Amâlimiz, efkârımız ikbal-i vatandır
Serhaddimize kal'a bizim hâk-i bedendir
Osmanlılarız ziynetimiz kanlı kefendir
Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz
Osmanlılarız can veririz nâm alırız biz
Kan ile kılıçtır görünen bayrağımızda
Can korkusu gezmez ovamızda dağımızda
Her gûşede bir şîr yatar toprağımızda
Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz
Osmanlılarız can veririz nâm alırız biz
Namık Kemal
Günümüz Türkçesiyle
1.Beşlik: Bütün emelimiz, düşüncemiz vatanımızın geleceği içindir. Bedenlerimiz, sınırlarımızı koruyacak bir kaledir. Osmanlılarız, kanlı kefen, bizim süsümüzdür. Savaşta şehit olmaktan mutlu oluruz biz, canımızı vererek böylece nam alırız.
2.Beşlik: Bizim bayrağımızda görünen kan ve kılıçtır. Bizim yerimizde yurdumuzda ölmek korkusu yoktur. Toprağımızın her köşesinde bir aslan yatar, savaşta şehit olmaktan mutlu oluruz biz, canımızı vererek böylece nam alırız.
Tanzimat edebiyatının önemli sanatçılarından biri Namık Kemal’dir. Şiir, tiyatro, roman, eleştiri türünde döneminde önemli eserlere imza atmıştır. Tanzimat edebiyatı sanatçıları, Divan edebiyatı nazım biçimlerini kullanmaya devam etseler de şiirde içerik yönüyle değişiklik yapmışlardır. Şiirlerinde “vatan, millet, özgürlük, hak, adalet vb.” konulara yer vermişlerdir. İşte Namık Kemal de bu şiirinde “vatan ve özgürlük” konusuna değinmiştir. Şair, şiirin ilk dizesinde “Âmâlimiz, efkârımız ikbal-i vatandır” diyerek “vatan sevgisini, vatanın önemini” ortaya koymuştur.
Namık Kemal’in bu şiirinde Divan şiirinden daha sade bir dil kullanıldığını görüyoruz. Bu, Tanzimat edebiyatının genel havasının etkisidir. Çünkü Tanzimat sanatçıları, halkı bilgilendirmek için sade bir Türkçeyle yazmayı amaçlamışlar ve bunu kısmen başarmışlardır.
Uyak düzeni: aaabb cccbb
vatan-dır------ -n: y.k. -dir: redif
beden-dir------
kefen-dir-----
kâm alırız biz---- -âm: zengin k. alırız biz: redif
nâm alırız biz ----
bayrağımızda----- -ağ: tam k. -ımızda:redif
dağımızda--
toprağımızda---
İLGİLİ İÇERİK
NAMIK KEMAL'İN HECEYLE YAZDIĞI ŞİİRLER
NÂMIK KEMAL HAYATI ve ESERLERİ
NAMIK KEMAL'İN TİYATROLARININ ÖZETLERİ