Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil

 

1.    Servet-i Fünun edebiyatıyla ilgili aşağıdaki yargılar­dan hangisi yanlıştır?

A)Dönemin siyasal baskıları nedeniyle toplumsal konular işlenmemiştir.

B)Romanda realizm, şiirde parnasizm ve sembolizmin etkisi görülür.

C)Müstezat serbestleştirilmiş; sone, terza-rima gibi Ba­tılı nazım biçimleri denenmiştir.

D)Tiyatro, teknik bakımdan güçlenmiş; bu alanda önemli eserler verilmiştir.

E) Şiirde beyit bütünlüğü kırılmış, anlam dizeden dizeye taşınmıştır.

 

2. Edebiyat-ı Cedide sanatçılarıyla ilgili aşağıdaki yargı­lardan hangisi yanlıştır?

A)Sanat için sanat anlayışı benimsenmiş; daha çok bi­reysel sorunlar işlenmiştir.

B)Divan edebiyatı -aruz ölçüsü dışında- reddedilmiş, Doğu kültürü yerine Batı kültürü benimsenmiştir.

C)Zarif, ahenkli ve hiç duyulmamış sözcükler kullanıl­mıştır.

D)Romanlarda uzun betimlemelere, tesadüflere yer ve­rilmiş; olayların akışına müdahale edilmiştir.

E)Türkçe söz dizimine bazen uyulmamış, devrik ve eksiltili cümlelere yer verilmiştir.

 

O, Servet-i Fünun edebiyatının en önemli şairidir. Şiirle­rinde sağlam bir yapı, kendinden öncekilerde olmayan iç ve dış yenilikler görülür. Şiirlerinde yaşamdaki karamsar­lıkları yansıtma eğilimindedir. Özellikle İstanbul'u anlattığı eserlerinde olumsuzluklardan, kokuşmuşluktan söz etmiş; aruzu Türkçenin ahengini bozmadan şiirlere başa­rıyla uygulamıştır. Aruzla yazdığı eserlerinde ağır bir dil kullanan sanatçı, heceyle yazdığı ve "Şermin" adını ver­diği kitapta topladığı şiirlerinde konuşulan Türkçeyi kul­lanmıştır.

3.Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Cenap Şehabettin

B)Halit Ziya Uşaklıgil

C)Mehmet Rauf

D)Hüseyin Cahit Yalçın

E)Tevfik Fikret

 

4.Aşağıdaki açıklamalardan hangisi Servet-i Fünun şiiri için doğru olamaz?

A)Aruz ölçüsü, temel ölçü olarak kullanılmıştır.

B)Parnasizm ve sembolizm akımlarının etkisi görülmüş­tür.

C)Beyit bütünlüğü kırılarak nazım, nesre yaklaştırılmıştır.

D)Birtakım yenilikler yapılmakla birlikte, eski nazım bi­çimlerinin kullanımı sürmüştür

E)Mensur şiirin edebiyatımızdaki ilk örnekleri verilmiştir.

 

Şiiri "sözcüklerle yapılmış bir resim" olarak görür. Bu yüz­den çoğunlukla aşk ve doğa konularını ele alır. Doğada insan ruhunu canlandıran bir özellik arar; gerçeklerden kaçar, hayallere dalar. Ele aldığı her şeyde yeni renkler, derinlikler, istediği tonda ışıklar, bilinenden başka biçim­ler veren şaşırtıcı, gür bir imge gücü vardır. En basit olay ve varlıkları şiire sokarken onları simgelemek için yeni sözcük ve tamlamalar bulur. Serbest müstezatı edebiya­tımızda ilk kez kullanan kişidir.

5.Bu özelliklerin tümüne sahip sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)Tevfik Fikret

B)Cenap Şehabettin

C)Süleyman Nazif

D)Hüseyin Cahit Yalçın

E)Halit Ziya Uşaklıgil

 

Edebiyatımızın roman ve hikâye alanındaki en önemli isimlerindendir. Edebiyatımızda Batılı anlamda ilk roman­ları yazan sanatçı realizm ve natüralizmden etkilenmiştir. Servet-i Fünuncuların en kültürlü yazarlarındandır. Ro­manlarında kullandığı dil mensur şiirlerinde olduğu gibi ağırdır.

