1. Edebiyat-ı Cedide topluluğunun egemen olduğu yıllarda ilk şiirlerini yayımlayan sanatçımız, yeni Türk edebiyatında sade bir dille, hece ölçüsü ile yazan ilk şair olma özelliğini taşır. “Bırak beni haykırayım, susarsam sen matem et / Unutma ki şairleri haykırmayan bir millet / Sevenleri toprak olmuş öksüz çocuk gibidir" dizelerinde dile getirdiği gibi şairimiz; sanatı, sosyal sorunların çözümlenmesi için bir araç olarak görmüştür. İlk şiirlerini topladığı “Türkçe Şiirler” adlı kitabı, edebiyatımızda büyük yankılar uyandırmıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Mehmet Emin Yurdakul
2.Şiirlerinde kahramanlık duygulan, halkın dert ve ıstırapları, sosyal problemler iç içe işlenmiştir. Ancak bu şiirlerde nesirle anlatılabilecek konu ve olaylar, hece ölçüsüyle nazımlaştırılmıştır. Eserlerinden bazıları Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordu’nun Destanı, Turan’a Doğru’dur.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Mehmet Emin Yurdakul
3. Fecr-i Âti şairi olarak ortaya çıkmış, 1911’de Genç Kalemler dergisinin başyazarlığına getirilmiş, böylece Fecr-i Âti’nin sanat anlayışından uzaklaşarak Millî Edebiyat’ın ilkeleri doğrultusunda sade bir dille ve hece ölçüsüyle yazmıştır. Şiirlerinin bir kısmını “Geçtiğim Yol" adı altında toplamıştır. Sanatçı, şairliğinden çok edebiyat ve edebiyat tarihiyle ilgili araştırmalarıyla tanınmıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Ali Canip Yöntem
4. Edebiyatımızı, Servet-i Fünunculardan daha ileri götüreceklerini iddia ettiler. Edebiyat anlayışları Servet-i Fünunculardan pek farklı değildir. Edebiyatımızda ilk edebi beyannameyi yayımladılar. Sanat anlayışları “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” biçimindedir.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan grup kimdir?
Beş Hececiler
5.Bu topluluğa bir bakıma Servet-i Fünun topluluğunun bir devamıdır da diyebiliriz. Gayelerinin, sanata ve edebiyata hizmet etmek olduğunu açıklamışlardır. Topluluğa göre, sanat şahsi ve muhteremdir. Fransız edebiyatını örnek aldılar. Fransız sembolistlerinden etkilendiler. Ağır, sanatlı ve süslü bir dil kullandılar.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan grup kimdir?
Beş Hececiler
6. Şiirlerinde iç ahenge önem verir. Ona göre şiir asla nesre çevrilemez. Şiirlerinde sadece aruz ölçüsünü kullanan sanatçıya göre en güzel şiirler, anlamını okuyucunun hayalinden alan şiirlerdir. Milli Edebiyat Dönemi'nde çalışmalarını bağımsız olarak sürdüren sanatçının fıkra, gezi yazısı gibi düzyazıları ve şiir alanında eserleri vardır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Ahmet Haşim
7. Şaire göre şiir; duyulmak, hissedilmek için yazılmalıdır. Şiirin dili musiki ile söz arasında ve sözden ziyade musikiye yakındır. Edebiyatımızda sembolizmin en önemli temsilcisidir. Hece ölçüsünü köylü ölçüsü diye nitelendiren sanatçı bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmıştır. “O Belde” adlı şiiri önemli eserlerindendir.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Ahmet Haşim
8. Türk edebiyatında ortaya çıkışlarını bir bildiriyle ortaya koyan ilk topluluk — topluluğudur. Bu topluluğun en önemli şairi ise ………… 'dir. …………..yılında kurulan topluluk uzun ömürlü olamamıştır.
Yukarıdaki boş bırakılan yerlere hangisi getirilmelidir
Fecr-i Ati- Ahmet Haşim
9.“Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşüyle hareket eden, edebiyatımızda Servet-i Fünun topluluğunun devamı sayılabilecek edebi topluluk hangisidir?
Fecr-i Ati
10. Fecr-i Âti şiirinin en önemli isimlerinden olan sanatçı, sembolizmin en önemli temsilcisidir. İşlediği başlıca temalar tabiat ve aşktır. Tamamen aruzu kullanmış, şiirin kaynağının şuuraltı olduğunu savunmuştur. Şiirlerini Piyale ve Göl Saatleri adlı eserlerinde toplamıştır.
Yukarıdaki paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir?
Ahmet Haşim
Ali Canip
11.Genç ve tecrübesiz oluşlarının yanında liderlerinin olmayışı onların kısa sürede dağılmasına sebep olmuştur. Edebiyat dünyasına bildiriyle giren bu topluluk neredeyse hiç toplantı yapamamıştır. Bu topluluğun üyeleri bağımsız hareket etmiş, “Sanat şahsi ve muhteremdir.” anlayışını benimsemiştir.
Bu parçada sözü edilen topluluk hangisidir?
Fecri ati
12. Millî Edebiyat Dönemi'nde bağımsız olarak eser veren ……. yeni konuları eski nazım biçimleriyle ele almıştır, millî tarih ve İstanbul sevgisi, şiirlerinde göze çarpan temalardır. Eserleri arasında Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Aziz İstanbul sayılabilir.
Yukarıda boş bırakılan yere sanatçılarımızdan hangisi getirilmelidir?
Yahya Kemal Beyatlı
13. Türkçülüğün Esasları, Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık adlı eserlerin sahibi olan Millî Edebiyat Dönemi yazarımız hangisidir?
Ziya Gökalp
14. Genç yetenekleri bir araya toplamak, fikir tartışmalarıyla kamuoyunu aydınlatmak bu edebiyatın amaçlarındandır. Fakat düşüncelerini sanatlarına yansıtmamış, bireysel konuları işlemişlerdir. Şiirde anlaşılmaz bir dil kullanmışlardır. Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay gibi sanatçılardan oluşan edebiyat topluluğu hangisidir?
Fecr-i Ati
15. Edebiyata hevesli İstanbul gençlerinden bir grup 1909’da bir topluluk kurar. Amaçlan Servet-i Fünun topluluğuna benzeyen; fakat onlardan daha ileri bir edebiyat topluluğu meydana getirmektir. Bunlar da tıpkı Edebiyat-ı Cedideciler gibi Servet-i Fünun dergisini kendi eser ve görüşlerini yazacak bir organ saymışlardır.
Bu parçada sözü edilen topluluk hangisidir
Fecr-i Ati
16. Fecr-i Âti anlayışı, topluluk üyelerinin hem yaş olarak genç olması hem kültür yönünden oldukça zayıf bulunması hem de edebiyatımızda yeni bir çığır açacak önemli prensipler ortaya koyamaması yüzünden …….. hareketini savunanlarca çok kolay bertaraf edilmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir
Milli Edebiyat
17. Yazarın eserlerindeki en kuvvetli yönü, okuyucunun onun yarattığı tipleri kendisine yakın bulmasıdır. Yazar gerçek ününü sağlayan romanında, Feride adlı genç bir kızın yaşadığı hüsranlı bir aşk sonrasında Anadolu’ya öğretmen olarak gitmesini ve Anadolu’da geçirdiği zor günleri anlatır.
Yukarıda sözü edilen yazar, hangisidir?
Reşat Nuri Güntekin
18.Servet-i Fünun ve Millî Edebiyat dönemlerinde Türkçülük ve Halkçılık için mücadele eder, ilk eserleri Servet-i Fünun edebiyatının karakterini yansıtır. Bu dönemde “Haristan ve Gülistan”ı yazar. Millî Edebiyat Dönemi'nde yazdığı eserlerinde arı Türkçecilik anlayışına varan bir sadelik görülür. Bu dönemde ise “Çağlayanlar” ve “Gönül Hanım” adlı eserlerini yazar.
Yukarıdaki parçada sözü edilen yazarımız ahangisidir?
Ahmet Hikmet Müftüoğlu
19. Yazarlığa mizah öyküleriyle başlamıştır. 1919’dan başlayarak Türk öykücülüğünde yeni bir sayfa açmıştır. Sürgün olarak gittiği Anadolu’dan çeşitli kesimlerden insanları canlandırdığı “Memleket Hikâyeleri” kitabıyla o güne kadar konuları İstanbul’la sınırlı olan öykücülüğü Anadolu’ya taşımıştır. Bu yönüyle sonradan serpilip gelişen “köy edebiyatının öncüleri arasına girmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı hangisidir?
Refik Halit Karay
20. ……. bütün Türkleri tek bayrak altında toplayan “Turan” ülkesini düşlemiş ve bunu dizelerinde dile getirmiştir.
Boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir?
Ziya Gökalp
21.Sanatçı 1911’de Genç Kalemler dergisinde yayımladığı “Yeni Lisan” başlıklı makale ile yazı hayatına atılmıştır. Yeni Lisan anlayışının öncüsü olarak Servet-i Fünuncuların ağır ve ağdalı diline karşı sade halk dilini kullanmıştır. Beyaz Lâle, Bomba eserleri arasındadır.
Paragrafta Millî Edebiyat sanatçılarının hangisinden söz edilmektedir?
Ömer Seyfettin
22.Sade bir Türkçe ile yazan ve millî konuları işleyen hikâyecimiz, realist Türk hikâyeciliğinin en önemli sanatçılarından biridir. Özellikle millî duyguları coşturucu tarihi hikâyeleri başarılı bulunmuş ve bu hikâyeleriyle tanınmıştır. Çocukluğunun geçtiği Balkanlarda Türklere yapılan zulmü iyi bildiği için bu konuları da ustaca hikâyelerine taşımıştır. Hikâyelerinde kişilerin psikolojisine ve ruh tahlillerine fazla önem vermez. Başarılı öykülerinden birinde ağabeyinin attığı iftira üzerine dayak yiyen küçük kahraman, bunu içine sindiremeyerek hastalanıp ölür. Bunun üzerine büyük kardeşi, yaptığı hatayı anlar; fakat artık çok geçtir. Yazar, bu öyküsünde yalanın ne büyük felaketlere yol açabileceğini anlatmak istemiştir
Bu parçada sözü edilen öykü ve öykünün yazarı kimdir?
Kaşağı - Ömer Seyfettin
23. Edebiyat ve edebiyat tarihi üzerine yaptığı araştırmalarıyla tanınmıştır. Çağının dil ve edebiyat anlayışına karşı çıkarken hızını kaybeden dilde Türkçülük akımına yepyeni bir güç kazandırmıştır. Ulusal bir edebiyat için ulusal bir dilin gerekliliğini savunmuştur.
Bu parçada tanıtılan Millî Edebiyat Dönemi sanatçımız kimdir?
Mehmet Fuat Köprülü
24.İlk romanlarında aşk ve kadın psikolojisini işlemiş, daha sonra millî konulara yönelmiştir. Özellikle Millî Mücadele günlerini anlatan romanlarıyla tanınmıştır.
Bu paragrafta hakkında bilgi verilen edebiyatçımız kimdir?
Halide Edip Adıvar
25. Millî Edebiyatçıları destekledi; ancak onların sanat anlayışına tamamen bağlı kalmadı. Daima İstanbul âşığıydı. Bir tek şiiri dışında diğer şiirlerini aruzla yazdı. Bazen romantik, bazen parnasyen bazen de klasik oldu. Batılı bir anlayışla millî duyguları işledi.
Yukarıda sözü edilen sanatçı kimdir?
Yahya Kemal Beyatlı
26.Şiirlerini önce aruzla daha sonra heceyle yazar. Gençlik yıllarında en beğenilen aşk şairidir. Kurtuluş Savaşı’ndan sonra Anadolu’yu tanır ve sanat anlayışı değişir. Bu anlayışla memleket şiirleri yazmaya başlar. Zeybek oynayan yiğitler, çoban çeşmeleri şiirinde birer malzemedir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı kimdir?
Faruk Nafiz Çamlıbel
27.Eserlerinde dini-mistik eğilim içinde olduğu görülen yazar bulunduğu dönemin bağımsız sanatçılarındandır. İvme kazanan Servet-i Fünun edebiyatının, bu sanatçının Safahat adlı eseri ile güç kaybettiği görülür. Şair, aruzu ustalıkla kullanabilen sanatçılarımızdandır.
Yukarıdaki parçada özellikleri verilen şairimiz kimdir?
Mehmet Akif Ersoy
28.Edebiyatımızı, Osmanlı sınırlarını aşmamış bir antoloji ya da şuara tezkireleri olmaktan kurtarmış, destanlar çağından günümüze uzanıp gelen bir bütün olarak ele almıştır. Edebiyat kitaplarında geçmeyen birçok şah- ve yazarı ilk kez o tanıtmıştır. Batı’da otorite olarak kabul edilen birçok bilim adamının Türk edebiyatı ve tarihi ite ilgili yanlış bilgilerini düzeltmiş, Türk uygarlık tarihini bir sanatçı sezisi ve heyecanıyla aydınlığa çıkarmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçımız kimdir?
Mehmet Fuat Köprülü
29. …… birçok şiirinde sosyal sorunlara yer vermiştir. Ayrıca İslâm dininin doğru anlaşılması durumunda toplumun ilerleyebileceğini savunmuştur. Özlediği gençliği Asım’da simgeleştirmiştir.
Parçada boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir?
Mehmet Akif Ersoy
30. Son devir Türk hikâyeciliğinin önemli yazarlarından ve Yeni Lisan hareketinin savunucularındandır. Klasik öykünün edebiyatımızdaki ilk temsilcisi odur. Realist bir anlayışla olayı temel aldığı hikâyeleri vardır. Sade bir dil ile yazdığı hikâyelerinde olaylar arası güçlü bağlar kuran yazarın Efruz Bey adlı bir de romanı vardır.
Yukarıda sözü edilen yazarımız kimdir?
Ömer Seyfettin
31.Türk hikâyeciliğinin önemli isimlerindendir. Yeni Lisan hareketinin, savunucularındandır. Öyküleri realisttir. Öykülerindeki önemli konulardan biri de kahramanlıktır. Bomba, Beyaz Lale, Gizli Mabet hikâyelerinden birkaçıdır.
Yukarıda tanıtılan öykücümüz kimdir?
Ömer Seyfettin
32.Düşünce anlamında Millî Edebiyat anlayışına yakın olmasına rağmen kullandığı nazım şekilleri bakımından bu edebiyata aykırı davranan sanatçımız kimdir?
Yahya Kemal Beyatlı
33. Türkçülük akımının fikir babasıdır. “Türkçülüğün Esasları” isimli eseri önemlidir. Turan şiiri ile “Türk birliği” düşüncesinin edebiyatta ilk örnek metnini neşretmiştir. Yukarıda hakkında bilgi verilen sanatçı kimdir?
Ziya Gökalp
34.Tanzimat Dönemi'nin yüzeysel Batılılaşma olgusu Felatun Bey’le Rakım Efendi eseriyle romanlaştırıldı. Aynı konu, Kiralık Konak, Yaprak Dökümü, Fatih-Harbiye gibi romanlarda da anlatıldı.
Parçada hangi sanatçılarının eserinden bahsedilmiştir?
Reşat Nuri Güntekin, Peyami Safa, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Mithat Efendi
35.Türkçülük akımını sisteme bağlayan yazardır. İslam öncesi Türk edebiyatı tarihiyle ilgilenmiştir. Emile Durkhaim’den etkilenerek sosyoloji çalışmaları yapmıştır.
Yukarıda özellikleri verilen edebiyatçımız kimdir?
Ziya Gökalp
36. Millî Edebiyat’ın önemli kalemlerindendir. Memleket hikâyelerini edebiyatımıza sokmuştur, iyi bir gözlemcidir; keskin zekâsıyla mizaha yatkın üslubuyla olay ve insanları gördüğü gibi anlatmıştır.
Bu paragrafta hakkında bilgi verilen edebiyatçımız kimdir?
Refik Halit Karay