Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

DARB-I MESEL 

Meydana gelen bir durumu, olayı bir örnekle anlatmakta kullanılan kalıplaşmış, anlamlı sözler. Durûb-ı emsâl diye de bilinir. 

 

Güvâhî’nin beyitlerini incelediğimizde şu atasözleri karşımıza çıkmaktadır:

Büyüklük Allah’a mahsustur atasözünü şairimiz şöyle şiirleştirmiştir.

işüñi meskenet ḳıl olma güm-rāh

tekebbürlenme kim ulu bir Allah

 

Adama dayanma ölür, ağaca dayanma kurur:

düşerler niçe ‘ izz ehlin ḳuṣuya

inanma beglere ṭayanma ṣuya

 

Gözden ırak olan gönülden de ırak olur:

ki olur ṭut bu pend-i ḫūba ḳulaġ

olan gözden ıraḳ göñülden ıraġ

 

Ağlamayan çocuğa meme vermezler:

gerek iḳdām ‘arż-ı ḥāle yendek

virilmez oġlan aġlamasa emcek

 

Öksüz oğlan göbeğini kendi keser:

kimüñ kimden ne derdi var bürāder

göbegin öksiz oġlan kendü keser

 

 

Ak akçe kara gün içindir:

dürüş ḥarç it nitekim dügün içün

ki aġ aḳçe olur ḳara gün içün

 

Rüşvet kapıdan girince iman bacadan çıkar:

işitmedüñ mi rüşvet ḳapudan şād

giricek bacadan ġamgīn çıḳar tad 

 

Sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer:

egül illā ḳamu bu nev’a giçer

ṣovuḳ ṣuyı kimi üfürüp içer

 

Ayağını yorganına göre uzat:

edebsizlügi kār idinme kesil

ḳatı uzanma yorġanuñca kösil

 

Bakarsan bağ, bakmazsan dağ olur:

ḳanā’atle idegör işüñi saġ

ki dā’im saña ṭaġ üsti ola bāğ

 

Terziye “göç” demişler, “iğnem başımda demiş”:

dimişler derziye göç ignesini 

ṣoḳup başına germiş sīnesini

 

Pendname’nin bu uzun örneklerinden sonra sabır üzerine söylenen bir atasözüne ilginç misalleri paylaşmak yerinde olur: “Sabır ile koruk helva olur” atasözünü büyük şair Şeyhî şöyle yorumlamış:

Güyenler hârdan hurma yediler

Koruktan sabr ile helva yediler

 

Bu atasözünü Hamdullah Hamdi şu şekilde söyler:

Nice şîrin dimiş bunu dânâ

Ki olur sabr ile koruk helva

 

Taşlıcalı Yahya ise şöyle kalem oynatmıştır:

Sabrı elden komamaktır evlâ

Ki olur sabr ile koruk helva

 

İnsan karakterleri üzerine bir atasözü ele alırsak “Çok söyleyen çok yanılır” darb-ı meselini Taşlıcalı Yahya şöyle yorumlamış:

Ehl-i dillerde bu mesel anılur

Kim ki çok söyler ise çok yanılur

 

“Deliye her gün bayramdır” atasözünü Şair Neylî şu mısralarla nakşetmiş:

Eylerse nola valsın her rûz gönül ümmid

Meşhûr meseldir kim divaneye her gün ‘ıyd

 

“Yolcu yolunda gerektir” atasözünü şair Cemalî’nin şiirinde şu şekilde karşımıza çıkmaktadır:

Zâl-i dehrin hânesinde durma âşık var yüri

Bu mesel meşhurdur yolda gerektir yol eri

 

İlkin sav, daha sonra atalar sözü, İslam edebiyatı döneminde darb-ı mesel ve son dönemde atasözü olarak karşımıza çıkan bu özlü sözler; milli, manevi, duygu ve düşünce çağlayanlarımızda kıvrak zekâmızın ürünlerini görürüz. Gerek atalarımızın bize bıraktığı bu kıymetli hazineyi ve gerekse de günümüzde ortaya çıkan özlü sözler yarınlara abidevi eserler bırakacaktır.Güvâhî’nin beyitlerini incelediğimizde şu atasözleri karşımıza çıkmaktadır:

Büyüklük Allah’a mahsustur atasözünü şairimiz şöyle şiirleştirmiştir.

işüñi meskenet ḳıl olma güm-rāh

tekebbürlenme kim ulu bir Allah

 

Adama dayanma ölür, ağaca dayanma kurur:

düşerler niçe ‘ izz ehlin ḳuṣuya

inanma beglere ṭayanma ṣuya

 

Gözden ırak olan gönülden de ırak olur:

ki olur ṭut bu pend-i ḫūba ḳulaġ

olan gözden ıraḳ göñülden ıraġ

 

Ağlamayan çocuğa meme vermezler:

gerek iḳdām ‘arż-ı ḥāle yendek

virilmez oġlan aġlamasa emcek

 

Öksüz oğlan göbeğini kendi keser:

kimüñ kimden ne derdi var bürāder

göbegin öksiz oġlan kendü keser

 

Ak akçe kara gün içindir:

dürüş ḥarç it nitekim dügün içün

ki aġ aḳçe olur ḳara gün içün

 

Rüşvet kapıdan girince iman bacadan çıkar

işitmedüñ mi rüşvet ḳapudan şād

giricek bacadan ġamgīn çıḳar tad 

 

Sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer:

egül illā ḳamu bu nev’a giçer

ṣovuḳ ṣuyı kimi üfürüp içer

 

Ayağını yorganına göre uzat:

 

edebsizlügi kār idinme kesil

ḳatı uzanma yorġanuñca kösil

 

 

 

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi