Siyah - Eylül 

3) Sergüzeşt - Hayal İçinde - Siyah İnciler 

C) Genç Kız Kalbi - Hayal İçinde - İntibah 

D) Takdir-i Elhan - Nadide - Eylül 

E) Şermin - Aşk-t Memnu - Eylül 

 

5. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçıları için söylenemez? 

A) Düzyazıda realizmin, şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisindedir. 

B) Realist ve psikolojik roman ve öyküler yazdılar. 

C) Dilde sadeleşme akımına uyarak halkın konuştuğu Türkçeyi kullandılar. 

D) Sone, terzarima gibi yeni nazım şekilleri kullandılar. 

E) Şiirde çoğunlukla kişisel konuları işlediler 

 

6. Bugün açız yine evlatlarım, diyordu peder

Bugün açız yine; lakin yarın ümit ederim

Sular biraz daha sakinleşir... Ne çare, kader 

Bir manzum hikâye sayabileceğimiz “ Balıkçı” şiirinde Tevfik Fikret açlık ve yoksulluk içinde kıvranan bir balıkçı ailesinin yaşamını anlatıyor. 

Bu durum Servet-i Fünuncularla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ters düşmektedir? 

A) Şiirde Arapça, Farsça tamlamalarla yüklü ağır bir dil kullanmışlar ve bireysel konuları işlemişlerdir. 

B) Serbest müstezat ve sone, terza - rima gibi nazım şekillerini kullandılar. 

C) Şiirde iç ahenge ve musikiye önem verdiler. 

D) Şiirde Parnasizm ve Sembolizm akımlarından etkilendiler. 

E) Kimi şiirlerinde betimlemeler yaparak konuyu daha canlı biçimde anlattılar

 

7. Öykü ve roman türlerinde “toplum için sanat” ilkesine bağlı yapıtlar verdi. Çocukluğunda annesi ve teyzesiyle hanımların toplantılarında bulunan ve onların konuşmalarını yakından izleyen sanatçı, çoğu yapıtında bu çocukluk gözlemlerinden yararlanmıştır. İstanbul halkının toplumsal ve töresel yönlerini, inanışlarını; bütün incelikleriyle dilini alaysı bir biçimde vermiştir. Kimi yapıtlarında düşüncenin derinlik kazanıp ağırlaştığı görülür. Romanda natüralizmin prensiplerine bağlı kalmaya özenen sanatçımız, sokağı romana aktarabilen birkaç sanatçımızdan biridir. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Cenap Şehabettin

B) Recaizade Mahmut Ekrem

C) Hüseyin Rahmi Gürpınar

D) Halit Ziya Uşaklıgil

E) Hüseyin Cahit Yalçın

 

8. Aşağıdaki eser - sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? 

A) Rübab-ı Şikeste - Tevfik Fikret 

B) Göl Saatleri - Cenap Şehabettin 

C) Aziz İstanbul - Yahya Kemal 

D) Kavgalarım - Hüseyin Cahit Yalçın 

E) Şıpsevdi - Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

9. Şiirlerinde hem Parnasizm’in hem Sembolizm’in etkileri görülür. Sembolizm’in musikisi, sözcüklerin ahengine verdiği değer, Parnasizm’in sözcüklerle tablo çizme sanatı onun şiirlerinde de hissedilebilir. Serbest müstezat nazım şeklini ilk ve en iyi kullanan odur. Eski dil mantığını hiçe sayan, tamamıyla Batılı bir söyleyişle yazması şiddetli eleştirilere uğramıştır. Nesir dili, şiir dilinden daha sadedir. Ayrıca beğendiği vecizeleri Tiryaki Sözler adıyla derlemiştir. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Cenap Şehabettin 

B) Abdülhak Hamit Tarhan 

C) Halit Ziya Uşaklıgil 

D) Mehmet Rauf 

E) Ahmet Haşim

 

10. Servet-i Fünun edebiyatı ile Tanzimat edebiyatının ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir? 

A) Batıdan alınan yeni nazım şekillerinin kullanılması.

B) Tiyatronun bir eğitim kurumu olarak görülmesi ve tiyatro eseri yazmaya özel önem verilmesi.

C) Dilde sadeleşmenin ilke olarak benimsenmesi ve özellikle düzyazıda sade bir dil kullanılması.

D) Şiirin, fikirleri yaymakta bir araç olarak görülmesi, faydacılığın ön plana alınması.

E) Düzyazıya önem verilmesi, özellikle roman ve hikâye türüne özel ilgi gösterilmesi.

 

11. Daha çok İstanbul’un fakir semtlerinin hayatını, yoksulluklarını, ıstıraplarını tam bir doğrulukla canlandıran şiirlerinde kuvvetli bir realizm vardır. Ihama dayanmayan şairin en büyük dayanağı, kendi gözlemleridir. Türk şiirine gerçek realizmi o getirmiştir. Onun kuvvetli gözlemciliğine, büyük bir betimleme ve hikâye etme yeteneği ve konuşma dilinin bütün canlılığını taşıyan bir üslubu eklemek gerekir. Şiirlerinde dikkatli bir işçilik ve sağlam bir kompozisyon göze çarpar. Vezin olarak daima aruzu tercih etmiştir. 

Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinde söz edilmektedir? 

A) Tevfik Fikret          B) Mehmet Akif 

C) Namık Kemal           D) Rıza Tevfik             E)Hüseyin Rahmi

 

12. Tevfik Fikret ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Servet-i Fünun döneminde yazdığı şiirleri kişisel ve sanatlıdır, bu dönemden sonraki şiirlerinde ise aşırı toplumcu bir şiir anlayışına dönmüştür. 

B) Şiirlerinde ölçü, kafiye gibi ses unsurlarıyla oluşturulmuş bir musiki sezilir. 

C) Şiiri düzyazıya yaklaştırmış, birkaç dize süren cümlelerden oluşan şiirler yazmıştır. 

D) Şiirlerinde aruzu kusursuz bir biçimde uygulamış, çocuklar için yazdığı Şermin adlı şiir kitabındaki şiirlerini heceyle yazmıştır. 

E) Devletin birçok kademesinde memurluk yaptığından, devletin aksayan yönlerini görmüş ve şiirlerinde bunları işlemiştir.

 

CEVAP ANAHTARI:

1.E      2.E   3.A    4.E   5.C   6.A   7.C    8.B    9.A    10.E   11.B   12.E

 


TEST 3

1.Hüseyin Rahmi’nin romanları töre romanıdır. Büyük konak ve yalılarda yaşayan insanlardan en kenar mahallelerde yaşayan yoksul halka kadar, İstanbul’un her katından insanlar onun eserlerinde kendi çevreleri, kılıkları, görenek ve gelenekleri, inançları, dilleri ve her türlü özellikleriyle yaşamaktadır. Örneğin -------- romanında körü körüne Doğu ile Batıya bağlananları eleştirir. Romandaki Meftun Bey Paris’te eğitim görmüş, alafrangalık budalası, züppe bir tiptir.------- romanında ise yabancı öğretmenlerin eğitim ve öğretimine bırakılan çocuklarımızın düşebileceği kötü durumları belirtir. Anjel isimli bir Fransız kadının köşkteki erkekleri baştan çıkarışı işlenir romanda. 

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdaki romanlardan hangileri getirilmelidir? 

A) Gulyabani - Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç 

B) Hakka Sığındık - Mürebbiye 

C) Şıpsevdi - Gulyabani 

D) Nimetşinas - Şıpsevdi 

E) Şıpsevdi - Mürebbiye

 

2. Hiçbir edebi topluluğa katılmayan sanatçının, Realizm’e büyük değer vermesine rağmen öncelikle doğa ve mekân betimlemelerinde sık sık öznelliğe düşmesi de gözden kaçmaz. Bu çelişme ve düzensizlik, dil ve üslupta da açıktır. Konuşmalarda çok realist olan ve çeşitli yazılarında fırsat düştükçe konuşma dilinin doğallığını şiddetle koruyan romancı, betimlemelerinde ve olayı hikâye edişlerinde tamamıyla Osmanlıcaya kayar. Olayın akışını kesip bilgi vermesi romanlarını kusurlu hale getirir. Olayları İstanbul’da geçen romanları, gerçek değerlerini, daha çok, yazıldıkları devrin sosyal yapısını bütün canlılığıyla verebilmiş olmalarına borçludur. 

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hüseyin Rahmi

C) Halit Ziya

B) Nabizade Nazım 

D) Mehmet Rauf

E) Recaizade Mahmut Ekrem

 

3. Servet-i Fünun edebiyatıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Parnasizm’in etkisiyle şiirde biçim mükemmelliğine değer verilmiş, sanat için sanat görüşüyle şiir, ideolojik bir anlatım yolu olmaktan çıkarılmıştır. 

B) Realizm’in etkisi altındaki Servet-i Fünun romanında olaylar hep İstanbul’da geçer. 

C) Gerek dil anlayışları, gerek istedikleri sanatın icra edilebileceği bir tiyatro göremeyişleri onları bu dalda eser vermekten uzak tutmuştur. 

D) Aruzu şiirin vazgeçilmez bir unsuru olarak görmüşler, Divan edebiyatı nazım şekillerini yeni bir anlayışla kullanmışlardır. 

E) Batı edebiyatı nazım şekillerinden sone, triyole ve terzarima ilk defa kullanılmıştır.

 

4. Romanları, ferdin iç hayatını esas alan muhtevalarıyla, Servet-i Fünun hareketinin genel karakterine daha uygun romantik duyguları, hayalleri ve özellikle romantik aşkları işler. Bu psikolojik muhtevaya, Halas’ta olduğu gibi bazen yurtseverlik duygularının ve sosyal alandaki Batılılaşma hareketine ait bazı görüşlerinin karıştığı da olur. Fakat onun romanlarındaki sosyal unsurlar, basit bir çevre betimlemesi bile değildir. Bütün kuvvetiyle psikolojik muhtevaya yönelen bir yazardan bundan başkası da beklenemez. Sayıları bir hayli kabarık olan hikâyelerinde de aynı özellikler görülür. Âşıkane, İhtizar ilk hikâyeleridir. 

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Halit Ziya Uşaklıgil

B) Mehmet Rauf

C) Ahmet Mithat Efendi

D) Hüseyin Cahit 

E) Samipaşazade Sezai

 

5. Yazı hayatına henüz öğrenciyken başladı ve Nadide adlı bir roman yayınladı. Servet-i Fünun topluluğu oluşunca onların arasına katıldı, bu tarihten başlayarak makale, roman, hikâye ve eleştiriler yayınladı. 1908’de Tanin gazetesini kurdu. 1918’de İngilizler tarafından Malta’ya sürülen Türk aydınlan arasında o da vardı. Sürgündeyken çevirdiği eserleri dönüşünde Oğlumun Kütüphanesi adı altında yayımlamaya başladı. Cumhuriyet karşıtı eleştirilerinden dolayı yine sürgüne gönderildi. Anılarını Edebi Hatıralar adıyla yayımladı. Ömrü boyunca determinist bir eleştiri anlayışı sürdürdü. 

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? 

A) Hüseyin Cahit Yalçın

 B) Ahmet Haşim 

C) Cenap Şehabettin

D) Süleyman Nazif 

E) Tevfik Fikret 

 

6. Aşağıdakilerden hangisinde Servet-i Fünun döneminde yazılan eserler birlikte verilmiştir?

A) Rübab-ı Şikeste — Avrupa Mektupları — Takdir-i Elhan 

B) Tarık — Mal ve Siyah — Genç Kız Kalbi 

C) Şermin — Hac Yolunda — Kırık Hayatlar 

D) Hayat-ı Muhayyel — Kırk Yıl — İntibah 

E) Sergüzeşt — Haluk’un Defteri — Tiryaki Sözler 

 

7. Halit Ziya Uşaklıgil’in Mai ve Siyah romanında Batılı hayat tarzını benimsemiş zengin bir aile olan Adnan Bey’in ailesinin hayatı ile birlikte, zengin olmamakla beraber modern hayata özenen bir başka ailenin, Bihter Hanım ve ailesinin özellikleri, yaşayışı veriliyor. 

Bu parçada görülen bilgi yanlışı aşağıdakilerden hangisinde düzeltilmiştir? 

A) Mal ve Siyah Halit Ziya Uşaklıgil’in değil Stendhal’in romanıdır. 

B) Sözü edilen konu Mai ve Siyahın değil Aşk-ı Memnu’nun konusudur. 

C) Romanın konusu Adnan Bey’in değil, Ahmet Cemil’in ailesidir. 

D) Batılı hayat tarzını benimseyen aileler Mai ve Siyah’ta değil Kiralık Konak’ta işlenmiştir. 

E) Halit Ziya Uşaklıgil Mai ve Siyahı değil Eylül romanını yazmıştır.

 

8. Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır? 

A) Eylül romanı Mehmet Rauf’un Suat ile Necip arasındaki gizli aşkı anlatan psikolojik romanıdır. 

B) Halit Ziya Kırık Hayatlar’da bizi orta halli ve fakir Türk ailelerinin arasına sokar ve geniş bir gözlemle, onların hayatlarını verir. 

C) Araba Sevdası Batılı hayat tarzına özenen züppe bir gencin hazin sonunu anlatan realist bir eserdir. 

D) Mehmet Akif Hatıralar adlı eserinde Berlin’de ve Mısır’da geçirdiği günlerle ilgili izlenimlerini anlatmıştır. 

E) Yahya Kemal, şiirlerini dört kitapta toplamıştır. Bunların ilki Kendi Gökkubbemiz adını taşır.

 

9. Aşağıda belirtilen gazetelerden hangisi Edebiyat-ı Cedide döneminde görülmez

A) Tercüman-ı Hakikat                        B) Vakit

C) İkdam                                 D) Servet - i Fünun        E) Tasvir-i Efkâr

 

10. Halit Ziya Uşaklıgil ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 

A) Servet-i Fünun edebiyatının olduğu kadar Türk romancılığının da kurucularından ve en önemli roman ve hikâye yazarlarındandır. 

B) Roman ve hikâyelerinde sanatlı bir üslubu, çok kuvvetli bir iç ve dış gözlem yeteneği vardır. 

C) Edebiyatımızda realist ve psikolojik roman çığırını açarken teknik açıdan Batılı örneklerini aratmayacak olgunluğa da ulaşabilmiştir. 

D) En çok eleştirilen yönü dilidir. Yabancı sözcüklere, tamlamalara çok yer vermiştir; ancak hayatının sonuna doğru birçok eserini kendisi sadeleştirmiştir. 

E) Bir Yazın Tarihi adlı eserinde edebiyat bilgilerine yer vermiş ve oldukça sade bir dil kullanmıştır. 

 

 

CEVAP ANAHTARI:

 

1.E    2.A   3.D  4.B    5.A    6.C  7.B    8.E   9.E    10.E


 

TEST-4

1.Servet-i Fünun edebiyatıyla ilgili aşağıdaki yargılar­dan hangisi yanlıştır?

A)Dönemin siyasal baskıları nedeniyle toplumsal konular işlenmemiştir.

B)Romanda realizm, şiirde parnasizm ve sembolizmin etkisi görülür.

C)Müstezat serbestleştirilmiş; sone, terza-rima gibi Ba­tılı nazım biçimleri denenmiştir.

D)Tiyatro, teknik bakımdan güçlenmiş; bu alanda önemli eserler verilmiştir.

E) Şiirde beyit bütünlüğü kırılmış, anlam dizeden dizeye taşınmıştır.

 

 

2. Edebiyat-ı Cedide sanatçılarıyla ilgili aşağıdaki yargı­lardan hangisi yanlıştır?

A)Sanat için sanat anlayışı benimsenmiş; daha çok bi­reysel sorunlar işlenmiştir.

B)Divan edebiyatı -aruz ölçüsü dışında- reddedilmiş, Doğu kültürü yerine Batı kültürü benimsenmiştir.

C)Zarif, ahenkli ve hiç duyulmamış sözcükler kullanıl­mıştır.

D)Romanlarda uzun betimlemelere, tesadüflere yer ve­rilmiş; olayların akışına müdahale edilmiştir.

E)Türkçe söz dizimine bazen uyulmamış, devrik ve eksiltili cümlelere yer verilmiştir.

 

O, Servet-i Fünun edebiyatının en önemli şairidir. Şiirle­rinde sağlam bir yapı, kendinden öncekilerde olmayan iç ve dış yenilikler görülür. Şiirlerinde yaşamdaki karamsar­lıkları yansıtma eğilimindedir. Özellikle İstanbul'u anlattığı eserlerinde olumsuzluklardan, kokuşmuşluktan söz etmiş; aruzu Türkçenin ahengini bozmadan şiirlere başa­rıyla uygulamıştır. Aruzla yazdığı eserlerinde ağır bir dil kullanan sanatçı, heceyle yazdığı ve "Şermin" adını ver­diği kitapta topladığı şiirlerinde konuşulan Türkçeyi kul­lanmıştır.

3.Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Cenap Şehabettin

B)Halit Ziya Uşaklıgil

C)Mehmet Rauf

D)Hüseyin Cahit Yalçın

E)Tevfik Fikret

 

4.Aşağıdaki açıklamalardan hangisi Servet-i Fünun şiiri için doğru olamaz?

A)Aruz ölçüsü, temel ölçü olarak kullanılmıştır.

B)Parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisi görülmüş­tür.

C)Beyit bütünlüğü kırılarak nazım, nesre yaklaştırılmıştır.

D)Birtakım yenilikler yapılmakla birlikte, eski nazım bi­çimlerinin kullanımı sürmüştür

E)Mensur şiirin edebiyatımızdaki ilk örnekleri verilmiştir.

 

Şiiri "sözcüklerle yapılmış bir resim" olarak görür. Bu yüz­den çoğunlukla aşk ve doğa konularını ele alır. Doğada insan ruhunu canlandıran bir özellik arar; gerçeklerden kaçar, hayallere dalar. Ele aldığı her şeyde yeni renkler, derinlikler, istediği tonda ışıklar, bilinenden başka biçim­ler veren şaşırtıcı, gür bir imge gücü vardır. En basit olay ve varlıkları şiire sokarken onları simgelemek için yeni sözcük ve tamlamalar bulur. Serbest müstezatı edebiya­tımızda ilk kez kullanan kişidir.

5.Bu özelliklerin tümüne sahip sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)Tevfik Fikret

B)Cenap Şehabettin

C)Süleyman Nazif

D)Hüseyin Cahit Yalçın

E)Halit Ziya Uşaklıgil

 

Edebiyatımızın roman ve hikâye alanındaki en önemli isimlerindendir. Edebiyatımızda Batılı anlamda ilk roman­ları yazan sanatçı realizm ve natüralizmden etkilenmiştir. Servet-i Fünuncuların en kültürlü yazarlarındandır. Ro­manlarında kullandığı dil mensur şiirlerinde olduğu gibi ağırdır.

6.Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Halit Ziya Uşaklıgil

B)Mehmet Rauf

C)Hüseyin Cahit Yalçın

D)Ahmet Mithat Efendi

E)Recaizade Mahmut Ekrem

 

 

7.  Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A)Mehmet Rauf - Siyah İnciler

B)Süleyman Nazif - Gizli Figanlar

C)Halit Ziya - Ferdi ve Şürekâsı

D)Cenap Şehabettin – Piyale

E)Tevfik Fikret - Şermin

 

8.  Fransızcadan çevirip Servet-i Fünûn dergisinde yayımladığı "Edebiyat ve Hukuk" adlı makaleyle derginin kapatılmasına neden olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Rauf    B) Süleyman Nazif  C) Hüseyin CahitD) Ahmet Hikmet  E) Ahmet Rasim

 

9.Zerre-i nurundan iken muktebes

Mihr ü mehe etmek işaret abes

Hasan Asaf'ın bu beyiti dönem şairlerini ikiye ayırmıştır. Bir kısmı "kulak için kafiye" anlayışını savunurken; bir kısmı "göz için kafiye" anlayışını savunmuştur.

"Kulak için kafiye" anlayışını savunanlar hangi edebi hareketin oluşmasını sağlamıştır?

A)Tanzimat edebiyatı

B)Servet-i Fünun edebiyatı

C)Fecr-i Ati edebiyatı

D)Milli Edebiyat

E)Divan edebiyatı

 

10.Aşkı konu alan roman iki erkek, bir kadın çevresinde kurulmuştur. Yazarın amacı, ele aldığı kişilerin iç dünyalarını vermektir. Romantizmin etkisinde kalan yazar, bu nedenle ayrıntılı ruh çözümlemelerine girer. Psikolojik roman olarak tanınan eser, bu türün edebiyatımızdaki ilk başarılı örneği sayılır.

Bu parçada sözü edilen roman ve yazarı aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A)Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem

B)İntibah - Namık Kemal

C)Hayal İçinde - Hüseyin Cahit Yalçın

D)Eylül - Mehmet Rauf

E)Aşk-ı Memnu - Halit Ziya Uşaklıgil

 

11.Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun döneminde eser vermesine rağmen bu topluluğa katılmamıştır?

A) Ahmet HaşimB) Ahmet Rasim C) Mehmet RaufD) Süleyman Nazif E) Hüseyin Cahit Yalçın

 

12.………. romanı Halit Ziya Uşaklıgil'in sanatında olduğu gibi Türk edebiyatında da olgunluğa yönelmenin bir dönüm noktası sayılmaktadır. Bu eser, Servet-i Fünun kuşağının romanı kabul edildiği gibi Batılı anlamda yazılmış ilk önemli romanımızdır. Eser kahramanı…….., o dönemin sanatçı gençliğini temsil etmektedir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki­lerden hangisi getirilmelidir?

A)Aşk-ı Memnu - Adnan Bey

B)İntibah - Ali Bey

C)Eylül - Suat

D)Mürebbiye - Dehri Efendi

E)Mai ve Siyah - Ahmet Cemil

 

13.Servet-i Fünun edebiyatının, istibdat yönetiminde bile sesini yükseltebilmiş en cesur kalemlerinden biri olan sanatçı, şiir ve düzyazı türlerinde eserler vermiştir. 1918'de İstanbul'un işgali üzerine yazdığı "Kara Bir Gün" adlı makalesi yüzünden Malta'ya sürülmüştür. "Gizli Figanlar", "Çal Çoban Çal" eserlerinden bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden han­gisidir?

A) Süleyman Nazif  B) Hüseyin Cahit Yalçın C) Namık Kemal

D) Tevfik Fikret E) Cenap Şehabettin

 

14.Servet-i Fünun edebiyatı döneminde yaşayan, ancak bu topluluğa katılmayarak bağımsız yazar özelliğini sürdüren sanatçı, naturalist anlayışla İstanbul'un günlük yaşantısını canlı bir üslupla anlatmıştır. Çok sayıda romanın yanı sıra öykü ve oyunlar da yazan sanatçının yapıtlarından bazıları "Şıpsevdi", "Kadın Erkekleşince", "Tesadüf" ve "Mürebbiye"dir.

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Ahmet Rasim

B)Ahmet Mithat Efendi

C)Halit Ziya Uşaklıgil

D)Yahya Kemal Beyatlı

E)Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

15.Aşağıdakilerin hangisinde verilen akımlar, Servet-i Fünun edebiyatı üzerinde daha çok etkili olmuştur?

A)Klasisizm, realizm

B)Sembolizm, klasisizm

C)Parnasizm, romantizm

D)Parnasizm, realizm

E)Realizm, natüralizm

 

Cevap Anahtarı:

1.D - 2.D - 3.E – 4.D – 5.B  - 6.A – 7.D – 8.C – 9.B – 10.D – 11.B – 12.E – 13.A – 14.E– 15.D


 

TEST-5

1.Servet-i Fünun edebiyatı ile ilgili olarak aşağıda veri­len bilgilerden hangisi yanlıştır?

A)Sanat için sanat görüşü benimsenmiş, bireysel konu­lar işlenmiştir.

B)Yabancı sözcüklerle yüklü ağır, süslü bir dil kullanıl­mıştır.

C)Şiirde konu bütünlüğünden çok mısra ve beyit güzel­liğine önem verilmiştir.

D)Roman ve hikâyede realizmin etkisi görülmüştür.

E)Dil ve anlatım yönüyle, yüksek kültürlü bir kesime seslenmiş, "salon edebiyatı" olarak nitelendirilmiştir.

 

2. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati edebiyatının bir özelliği değildir?

A)Fransız sembolistlerinden etkilenme

B)Eserlerde ağır ve süslü bir dil kullanma

C)Şiirde serbest müstezatı geliştirerek kullanma

D)Divan edebiyatı nazım biçimlerini sürdürme

E)"Sanat şahsi ve muhteremdir" görüşünü savunma

 

Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş

Eşini gaib eyleyen bir kuş

Gibi kar

Geçen eyyâm-ı nevbaharı arar...

Ey kulübün sürûd-i şeydası,

Ey kebûterlerin neşîdeleri,

O baharın bu işte ferdası

Kapladı bir derin sükûta yeri

3. Cenap Şehabettin'in "Elhan-ı Şita" adlı şiirinden alınan yukarıdaki parça için aşağıdakilerden hangisi söyle­nemez?

A)Seçilen sözcüklerin ahenk oluşturmasına dikkat edil­miştir.

B)Nazım nesre yaklaştırılmıştır.

C)Serbest şekille yazılmıştır.

D)Arapça-Farsça sözcük ve tamlamalara yer verilmiştir.

E) Şiir serbest ölçü ile yazılmıştır.

 

Roman, Boğaz'da bir sandal gezisiyle başlar. Bihter, Pey-ker ve Firdevs Hanım'ın sandalının yanından Adnan Bey'in sandalı geçer. Firdevs Hanım, Adnan Bey'in ken­disiyle ilgilendiği kanısındadır. Kızlar ise, yaşını başını almış annelerinin bu kanısıyla hafiften alay eder. Yazar, bu küçük olayla Firdevs Hanım'ın kişiliğini ustalıkla çiziverir ve kızlarıyla arasında bir çatışmanın varlığını sezdirir.

4. Bu parçada sözü edilen eser ve yazarı aşağıdakiler­den hangisidir?

A)Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem

B)Eylül - Mehmet Rauf

C)Şıpsevdi - Hüseyin Rahmi Gürpınar

D)Hayal İçinde - Hüseyin Cahit Yalçın

E)  Aşk-ı Memnu - Halit Ziya Uşaklıgil

 

Başlangıçta Servet-i Fünun şairleri tarzında yazmışsa da asıl ününü Halk edebiyatı tarzında yazdığı şiirlerle kazan­mıştır. Sade bir Türkçe ile yazılmış bu şiirlerde Karacaoğ-lan, Dertli, Bayburtlu Zihni etkisi görülür. Serab-ı Ömrüm, Abdülhak Hamit ve Mülahazat-ı Feîsefiyesi, eserlerinden bazılarıdır.

5.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden han­gisidir?

A)Tevfik Fikret

B)Rıza Tevfik Bölükbaşı

C)Ahmet Rasim

D)Recaizade Mahmut Ekrem

E)  Süleyman Nazif

 

Edebiyatımızda Batılı anlamda roman tekniği geliştiren, Batılı anlamda romanlar yazan ilk yazarımızdır. Dili ya­bancı sözcük ve tamlamalarla doludur, söz oyunlarına çok yer verir. Psikolojik çözümlemelerde çok başarılıdır. Ede­biyatımızda ilk mensur şiirleri yazan sanatçıdır.

6. Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada tanıtılan Servet-i Fünun sanatçısına ait eserlerden biri değildir?

A) Kırk Yıl       B) Saray ve Ötesi    

C) Mezardan Sesler    D) Kırık Hayatlar    E) Hac Yolunda

 

7. Servet-i Fünun nesriyle ilgili olarak aşağıda verilen­lerden hangisi yanlıştır?

A)Öykülerde, romanların aksine, halkın sorunlarına hiç değinilmez.

B)Roman tekniği gelişir, okuru eğitme tutumundan vaz­geçilir.

C)Daha çok, öykü ve roman türünde eserler verilir.

D)Realizm ve natüralizm akımlarının etkileri görülür.

E)Roman ve öyküde ruh çözümlemelerine önem verilir.

 

8.   Fecr-i Ati topluluğunun kurucularından biridir. Bireysel konular dışında sosyal ve milli konularda da şiirler yazmıştır. Victor Hugo'nun "Mavi Gözlü Yunan Çocuğu" şiirine karşı yazdığı "Kin" şiiri geniş yankılar uyandırmış; Atatürk, bu şiirinden dolayı sanatçıyı takdir etmiştir.

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Ahmet Haşim

B)Emin Bülent Serdaroğlu

C)Cenap Şehabettin

D)Ahmet Rasim

E)Hüseyin Cahit Yalçın

 

9.Hüseyin Rahmi Gürpınar ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?

A)İstanbul'un canlı manzaralarını realist, natüralist bir gözle anlatmıştır.

B)Sokağı edebiyata, romana taşıyan sanatçıdır.

C)Eserlerinde yalın bir dil kullanmıştır.

D)Seçtiği tipleri kendi ağızlarıyla konuşturmuştur.

E)Servet-i Fünun edebiyatının sanat anlayışını benimsemiştir.

 

10. Bağdat'ta doğan şair heceyi, musiki açıdan yeterli bul­madığı için tüm şiirlerini aruzla yazmıştır. Toplumsal so­runlara hiç değinmeyen sanatçı şiirde anlam kapalılığına önem vermiştir. Sanatçının "Bize Göre" ve "Gurabahane-i Laklakan" adlı eserlerindeki kimi parçalar deneme türü­nün edebiyatımızdan ilk örnekleri sayılır.

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Ahmet Rasim

B)Ahmet Haşim

C)Ahmet Mithat Efendi

D)Cenap Şehabettin

E)Tevfik Fikret

 

11.Aşağıdakilerden hangisi, Servet-i Fünun sanatçılarının ortak özelliklerinden biri değildir?

A)Batı edebiyatından, özellikle de Fransız edebiyatından etkilenme

B)Divan edebiyatı geleneğiyle bağlarını koparma

C)İçe kapanık, duyarlı ve karamsar bir yapıya sahip olma

D)Toplumsal konular yerine bireysel konuları işleme

E)  Halkın anlayacağı bir dille yapıtlar vermeyi yeğleme

 

12.    I. Şermin

II.  Kırık Hayatlar

III.Mürebbiye

IV.Saray ve Ötesi

V.Kırk Yıl

Yukarıdaki numaralanmış yapıtlar türlerine göre iki­şerli gruplandırılırsa hangisi dışarıda kalır?

A) Şermin                          B) Kırık Hayatlar

C) Mürebbiye                     D) Saray ve Ötesi

E) Kırk Yıl

 

13.Aşağıdaki sanatçı-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A)Tiryaki Sözleri - Cenap Şehabettin

B)Doksan Beşe Doğru - Tevfik Fikret

C)Frankfurt Seyahatnamesi - Süleyman Nazif

D)Kırık Hayatlar - Halit Ziya

E)Karanfil ve Yasemin - Mehmet Rauf

 

14.Aşağıdakilerden hangisi, Servet-i Fünun sanatçılarını, I. Dönem Tanzimat sanatçılarından ayıran bir özelliktir?

A)Fransız kültüründen etkilenme

B)Yenilikçi olma

C)"Sanat sanat içindir" görüşünü benimseme

D)Aruz ölçüsünü devam ettirme

E)Batılı bir edebiyat geleneği oluşturmayı amaçlama

 

15.Tevfik Fikret ve Mehmet Akif'in ortak özelliği aşağıdakilerin hangisidir?

A)Sadece aruz ölçüsünü kullanmaları

B)Mensur şiir türünü geliştirmeleri

C)Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamaları

D)Parnasizm akımından etkilenmeleri

E)Aynı edebi topluluğun içinde yer almaları

 

 

Cevap Anahtarı:

1.C - 2.D - 3.E – 4.E – 5.B  - 6.E – 7.A – 8.B – 9.E – 10.B – 11.E – 12.A – 13.C – 14.C– 15.C 

 


 

UYGULAMA : 1

 

A) Aşağıda Servet-i Fünun edebiyatına ilişkin yargılar verilmiştir. Bunlardan doğru olanı (D), yanlış olanı (Y) ile belirtiniz.

1. Servet-i Fünun sanatçıları, yaşadıkları dönemin siyasal ve sosyal koşullarından çok az etkilenmişlerdir ( ).

2. Servet-i Fünuncular Fransız edebiyatını yakından izlemiş, anlamışlardır ( ).

3. Servet-i Fünun şiirinde aruz ölçüsü fazlaca kullanılmamıştır ( ).

4. Servet-i Fünun şairleri, şiiri (nazmı) düzyazıya (nesre) yaklaştırmışlardır ( ).

5. Servet-i Fünun edebiyatında dil, Tanzimat’a göre daha sadedir ( ).

6. “Göz için kafiye” anlayışı Servet-i Fünun’da son bulmuştur ( ).

7. Servet-i Fünun romanında Realizm ve Natüralizm etkili olmuştur ( ).

8. Tiyatro ve gazetecilik alanındaki çalışmalar Servet-i Fünun döneminde iyice yoğunlaşmıştır ( ).

9. Modern Türk romanının ilk örneklerini Servet-i Fünuncular vermişlerdir ( ).

10. Tevfik Fikret, hece ölçüsüyle de şiirler yazmış bir sanatçıdır ( ).

 

B) Aşağıda Servet-i Fünun döneminde otaya konan bazı eserler verilmiştir. Bu eserlerin edebiyat türlerini ve yazarlarını karşılarına yazınız.

 

 

 

Türü

Sanatçısı

1.

Kırık Hayatlar 

………………

.................

2.

Şermin    

………………

.................

3.

Tiryaki Sözleri 

………………

.................

4.

Eylül    

………………

.................

5.

Batarya ile Ateş 

………………

.................

6.

Mezardan Sesler

………………

.................

7.

Genç Kız Kalbi 

………………

.................

8.

Malta Geceleri 

………………

.................

9.

Hac Yolunda    

………………

.................

10.

Rübab-ı Şikeste 

………………

.................

 

C) Aşağıdaki boşlukları uygun sözlerle tamamlayınız.

1. Servet-i Fünuncularla çağdaş olmasına karşın ................................... ile ..............................

bu topluluğa katılmamışlardır. 

2. ............................................ "Sis” şiirinde İstanbul’a karşı nefretini dile getirmiştir.

3. İlk psikolojik roman örneği olan...................... ................................ Mehmet Rauf’un eseridir.

4. Halit Ziya, öykülerinde romanlarında daha .......................................................bir dil kullanmış, az da olsa halkın sorunlarını işlemiştir.

5. Cenap Şehabettin, şiirde gerçekçilik demek olan ......................................................... ilk kez tanıtmış, sonradan Sembolizmi benimsemiştir.

6. Tevfik Fikret ile Mehmet Akif......................... ...............................konusunda benzeşirler.

7. “Siyah İnciler”,...........................................’un mensur şiirlerini topladığı eseridir.

8. "Elhan-ı Şita" (Kış Manzaraları) adlı şiirinde ..................................................., okuyucularına karın yağışını hissettirir.

9. Servet-i Fünun dergisi................................’in Fransızcadan çevirdiği “Edebiyat ve Hukuk” başlıklı yazı yüzünden kapatılmıştır.

10. Servet-i Fünun şairlerinden ...................... ......................, kimi yönleriyle Tanzimatçılardan Namık Kemal’e benzer.

 

D) Aşağıda bazı edebiyat akımları verilmiştir. Bu akımlardan etkilenen Servet-i Fünun sanatçılarını boş kısımlara yazınız.

1.    Realizm:........................................

2.    Naturalizm:....................................

3.    Sembolizm:...................................

4.    Parnasizm:.....................................

 

E) Aşağıdaki boşlukları uygun sözlerle doldurunuz.

1. II. Meşrutiyetin ilanından sonra ortaya çıkan edebiyat topluluğu......................................... olarak adlandırılmıştır.

2. Fecr-i Aticiler birçok yönden..............................................topluluğunun devamı sayılırlar.

3. Fecr-i Aticilerin en önemli şairi...............................................’dir.

4. Fecr-i Ati şairleri.........................;................................................................. gibi nazım biçimlerini kullanmışlar; şiirlerini....................... ...........................ölçüsüyle yazmışlardır.

5. Fecr-i Aticilerin sanat parolası ...................................................................." sözüdür.

6. .....................................ile............................... edebiyata Fecr-i Ati topluluğunda başlamışlar, Milli Edebiyat döneminde de romanlar, öyküler yazmışlardır.

7. Ahmet Haşim, şiirlerinde............................... ölçüsünü hiç kullanmamış;............................. akımını benimsemiştir.

8. Ahmet Haşim’e göre şiirde...........................kapalı olmalı; şair, sözden çok, ................... ..............................’ye önem vermelidir.

9. Ahmet Haşim, şiirlerini...............................ve...................................... adlı eserlerinde toplamıştır.

10. “Merdiven”, “O Belde"...............................’inen tanınmış şiirlerindendir.

 


 

UYGULAMA : 1 / CEVAPLAR

 

 

A)

1. (Y) 6. (D)

2. (D) 7. (D)

3. 00 8. (Y)

4. (D) 9. (D)

5. (Y) 10. (D)

 

B)

Türü       Sanatçısı

1. Roman       Halit Ziya

2. Şiir           Tevfik Fikret

3. Özdeyiş Cenap Şehabettin

4. Roman      Mehmet Rauf

5. Şiir - nesir Süleyman Nazif

6. Mensur şiir Halit Ziya

7. Roman       Mehmet Rauf

8. Şiir - nesir Süleyman Nazif

9. Gezi           Cenap Şehabettin

10. Şiir          Tevfik Fikret

 

 

C) Cümlelerdeki boşluklara aşağıdaki sözler getirilmelidir:

1.    Hüseyin Rahmi - Ahmet Rasim

2.    Tevfik Fikret

3.    Eylül

4.    Sade

5.    Parnasizm

6.    nazmı nesre yaklaştırma

7.    Mehmet Rauf

8.    Cenap Şehabettin

9.    Hüseyin Cahit

10 Süleyman Nazif

 

 

D) Belirtilen akımlardan etkilenen sanatçılar şunlardır:

1.    Halit Ziya, Mehmet Rauf

2.    Halit Ziya

3.    Cenap Şehabettin

4.    Cenap Şehabettin, Tevfik Fikret

 

 

E) Cümlelerdeki boşluklara aşağıdaki sözler getirilmelidir:

1.    Fecr-i Ati

2.    Servet-i Fünun

3.    Ahmet Haşim

4.    sone - terza-rima

5.    Sanat, şahsi ve muhteremdir - aruz

6.    Yakup Kadri - Refik Halit

7.    hece - Sembolizm

8.    anlam - musiki

9.    Piyale - Göl Saatleri

10.    Ahmet Haşim

 


 

 

UYGULAMA:3

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun bir biçimde doldurunuz.

1........................................ yazın yaşamına Divan edebiyatı etkisinde yazdığı şiirlerle başlamış, 1899'da, ilk şiir kitabı olan “Rübab-ı Şikeste”yi yayımlamıştır.

2. Cenap Şahabettin, nazım biçimi olarak daha çok, serbest müstezadı kullanmış;..................... ve ......................... akımlarının etkisinde şiirler yazmıştır.

3....................................., 1896’da, Recaizade Mahmut'un önderliğinde Tenlerin zenginliği" anlamına gelen “..................................” dergisi çevresinde toplanan genç sanatçıların oluşturduğu bir edebiyat topluluğudur.

4.Fecr-i Ati topluluğunun en önemli şairi sayılan ........................................ bu topluluğun dağılmasından sonra sanat yaşamını bağımsız olarak sürdürmüştür.

5..................................... yapıtlarında .................... akımından etkilenmiş, daha çok, “aşk” teması üzerinde durmuş, Türk edebiyatının ilk psikolojik romanı olan "Eylül” ile sanatının en yüksek noktasına çıkmıştır.

6.......................................... fıkralarından oluşan “Şehir Mektupları” adlı dört ciltlik yapıtında, II. Abdülhamit döneminin İstanbul'unu büyük bir gözlem yeteneği, sade ve kıvrak bir söyleyişle gözler önüne sermiştir.

7.............................................. Arapça ve Farsça sözlüklerden o zamana kadar kullanılmamış birtakım sözcükler bulup almış, yabancı sözcüklerle birtakım yeni isim ve sıfat tamlamaları kurmuş; bunları şiirlerinde kullanmıştır.

8.......................................... “Sis” adlı şiiri ile, içinde yaşadığı çevrenin siyasal, sosyal ve ahlaki bozukluklarını sert bir üslupla dile getirmiş; İstanbul’a ağır hakaretlerde bulunmuştur.

9.............................................................. akımının etkisinde kaleme aldığı, “Hayal İçinde” ve “Nadide” adlı romanları ile tanınmıştır.

10. Tevfik Fikret, “...............................” adlı yapıtında çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini bir araya getirmiştir.

11 .........................................., “Şık”, adlı romanında Batılı yaşamı taklit ederken gülünç duruma düşen insanları anlatmıştır.

12 ....................................... romanlarında, daha çok, aydın kimseleri anlatmış; öykülerinin büyük bir kısmında aydın çevreler dışındaki halkın yaşayış ve âdetlerini yansıtmaya çalışmıştır.

13 ......................................"Piyale” adlı yapıtının girişinde “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” adlı yazısında şiiri ve şairi tanımlamıştır.

14 .......................................... “Mai ve Siyah” adlı yapıtıyla, edebiyatımızda Batılı anlamda ilk ....................... kaleme almıştır.