6.Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Halit Ziya Uşaklıgil

B)Mehmet Rauf

C)Hüseyin Cahit Yalçın

D)Ahmet Mithat Efendi

E)Recaizade Mahmut Ekrem

 

7.  Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A)Mehmet Rauf - Siyah İnciler

B)Süleyman Nazif - Gizli Figanlar

C)Halit Ziya - Ferdi ve Şürekâsı

D)Cenap Şehabettin – Piyale

E)Tevfik Fikret - Şermin

 

8.  Fransızcadan çevirip Servet-i Fünûn dergisinde yayımladığı "Edebiyat ve Hukuk" adlı makaleyle derginin kapatılmasına neden olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Rauf    B) Süleyman Nazif  C) Hüseyin CahitD) Ahmet Hikmet  E) Ahmet Rasim

 

 

9.Zerre-i nurundan iken muktebes
Mihr ü mehe etmek işaret abes

Hasan Asaf'ın bu beyiti dönem şairlerini ikiye ayırmıştır. Bir kısmı "kulak için kafiye" anlayışını savunurken; bir kısmı "göz için kafiye" anlayışını savunmuştur.

"Kulak için kafiye" anlayışını savunanlar hangi edebi hareketin oluşmasını sağlamıştır?

A)Tanzimat edebiyatı

B)Servet-i Fünun edebiyatı

C)Fecr-i Ati edebiyatı

D)Milli Edebiyat

E)Divan edebiyatı

 

10.Aşkı konu alan roman iki erkek, bir kadın çevresinde kurulmuştur. Yazarın amacı, ele aldığı kişilerin iç dünyalarını vermektir. Romantizmin etkisinde kalan yazar, bu nedenle ayrıntılı ruh çözümlemelerine girer. Psikolojik roman olarak tanınan eser, bu türün edebiyatımızdaki ilk başarılı örneği sayılır.

Bu parçada sözü edilen roman ve yazarı aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A)Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem

B)İntibah - Namık Kemal

C)Hayal İçinde - Hüseyin Cahit Yalçın

D)Eylül - Mehmet Rauf

E)Aşk-ı Memnu - Halit Ziya Uşaklıgil

 

11.Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun döneminde eser vermesine rağmen bu topluluğa katılmamıştır?

A) Ahmet HaşimB) Ahmet Rasim C) Mehmet RaufD) Süleyman Nazif E) Hüseyin Cahit Yalçın

 

12.………. romanı Halit Ziya Uşaklıgil'in sanatında olduğu gibi Türk edebiyatında da olgunluğa yönelmenin bir dönüm noktası sayılmaktadır. Bu eser, Servet-i Fünun kuşağının romanı kabul edildiği gibi Batılı anlamda yazılmış ilk önemli romanımızdır. Eser kahramanı…….., o dönemin sanatçı gençliğini temsil etmektedir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki­lerden hangisi getirilmelidir?

A)Aşk-ı Memnu - Adnan Bey

B)İntibah - Ali Bey

C)Eylül - Suat

D)Mürebbiye - Dehri Efendi

E)Mai ve Siyah - Ahmet Cemil

 

 

13.Servet-i Fünun edebiyatının, istibdat yönetiminde bile sesini yükseltebilmiş en cesur kalemlerinden biri olan sanatçı, şiir ve düzyazı türlerinde eserler vermiştir. 1918'de İstanbul'un işgali üzerine yazdığı "Kara Bir Gün" adlı makalesi yüzünden Malta'ya sürülmüştür. "Gizli Figanlar", "Çal Çoban Çal" eserlerinden bazılarıdır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden han­gisidir?

A) Süleyman Nazif  B) Hüseyin Cahit Yalçın C) Namık Kemal

D) Tevfik Fikret E) Cenap Şehabettin

 

14.Servet-i Fünun edebiyatı döneminde yaşayan, ancak bu topluluğa katılmayarak bağımsız yazar özelliğini sürdüren sanatçı, naturalist anlayışla İstanbul'un günlük yaşantısını canlı bir üslupla anlatmıştır. Çok sayıda romanın yanı sıra öykü ve oyunlar da yazan sanatçının yapıtlarından bazıları "Şıpsevdi", "Kadın Erkekleşince", "Tesadüf" ve "Mürebbiye"dir.

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?

A)Ahmet Rasim

B)Ahmet Mithat Efendi

C)Halit Ziya Uşaklıgil

D)Yahya Kemal Beyatlı

E)Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

15.  Aşağıdakilerin hangisinde verilen akımlar, Servet-i Fünun edebiyatı üzerinde daha çok etkili olmuştur?

A)Klasisizm, realizm

B)Sembolizm, klasisizm

C)Parnasizm, romantizm

D)Parnasizm, realizm

E)Realizm, natüralizm

 


Cevap:1.D - 2.D - 3.E – 4.D – 5.B  - 6.A – 7.D – 8.C – 9.B – 10.D – 11.B – 12.E – 13.A – 14.E– 15.D –

 

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi